Vad tycker ni om achievements/trophies?

Medlem

Gillar hur de gjort det i Shadow Tactics/Desperados III. Alla uppdrag har ett antal badges som man får för att lösa uppdragen på speciella sätt eller begränsa vad du kan göra, t.ex använd inte disguse.

Det viktiga här är dock dessa badges syns inte fören du klarat uppdraget första gången. Det gör att de inte styr hur du spelar när du spelar igenom spelet första gången utan är istället där för att ge replay value. Du har incitament att gå tillbaka och köra uppdragen igen.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

Jag älskar achievements.. I spelet ESO som jag spelar varje dag, där får man coola titlar, coola saker man kan köpa osv.. Sedan så tycker jag om att det ploppar upp att man har klarat av en viss sak i ett spel.

Admin för SpelClockers

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Men det måste väl gå att stänga av såna notiser även på Xbox? Till Playstation går det att stänga av så att det inte dyker upp info om trophies, kan inte tänka mig att det är annorlunda på Xbox. Så blir du störd borde du kika inställningar och ta bort

Haha jag har aldrig tänkt på det! Det ska jag kolla, tack för att du uppfriskar mitt svaga sinne

Medlem

Får en att göra en massa extra saker så jag tycker det är skoj.
Förr så jagade jag de aktivt och kollade listor innan jag började spela, nu så är det mest för skoj.
Förutom min Platina i Driveclub, den la jag ner väldigt mycket kraft på på kort tid. Men jag fick den.

Medlem

Jag gillar dem men hatar verkligen när de är näst intill omöjliga att få eller när de har lagt dem på multiplayer som jag sällan spelar, tex Red Dead Redemption 2 så är det ganska fattigt med achievements i sp men massor i mp.

Medlem

Jag är också kluven. Det kan ge mervärde och vara kul att jaga achievements, men det kan också styra upplevelsen för mycket. Det bästa är att ignorera dem första genomspelningen och sen om man vill spela igenom igen kan det vara kul att ge en lite extra mål och hjälpa en upptäcka sådant man missat första gången.

Av någon anledning har jag också mest brytt mig om det förr när jag spelade mycket Xbox360, aldrig på Steam eller någon annan plattform. Dock har jag börjat bry mig igen i Sea of Thieves (antagligen för att det är en sandlåda utan speciellt mycket andra fasta mål annat än att ha kul), men då är det enbart inom spelet i sig, vilket också är lite befriande att inte kunna mäta mellan spel hur många achievements man har.

Medlem

Vill tillägga att det är viktigt med snygga troféer också. Att få en grådassig trofé som i Warhammer Inquisitor är inte lika kul som läckra och färgsprakande, exempelvis som i Blades of Time.

Skrivet av Anthrax:

Det jag önskar att man kunde göra dock är TA BORT sådana man inte vill ha. Det är otaligt många spel man bara testar, inser att de är skräp men så ligger det typ 1-5 trophies eller whatever som skräpar. Vet ej hur Steam och Xbox funkar som platform, men PS tillåter inte att man tar bort något. Du har för alltid en aslång lista med trophies som är urusel och ful för att du bara ville prova något spel.

Håller med, det blir mycket scrollande. Man borde kunna dölja iallafall.

"Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig"
Artur Foxander, hjärntvättad av feminister

Medlem
Skrivet av Paddington:

Vill tillägga att det är viktigt med snygga troféer också. Att få en grådassig trofé som i Warhammer Inquisitor är inte lika kul som läckra och färgsprakande, exempelvis som i Blades of Time.

Håller med, det blir mycket scrollande. Man borde kunna dölja iallafall.

Dölja går faktiskt men det löser egentligen inte huvudproblemet. Dock lite lättare navigering åtminstone.

Skriv svar