Vad tror ni är Microsoft's ultimata mål med uppköpet av Zenimax?

Medlem
Vad tror ni är Microsoft's ultimata mål med uppköpet av Zenimax?

Nu när chocken har lagt sig och alla farhågor (risken är fortfarande stor) om att alla spelen kommer bli exklusiva för xbox series eller är det xbox one x? Vad tror ni är Microsoft's ultimata plan? Jag har olika teorier, en jag tror på och några andra som är möjliga och kanske en som aldrig kommer hända.

Gamepass planen

En teori är att många av spelen kommer vara multiplattform men kommer istället vara exklusiv för prenumerations plattformar. Jag tror att många av spelen kanske blir för dyra för att släppa exklusivt, självklart har Microsoft råd men många av zenimax spel är under utveckling under många många år. Har Microsoft råd att låta alla vara exklusiva?

Flesta (kanske alla) kommer bli multiplattform, Microsoft kommer få "alla" pengar för försäljningen och sen har dom alla spelen exklusivt på gamepass. Microsoft kan då skryta med "Vi har fler och bättre spel än alla andra". Kan man få Doom och elders scroll på gamepass är det inte så svårt beslut.

Microsoft: Ni kan få våra spel men då får ni punga ut pengar för det

Microsoft kommer låta Sony ha alla spelen på sin konsol men det är om dom kommer fram till ett avtal för varje individuellt spel.

Microsoft: Vi har brons paketet där du får spelet 1år efter release, vi har silver paketet där du får spelet 6 månader efter oss och du får göra reklam för spelet på all media, vi har guld paketet där du får spelet 1 vecka efter release och vårt sista paket är diamant paketet där då får spelet samma dag men ojoj vad du kommer få betala för det då.

Allt är exklusivt

Rubriken säger allt. Alla spelen blir exklusiva för att öka försäljningen för Xbox series, flera sålda konsoler betyder flera kunder som slutar med mer pengar

Microsoft tittar på varje spel var för sig

Det här alternativt kan man inte se ett mönster. Microsoft kanske bestämmer att nästa Doom kommer bli exklusivt för att det kommer sälja flera konsoler eller så blir doom multi för att det är för dyrt att bara ha det på på en konsol. Varje beslut kommer tas under ett stängt möte med bara finansmän som räknar ut maximala vinsten.

Microsoft: Okay du får elders scroll om vi får God Of War

Okay, kommer aldrig hända men jag skriver ner alla teorier jag kan komma på. Dom byter spel med varandra som man gjorde på skolgården när man skulle byta Pog's.

---------------

Vad tror ni? Vad är deras ultimata plan?

Medlem

Självklart förbereder Microsoft en Tank Rush!

Medlem

Streaming och abonnemang är framtiden, men om du litar på att andra ska leverera spel så blir det som för netflix när Disney köpte starwars och marvel och startade en egen tjänst - de blir utan innehåll.

Medlem

Jag tror dom tröttnat på att vänta på Elder Scrolls 6 och det här var enda sättet att se till att det kommer någon gång.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Ambassadör
Xbox

Xbox Game Pass. Det är det enkla svaret.

Det är det som är huvudmålet, och hur du tar dig dit är inte lika viktigt. Mellan Xbox-konsoler, PC och mobiler så täcker man in nästan alla som vill spela spelen.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Xbox Game Pass. Det är det enkla svaret.

Det är det som är huvudmålet, och hur du tar dig dit är inte lika viktigt. Mellan Xbox-konsoler, PC och mobiler så täcker man in nästan alla som vill spela spelen.

Håller med helt!
Även om de inte skulle hålla alla ev. kommande Bethesda spel exklusiva, utan bara ha de tidsexklusiva på Game Pass, så skulle de vara oerhört lockande. Nya spel vid release - på en tjänst för ett överkomligt pris. And once your in...

Spelarbasen sett till Windows 10, Xbox konsoler och nu Android mobiler är ändå enorm... så bara att täcka alla dessa, gör att lockelsen hos konsumenten blir att få något för ett bra pris, men samtidigt fler stora spel när de släpps.

En tidsfråga innan vi ser fler köp/samarbeten från Microsofts sida skulle jag gissa.


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Det är ingen konspiration, ser ju klart och tydligt vad deras strategi är.

Förövrigt konkurrerar inte MS med Sony överhuvudtaget, Sony är ett litet pissföretag i jämförelse.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Rakoon:

Det är ingen konspiration, ser ju klart och tydligt vad deras strategi är.

Förövrigt konkurrerar inte MS med Sony överhuvudtaget, Sony är ett litet pissföretag i jämförelse.

Är väl Amazon och Google som går att jämföra med isåfall? Tror Phil sa något om det också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Som vanligt med alla köp Microsoft gör, ingenting.

