Microsoft "planerar" att lämna Zenimax, Bethesda och de andra i fred

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nu börjar det sjunka in på folk. Nu kommer det ser jag. "Dem är så dåliga" - köper Skyrim en gång till.

Du menar alltså att Bethesda först nu börjar få skit p.g.a. buggiga spel och dålig grafik? Vilken sten har du sovit under de senaste 10 åren?

Själv bryr jag mig inte så mycket om hurvida utvecklaren Bethesda kommer eller inte kommer släppa spel till PS5. Fallout 4 var nog det sista jag köpte från dem. Mitt intresse för förläggaren Bethesda är dock en annan femma. Spelserier som Dishonored och, framförallt, Wolfenstein spelar jag gärna mer av.

Medlem
Skrivet av Esri:

Bethesdas egna spel är i princip ospelbara utan unofficial patcherna som finns på nexus. Det mest pinsamma med Bethesda som gör att, tills dess att jag ser att Todd, Peter och Creation engine slängs på tippen, jag inte kommer köpa någonting ifrån dem är att det alltid är samma buggar vid release. Finns en video med en snubbe som jämför skyrim releaserna och samtliga hade samma buggar vid sina releases, vilket är ett tydligt tecken på att antingen så är de inkompetenta och vet inte hur de fixar sina buggar eller det mest troliga, att de inte bryr sig. Fan, skyrim till Switch hade samma buggar som Xbox versionen hade vid sin 1.0 release!

Märkligt då jag har spelat alla deras spel både med och utan inofficiella patcher och märkte ingen skillnad alls? Det var en diger lista med saker som lagades av den inofficiella patchen till Skyrim, men det kändes som att 99% var saker som att någon sten någonstans svävade en bit ovanför marken.

900 timmar Skyrim utan fanpatcher (eller moddar) har gått alldeles utmärkt.

Är dom felfria? Verkligen inte, det finns förbättringspotential kan man lugnt säga och 76 var ett felsteg av rang, men folk får det att låta som att det är "Big Rigs: Over the Road" dom utvecklar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av eld:

https://i.ytimg.com/vi/eQMOWqOfeVY/maxresdefault.jpg

Håller med om att spelen är buggiga, nu så kanske utvecklarna får tiden att patcha spelen när de inte längre är under zenimax hårda styre,

Men nej, de är inte helt ospelbara. De har spelats mycket mycket mer utan moddar och sålts mycket mer utanför pc. Att de skulle vara ospelbara är hyperbolernas hyperbol.

Och hur kan folk fixa en buggig motor? Om det är scriptarna de fixar så är det inte den buggiga motorn som vart orsaken.

Rage var ju känt för sina buggar, doom är epitomen av en lång och problematisk utveckling. De är även spel med mer kontrollerade omständigheter.

Precis, om Bethesda gör framtida spel i en ny motor så kommer vi fortfarande se samma problem då alla kommer vara fyllda av precis samma saker. Jag tror folk måste inse att problemen kommer med spelen, inte valet av motor.

Creation engine påminner oss alla om att trasiga scripts och buggiga assets existerar i alla spel oavsett motor och inte har något med motorn att göra.

Det har _inget_ med motorn att göra?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Du vet väl att väldigt få av spelen som ingår i allt som ingår i Zenimax-gruppen är Bethesdas egenutvecklade eller hur?
Så som Doom/Doom Eternal, alla nya Wolfenstein-spelen bland annat, senaste Prey, Dishonored, The Evil Within 1/2 osv bland annat.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Märkligt då jag har spelat alla deras spel både med och utan inofficiella patcher och märkte ingen skillnad alls? Det var en diger lista med saker som lagades av den inofficiella patchen till Skyrim, men det kändes som att 99% var saker som att någon sten någonstans svävade en bit ovanför marken.

900 timmar Skyrim utan fanpatcher (eller moddar) har gått alldeles utmärkt.

Är dom felfria? Verkligen inte, det finns förbättringspotential kan man lugnt säga och 76 var ett felsteg av rang, men folk får det att låta som att det är "Big Rigs: Over the Road" dom utvecklar.

