Mörka själar - En självplågande höst väntar

Mörka själar - En självplågande höst väntar

Jag har alltid varit fascinerad av Dark Souls-spelen ända sedan de först dök upp på marknaden. Jag äger alla spelen på STEAM, och jag vet att du nu fnyser åt den tanken. "Man ska inte spela DS på PC", och du har helt rätt. Det ska man inte. Det funkar inte speciellt bra.

Efter ett flertal försök och massor av tårar, ursinninga utskällningar på From Software i tomrummet, har jag nu beställt alla tre spelen till PS4:an med förhoppningen att jag nu ska försöka ta mig genom dem.

Men, var börjar jag?

Hur hittar jag de bästa vapnen, ska min "gubbe" springa omkring naken för att kunna rulla runt snabbast, eller ska jag ha full utrustning för att jag är dålig på parera? Hur gör jag egentligen med spells, behöver jag ha "C +C" i varje vapenklass / vapen, eller borde jag ge upp för att det kommer bli för svårt ändå ...

Men, jag vill inte ge upp. Jag vill klara dem, och avsluta denna generation Playstation med så få "You Died" som möjigt.

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har bara lirat bloodborne, nioh och demon souls. Men Dark Souls är som jag förstår det ganska likt Demon Souls, dvs ett sköld/parera-spel mer än rulla-runt spel.

I de flesta Souls finns det i huvudsak två okrångliga och fundamentala inriktningar, antingen går du hårt på Strength eller Dex/Skill:
- Bygg din gubbe med VIT, STR och ENDURANCE om du gillar tunga rustningar och sköld/vapen.
- Bygg din gubbe på VIT, DEX/SKILL och ENDURANCE, om du vill köra mediumarmor och flinka svärd/vapen.

Självklart finns det magic/arcane builds och så med, men dessa vägar är ofta lite krångligare, och då behöver du gärna kasta ett öga i en walkthrough. Men att antingen gå str eller dex/skill är en jävligt bra början, då kan man testa sig fram utan att läsa allt för mycket guider. Man behöver inte heller så jävlans mycket endurance heller.

Edit:
Jag såg med en snabb googling att det finns en massa stats. Kanske vill du satsa på en rekommendation ändå?

En Cleric Knight
https://www.reddit.com/r/darksouls/comments/8m6n19/the_best_p...

Det finns tre bra vad faan
- Vad faan är planen för idag?
- Vad faan är jag har skjutit upp som behöver bli gjort!?
- Vad faan, nu skriver jag en checklista för dagen!

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag har alltid varit fascinerad av Dark Souls-spelen ända sedan de först dök upp på marknaden. Jag äger alla spelen på STEAM, och jag vet att du nu fnyser åt den tanken. "Man ska inte spela DS på PC", och du har helt rätt. Det ska man inte. Det funkar inte speciellt bra.

What? Har lirat alla Dark Souls samt Sekiro på PC, vad är problemet? Koppla in en handkontroll är att rekommendera, men har sett folk spela med mus+tangentbord, och det ser ut att funka även det.

The more I practice, the luckier I get.
http://www.twitch.tv/densetsu_

Skrivet av Hanzo:

Jag har bara lirat bloodborne, nioh och demon souls. Men Dark Souls är som jag förstår det ganska likt Demon Souls, dvs ett sköld/parera-spel mer än rulla-runt spel.

I de flesta Souls finns det i huvudsak två okrångliga och fundamentala inriktningar, antingen går du hårt på Strength eller Dex/Skill:
- Bygg din gubbe med VIT, STR och ENDURANCE om du gillar tunga rustningar och sköld/vapen.
- Bygg din gubbe på VIT, DEX/SKILL och ENDURANCE, om du vill köra mediumarmor och flinka svärd/vapen.

Självklart finns det magic/arcane builds och så med, men dessa vägar är ofta lite krångligare, och då behöver du gärna kasta ett öga i en walkthrough. Men att antingen gå str eller dex/skill är en jävligt bra början, då kan man testa sig fram utan att läsa allt för mycket guider. Man behöver inte heller så jävlans mycket endurance heller.

Edit:
Jag såg med en snabb googling att det finns en massa stats. Kanske vill du satsa på en rekommendation ändå?

https://www.reddit.com/r/darksouls/comments/8m6n19/the_best_...

En Cleric Knight
https://www.reddit.com/r/darksouls/comments/8m6n19/the_best_p...

Tack! Grymt bra tips. Jag läste och fastnade för detta:

"The Cleric Knight build, AKA "Dark Souls on easy mode", is one of the most effective and, more importantly, most efficient PvE builds in the game. Unlike many other builds you will find, the Cleric Knight build requires no farming, no grinding, and no prayers to RNGesus becuase you don't need him."

Om det går att få det lite "lättare", så är det bra.

Kollade in en video på YouTube som också var bra på att förklara "the basics":

Medlem

@Walter S.A. Iego:

Bra grejer. Jag kommer nog plocka upp den här builden själv till första igenomkörningen.

Det finns tre bra vad faan
- Vad faan är planen för idag?
- Vad faan är jag har skjutit upp som behöver bli gjort!?
- Vad faan, nu skriver jag en checklista för dagen!

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag äger alla spelen på STEAM, och jag vet att du nu fnyser åt den tanken. "Man ska inte spela DS på PC", och du har helt rätt. Det ska man inte. Det funkar inte speciellt bra.

Hands down det sjukaste jag läst under alla mina år på FZ.

Medlem

Är det nått fel på Steam versionerna?
Har tänkt köpa flera ggr men aldrig blivigt av.
Undvika?

Skrivet av Vamp:

Hands down det sjukaste jag läst under alla mina år på FZ.

Härligt att kunna överraska människor lite då och då Du förstår väl att jag menar med modermodem och fiskespö (?)

Skrivet av Molotov:

Undvika?

Ja det första är så buggigt (eller varför mig), att det var nästan ospelbart. De andra klarade jag mig inte genom för att de var för svåra; läs, det var jag som inte var så bra ...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Undvika?

Funkar ypperligt, inga problem. Vet inte vad personen i fråga pratar om.

Det enda som var ett problem var att Dark Souls 1 hade FPS-drops vid vissa områden, men det hade även konsolversionen. Skillnaden var att det gick att lösa med en mod på PC, vilket man inte kunde på konsol.

Numera är det problemet dock fixat med Dark Souls: Remastered,

The more I practice, the luckier I get.
http://www.twitch.tv/densetsu_

Medlem

Börja med första spelet.

Många nya spelare ignorerar magi helt för att det känns komplicerat och de vill köra "melee" men det finns många spells som bara buffar ens vapen t.ex. så mitt tips är att ta det som det kommer. Om du får tag på spells och trollstav så ignorera dem inte utan testa dem iaf och experimentera.

Finns 3 rullningar, snabb, medelsnabb och fatroll. Så länge du inte fatrollar är det bra. Men om du vill ha snabb rullning kan du ta av dig plagg tills du får en snabb rullning. Man behöver aldrig vara helt naken.

Om man kör melee är det bra att välja antingen dexterity eller strength när man börjar spela och levla upp den och sedan välja ett passande vapen med helst B i stat scaling. Då får du bra bonus på skadan du gör med vapnen. När man börjar närma sig 40 i strength eller dexterity(vilket är soft cappen, efter det blir det mer och mer diminishing returns om man uppgraderar staten mer) så kan man börja satsa på den andra. När både strength och dexterity är höga blir "quality" vapen effektiva, de som har stat scaling både i str och dex men kanske bara C-C istället för B eller A i en.
Men allra viktigast är att välja ett vapen man tycker är coolt och gillar att använda. Går att klara spelet med alla vapen så spelar inte så stor roll vilket man väljer egentligen.

Redaktör

Intressant tråd. Behöver också en lägre tröskel för att orka ge mig på det här igen.

Medlem

Jag började och klarade 3an i våras som mitt första souls spel. Jag kan säga att tröskeln var rätt hög, men spelet blev lättare och lättare, kanske för att spelet klicka mer och mer? Körde på PC med handkontroll.

