Första bilderna på Geralts nya rustning i The Witchers andra säsong

Robot
Första bilderna på Geralts nya rustning i The Witchers andra säsong

"Ny rustning, samma witcher."

#netflix, #witcher


Medlem

Den stora frågan är ändå om pungrustningarna gör en återkomst..

Skämt åsido så känns ju den nya rustningen väldigt geralt åtminstone. Precis som den förra. Ska bli kul med en säsong 2, tyckte serien var väldigt trevlig även om den kändes väldigt väldigt B.

Medlem

Det där såg ju inget vidare ut. Muskelformad rustning måste ju vara den manliga varianten av boob armor.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Ge mig!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Spoonfish:

Det där såg ju inget vidare ut. Muskelformad rustning måste ju vara den manliga varianten av boob armor.

Fast när det gäller Henry så ser en kroppsstrumpa ut sådär.

eld
Medlem
Skrivet av neocon:

Det gör de ej. Nilfgaardian Empire har Cintras rikedomar efter slaget vi såg i säsong 1 och bär bättre grejer i säsong 2.

Just ja, nu minns jag. De var så fattiga att soldaterna var tvungen att använda det som de kunde hitta, av ren chans råkade alla hitta perfekt matchande pungrustning ;D

Medlem
Skrivet av neocon:

Det gör de ej. Nilfgaardian Empire har Cintras rikedomar efter slaget vi såg i säsong 1 och bär bättre grejer i säsong 2.

Men frågan är om Netflix har samma rikedomar som Nilfgaard? Pungarmor måste ju varit ett resultat av kort varsel och för låg budget.

Medlem
Skrivet av Spoonfish:

Det där såg ju inget vidare ut. Muskelformad rustning måste ju vara den manliga varianten av boob armor.

Nä. Såg nice ut. Hellre det där än sån standard medieval skitful armor som i princip är en metallboll med hål för armar, huvud och torso.

Medlem

Men fan att dom inte kan göra en snygg rustning till stackarn! Har gjort bättre själv. Spelet borde vara någon sorts facit att gå efter.

Medlem

Kunde de inte bara gett honom en gambeson? En spdan lätt, men ändå rätt effektiv, rustning borde passa en övernaturligt snabb witcher som handen i handsken. Vill han ha mer så kan han slänga på en brigandin ovanpå.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Nä. Såg nice ut. Hellre det där än sån standard medieval skitful armor som i princip är en metallboll med hål för armar, huvud och torso.

Det är väl inte det enda alternativet? Han har ju mängder av cool armor och outfits i Witcher 3, och inte en enda av dem är formad som generic muscle plate

Medlem
Skrivet av Spoonfish:

Det där såg ju inget vidare ut. Muskelformad rustning måste ju vara den manliga varianten av boob armor.

Vad är det för fel med det då?

https://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_cuirass

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fult är vad det är. Och generiskt! Inte alls i stil med det coola han bar i Witcher 3.

Medlem
Skrivet av Spoonfish:

Fult är vad det är. Och generiskt! Inte alls i stil med det coola han bar i Witcher 3.

Serien har inget med spelet att göra dock.

Medlem
Skrivet av Thane:

Serien har inget med spelet att göra dock.

Det har jag inte hävdat. Han måste inte ha inspirationslös utstyrsel i serien för att han har snygg utstyrsel i spelet. Men spelets design visar tydligt att man inte måste gå generic-fantasy-armor-vägen för att skapa fantasy.

Medlem
Skrivet av bickelito:

Men fan att dom inte kan göra en snygg rustning till stackarn! Har gjort bättre själv. Spelet borde vara någon sorts facit att gå efter.

Eftersom man utgår från boken och inte spelen så vore spelen som facit även det felaktigt. Framförallt när spelen tog sig en drös med artistiska friheter själv.

Skrivet av Spoonfish:

Det är väl inte det enda alternativet? Han har ju mängder av cool armor och outfits i Witcher 3, och inte en enda av dem är formad som generic muscle plate

Och hur är det relevant när spelen inte är grund för serien utan man utgår från böckerna?

