Välvd (TV) - En fluga?

Inaktiv
Välvd (TV) - En fluga?

Satt och slösurfa på TV-apparater som man gör ibland och upptäckte att procenten välvda (curved) TVs var väldigt få, uppskattningsvis 5-10% av de jag såg. Var det bara en överhypad fluga för att kränga? Jag kan förstå mer när det kommer till datorskärmar då man alltid sitter i mitten av skärmen och får lika långt till pixlarna vart man än kollar men att man skulle kunna se TVn bättre vart man än satt i vardagsrummet får jag inte att gå ihop.

Medlem

Faktiskt rätt bra om du har lite lampor och fönster i rummet,
en flat tv reflekterar som en spegel det du har bakom dig.
Men i fokuspunkten på en curved skärm reflekterar du en punkt av bakgrunden,
råkar det vara en lampa så blir det ett streck över hela bilden då får du flytta dig ett par centimeter åt sidan så försvinner alla reflektioner.

Man kan ju också släcka lampan.

Medlem

Jag testade en välvd datorskärm hos en kompis för ett tag sedan, det var både förvirrande och tufft på samma gång, men jag tyckte inte att jag såg bättre p.g.a. den. Däremot så när man satt bredvid så blev det svårt att se på, jag satt kanske i en 30 graders vinkel från skärmen, en meter ifrån, typ 10-15% av skärmen som var närmast mig försvann liksom då.
Man lär nog sitta ganska rakt framför en sådan skärmt för att den ska funka bra. Eller så har teknologin blivit bättre?

Men appropå välvda skärmar, på sistone så har jag sett löjligt mycket reklam för dem, både som TV- och dator-skärm.

Samtidigt så lyssnade jag nyligen på ett radiorapportage att att antalet hushåll i Sverige som inte har någon TV är högre just nu än det har varit sedan TVn tågade in i de svenska hushållen.
Det stämmer bra överens med hur det ser ut hos många av mina vänner med. Hos många används inte TVn ofta, och flera stycken (inklusive mig själv) tycker en TV bara är slöseri med plats och pengar...

Kanske är denna våg med enormt mycket reklam för denna "nya generation av fantastiska TV-upplevelser" med välvda skärmer ett sätt att försöka vända på trenden?

Bara lite personlig observationsbaserad spekulation.

Medlem

Det var absolut en fluga, samma sak med 3DTV och VR. Hoppas däremot att det kommer tillbaka då dagens utbud är riktigt dåligt och det skulle vara en feature jag gärna hade i min nästa TV.

Medlem

En välvd TV gör nog varken från eller till.
Som datorskärm är det däremot trevligt, speciellt i ultra wide.
Sen @Kebbe 3dtv må ha varit en fluga men VR har inte slagit genom än så att kalla det för fluga är som att säga internet är en fluga. Men jag vet inte hur gammal du är


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Välvd TV har jag aldrig trott på. Framför allt så måste det väl bli väldigt fel om man är flera i soffan eftersom bara en person kan sitta centrerat framför TV:n?


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Det var absolut en fluga, samma sak med 3DTV och VR. Hoppas däremot att det kommer tillbaka då dagens utbud är riktigt dåligt och det skulle vara en feature jag gärna hade i min nästa TV.

Humor hur du påstår att VR är en fluga. Finns inget jag kan skriva som får dig att ändra åsikt, du får se framöver helt enkelt

Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Välvd TV har jag aldrig trott på. Framför allt så måste det väl bli väldigt fel om man är flera i soffan eftersom bara en person kan sitta centrerat framför TV:n?

Det skumma är att när välvd TV kom så var just det argumentet att man skulle kunna sitta vart som helst och ändå se TVn bra. Hörde det flera gånger men jag fick det aldrig att gå ihop i min hjärna.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Som datorskärm är det däremot trevligt, speciellt i ultra wide.

Kan tänka mig det och har även läst just detta ett par gånger om ultrawides (21:9 34") att betraktningsvinklarna inte blir superbra längst ut på platta ultrawides vilket låter rimligt

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Kan tänka mig det och har även läst just detta ett par gånger om ultrawides (21:9 34") att betraktningsvinklarna inte blir superbra längst ut på platta ultrawides vilket låter rimligt

Jo det är nog ett måste.
En bekant har en 49" den är verkligen välvd om man säger så


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Problemet med välvd skärm i något format alls är att du bör sitta relativt "nära" för att hamna i cirkeln skärmen skapar för att därmed också få nytta av periferi-vinkeln. Om den är välvd eller ej spelar ingen roll om du sitter 5 meter ifrån.

Välvd blev tyvärr en gimmick, även om det var ofrivilligt, men öppnade samtidigt upp för monitors att testa och nu är de väldigt poppis då de faktiskt tillför något för folk som sitter vid ett skrivbord och endast ~50 cm ifrån.

