Recension – Mafia: Definitive Edition

Robot
Recension – Mafia: Definitive Edition

Hangar 13 bevisar att de faktiskt kan göra den anrika serien rättvisa.

#Mafia-definitive-edition


Medlem

Måste säga att jag ändå gillade GPS-vägskyltarna, och jag brukar hata sånt. Tyckte att de smälte in relativt bra i miljön och gjorde att man inte behövde kolla nere på GPSen utan kunde fokusera på miljöerna etc.

Dock saknar man lite hardcoregrejen att behöva navigera mer på egen hand ibland, samtidigt är det nog skönt att slippa tänka så mycket på det i just detta spel (i t.ex. arma och sånt så är ju dock navigationen och kartläsandet ett livsviktigt gameplayelement).
Tommy ska ju ändå vara en erfaren taxichaffis som "kan alla genvägar" etc. i staden och vi spelar som honom så dept är väl rätt rimligt att man simulerar hans kunskaper på något vis.

Medlem

Ingen som vet hur spelet är på One x? Tänkte om det är värt att köpa till konsol.

Medlem

Verkar jävligt roligt - synd man inte får denna gratis om man redan äger 1:an. Jag får väl ta och investera i den vid något passande tillfälle!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av saigon:

Ingen som vet hur spelet är på One x? Tänkte om det är värt att köpa till konsol.

1440p. Hyfsat stabil bilduppdatering.

Skribent
Skrivet av Ftmch:

Måste säga att jag ändå gillade GPS-vägskyltarna, och jag brukar hata sånt. Tyckte att de smälte in relativt bra i miljön och gjorde att man inte behövde kolla nere på GPSen utan kunde fokusera på miljöerna etc.

Dock saknar man lite hardcoregrejen att behöva navigera mer på egen hand ibland, samtidigt är det nog skönt att slippa tänka så mycket på det i just detta spel (i t.ex. arma och sånt så är ju dock navigationen och kartläsandet ett livsviktigt gameplayelement).
Tommy ska ju ändå vara en erfaren taxichaffis som "kan alla genvägar" etc. i staden och vi spelar som honom så dept är väl rätt rimligt att man simulerar hans kunskaper på något vis.

Jag håller med, det var absolut ett bra koncept, jag önskar bara att man hade möjlighet att stänga av det.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag håller med, det var absolut ett bra koncept, jag önskar bara att man hade möjlighet att stänga av det.

Den är inte borta om man kör classic mode eller dylikt? Å andra sidan ökar ju classic mode svårighetsgraden. Det är en sak jag tänkte på lite, hade velat se mycket mer customization när det gäller svårighetsgraderna. Hade t.ex. velat ha med det där om att man blir av med det som är kvar i magasinet om man kastar bort det innan man tömt pistolen etc. Men samtidigt inte ha alltför svåra fiender.

Skribent
Skrivet av Ftmch:

Den är inte borta om man kör classic mode eller dylikt? Å andra sidan ökar ju classic mode svårighetsgraden. Det är en sak jag tänkte på lite, hade velat se mycket mer customization när det gäller svårighetsgraderna. Hade t.ex. velat ha med det där om att man blir av med det som är kvar i magasinet om man kastar bort det innan man tömt pistolen etc. Men samtidigt inte ha alltför svåra fiender.

Jag tänkte precis likadant, men den hängde med vare sig jag ändrade till Classic i min pågående kampanj eller startade en helt ny i Classsic.

Uppdatering: detta verkar ha varit en bugg. Classic inkluderar själva minikartan med GPS, men vägskyltarna ska försvinna (fungerade efter en ominstallation av spelet för mig).

Medlem

Jag trodde Mafia 3 skulle vara skit efter att ha hört Alma sågningar. Älskar 1an och 2an! Så blev oerhört förvånad att jag gillade 3an så mycket som jag faktiskt gjorde. Jag körde när det var färdigpatchat bör tilläggas. Jag hade svinkul med det spelet och funderar till och med på att köra om skiten. Det är stora ord när det kommer från mig för jag spelat typ aldrig om något nu för tiden. Innan någon svarar att striderna var repetiva. Det gjorde mig ingenting. Jag gillade striderna.

