Recension – Star Wars: Squadrons

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jodå det finns exklusiva rättigheter, bara att googla om du nu inte tror mig.
Spelen du nämner hamnar utanför kontraktet utav någon anledning, förmodligen för att dom inte är star wars spel i första hand.
Det kan man säkert googla på också om man är intresserad.

Och det man hittar är:

The agreement covers titles aimed at core gamers on "all interactive platforms"; Disney retains the rights to make casual and social games in the Star Wars universe on mobile devices, tablets and the web. The House of Mouse acquired Lucasfilm and its subsidiary LucasArts for $4.05 billion last October, and closed LucasArts last month.

Terms of the deal were not disclosed.

"Terms of the deal were not disclosed." Är väl det som är det mest intressant, alla antar att det är exclusive deal att EA får bara göra spel men det finns inge offentliga detaljer om vad för deal EA och Disney har gjort mer än att dom för göra star wars spel.

Det jag länka är fortfarande Star Wars Ip samt att det är data spel.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Och det man hittar är:

The agreement covers titles aimed at core gamers on "all interactive platforms"; Disney retains the rights to make casual and social games in the Star Wars universe on mobile devices, tablets and the web. The House of Mouse acquired Lucasfilm and its subsidiary LucasArts for $4.05 billion last October, and closed LucasArts last month.

Terms of the deal were not disclosed.

"Terms of the deal were not disclosed." Är väl det som är det mest intressant, alla antar att det är exclusive deal att EA får bara göra spel men det finns inge offentliga detaljer om vad för deal EA och Disney har gjort mer än att dom för göra star wars spel.

Det jag länka är fortfarande Star Wars Ip samt att det är data spel.

"On May 6, 2013, Disney announced an exclusive deal with Electronic Arts (EA) to produce Star Wars games for the core gaming market for a decade. LucasArts retained the ability to license, and Disney Interactive Studios retained the ability to develop Star Wars games for the casual gaming market. "

Lucas arts är utgivare för lego starwars tex, pinball faller också under kategorin "casual games".
Står ju klart och tydligt att bara ea får göra spel till "core gaming audience" som är star wars.

Skribent
Skrivet av KeyserSoze:

Jodå det finns exklusiva rättigheter, bara att googla om du nu inte tror mig.
Spelen du nämner hamnar utanför kontraktet utav någon anledning, förmodligen för att dom inte är star wars spel i första hand.
Det kan man säkert googla på också om man är intresserad.

Hur ligger det då till med Vader-spelet? Det som släpptes till VR. Är ju canon till och med, men inte EA.


signatur

"Writer and Fighter"

jbx
Medlem
Skrivet av Checker:

Och xbox utan en stor del av spelet igen. Dock denna gång helt och hållet Microsofts egna fel.

Väldigt nöjd med Playstation

Själv är jag väldigt nöjd med PC!!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Johlor:

Hur ligger det då till med Vader-spelet? Det som släpptes till VR. Är ju canon till och med, men inte EA.

Det är utgivet av disney och utvecklat av lucasfilms spel studio, ILMxLAB. Det är väl dom som har någon form av rättighet utöver ea.
Svårt att veta, som At1ic snackade om så finns det ju inte detaljerade uppgifter på exakt hur kontraktet ser ut.

Kanske börjar ILMxLAB pumpa ut lite mer egna star wars spel numera, det mesta verkar vara till vr, kanske inte heller räknas som "core gaming audience". No idea.

Avstängd
Skrivet av jbx:

Själv är jag väldigt nöjd med PC!!

Jag också.
Hade glömt att VR läget också släpps till PC. Bara Xbox som blev utan.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det här spelas igenom med Game Pass Ultimate sedan.

Det dröjen nog ett år.
Det är EA Play som kommer ingå. Inte EA Play Pro.

Skribent
Skrivet av KeyserSoze:

Det är utgivet av disney och utvecklat av lucasfilms spel studio, ILMxLAB. Det är väl dom som har någon form av rättighet utöver ea.
Svårt att veta, som At1ic snackade om så finns det ju inte detaljerade uppgifter på exakt hur kontraktet ser ut.

Kanske börjar ILMxLAB pumpa ut lite mer egna star wars spel numera, det mesta verkar vara till vr, kanske inte heller räknas som "core gaming audience". No idea.

Bra förvirrat, visste inte ens Lucasfilm hade en spelstudio. Trodde det var Lucasarts som sen Disney stängde ned för att sen ge SW-licensen till EA. Men som det ser ut så gör det ändå egna spel då? Även om det är VR..


