Som väntat, utökad lagring till Xbox Series blir kostsamt

Robot
Som väntat, utökad lagring till Xbox Series blir kostsamt

Var beredd att lägga 73 % av kostnaden för ett Xbox Series S för att få 1 TB extra.

#playstation-5, #xbox-series


Medlem

Sjukt dyrt jämfört med andra M.2 stickor med liknande hastighet, typ samma pris som man får betala för dubbelt så snabb lagring i vanliga fall.

WD Blue, typ samma hastighet

Corsair MP600, dubbla hastigheten för 2200Kr

Medlem
Backloggens befriare

Har aldrig förstått folks besatthet i att ha allt installerat hela tiden.. Jag spelar 2 max 3 spel i stöten, och sällan på samma plattform i sådana fall.

På min Xbox One X har jag för närvarande 70 spel installerade (på grund av en sommar utan uppkoppling).
Visst, spel blir större med högre upplösning m.m. men min erfarenhet säger mig att jag kommer klara mig fint även på 1TB en bra tid framåt.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Sony har lärt sig från VITA-tiden. MS gör ett misstag här men det visste man så fort de avslöjade att de skulle ha en "egen lösning". Grattis

Medlem

Kommer Sonys lösning kunna hålla hastigheten? Om det är så dyrt att sälja speciella SSD.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Anthrax:

Sony har lärt sig från VITA-tiden. MS gör ett misstag här men det visste man så fort de avslöjade att de skulle ha en "egen lösning". Grattis

Lagring till PS5 lär inte heller bli billigt om inte ssd-priserna i de hastigheterna som krävs sjunker. Vi snackar i dessa prisklasser: https://www.webhallen.com/se/product/324720-Samsung-980-Pro-s...

Vilket typ blir 219 dollar plus moms. Uppdaterade nyheten med lite mer information kring det.


signatur
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Har aldrig förstått folks besatthet i att ha allt installerat hela tiden.. Jag spelar 2 max 3 spel i stöten, och sällan på samma plattform i sådana fall.

På min Xbox One X har jag för närvarande 70 spel installerade (på grund av en sommar utan uppkoppling).
Visst, spel blir större med högre upplösning m.m. men min erfarenhet säger mig att jag kommer klara mig fint även på 1TB en bra tid framåt.

Det har inget med besatthet att göra, det beror på visa har ett helt annat spelmönster än vad du har. Själv brukar jag spela ett större spel åt gången. Samtidigt så är jag dock ofta sugen på att köra en VM-turnering i PES 2018 (eller EM i PES 2016), några matcher i NHL, köra någon bana i CoD WWI/CoD MW, några fighter i Tekken, röja runt lte i GTA V eller svinga runt lite i Spider-Man. Alla dessa spel, och några till, tar upp en hel del av utrymmet i min PS4. Av den anledningen har jag en extern hårddisk.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Har aldrig förstått folks besatthet i att ha allt installerat hela tiden.. Jag spelar 2 max 3 spel i stöten, och sällan på samma plattform i sådana fall.

På min Xbox One X har jag för närvarande 70 spel installerade (på grund av en sommar utan uppkoppling).
Visst, spel blir större med högre upplösning m.m. men min erfarenhet säger mig att jag kommer klara mig fint även på 1TB en bra tid framåt.

Om dom inte hittar kreativa lösningar som till exempel att sära på multiplayer och singleplayer så kommer man inte få plats med mer än 2-3 stora spel på Series S.
Jag tänker då på GTA 6, Warzone och andra spel med stora kartor och varierande miljöer framöver.
Anledningen till att jag nämner dessa är att dom är populära och man vill säkert variera sitt spelande lite samtidigt som man vill snabbt kunna hoppa in och spela med sina kompisar utan att behöva vänta på installation.

Men jag tror inte att det är ett stort problem och förhoppningsvis så blir även Xbox lagring billigare om 2-3 år när det börjar blir problematiskt.