Medlem

Ja det är grymt det här spelet helt enkelt.
Däremot med siktet. Ja det är en stor siktring men märkt att man kan allt lära sig vart man ska sikta. Första timmarna gjorde jag mkt missar men nu sätter jag headshot på headshot rätt enkelt. Vet inte riktigt varför de fick för sig och göra en så stor ring som sikt men men.
Och som redan nämts här i tråden jag gillar också gps vägskyltarna. det är nice att inte behöva använda sig av minikartan en enda gång under körning.

Skrivet av saigon:

Ingen som vet hur spelet är på One x? Tänkte om det är värt att köpa till konsol.

Det spelar bra utan några större krusiduller på en vanlig ps4 (lite problem med screen tearing men det har jag sett även PC spelare rapportera om så lär vara något de måste fixa med en patch) så kan inte tänka mig att det spelar sämre på en one x.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Peer165:

1440p. Hyfsat stabil bilduppdatering.

Nice! Blir nog ett köp, älskade orginalet så


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag trodde Mafia 3 skulle vara skit efter att ha hört Alma sågningar. Älskar 1an och 2an! Så blev oerhört förvånad att jag gillade 3an så mycket som jag faktiskt gjorde. Jag körde när det var färdigpatchat bör tilläggas. Jag hade svinkul med det spelet och funderar till och med på att köra om skiten. Det är stora ord när det kommer från mig för jag spelat typ aldrig om något nu för tiden. Innan någon svarar att striderna var repetiva. Det gjorde mig ingenting. Jag gillade striderna.

Skönt att man inte är ensam. Hade jättekul med Mafia 3 och spelade igenom det på både PC och PS4. Jag är lite av en sucker när det kommer till hämndhistorier också så jag kunde inte ge mig förrän jag vunnit.

Nya spelet verkar även det väldigt bra så det blir nog att införskaffa så småningom.

Medlem

Klarar inte av att spela spelet, spelet är täckt i Filmgrain som gör mina ögon trötta väldigt snabbt. Jag håller i övrigt med om att ljuset ser knasigt ut och allt bli väldigt platt pga det. Får se om någon upptäcker ett sätt att göra sig av med filmgrain i filerna (som funkar) annars blir detta sorgligt nog liggandes på den digitala hyllan (Steam listan).

dyb
Medlem
Skrivet av Ankh:

Verkar jävligt roligt - synd man inte får denna gratis om man redan äger 1:an. Jag får väl ta och investera i den vid något passande tillfälle!

varför skulle man få en remake gratis för man äger originalet som är 18 år gammalt ?

Medlem
Skrivet av dyb:

varför skulle man få en remake gratis för man äger originalet som är 18 år gammalt ?

Because entitled gamers


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag trodde Mafia 3 skulle vara skit efter att ha hört Alma sågningar. Älskar 1an och 2an! Så blev oerhört förvånad att jag gillade 3an så mycket som jag faktiskt gjorde. Jag körde när det var färdigpatchat bör tilläggas. Jag hade svinkul med det spelet och funderar till och med på att köra om skiten. Det är stora ord när det kommer från mig för jag spelat typ aldrig om något nu för tiden. Innan någon svarar att striderna var repetiva. Det gjorde mig ingenting. Jag gillade striderna.

Jag håller med, förstår inte varför folk klagar på 3an. overall ett helt okey spel.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag håller med, förstår inte varför folk klagar på 3an. overall ett helt okey spel.

För att vara en del av Mafia-serien så är spelet gräsligt. Hade det varit ett fristående spel hade jag hållt med.

Körde igenom hela Mafia 3 vid release och minns att jag var otroligt onöjd, mestadels för att känslan av tidigare Mafia-spel var icke-existerande.

För övrigt:
Någon som hört mer om en release till Switch? Vet jag läste lite rykten om det för ett tag sen.

Inaktiv

568 kr inkl frakt på Spelbutiken, för alla tre spelen, är sugen

Medlem
Skrivet av dyb:

varför skulle man få en remake gratis för man äger originalet som är 18 år gammalt ?