Tack för att du satte ord på mina känslor om deras spel. Av alla inlägg i tråden så kan jag ärligt säga att jag inte har känt igen mig i något påståenden om att deras spel är buggiga sörjor (Fallout 76 borträknat för min del då jag inte spelat detta) och att Todd Howard är djävulen personifierad. Och då har jag spelat Oblivion, Skyrim och Fallout 4 i i 5-600 timmar styck.

Jag personligen har fortfarande förtroende för både Bethesda och Todd att göra ett spel som åtminstone jag skulle uppskatta.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av eld:

https://i.ytimg.com/vi/eQMOWqOfeVY/maxresdefault.jpg

Håller med om att spelen är buggiga, nu så kanske utvecklarna får tiden att patcha spelen när de inte längre är under zenimax hårda styre,

Men nej, de är inte helt ospelbara. De har spelats mycket mycket mer utan moddar och sålts mycket mer utanför pc. Att de skulle vara ospelbara är hyperbolernas hyperbol.

Och hur kan folk fixa en buggig motor? Om det är scriptarna de fixar så är det inte den buggiga motorn som vart orsaken.

Rage var ju känt för sina buggar, doom är epitomen av en lång och problematisk utveckling. De är även spel med mer kontrollerade omständigheter.

Precis, om Bethesda gör framtida spel i en ny motor så kommer vi fortfarande se samma problem då alla kommer vara fyllda av precis samma saker. Jag tror folk måste inse att problemen kommer med spelen, inte valet av motor.

Creation engine påminner oss alla om att trasiga scripts och buggiga assets existerar i alla spel oavsett motor och inte har något med motorn att göra.

Tack!

Att säga att ett motorbyte hade fixat problemen de har är helt fel. Aspekter av motorn kanske är kassa och gamla, men det är absolut inget som inte går att uppgradera eller ändra vid behov (de fixade tex. hög-fps buggar i Fallout 76 någon månad/vecka efter släpp, något som flera baksäte-utvecklare sa inte kunde göras utan motorbyte). Mycket mer troligt att spelen skulle blivit mer buggiga med en ny motor då alla i studion hade varit tvungna att lära sig den nya också.

Nä, Bethesdas problem ligger, som sagt, hos deras arbete snarare än deras verktyg, och beviset ligger starkt i just att det finns inofficiella patcher som fixar, mer eller mindre, allting. Det handlar endast om tid-mot-pengar och Bethesda vill uppenbarligen inte lägga tiden på att göra sina spel felfria då de säljer asbra ändå.

eld
Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Det har _inget_ med motorn att göra?

Verktygen kanske, bättre verktyg och debuggers kan hjälpa till att förhindra buggar.

Motorn är ansvarig för att göra det scripts ber den att göra, om en designer sedan skriver en trasig script som får en Quest att bugga ur sig så är det scriptet och inte motorn.

Om någon glömt en ljudfil i spelet som inte skulle vara där så är det inte motorns fel.

Hade dessa buggar varit på grund av motorn så hade inte moddar kunnat fixa dessa.

Medlem
Skrivet av eld:

Verktygen kanske, bättre verktyg och debuggers kan hjälpa till att förhindra buggar.

Motorn är ansvarig för att göra det scripts ber den att göra, om en designer sedan skriver en trasig script som får en Quest att bugga ur sig så är det scriptet och inte motorn.

Om någon glömt en ljudfil i spelet som inte skulle vara där så är det inte motorns fel.

Hade dessa buggar varit på grund av motorn så hade inte moddar kunnat fixa dessa.

Det är scripts fel att fysiken är helt trasig och alltid har varit det i samtliga spel som kört den motorn? Om den nu är helt fantastisk undrar jag varför inte samtliga utvecklare av Oblivion, Skyrim och de fallout-spel som gjorts i den inte fått gå för länge sedan.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nu börjar det sjunka in på folk. Nu kommer det ser jag. "Dem är så dåliga" - köper Skyrim en gång till.