Kommer ni ihåg 3D? Det har ju dykt upp vart 30:e år eller ngt. Hade själv en 3D (passiv för fuck flicker) 60" innan och det var ganska nice, men det var också lite svårt att hitta material att faktiskt njuta av. Det enda vi faktiskt tyckte var värt var egentligen alla vackra dokumentärer med David Attenborough. Sånt är ashäftigt i 3D.

Medlem

Verkligen en fluga. Dött sedan länge, särskilt här i norden. Jag minns en artikel på Sweclockers från 2016(!) med rubriken ”Philips dödförklarar välvda TV-apparater för den nordiska marknaden”.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det var absolut en fluga, samma sak med 3DTV och VR. Hoppas däremot att det kommer tillbaka då dagens utbud är riktigt dåligt och det skulle vara en feature jag gärna hade i min nästa TV.

Den där VRflugan kommer man få äta upp som han som tyckte att internet var en fluga 🤣

Inaktiv
Skrivet av Kaffeglass:

Den där VRflugan kommer man få äta upp som han som tyckte att internet var en fluga 🤣

Ines Uusmann - wiki

Medlem

Nu är det ju inte första gången VR dykt upp och fallerat. Det är fortfarande för dyrt och för osexigt, precis som på 80-talet. Dessutom för klumpig utrustning för vad som egentligen efterfrågas.

Så ja, VR är en fluga, igen, precis som gången innan dess...

Välvda skärmar har väl alla redan sagt det viktiga kring. Bra för dator, sämre för tv.
-EoS-


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Inaktiv
Skrivet av Kane:

Nu är det ju inte första gången VR dykt upp och fallerat. Det är fortfarande för dyrt och för osexigt, precis som på 80-talet. Dessutom för klumpig utrustning för vad som egentligen efterfrågas.

Så ja, VR är en fluga, igen, precis som gången innan dess...

Välvda skärmar har väl alla redan sagt det viktiga kring. Bra för dator, sämre för tv.
-EoS-

Fast en viktigt skillnad är hur många som använder VR nu samt att vi närmar oss sakta men säkert en ”perfekt” lösning om man får använda det lite slappt. Vi är väldigt nära att ha väldigt bra upplösning, trådlöshet, priserna går ner osv osv så skulle inte säga att det är en fluga utan mer att den moderna VR:en fortfarande delvis är i sin linda. Tidigare VR-lösningar har inte varit bra, inte ens efter den tidens standards medans det nu finns fantastiska upplevelser som bara kan fås genom ett VR-headset. Dock så får såklart tiden utvisa hurvida VR är en fluga eller icke.

Gnällkuk

Jag köpte en välvd tv när de var på tapeten, inte för att den var just välvd utanför att jag fick ett bra pris på en helt ny modell. Den enda fördelen med välvd tv är att jag ser väldigt bra även om jag står långt bort och såg rätt tydligt när jag stod i dörren till badrummet i typ 80 graders vinkel... det är väl typ den fördelen

Jag kan se fördelen med välvd datorskärm dock.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Quake-konnässsör

Beror inte det lite på vilket avstånd du sitter och tittar på tv också? Då man oftast sitter relativt långt ifrån TV:en kontra exempelvis en skärm, som någon nämnde kunde vara skönt välvd, så kanske välvd TV kan kännas onödigt.

Vet inte hur mycket dyrare eller om det försvårar tillverkningen av dessa TV heller.

Men ja, det är en fluga / gimmick som mer och mer försvinner.

Medlem

Jag har en Samsung UE55NU7305 2018. "Väldvdheten" gör ytterstlite för upplevelsen, köpte den mest för att det var ett bra pris.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Kane:

Nu är det ju inte första gången VR dykt upp och fallerat. Det är fortfarande för dyrt och för osexigt, precis som på 80-talet. Dessutom för klumpig utrustning för vad som egentligen efterfrågas.

Så ja, VR är en fluga, igen, precis som gången innan dess...

Välvda skärmar har väl alla redan sagt det viktiga kring. Bra för dator, sämre för tv.
-EoS-

Med det resonemanget var smarttelefonen en fluga. I början var det "vad ska man ha den till" men sakta blev den bättre och ja .. resten är historia.

Visst VR i sitt befintliga utförande är inte redo utan det kommer troligen gå mot VR/AR innan det blir allemansgrej men VR är utan tvekan här för att stanna även om det i sin slutgiltiga form mer är något ihopkok av VR och AR och förstås mycket mindre otympligt. Du får gärna citera mig om 10 år

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Fast en viktigt skillnad är hur många som använder VR nu samt att vi närmar oss sakta men säkert en ”perfekt” lösning om man får använda det lite slappt. Vi är väldigt nära att ha väldigt bra upplösning, trådlöshet, priserna går ner osv osv så skulle inte säga att det är en fluga utan mer att den moderna VR:en fortfarande delvis är i sin linda. Tidigare VR-lösningar har inte varit bra, inte ens efter den tidens standards medans det nu finns fantastiska upplevelser som bara kan fås genom ett VR-headset. Dock så får såklart tiden utvisa hurvida VR är en fluga eller icke.