NuZ
Testpilot

Ja nästan lite väntat. Jag har bara några spel i taget installerat så drabbar nog inte mig på någon av konsolerna men någonstans ska de väl få in pengar också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Om dom inte hittar kreativa lösningar som till exempel att sära på multiplayer och singleplayer så kommer man inte få plats med mer än 2-3 stora spel på Series S.
Jag tänker då på GTA 6, Warzone och andra spel med stora kartor och varierande miljöer framöver.
Anledningen till att jag nämner dessa är att dom är populära och man vill säkert variera sitt spelande lite samtidigt som man vill snabbt kunna hoppa in och spela med sina kompisar utan att behöva vänta på installation.

Men jag tror inte att det är ett stort problem och förhoppningsvis så blir även Xbox lagring billigare om 2-3 år när det börjar blir problematiskt.

Håller med dig. Tror alla nvme stickor och Xbox egna lagring kommer sjunka i pris framöver. Dock har jag 3st spel installerade på PS4an och 2 på Xboxet i detta nu. Men alla har inte 400lina som jag så förstår def. problemet vissa har med den lilla lagringen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fearnox:

Sjukt dyrt jämfört med andra M.2 stickor med liknande hastighet, typ samma pris som man får betala för dubbelt så snabb lagring i vanliga fall.

WD Blue, typ samma hastighet

Corsair MP600, dubbla hastigheten för 2200Kr

Den första är inte PCIe 4.0 och den andra är ju uppe i nästan samma prisklass.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lagring till PS5 lär inte heller bli billigt om inte ssd-priserna i de hastigheterna som krävs sjunker. Vi snackar i dessa prisklasser: https://www.webhallen.com/se/product/324720-Samsung-980-Pro-s...

Vilket typ blir 219 dollar plus moms. Uppdaterade nyheten med lite mer information kring det.

Jo, men jämför man med Series X lösning så är hastigheten nästan 3ggr så hög på den stickan.
Samsung sticka kommer också få konkurrens framöver så prisutvecklingen kan se helt annorlunda ut jämfört med en proprietär lösning.

2022 kommer antagligen PCI-express 5, vilket kan leda till att Sonys hastigheter inte är så märkvärdiga längre jämfört med stickorna som finns ute då.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lagring till PS5 lär inte heller bli billigt om inte ssd-priserna i de hastigheterna som krävs sjunker. Vi snackar i dessa prisklasser: https://www.webhallen.com/se/product/324720-Samsung-980-Pro-s...

Vilket typ blir 219 dollar plus moms. Uppdaterade nyheten med lite mer information kring det.

Blir väl så att folk lägre hastighet istället för högre pris? Vilket gör så att allt som Sony har använt för marknadsföring gällande hastigheter blir lite meningslöst.

Edit. Lite som PC förr. Många pratade om att de hade en SSD men valde ändå att installera spel på HDD för att det var billigare utrymme.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lagring till PS5 lär inte heller bli billigt om inte ssd-priserna i de hastigheterna som krävs sjunker. Vi snackar i dessa prisklasser: https://www.webhallen.com/se/product/324720-Samsung-980-Pro-s...

Vilket typ blir 219 dollar plus moms. Uppdaterade nyheten med lite mer information kring det.

Samsung 980 Pro ?!!
lol. Det är ju Samsungs flagskepp SSD! Du valde den dyraste och bästa SSDn som argument emot Sony.

Vänta lite på att konsolerna kommer ut. Då lär vi se modeller som 980 "Evo" med typ 90% av prestandan för en mycket billigare peng.

Medlem

Priset ordnar sig nog, jag gillar dock att man kan använda xboxens SSD som minneskort som går swapa ut.
Playstation installerar du ju ssdn och sedan är det den storleken du har.

Men båda har sina fördelar och nackdelar.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Den första är inte PCIe 4.0 och den andra är ju uppe i nästan samma prisklass.

Menar du att PCIe 4 är på något sätt snabbare än PCIe 3 vid samma överföringshastighet?

