Prenumerationstjänster ex. Gamepass. Dåligt i längden?

Medlem
Prenumerationstjänster ex. Gamepass. Dåligt i längden?

Har reflekterat över detta med prenumerationstjänster ett längre tag och hur "man" som konsument köper att kvalitén på produktioner är lägre alternativt att den beter sig som en sinuskurva (med långa dalar).

Jag kan villigt erkänna att jag inte har nyttjat Gamepass än och det är ingen moralisk anledning, ställningstagande eller liknande, utan helt enkelt att jag har ett krävande arbete, småbarn, hus etc. Men som den stora majoriteten nyttjar jag dock exempelvis Netflix, observera att följande är en högst subjektivt reflektion, och där har jag sett en tydlig trend nedåt i kvalité på materialet som produceras under deras eget namn. Jag var tidig på Netflixtåget och tyckte att deras tidiga produktioner var riktigt bra men ju mer material som produceras ju längre blir det mellan dessa "guldklimpar". Och det tragikomiska i det hela är att jag accepterar det som konsument för att jag ändå har "så mycket" att välja på samtidigt som prenumerationen inte kostar särskilt mycket.

Min farhåga är helt enkelt att det ska bli något liknande med Gamepass och då självfallet de kommande tjänsterna. Att vi som konsumenter blir överösta med halvkassa produktioner men att vi samtidigt sitter och är någorlunda nöjda för det kommer ändå så mycket nytt, och har förhoppningen om att nästa Witcher 3 kommer när som helst.

Slutligen hoppas jag verkligen inte att någon tar detta som att jag klankar ner på Gamepass, återigen jag har ej testat det än. Men samtidigt vill jag gärna se att fler är lite sunt skeptiska. Jag är väl ändå inte ensam?

Testpilot | Moderator

En skillnad mot Netflix är ju att spelen inte bara släpps på Game pass. Många av dem finns i olika butiker samt i de fallen det gäller AA och AAA-spel går att köpas fysiskt också.

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott iallafall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Men Netflix produktioner går även dom att köpa fysiskt, faktiskt. Är väl bara att man inte tänker på det då behovet, i allmänhet, inte finns.

Och samtidigt är det, enligt min mening, ingen garanti att produktionen är bra bara för att man kan köpa det på fler ställen.

Medlem

Jag har testat Gamepass för PC.

Klienten är sådär, den känns inte sådär jätteförfinad och det finns absolut utrymme för förbättring. Med det sagt är det inte alls en dålig tjänst, jag känner att jag får valuta för pengarna och jag har inte upplevt några direkta buggar. Helt ok utbud av spel, samt att achievments etc från Xbox eller till och med allas stora älskling Games for Windows Live hänger med. Jag vill tro att Microsoft har ganska bra koll på vilka spel som många spelar på deras tjänster, och väljer därför att satsa på de spelen för att ha kvar dem lite längre på platformen. Deras egna spel lär för alltid finnas? Enligt vad jag har förstått iaf. De som kanske inte får så mycket volym kanske får stryka på foten, och då är det väl lite synd om de som gillade de spelen och inte köpte dem, för nu kan de inte längre spela dem.

Jag ska ärligt säga att jag i dagsläget fortfarande föredrar Steam och GOG, men Gamepass för PC är absolut på rätt väg här.

Take this under advisement, jerkweed!

PC-spelare
Dator: Asus Prime X470-PRO, Ryzen 2600X, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Det är väl redan en bredd-tjänst med gamla spel minus några undantag för microsofts egna spel. Vad kommer EA play tillföra? Mer gamla spel och förra årets sport-titlar. Inget för mig.

Testpilot | Moderator
Skrivet av Daugeleven:

@uberpwnage2.0: Men Netflix produktioner går även dom att köpa fysiskt, faktiskt. Är väl bara att man inte tänker på det då behovet, i allmänhet, inte finns.

Och samtidigt är det, enligt min mening, ingen garanti att produktionen är bra bara för att man kan köpa det på fler ställen.

Givet, menade inte att det var helt unikt.

Alla spel som är på Game pass har ju inte alltid något att göra med Microsoft heller, samma gäller Netflix med. Tror inte du har något att oroa dig för i stort.

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott iallafall.

Medlem

Jag tror och hoppas inte kvalitén på spel går ner.
Däremot så tror jag kvalitén på spel som kommer på gamepass kommer gå ner inom tid.

Medlem

Netflix hade ju knappt något eget material i början. Nu utgör det en ganska stor del av vad som finns i deras utbud. Och enligt mig är mycket som bäst mest halvkassa grejer även om det finns vissa guldkorn.

Det är väl inte helt omöjligt att ovanstående scenario även drabbar "gamepass"-tjänster så som Xbox Gamepass, EA Access mfl.

Medlem

Tror inte den allmänna kvalitén på spel kommer gå ner p.g.a. Gamepass. Har dock personligen lite svårt för konceptet med en prenumerationstjänst för spel. Netflix m.m. funkar just för att jag har ett större behov av att titta på filmer och framför allt TV-serier som inte är tillräckligt lysande för att köpa men värt att titta på en gång.

Spel är nästan alltid en betydligt större tidsinvestering för mig så där är jag alltid betydligt mer selektiv. Man skulle kunna likna det vid demos från den gamla goda tiden. Du testar massa spel och sen köper de som är bra. Dock är det ju i nuläget lite för dyrt för det ändamålet. Känns som det troligen blir att man enbart tar någon månad här och där när det finns tillräckligt många spel som man vill testa innan köp.

Medlem

Det jag mest är rädd för är att spel av en viss typ kommer förfördelas. Man kan t.ex. tro att MS kommer satsa mer på "live-service" och online-spel eftersom de spelas i fler timmar än t.ex. ett kortare narrativt spel.

Men, sådant brukar reglera sig själv. Folk kommer tröttna på att alla spel är online/rollspel/skjuta/etc. Jag tror att de kommer förstå att det måste finnas en blandad komplott om de ska få en stor massa prenumeranter. Så jag är fortfarande hoppfull.

1
Skriv svar