Hahaha, jag tänker exakt så om alla skyrim och fallout lovers, dom köper och köper och köper, sedan klagar dom och klagar... Bethesda är stöpt efter folk som dessa.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag tror Bethesda behöver vägledning; det var nog ett av skälen till varför de såldes.

Bethesda såldes inte. MS köpte Zenimax. Då ingår Bethesda.

Skrivet av DarkSvenn1002:

Du menar i steam och epic. Råkade köpa ett spel i microsoft store en gång men då kunde jag inte spela med mina vänner för det var en xbox version, stod ingen jävla stans att man inte kan spela ihop med steam spelare.

Crossplay är aldrig garanterat. Nämner de inte crossplay/xplay så kan du utgå från att det inte kommer fungera. Du kan inte skylla din brist på koll av fakta på MS store.


signatur

I drank what?

Medlem

Det är väl bra om de låter dom va. Annars hade väl spelen blivit xbox optimerade med en skitport till pc. Bethesda har ju bara spel som gör sig bra på pc.

eld
Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Det är scripts fel att fysiken är helt trasig och alltid har varit det i samtliga spel som kört den motorn? Om den nu är helt fantastisk undrar jag varför inte samtliga utvecklare av Oblivion, Skyrim och de fallout-spel som gjorts i den inte fått gå för länge sedan.

Bethesda använder havok som används av många spel, det är inte deras egen fysikmotor. Många får kämpa med samma problem som spelfysik innebär. Men typen av spel påverkar hur mycket problem som uppstår.

Kan du flytta runt saker i en värld med fysikobjekt så kommer du få problem med fysikmotorn, sådana är spel. Vi har ju alla fått lik att fastna i en dörr i princip vartenda spel.

eld
Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Det är väl bra om de låter dom va. Annars hade väl spelen blivit xbox optimerade med en skitport till pc. Bethesda har ju bara spel som gör sig bra på pc.

Herregud ja, kan du tänka dig en värld där va vartenda spel sen morrowind byggdes efter en konsols kapacitet, helt otänkbart.

Medlem
Skrivet av eld:

Bethesda använder havok som används av många spel, det är inte deras egen fysikmotor. Många får kämpa med samma problem som spelfysik innebär. Men typen av spel påverkar hur mycket problem som uppstår.

Kan du flytta runt saker i en värld med fysikobjekt så kommer du få problem med fysikmotorn, sådana är spel. Vi har ju alla fått lik att fastna i en dörr i princip vartenda spel.

Inte ett enda av de andra typ 200 spelen som använder samma fysikmotor är ens i närheten av spel skapta i Creation Engine.

Medlem

Åtminstone så stänger dom inte ner studios som EA gör när dom har köpt upp dom.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Har vi redan glömt att Microsoft själva lyckats lansera flera spel fyllda med problem? Bara på 1 månad har de lyckats släppa flyg simulator och wasteland 3 som båda är fyllda med buggar.

Tycker alla spel som släpps idag kryllar av buggar och är i stort sett ospelbara.

Medlem
Skrivet av Popski:

Du menar alltså att Bethesda först nu börjar få skit p.g.a. buggiga spel och dålig grafik? Vilken sten har du sovit under de senaste 10 åren?

Själv bryr jag mig inte så mycket om hurvida utvecklaren Bethesda kommer eller inte kommer släppa spel till PS5. Fallout 4 var nog det sista jag köpte från dem. Mitt intresse för förläggaren Bethesda är dock en annan femma. Spelserier som Dishonored och, framförallt, Wolfenstein spelar jag gärna mer av.

Det jag menar är att. Det här är så massivt för märket Xbox. Alla älskar deras spel. Eller rättare sagt nu älskade deras spel. Nu när Microsoft äger precis allt, utvecklarna, IPn, tekniken till och med husen och kontoren dem va i. Då kommer det "Blää dem är så dåliga". Och vill du eller någon annan som läser detta spela spelen från några av dem här studiosarna så har Microsoft 3 alternativ för er. Xbox Series, Android och Windows 10 (måste nog uppgradera den först).