Skrivet av Spoonfish:

Det har jag inte hävdat. Han måste inte ha inspirationslös utstyrsel i serien för att han har snygg utstyrsel i spelet. Men spelets design visar tydligt att man inte måste gå generic-fantasy-armor-vägen för att skapa fantasy.

Eftersom du hänvisar till spelen så är det exakt vad du hävdar? Sedan är just de skydden som Geralt har i spelen just fantasy. Eller du kanske menar att rustningar som vars skydd bokstavligen består av majoritet magi på något sätt inte skulle vara fantasy?

Kort och gott så har Netflix en ganska rejält portion av tolkning till sin fördel eftersom det inte finns något källmaterial som anses vara canon utanför böckerna.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Eftersom du hänvisar till spelen så är det exakt vad du hävdar?

Nej, det är inte vad jag hävdar. Jag skrev varför jag refererade till spelen. Det är i kontring till antagandet att han antingen måste ha tråkig "bollig" medeltida rustning eller denna generiska muskelrustning som alla moderna fantasy dudes har. Det är inte fallet. Witcher 3 visar att det finns mängder av fet design för hans armor som inte blandar in muskelrustning. Jag har dock inte läst böckerna, så jag vet ej om muskelrustning nämns specifikt där.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Eftersom man utgår från boken och inte spelen så vore spelen som facit även det felaktigt. Framförallt när spelen tog sig en drös med artistiska friheter själv.

Och hur är det relevant när spelen inte är grund för serien utan man utgår från böckerna?

Eftersom du hänvisar till spelen så är det exakt vad du hävdar? Sedan är just de skydden som Geralt har i spelen just fantasy. Eller du kanske menar att rustningar som vars skydd bokstavligen består av majoritet magi på något sätt inte skulle vara fantasy?

Kort och gott så har Netflix en ganska rejält portion av tolkning till sin fördel eftersom det inte finns något källmaterial som anses vara canon utanför böckerna.

Sapkowskis witcher-böcker är dock uppenbart influerade av europeisk senmedeltid. I spelen (framförallt trean) så har CDPR tagit tillvara på detta och designat byggnader, kläder, rustningar och vapen efter senmedeltida förlagor. En del galna fantasyinslag finns, men för det mesta ser det väldigt funktionsdugligt ut. Jag anser att serien hade mått bra av att följa samma väg då det finns flera fördelar med detta. Dels behöver man inte sitta och lägga tid på att fantisera ihop saker utan kan bara kopiera redan framtagna prylar (och lägga till lite egna saker på det). Framförallt så finns det dock en anledning till att rustningar och vapen såg ut som de gjorde på 1400-talet: de fungerade bra.Jämfört med den nya witcherrustningen i läder så hade en gambeson från 1400-talet skyddat bättre, varit smidigare och, enligt mig, sett bättre ut. Nitarna i lädret kan förvisso skvallra om att det är någon slags brigandinaktig rustning, men jag tror snarare att det handlar om vanligt, tramsigt nitläder igen, d.v.s. något som snarare hör hemma inom BDSM än på ett slagfält.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jämfört med den nya witcherrustningen i läder så hade en gambeson från 1400-talet skyddat bättre, varit smidigare och, enligt mig, sett bättre ut.

Men läder ser hårdare ut än tyg imho 😉
Men smaken är ju som bekant som baken.

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Men läder ser hårdare ut än tyg imho 😉
Men smaken är ju som bekant som baken.

KAN ju också vara läder av extra hållbar karaktär (från något monster) i och med att det är fantasy!

Medlem

Inte stort fan av den rustningen. Känns inte lika genomtänkt som den coola blandningen mellan gambe, ringbrynja och läder som var i Witcher 3. Men inte vill inte gå för djupt på vad som är fel på den befintliga rustningen utan ta fram den viktigaste poängen...

.. varför vill Geralt aldrig skydda kronjuvelerna för? Tror han att han aldrig kommer bli träffad under midjan för alla monster följer boxningsregler?

Medlem
Skrivet av Davio:

.. varför vill Geralt aldrig skydda kronjuvelerna för? Tror han att han aldrig kommer bli träffad under midjan för alla monster följer boxningsregler?

i spelet är det väl väldigt många rustningar som har suspensoar va?
I serien kanske de tolkar hans sterilitet som att kulorna är helt kaputt, helt poänglösa liksom, han kanske inte ens har känsel i dem.