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Inget köp tyvärr


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Jag förstår egentligen inte varför en ~10 timmars SP kampanj/tutorial skulle vara något negativt för ett MP spel.

Det finns mängder med spel som enbart är gjorda för att spelas i MP - Quake, Unreal Tournament, CS och många fler, där ingen skulle vilja spela SP spelet, eller ens ta sig igenom tutorialen om den så är 15 minuter.
Samtidigt som mängder av spel är gjorda för att spela i SP, där man slängt på en MP del, som ingen spelar.

Att simulatorer, speciellt stridssimulatorer skulle spelas i SP är ju snarare en oerhört tråkig begränsning utan omspelningsvärde.
För att inte tala om lagspel där man bara kan spela mot botar.
Det här är ju i grund och botten ett lagspel som CS, UT eller Quake i SW och VR miljö.

Det största problemet som jag ser det, är snarare att man har sagt att man inte kommer att utveckla vidare på det, med fler banor och spellägen.
Det känns som ett missat tillfälle där man utan problem skulle kunna tjäna lätta pengar med att bara sälja ett DLC med nya banor, skepp och spellägen, förhoppningsvis ändrar de sig.

Jag skulle dock vilja ändra på utgångsläget i både recension och i hur man ser på det här spelet.
Utgå från att detta först och främst är ett VR-spel. (Sorry Xboys)

Det här är alltså ett fullstort SP och MP VR-spel till en reducerad kostnad, och bör kanske recenseras som sådant?!

Själv har jag skaffat en HOTAS till min PS4 för att äntligen få ratta en X-wing på rätt sätt i VR.

Quake är inte gjort för att spela i multiplayer. De har en singleplayer kampanj precis som doom. Men ja att spelen har fokus på sp betyder inte de är dåliga i mp nödvändigtvis och som du säger alla delar av liret ska recenseras.

Skribent
Skrivet av apanbajs:

Så inga problem med VR i testet?

Kan inte få bort stutter när man svänger i VR, så det är ospelbart just nu.
Väldigt många fler med samma problem.

Nu kör jag på PSVR, men har inga tekniska problem åt det hållet där. Spelet har krashat en gång, annars flyter det på bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

"On May 6, 2013, Disney announced an exclusive deal with Electronic Arts (EA) to produce Star Wars games for the core gaming market for a decade. LucasArts retained the ability to license, and Disney Interactive Studios retained the ability to develop Star Wars games for the casual gaming market. "

Lucas arts är utgivare för lego starwars tex, pinball faller också under kategorin "casual games".
Står ju klart och tydligt att bara ea får göra spel till "core gaming audience" som är star wars.

Det står klart och tydligt att EA får göra Star Wars spel och dom har en deal med Disney om det IP det står ingenstans att dom har ensam rätt att göra det I fall något annat företag skulle försaka att få till gång till det IP.

Warner Bros. Interactive Entertainment är det som publicerar Lego Star Wars spel.

Skribent

Det är bra coolt att i VR se en Star Destroyer up close från en X-Wing. Känsla av hur jäkla stora de är när man tittar ut genom sidofönstret medan man flyger förbi dem på nära håll...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kört lite SP i helgen, första känslan jag slås av är att det inte alls är så arkadigt jag först trott. Kört med en setup med Oculus Rift S och Xbox360 kontroller. Riktigt klurigt att lyckas få siktet dit jag vill och lyckas skjuta ner bottarna... de gåner jag lyckas känns det som mer tur än skicklighet

Får se om det bättrar sig med övning. Kanske får rota fram min gamla joystick från garderoben... kanske kan hjälpa?

Medlem
Skrivet av Brov:

Kört lite SP i helgen, första känslan jag slås av är att det inte alls är så arkadigt jag först trott. Kört med en setup med Oculus Rift S och Xbox360 kontroller. Riktigt klurigt att lyckas få siktet dit jag vill och lyckas skjuta ner bottarna... de gåner jag lyckas känns det som mer tur än skicklighet

Får se om det bättrar sig med övning. Kanske får rota fram min gamla joystick från garderoben... kanske kan hjälpa?

Såg den här, blev ju inte direkt sugen:


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Hej! Jag har inte köpt spelet än men lär göra det oavsett. Ändå är det ett par saker jag undrar. Om den här tråden fortfarande lever.

* Det här att man flyger genom en massa skräp, alltså att man hela tiden rör sig som genom en ström av bös - går det att stänga av? Det var det första jag gjorde när jag spelade Tie Fighter.