För 2,5 år sedan hade Microsoft Games Studios, ja dem hete så förut, 6 st. Nu är dem 23.

eld
Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Inte ett enda av de andra typ 200 spelen som använder samma fysikmotor är ens i närheten av spel skapta i Creation Engine.

För att du inte kan placera flera hundra ostar i ett rum fullt med Quest npcs som ska ta sig till en ett annat område i världen.

Andra spel kan despawna vartenda fysikobjekt och resetta den delen av världen, många kan helt enkelt låta din karaktär ignorera fysikobjekten. Skyrim måste ha kvar vartenda objekt och du måste även kunna gå på dom.

Förstår du att det är typen av spel som Bethesda gör som medför buggar, inte Bethesdas motor.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det jag menar är att. Det här är så massivt för märket Xbox. Alla älskar deras spel. Eller rättare sagt nu älskade deras spel. Nu när Microsoft äger precis allt, utvecklarna, IPn, tekniken till och med husen och kontoren dem va i. Då kommer det "Blää dem är så dåliga". Och vill du eller någon annan som läser detta spela spelen från några av dem här studiosarna så har Microsoft 3 alternativ för er. Xbox Series, Android och Windows 10 (måste nog uppgradera den först).

För 2,5 år sedan hade Microsoft Games Studios, ja dem hete så förut, 6 st. Nu är dem 23.

Bethesda har fått skit i många herrans år för buggarna, fysikmotorn och fula påsar. Jag håller dock med om att många älskar Fallout- och TES-serierna (de som påstår annat är nog bara grininga PS-fanboys). Det är dock långt ifrån alla som gör det. Själv tyckte jag Oblivion och Fallout 3 var riktigt trevliga. Skyrim var helt ok, men efter att ha spelat Witcher 2 och 3 så är det föga troligt att jag skulle lägga ner mer tid på TES. Fallout 4 var även det ok, men inte mer i mina ögon. Det jag skulle sakna mest till PS5 är ett nytt Wolfenstein. Det är förvisso möjligt att Microsoft kommer att släppa spel i fortsättningen till Playstation och Nintendo, men det är inget jag tar för givet.

Jag skulle möjligen kunna köpa den billigare varianten av nya Xbox någon gång, men eftersom jag vill ha kvar min PS4 i stereobänken (främst p.g.a. Pro Evolution Soccer) så känns det inte så troligt att jag kommer att klämma in ännu en apparat där. Jag får helt enkelt bita i det sua äpplet och vara utan Machinegames spel.

Medlem
Skrivet av eld:

Herregud ja, kan du tänka dig en värld där va vartenda spel sen morrowind byggdes efter en konsols kapacitet, helt otänkbart.

Tänker mest på stridsystem och modstöd.

Medlem

Det vore synd för det är å andra sidan just nu som Bethesda om några hade behövt en annan ledning, som förde dem på rätt bana igen.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

eld
Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Tänker mest på stridsystem och modstöd.

Mitt skämt hade att göra med att spelen sedan morrowind är byggda för konsol, men samexisterar på pc.

Jag tror nog stridsystemet bara kan bli bättre, inte sämre.

Medlem

Är det dåligt att jag direkt blev lite glad när jag läste detta då det förhoppningsvis betyder att Epic inte kommer kunna köpa dem snart?

Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Creation Engine om något påminner ju en om att det suttit schimpanser i andra änden, ledda av en dåre som uttalar sig om att inget är scriptat när i stort sett allt är det. Vill man göra ngt utanför den box utvecklarna skapat ska det till att man exploitar alla triggers som finns, risken är dock att npc's helt plötsligt skjuter iväg sig själva i omloppsbana samtidigt som de läser upp en dialog där röstskådespelaren ber om att få ta om texten igen.

Helt paj.

Om det mesta är scriptat så är jag i så fall "faktaresistent" mot det, för det är inte så det känns i spelen, samt att det fortfarande är bättre ställt än alla andra spel (som jag känner till) Möjligt att t.ex. Divinity: Original Sin 2 är friare just vad gäller att manipulera sin omgivning men det är en så olik typ av spel.

12
Skriv svar