Jag sa inte att det var vettigt att ge oss den - jag sa att TYVÄRR får man inte den gratis. Det är inte samma sak

Edit: Tänkte förövrigt mest på de som köpt spelet på steam osv mer nyligen. Inom de senaste åren. Inte de som har den ståendes i hyllan sen tidigare (där jag innefattas). Men självklart är det ovettigt att ge bort en remake bara för det! Men man kan ju alltid hoppas!

Edit2: Ser nu att jag fan inte quotar mig själv rätt men du fattar!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag håller med, förstår inte varför folk klagar på 3an. overall ett helt okey spel.

Det är därför vi klagar. Med tanke på Mafia 1 och 2, så förväntade vi oss MYCKET mer än "okey".


signatur

I drank what?

Medlem

@Jonny Myrén , Hur var racet jämfört med originalet? Fastnade där väldigt länge vill jag minnas. Till slut kom jag vidare pga att jag krockade bilen "lagom mycket" i början vilket gjorde att jag kunde hålla mig på banan genom hela loppet. =P

KoP
Medlem
Skrivet av Ankh:

Verkar jävligt roligt - synd man inte får denna gratis om man redan äger 1:an. Jag får väl ta och investera i den vid något passande tillfälle!

359 spänn är inte så mycket att bråka om (så mycket kostar spelet till Xboxen iaf).

Medlem
Skrivet av KoP:

359 spänn är inte så mycket att bråka om (så mycket kostar spelet till Xboxen iaf).

Nej det är definitivt ett bra pris!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skribent
Skrivet av Frisell:

@Jonny Myrén , Hur var racet jämfört med originalet? Fastnade där väldigt länge vill jag minnas. Till slut kom jag vidare pga att jag krockade bilen "lagom mycket" i början vilket gjorde att jag kunde hålla mig på banan genom hela loppet. =P

På den normala svårighetsgraden skulle jag hävda att det är väldigt lätt i remaken. På svårighetsgraden Classic är det, inte helt överraskande, mer likt originalet, även om jag inte upplevde det som riktigt lika svårt den här gången (då hade jag iofs redan kört igenom det på normal).

KoP
Medlem
Skrivet av Ankh:

Nej det är definitivt ett bra pris!

Ja hade dom tagit fullpris så hade man definitivt funderat på huruvida man skulle köpa det eller ej.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

På den normala svårighetsgraden skulle jag hävda att det är väldigt lätt i remaken. På svårighetsgraden Classic är det, inte helt överraskande, mer likt originalet, även om jag inte upplevde det som riktigt lika svårt den här gången (då hade jag iofs redan kört igenom det på normal).

Tack för svar. Jag har några spel att beta av innan detta är aktuellt, men ser fram emot det. Älskade originalet!

Medlem

Riktigt kul och bra spel, men håller inte med om racet. Det var inte kul i det första och det va fan inte kul nu. Körde på classic mode och satt nästan och skrek på skärmen. Länge sen ett spel gjorde mig så fjortis-arg. Bleh

Medlem

Sugen, rekomenderar ni att bara köpa detta eller hela triliogin? Har endast kört 2:an när det kom och minns att jag tyckte det var sjukt bra då!

Medlem
Skrivet av AlfaBlommaN:

Sugen, rekomenderar ni att bara köpa detta eller hela triliogin? Har endast kört 2:an när det kom och minns att jag tyckte det var sjukt bra då!

Har precis börjat spela Mafia 2 igen efter att ha kört igenom ettan och gillar det än så länge (även om siktet placering på skärmen är märkligt högt upp, man vänjer sig nog dock..). Kan nog vara värt att köpa hela trilogin, blir väl typ 200 spänn per spel isåfall så det är inte så farligt.

Medlem

Får inte riktigt samma mysiga kännsla som Mafia 2, känns lite för glatt på något sätt.

Körde aldrig Mafia 1 när det väl begav sig så jag undrar verkligen om bilen Samson fanns med i orginalet? Bilen påminner mer om något från -60 eller -70 talet och inte -30 talet.

"Vault" på triangel på ps4an känndes lite fel dessutom, om man nu ska nämna nå mer.
Annars alles gutt

123
Skriv svar