CD Projekt-chefen om crunchen: "Ett av de svåraste besluten jag tagit"

Medlem

Det är alltid tråkigt med övertid, särskilt om det sker under en längre period.
Jag har ögnat igenom de tidigare posterna och noterat att de flesta har det nog ganska bra
med sina arbetstider, samt att de inte är/har varit egen småföretagare. Då kan 60-80 timmars
arbetsvecka vara normaltillståndet under flera års tid. En vecka med "bara" 40 arbetade timmar
kan kännas som semester.
Tag vara på varandra, bli inte hysteriska över att andra kan ha en annan syn på saker och
skänk en tanke till alla som jobbar inom vården, då dessa har haft "crunch" större delen av detta året.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Kul att du jämför med EA när jag specifikt sa att det inte går eftersom de jobbar helt annorlunda. Undrar också när Witcher kortspelet blev något annat än ett försök att dra in slantar.

För övrigt tor jag inte man är hatare för att man kritiserar idoliserandet av en ohälsosam arbetskultur.

Aha, så det är du som bestämmer vad man får och inte får jämföra med? Okej.
Självklart var Gwent-spelet ett sätt att tjäna några extra kronor, har aldrig påstått något annat.
Dock är än så länge majoriteten av CDPRs spel helt utan mikrotransaktioner, vilket kan jämföras med spel från EA där istället majoriteten är fullproppade med just dessa, att det sedan är DICE, Mythic eller Bioware som utvecklar spelen spelar ingen roll för mig, då alla dem är under EAs flagga.

Om detta sedan är idoliserande, eller bara faktum spelar ingen roll för mig.

Skrivet av Sillgam:

För övrigt tor jag inte man är hatare för att man kritiserar idoliserandet av en ohälsosam arbetskultur.

Detta pågår dock inom nästan alla branscher och i det här fallet ser jag inget fel i det hela då alla anställda blir rejält kompenserade för detta.
Jag hade sagt det samma om det kommit fram att de anställda på DICE blivit tvingade till övertid och sedan fått kompensation efteråt. Hade jag då idoliserat EA/DICE enligt dig?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

@miffot @Gen @Belfry @Skuggsvept Vad är det som är så svårt att förstå? All information står ju rätt i artikeln. CDPR hade gått ut och lovat att de inte ska beordra crunch/övertid för Cyberpunk 2077. Nu beordrar de crunch/övertid för Cyberpunk 2077. Om ni tycker det är okej, visst, men det reflekterar ju inte särskilt bra på er.

Att ibland behöva jobba övertid är inte farligt.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av miffot:

Att ibland behöva jobba övertid är inte farligt.

Så är det.
Personligen tycker jag det är värre med alla dessa clickbait-artiklar från vissa utländska speljournalister *host* Jason Schreier *host* och att folk sväljer det med hull och hår.

Medlem
Skrivet av miffot:

Att ibland behöva jobba övertid är inte farligt.

Nej, men att cruncha i den utsträckningen som är vanligt i spelindustrin är farligt både för den mentala- och fysiska hälsan. Jag förstår att det är lätt att droppa nonchalanta kommentarer om saker och ting man inte förstår sig på, men det känns inte helt försvarligt när kunskapen ligger rätt runt hörnet i form av en snabb googling.

Edit: cc @Dominus

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nej, men att cruncha i den utsträckningen som är vanligt i spelindustrin är farligt både för den mentala- och fysiska hälsan. Jag förstår att det är lätt att droppa nonchalanta kommentarer om saker och ting man inte förstår sig på, men det känns inte helt försvarligt när kunskapen ligger rätt runt hörnet i form av en snabb googling.

Edit: cc @Dominus

Vilken tur då att de som jobbar för CDPR inte kommer att jobba övertid i den utsträckningen som vanligen kännetecknas med "crunch".

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nej, men att cruncha i den utsträckningen som är vanligt i spelindustrin är farligt både för den mentala- och fysiska hälsan. Jag förstår att det är lätt att droppa nonchalanta kommentarer om saker och ting man inte förstår sig på, men det känns inte helt försvarligt när kunskapen ligger rätt runt hörnet i form av en snabb googling.

Edit: cc @Dominus

Ungefär lika bra koll som du har på polska arbetslagar.
Jag förstår att det är lätt att droppa nonchalanta kommentarer om saker och ting man inte förstår sig på, men det känns inte helt försvarligt när kunskapen ligger rätt runt hörnet i form av en snabb googling.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nej, men att cruncha i den utsträckningen som är vanligt i spelindustrin är farligt både för den mentala- och fysiska hälsan. Jag förstår att det är lätt att droppa nonchalanta kommentarer om saker och ting man inte förstår sig på, men det känns inte helt försvarligt när kunskapen ligger rätt runt hörnet i form av en snabb googling.

Edit: cc @Dominus

Håller inte med dig, inte så dem kommer jobba ihjäl sig direkt.... Så nej tror det inte kommer påverka dem det minsta... Förutsatt att dem inte är som majoritet av folk nuförtiden, överkänsliga och rädda


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av miffot:

Håller inte med dig, inte så dem kommer jobba ihjäl sig direkt.... Så nej tror det inte kommer påverka dem det minsta... Förutsatt att dem inte är som majoritet av folk nuförtiden, överkänsliga och rädda

Ja, se på dig där. Vilken jävla tuffing 😂

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ja, se på dig där. Vilken jävla tuffing 😂

Tuff, men sanning


signatur

Spela spel är kul ibland.

Skriv svar