Medlem

Det ska produceras för gamepass.
Jag tror det kommer bli urvattnat tyvärr


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Det ska produceras för gamepass.
Jag tror det kommer bli urvattnat tyvärr

Jag tror det kommer komma mycket konstiga casual spel men håller inte med dig mer än så. Tror det kommer komma några AAA spel om året iaf.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag tror det kommer komma mycket konstiga casual spel men håller inte med dig mer än så. Tror det kommer komma några AAA spel om året iaf.

Det kommer det säkert, tänkte mer hur det blir längre fram.
Högsta nivån kommer att sänkas tror jag, speciellt om det visar sig att prenumerationsmodellen inte går ihop ekonomiskt med stora mastodon-project.

Så länge spel som tex Cyberpunk skulle kunnas släppas fritt på prenumerationstjänsten så är det väll lugnt.

Men börjar det produceras, tex ett elder scrolls som bara är till hälften vad det varit tidigare ja då börjar man se effekter på urvattning


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förr eller senare behöver de tjäna pengar på Game Pass och alla köp av studios. Finns två sätt att göra detta på, ett sätt är att helt enkelt öka kostnaden för de som har Game Pass men att göra detta nu när de behöver avsevärt mycket mer personer som använder det vore korkat. Det leder till det andra sättet, som jag tror är mer troligt just nu, ta igen pengarna på de som köper spelen, för Microsoft kvittar det om folk kan spela spelen på PS5, Microsoft har mer och mer gått åt samma håll som Sega gick, det vill säga en utgivare och inte en konsoltillverkare.

Varför skulle då folk välja att skaffa en Xbox framför en PS5 när man kan spela spelen på båda formaten? Svaret är Game Pass, räcker att kolla på det här forumet, när folk rekommenderar att man köper en Xbox Series S/X så är argumententet att man kan skaffa Game Pass för löjligt lite pengar. Så tror ni verkligen att Microsoft kommer göra spel som Elder Scrolls exklusiva när de istället kan låta alla de som köper spelen stå för pengarna som de förlorar på att låta Game Pass fortsätta vara så billigt? Jag tvivlar starkt på det, Microsoft har sedan de gav sig in i konsolindustrin haft en enda agenda, den har knappast ändrats, det som ändrats är "vägen" för att nå dit.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Det kommer det säkert, tänkte mer hur det blir längre fram.
Högsta nivån kommer att sänkas tror jag, speciellt om det visar sig att prenumerationsmodellen inte går ihop ekonomiskt med stora mastodon-project.

Så länge spel som tex Cyberpunk skulle kunnas släppas fritt på prenumerationstjänsten så är det väll lugnt.

Men börjar det produceras, tex ett elder scrolls som bara är till hälften vad det varit tidigare ja då börjar man se effekter på urvattning

Jag tror inte Tes blir sämre men det får framtiden visa men håller med dig om de blir så. Dock tror jag MS är medvetna om det och håller hög standard.

Skrivet av PcGamer:

Förr eller senare behöver de tjäna pengar på Game Pass och alla köp av studios. Finns två sätt att göra detta på, ett sätt är att helt enkelt öka kostnaden för de som har Game Pass men att göra detta nu när de behöver avsevärt mycket mer personer som använder det vore korkat. Det leder till det andra sättet, som jag tror är mer troligt just nu, ta igen pengarna på de som köper spelen, för Microsoft kvittar det om folk kan spela spelen på PS5, Microsoft har mer och mer gått åt samma håll som Sega gick, det vill säga en utgivare och inte en konsoltillverkare.

Varför skulle då folk välja att skaffa en Xbox framför en PS5 när man kan spela spelen på båda formaten? Svaret är Game Pass, räcker att kolla på det här forumet, när folk rekommenderar att man köper en Xbox Series S/X så är argumententet att man kan skaffa Game Pass för löjligt lite pengar. Så tror ni verkligen att Microsoft kommer göra spel som Elder Scrolls exklusiva när de istället kan låta alla de som köper spelen stå för pengarna som de förlorar på att låta Game Pass fortsätta vara så billigt? Jag tvivlar starkt på det, Microsoft har sedan de gav sig in i konsolindustrin haft en enda agenda, den har knappast ändrats, det som ändrats är "vägen" för att nå dit.

Tror inte heller på exklusiva spel. De skulle tjäna massor på att deras studiologo i början på switch och ps5. De är ju en helt annan liga på företaget och pengar vill de tjäna mer av


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det ska produceras för gamepass.
Jag tror det kommer bli urvattnat tyvärr

Tror mycket episod-spel kommer produceras, lägre investering i första läget och blir spelet populärt så bygger man på med mer innehåll helt enkelt.
Även spel som vid släpp saknar funktioner som t.ex. raytracing och multiplayer, detta kan patchas in senare till spel som blir populära.

Uppföljare till etablerade spelserier kommer de säkert våga satsa mer på från början, men att släppa ett nytt AAA IP direkt på gamepass med risken att det floppar rejält och NOLL inkomster i förhandsbokningar etc tror jag inte kommer hända.

1
Skriv svar