Personligen tror jag mer på AR än VR. AR tror jag kan användas betydligt bredare än VR och är dessutom smidigare, se t.ex. på Microsoft Hololens 2.

VR är bra för spelade och uppslukande inlevelser, men finns det någon annan nytta?

Medlem

Ja det ar en fluga som drevs på hårt av Samsung. Noll funktion och endast ett sätt att locka folk att köpa ny TV.

3D däremot fungerade ju faktiskt men hade alltid sämre bildkvalite och färger jämfört med den vanliga filmen.
Avatar 3D är faktiskt riktigt bra 😃 men tyvärr har min nya TV inte 3d så...kanske det kommer en 4k ersion i framtiden?

Hur som helst, välvd TV är fult och lurendrejeri.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Personligen tror jag mer på AR än VR. AR tror jag kan användas betydligt bredare än VR och är dessutom smidigare, se t.ex. på Microsoft Hololens 2.

VR är bra för spelade och uppslukande inlevelser, men finns det någon annan nytta?

AR i den formen finns inte ännu förutom i prototyp stadie men AR kommer bli mer "vardagligt".
AR och VR kommer "gå ihop" mer och mer.

Ja det kan användas till mer än spel.
Man kan sitta i en virtuellt konferensrum - VR.
Man kan i sitt verkliga konferensrum bjuda in andra personer som "hologram" - AR

Spel variant.
Som idag vi går omkring i city 17 och skjuter combines. - VR
Vi går i våran trädgård och skjuter combines - AR.
vårat hem ritas upp så det ser ut som en lägenhet i city 17 så vi kan gå omkring i vårat riktiga hem utan att råka gå in i väggar och möbler och skjuter combines - AR/VR Combo


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

AR i den formen finns inte ännu förutom i prototyp stadie men AR kommer bli mer "vardagligt".
AR och VR kommer "gå ihop" mer och mer.

Ja det kan användas till mer än spel.
Man kan sitta i en virtuellt konferensrum - VR.
Man kan i sitt verkliga konferensrum bjuda in andra personer som "hologram" - AR

Spel variant.
Som idag vi går omkring i city 17 och skjuter combines. - VR
Vi går i våran trädgård och skjuter combines - AR.
vårat hem ritas upp så det ser ut som en lägenhet i city 17 så vi kan gå omkring i vårat riktiga hem utan att råka gå in i väggar och möbler och skjuter combines - AR/VR Combo

Jag hör vad du säger, men jag är ändå skeptisk till att gemene man vill stänga ute hela verkligheten och ha ett headset på sig. Jag tror det blir lättare att övertyga folk om att använda sig av en förstärkt verklighet.

Sedan ser man bortom Hololens så är ju AR lätt att ta till sig för den stora massan. Det enda som egentligen behövs äger du redan, en telefon. Kolla in den här copy/paste grejen jag såg för någon vecka sedan. Ascoolt.

Skribent
Skrivet av KingCobra:

Ja det ar en fluga som drevs på hårt av Samsung. Noll funktion och endast ett sätt att locka folk att köpa ny TV.

3D däremot fungerade ju faktiskt men hade alltid sämre bildkvalite och färger jämfört med den vanliga filmen.
Avatar 3D är faktiskt riktigt bra 😃 men tyvärr har min nya TV inte 3d så...kanske det kommer en 4k ersion i framtiden?

Hur som helst, välvd TV är fult och lurendrejeri.

Hade du "Dual-play" funktionen på din 3D TV? Det hade jag på min gamla (som jag bytte ut förra veckan). Riktigt cool funktion när man såg den första gången och använde den en hel del ett tag.

phi
Medlem

Bara skit för tv-apparater. För datorskärmar däremot är det faktiskt väldigt nice.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag hör vad du säger, men jag är ändå skeptisk till att gemene man vill stänga ute hela verkligheten och ha ett headset på sig. Jag tror det blir lättare att övertyga folk om att använda sig av en förstärkt verklighet.

Sedan ser man bortom Hololens så är ju AR lätt att ta till sig för den stora massan. Det enda som egentligen behövs äger du redan, en telefon. Kolla in den här copy/paste grejen jag såg för någon vecka sedan. Ascoolt.
https://www.youtube.com/watch?v=oj7Gz4rFn4Q

Allt handlar ju så klart om comfort och hur enkelt det är för att gemene man ska använda.
Det används redan idag (trots relativt dålig komfort och kanske inte så enkelt) så det lär ju bara öka.
Quest 2 tex är ett litet steg i den riktningen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Shadee:

Hade du "Dual-play" funktionen på din 3D TV? Det hade jag på min gamla (som jag bytte ut förra veckan). Riktigt cool funktion när man såg den första gången och använde den en hel del ett tag.

Jag minns inte. Hade en LG LEd TV med 3d som faktiskt var ganska nice.
Idag har jag LG 55 OLED b7 utan 3d.
Jag uppskattade faktiskt 3d filmer....ibland.
Framförallt Avatar.

1
Skriv svar