Poängen med den andra var att man får väldigt mycket högre prestanda för lite mindre pengar än vad man betalar för Microsofts lösning.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dr904:

Samsung 980 Pro ?!!
lol. Det är ju Samsungs flagskepp SSD! Du valde den dyraste och bästa SSDn som argument emot Sony.

Vänta lite på att konsolerna kommer ut. Då lär vi se modeller som 980 "Evo" med typ 90% av prestandan för en mycket billigare peng.

Ska man gå efter specifikationerna (PCIe 4.0 osv) så är det i alla fall över 2000 kr man hamnar, och jag gissar också att det kommer komma modeller som är mer intrimmade mot konsolerna.


signatur
Medlem

Ju mer plats man har, desto latare blir "man" när det kommer till att hålla efter >_<

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fearnox:

Menar du att PCIe 4 är på något sätt snabbare än PCIe 3 vid samma överföringshastighet?

Poängen med den andra var att man får väldigt mycket högre prestanda för lite mindre pengar än vad man betalar för Microsofts lösning.

Nu är inte hårdvara mitt modersmål men detta är specarna för Xbox Series:

2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed)

Vad jag kan se klarar den billigare av diskarna du föreslåg det lägre talet, och den dyrare något mer.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nu är inte hårdvara mitt modersmål men detta är specarna för Xbox Series:

2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed)

Vad jag kan se klarar den billigare av diskarna du föreslåg det lägre talet, och den dyrare något mer.

Nej, det är råprestandan du får jämföra med, annars så skulle till exempel PS5 vara uppe i 8-9GB/s, vilket en 7GB/s enhet såklart inte pallar med.

Sweclockers Series X och PS5 specifikationer

Den billigare ligger alltså på samma nivå som Series X.

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nu är inte hårdvara mitt modersmål men detta är specarna för Xbox Series:

2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed)

Vad jag kan se klarar den billigare av diskarna du föreslåg det lägre talet, och den dyrare något mer.

Nu killgissar jag efter lite googlingar, jag tror compressed innebär att den kan skriva mer än raw-hastigheten genom komprimering, men den faktiska bandbredden inte ökar från raw.

Nån får gärna rätta mig.

Jag gissar rätt hårt på att microsoft inte stoppat in den absolut dyraste och bästa ssd'n i sin box.

Medlem

Ser inga problem med detta. Vill man ha snabb lagring i konsolerna fungerar det liksom inte att öppna för att slänga in en 700kr 5400rpm snigeldisk, det kommer kosta.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sjukt dyrt jämfört med andra M.2 stickor med liknande hastighet, typ samma pris som man får betala för dubbelt så snabb lagring i vanliga fall.

WD Blue, typ samma hastighet

Corsair MP600, dubbla hastigheten för 2200Kr

2400 MB/s read har ju WD.
Min samsung 970 evo har 3500 MB/s. Relativt stor skillnad.
För att inte tala om 980 Pro som ligger på 7000 MB/s med PCIE 4.0.

980 Pro kommer hamna på runt 2500kr ser det ut som.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lagring till PS5 lär inte heller bli billigt om inte ssd-priserna i de hastigheterna som krävs sjunker. Vi snackar i dessa prisklasser: https://www.webhallen.com/se/product/324720-Samsung-980-Pro-s...

Att tro att extra lagring till PS5 blir nämnvärt billigare är nog att lura sig själv, iaf till en början.
Sonys lösning öppnar iaf upp för marknaden att leverera hårddiskar som löser kraven, det kommer förhoppningsvis leda till att priserna sjunker allteftersom att marknaden växer. Men där är vi absolut inte än.

Inaktiv
Skrivet av keffkebab:

Har aldrig förstått folks besatthet i att ha allt installerat hela tiden.. Jag spelar 2 max 3 spel i stöten, och sällan på samma plattform i sådana fall.

På min Xbox One X har jag för närvarande 70 spel installerade (på grund av en sommar utan uppkoppling).
Visst, spel blir större med högre upplösning m.m. men min erfarenhet säger mig att jag kommer klara mig fint även på 1TB en bra tid framåt.