* Kan man spela multiplayer ensam? Alltså, kan man köra fleet battles mot och med enbart datorn?

Hörnan för hoppfullt gnäll: jag hoppas verkligen de släpper ett rejält single player-spel framöver. Tie Fighter i grundversion var, har jag för mig, sju kampanjer à ca sex uppdrag, det vill säga ganska precis tre gånger fler uppdrag än dessa fjorton. Men EA har redan allt som behövs för att enkelt göra mer single player. Snälla snälla kan de inte göra det? Strunt i snygga cutscenes, ge mig bara uppdrag med briefings emellan. Typ som Tie Fighter! Det bara måste finnas en bunt sådana som jag, som spelade Tie Fighter som tonåringar och nu vill ha mer, men kanske inte är så begivna på multiplayer.

Medlem
Skrivet av horvendile:

Hej! Jag har inte köpt spelet än men lär göra det oavsett. Ändå är det ett par saker jag undrar. Om den här tråden fortfarande lever.

* Det här att man flyger genom en massa skräp, alltså att man hela tiden rör sig som genom en ström av bös - går det att stänga av? Det var det första jag gjorde när jag spelade Tie Fighter.

* Kan man spela multiplayer ensam? Alltså, kan man köra fleet battles mot och med enbart datorn?

Hörnan för hoppfullt gnäll: jag hoppas verkligen de släpper ett rejält single player-spel framöver. Tie Fighter i grundversion var, har jag för mig, sju kampanjer à ca sex uppdrag, det vill säga ganska precis tre gånger fler uppdrag än dessa fjorton. Men EA har redan allt som behövs för att enkelt göra mer single player. Snälla snälla kan de inte göra det? Strunt i snygga cutscenes, ge mig bara uppdrag med briefings emellan. Typ som Tie Fighter! Det bara måste finnas en bunt sådana som jag, som spelade Tie Fighter som tonåringar och nu vill ha mer, men kanske inte är så begivna på multiplayer.

Första - Nej

Andra - man kan spela co-op mot AI.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Första - Nej

Andra - man kan spela co-op mot AI.

Oh nooo! Men bättre nej - ja än ja-nej. Tack för svar!

Skribent
Skrivet av horvendile:

Hej! Jag har inte köpt spelet än men lär göra det oavsett. Ändå är det ett par saker jag undrar. Om den här tråden fortfarande lever.

Hörnan för hoppfullt gnäll: jag hoppas verkligen de släpper ett rejält single player-spel framöver. Tie Fighter i grundversion var, har jag för mig, sju kampanjer à ca sex uppdrag, det vill säga ganska precis tre gånger fler uppdrag än dessa fjorton. Men EA har redan allt som behövs för att enkelt göra mer single player. Snälla snälla kan de inte göra det? Strunt i snygga cutscenes, ge mig bara uppdrag med briefings emellan. Typ som Tie Fighter! Det bara måste finnas en bunt sådana som jag, som spelade Tie Fighter som tonåringar och nu vill ha mer, men kanske inte är så begivna på multiplayer.

Tror X-Wing hade runt 30 uppdrag också, men så var det ju på den tiden med spelen och längden. 14 uppdrag idag är ändå ganska "bra" för en singelspelar kampanj. Men håller med dig, att göra fler uppdrag borde inte vara speciellt svårt. Gissar mod-community:n kommer göra massa till PC om inte annat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Gissar mod-community:n kommer göra massa till PC om inte annat.

Är det förberett för moddar? Det låter ju lovande i så fall.

Skribent
Skrivet av horvendile:

Är det förberett för moddar? Det låter ju lovande i så fall.

Troligen inte, men modders will find their way


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tänkte börja spela detta lite ikväll. Har en shysst PC och en XSX. Vilket format ska jag spela på? Vilken kontrollmetod föedrar ni, är det handkontrollvänligt?

Skrivet av maq777:

Tänkte börja spela detta lite ikväll. Har en shysst PC och en XSX. Vilket format ska jag spela på? Vilken kontrollmetod föedrar ni, är det handkontrollvänligt?

HOTAS är givetvis goast, efter det är väl handkontroll att föredra.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

HOTAS är givetvis goast, efter det är väl handkontroll att föredra.

Tack för infon! Kommer inte införskaffa hotas för ett par timmar rymdskjutande dock. Jag får väl avundas alla ni med sjuk cockpit setup på avstånd.

123
Skriv svar