Medlem
Skrivet av Davio:

Inte stort fan av den rustningen. Känns inte lika genomtänkt som den coola blandningen mellan gambe, ringbrynja och läder som var i Witcher 3. Men inte vill inte gå för djupt på vad som är fel på den befintliga rustningen utan ta fram den viktigaste poängen...

.. varför vill Geralt aldrig skydda kronjuvelerna för? Tror han att han aldrig kommer bli träffad under midjan för alla monster följer boxningsregler?

Jag skulle tro att det beror på att han vill kunna röra sig så snabbt och smidigt som möjligt. Något slags ringbrynjeliknande skydd vid skrevet borde han dock kunna kosta på sig.

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Men läder ser hårdare ut än tyg imho 😉
Men smaken är ju som bekant som baken.

Läder som material i rustningsdetaljer är inte fel i sig, men då behöver det helst kombineras med något annat för att vara effektivt. Fotsoldater och, framförallt, bågskyttar använde sig ibland av läder när de inte hade råd med ringbrynja eller plåt. En gambeson (flera lager av stoppat tyg) var dock smidigare, lättare att reparera och skyddade bättre mot de flesta vapen än läder och denna typ av rustning verkar ha varit betydligt vanligare. Geralt hade läder redan i säsong ett, men den rustningen såg i alla fall ut att kunna vara en slags brigantin (tyg med plåtar fastnitade på insidan). Rustningen som visas nu ser enbart ut att vara s.k. "boiled leather". Den ser fancy ut, men det hade varit bättre att lägga pengarna på något mer effektivt. Witchers i böckerna/spelen verkar helt klart gå på funktion före form, professionella slaktare som de är.

Själv tycker jag nitat läder ser rätt fånigt ut. Enda gången nitar ska finnas på läder/tyg är när de sitter fast i plåtar på insidan. Nitar i sig ger inget skydd ens mot en knytnäve.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

KAN ju också vara läder av extra hållbar karaktär (från något monster) i och med att det är fantasy!

Det var faktiskt ingen dum tanke. Hoppas att det är så.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag skulle tro att det beror på att han vill kunna röra sig så snabbt och smidigt som möjligt. Något slags ringbrynjeliknande skydd vid skrevet borde han dock kunna kosta på sig.

Det finns flertalet sätt man kan bygga en rustning för skydda kronjuvelerna på olika sätt, eller benen för den saken skull, utan att riskera smidigheten.

Sen för film kan man alltid göra något för ge mer detaljer på nedre delen på kroppen. Remmar, strips, läderdetaljer, en övre ben läderbit med nitar eller vad som helst.

Medlem
Skrivet av Davio:

Det finns flertalet sätt man kan bygga en rustning för skydda kronjuvelerna på olika sätt, eller benen för den saken skull, utan att riskera smidigheten.

Sen för film kan man alltid göra något för ge mer detaljer på nedre delen på kroppen. Remmar, strips, läderdetaljer, en övre ben läderbit med nitar eller vad som helst.

Ja, remmar (likt romarnas) eller en ringbrynja hade varit bra. Nitarna kan man dock hoppa helt.

Det viktigaste att skydda av allt är dock något som Geralt aldrig skyddar: huvudet. Har man bara råd med en rustningsdetalj så är det en hjälm man ska lägga slantarna på. Geralt har dock aldrig hjälm, varken i spelen, böckerna, eller tv-serie. Detta är dock inget unikt för The Witchher utan gäller väldigt många filmer/tv-serier.

Medlem
Skrivet av Popski:

Läder som material i rustningsdetaljer är inte fel i sig, men då behöver det helst kombineras med något annat för att vara effektivt.

Jo, min kommentar var väl något tvetydig, syftade även på att jag tycker det ser lite "hårdare" ut rent utseendemässigt, funktionen kan jag egentligen inte uttala mig om. Men tack för informationen, jag gillar att lära mig saker 😊

1
Skriv svar