Förstår vad du menar men ta mig som exempel som bor på landet. Vi har inte ens ADSL och först nästa vecka dom ska komma och förbereda för fiber.

Så för mig, fram tills jag får fiber, är en stor snabb hårddisk ett måste. Menar att tanka ner ett AAA-spel idag tar om jag har tur hela natten och upp till ett dygn om nätet är belastat.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

I och med att Microsoft använder två kanaler PCI Express 4.0 (x2) till minneskassetten/SSD:n når de maximal bandbredd om 2,4 GB/s rå prestanda, men datan kan precis som på PS5 packas upp och ge högre bandbredd än enhetens råprestanda anger. Sony använder fyra kanaler mot M.2-SSD:n (x4) vilket i teorin möjliggör 7 GB/s-diskar.

Det är dock inte bara råprestanda som avgör om Sony kommer stöda M.2-SSD:s, de kräver även stöd för moderna versioner av NVME-standarden (tror det är 1.3 de kräver) för att enheten ska kunna kommunicera effektivt nog med den interna lagringen, och NVME 1.3 är inte givet i SSD-diskar i dagsläget. Så det blir förmodligen så att det är dyrare diskar som certifieras för PS5 inledningsvis, för att sedan leta sig ned i produktsegmenten under 2021.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lagring till PS5 lär inte heller bli billigt om inte ssd-priserna i de hastigheterna som krävs sjunker. Vi snackar i dessa prisklasser: https://www.webhallen.com/se/product/324720-Samsung-980-Pro-s...

Vilket typ blir 219 dollar plus moms. Uppdaterade nyheten med lite mer information kring det.

Det är dock skillnad på egen påhittad lösning och en standard som funkar för även PC och andra enheter. Kolla prisskillnaderna mellan VITAs kort och vanliga SD. Det har alltid varit billigare med vanliga (och i det fallet också snabbare) SD än att ta det specialtillverkade kortet. Ju större begränsning desto sämre utveckling. Så har det varit hittills iaf. Tror det lär fortsätta så men vi får väl se. Tar hellre en lösning där jag kan använda nvme snarare än något som endast funkar till en enda konsol. Sänker även värdet för andrahand då de flesta intressenter faller bort.

Du jämför också det senaste som också inte är det billigaste men även så så har det svenska priset svenks moms och den sjukt korkade kassettskatten påslagen. Kolla bara alla andra enheter som släppts på sistone och vilka priser de får i Sverige. De där 219 dollar blir snabbt bra mycket mer och även om man skulle ta Samsungs du jämförde med lär de vara ungefär samma nivå. Skillnaden är att den ena produkten är extremt begränsad i sin användning dock.

Medlem
Skrivet av eld:

Nu killgissar jag efter lite googlingar, jag tror compressed innebär att den kan skriva mer än raw-hastigheten genom komprimering, men den faktiska bandbredden inte ökar från raw.

Precis. Det nya heta i nästa generations konsoler är (bland annat) att lagringslösningen kan realtidsdekomprimera data medan den överförs från lagringsenheten till RAM-minnet.

Så överföringen på Xbox Series X kommer de facto vara 2,4 GB/s. Men den data som överförs är komprimerad med en ratio på 2:1, eller 50% om man så vill. På så vis fyller man RAM-minnet i 4,8 GB/s.

Så man kan ju säga att det är som om det ligger en zip-fil på lagringsenheten som är 5GB stor, men när man överför den till RAM-minnet så packar man upp den samtidigt i realtid så att den anländer till RAM-minnet i uppackad form på 10 GB.

NuZ
Testpilot
Skrivet av eld:

Nu killgissar jag efter lite googlingar, jag tror compressed innebär att den kan skriva mer än raw-hastigheten genom komprimering, men den faktiska bandbredden inte ökar från raw.

Nån får gärna rätta mig.

Jag gissar rätt hårt på att microsoft inte stoppat in den absolut dyraste och bästa ssd'n i sin box.

Sant och det är i pci switchen det sköts enkelt förklarat


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar