Geforce RTX 3080 kan bli dyrare än rekommenderat

Redaktör
Skrivet av ecHo!:

Ja, det är mycket pengar. Sen kan man ju tillägga att genomsnittslönen för en landstingsanställd (tog det som exempel.) har ökat från ~13000kr år 1990 till ~38000kr år 2020. Jag är ju inte så hemma i ekonomi och har svårt att förklara inflation. Men som du ser har pengar inte samma värde idag som för 30 år sedan.

Enligt Konsumentprisindex motvarar 207 kr år 1990 i dag 337 kr, en ökning med ca 62 procent. Om Landstingets löner följt inflationen skulle den snitta omkring 21 000 kr i dag. (Om jag räknat rätt - jag är inte heller matematiker.)


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Värt att notera är att herr Nisson skriver "grafikkretstillverkare" i krönikan, vilket skulle kunna (men inte måste) innefatta också AMD.

Må så vara. Nu har jag inte riktigt följt utvecklingen på AMD's kort de n senaste tiden då NVIDIA legat i framkanten, men artikeln kunde varit skräddarsydd för NVIDIA som dessutom är tillverkaren som just släpp ett kort...därav min kommentar. Olyckligt ur konsumentsynpunkt är det iallafall.

Skrivet av Rior:

Och här sitter man med sin 970 & i7-3820 och är avis. Kanske dags för en uppgradering snart vill verkligen börja med 1440p gaming. Undrar hur priserna kommer se ut om ett halvår.

Du kan få köpa mitt 1080 för 3 papp...har funkat fantastiskt i 1440p sedan jag köpte det vid release

Skrivet av loerk:

De hade lika många kort redo som de hade för 2080.
Och en prissänkning vet jag inte vad du får ifrån, det har samma MSRP som 2080 hade.

Kan faktiskt förstå att efterfrågan var över förväntan.

Skillnaden är att 2080 enbart gav en ny och relativt outvecklad teknik, med liten prestandaökning gent emot föregångaren i 10-serien. 3080 innebär ju ett jättekliv uppåt i prestanda. Det var också det jag menade med prissänkning...rtx 3080 både presterar och är långt billigare än 2080ti, som var förra generationens värsting.
Sedan kan jag lätt se hur majoriteten inte bytte från 1080 till 2080, utan mest entusiasterna. För folk som mig som sitter på ett 1080 blir övergången mer naturlig och attraktiv.

12
Skriv svar