Jag gick STR build och körde på stora vapen. Höll min weight under 70% för att kunna rolla lättare.
Har annars inte så mycket tips. Utforska, i 3an fanns det väldigt mycket att hitta, och återspelsvärdet är stort för att testa nya builds

Fastnar du alldeles för mycket på bossar kan du få hjälp av NPCer eller andra spelare om du har igång ember. Något jag upptäckte väldigt sent

3440x1440 100hz
2080, 9600k, 16gb bling ddr4

Ambassadör
Quake

Spela som du vill, är den enkla svaret på frågan.

Hur jag spelar Dark Souls, väldigt onödig builds kanske, men man har spelat igenom spelen några gånger. Man kommer inte ha så mycket HP med denna uppsättning... men

Dark Souls 1, Maxar INT (Soft Cap 50) och lägger några poäng i ATN så man får plats med de olika magierna som man använder. Kanske lite i Stamina så man kan rulla runt lite oftare. På senare tid så har jag gått på en Moonlight Greatsword build, skalar bra med INT (136%), och den kräver några poäng i STR och DEX också (STR: 16, DEX; 10, INT:28). Ett bra vapen för att kunna göra lite skada med INT. Andra nödvändigheter så kör jag Sage Robe, Crown of Dusk (+20% magic dmg), Black Leather Boots, Hard Leather Gloves och sedan Logan's Catalyst för att kasta magierna med.

• Vapen 1: Logan's Catalyst

• Vapen 2: Moonlight Greatsword

• Helm: Crown of Dusk

• Chest: Sage Robe

• Leg: Black Leather Boots

• Gloves: Hard Leather Gloves

• Ring 1: Bellowing Dragoncrest Ring (+20-26% magic dmg)

• Ring 2: Cloranthy Ring / Dusk Crown Ring

Zweihander med Lightning Infused är också ett bra alternativ, det är STR build dock.

Dark Souls 2, Maxar INT (Soft Cap 50 och lägger några poäng i ATN så man får plats med de olika magierna som man använder. Kanske lite i Stamina så man kan rulla runt lite oftare. Kör lite samma sak här.

• Vapen 1: Staff of Wisdom / Azal's Staff

• Vapen 2: Moonlight Greatsword

• Helm: Hexer's Hood / Black Witch Hat

• Chest: Lion Mage Robe

• Leg: Lion Mage Skirt / Flying Feline Boots

• Gloves: Lion Mage Cuffs

• Ring 1: Cloranthy Ring

• Ring 2: Clear Bluestone Ring

• Ring 3: Southern Ritual Band / Northern Ritual Band

• Ring 4: Third Dragon Ring

Dark Souls 3, Maxar INT och lägger några poäng i ATN så man får plats med de olika magierna som man använder. Kanske lite i Stamina så man kan rulla runt lite oftare. Ännu en gång, samma som förut, ungefär

• Vapen 1: Court Sorcerer's Staff

• Vapen 2: Friede's Great Scythe

• Helm: Crown of Dusk

• Chest: Dancer's Armor

• Leg: Dancer's Leggings

• Gloves: Dancer's Gauntlets

• Ring 1: Sage Ring

• Ring 2: Bellowing Dragon Crest Ring

• Ring 3: Magic Clutch Ring

• Ring 4: Cloranthy Ring / Saint's Ring

Här ska man tydligen skriva sin "signatur", hmm, vad ska man skriva... brukar ju skriva så långa texter...

Har spelat ett par timmar nu, och Remastered-versionen är ganska trevlig. Det syns att det är ett gammalt spel, men på något sätt gör det inget.

Klarade första bossen relativt enkelt (man snurrar jag bara runt och hackar på skinnrumpan tills den dör). Har inte hunnit leka så mycket med olika föremål, men har i varje fall fått tag på en Zweihander som hjälper lite, men det är grymt frustrerande att jag råkade väcka draken på klippkanten när jag skulle plocka upp lite själar.

Kan man skrika obceniteter på denna eller skjuta honom med pil och båge?

Hur tusan får jag tag på en pilbåge någonstans? När jag försökte handlar hos den första "merchant" som dyker upp, säljer han bara pilar, inga pilbågar (?)

Skrivet av Joakim Bennet:

Intressant tråd. Behöver också en lägre tröskel för att orka ge mig på det här igen.

Sitt inte för nära TV:n bara, du vet, man kan ju "råka" tappa handkontrollen på TV:n.

PS5:ans version ser bra ut:

1
Skriv svar