Teknisk genomgång av kritiserad raytracing i Spider-Man-remastern till PS5

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Nej. PS5an blir inte alls mycket svagare än folk tror. Faktum är att den blir starkare än vad folk spekulerat om tidigare i och med att den, på pappret, verkar leverera prestanda kring runda slängar RTX 2080. Vilket helt plötsligt lägger den "on par" med en modern PC. Det kombinerat med att operativsystemet skapar så liten "overhead" gör att man faktiskt kan pressa ut mer prestanda ur äldre hårdvara. Vilket i praktiken gör att den i slutändan kommer att prestera under en längre tid än RTX 2080.

Och då har jag inte nämnt dess lagringslösning som är lite av en revolution när det kommer till lagringsstandarder.

PS5 har alltså drygt 3x mer maskininlärnings-prestanda än Series X, som har knappt hälften av ett RTX 2060?

Jag visste inte ens PS5 hade något alls där. Antar sedan PS5an automagiskt kan trolla fram mer ray tracing prestanda också?

Är det något mer konsolen kommer klara av Sony glömt ta upp? Kanske ska tipsa utvecklarna om det i så fall, så de inte behöver dra ner på detaljnivån och sänka bildfrekvensen helt i onödan...

Jag får annars intrycket att PS5 inte alls kommer ha en chans att prestera liknande ett RTX 2080 när DLSS och ray tracing nyttjas.

Aja, vi får väl se hur tex Cyberpunk 2077 kommer fungera på nextgen-konsolerna vs PC...

Medlem
Skrivet av matt76:

Som tidigare nämnts spelar detta ingen roll förrän stödet finns i Windows (Directstorage), som förväntas introduceras under 2021 eller senare. Skillnaden mot Microsofts mjukvarulösning är dock att Sonys variant är hårdvarubaserad.

Sedan om något introduceras för första gången, där Sony är först ut (med potentiellt snabbaste lösningen), så måste det väl ändå anses som en revolution.

Mja, att anse att det e revolution för att dom utannonserade det före känns fel, det e ju inte så att Nvidia har baserat sitt på deras, utan dom hade utannonserat det endån, sen att ps5 sa det före gör inte det mer speciellt

Medlem

Oavsett vem som var först att annonsera funktionaliteten så är det en revolution, då möjligheten aldrig har funnits tidigare.

För övrigt så funkar inte Nvidias "lösning" utan Directstorage i Windows (som ännu inte är släppt). Det är här Sony särskiljer sig då deras implementation är hårdvarubaserad och inte kräver något som liknar "DirectStorage" för att fungera.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Oavsett vem som var först att annonsera funktionaliteten så är det en revolution, då möjligheten aldrig har funnits tidigare.

För övrigt så funkar inte Nvidias "lösning" utan Directstorage i Windows (som ännu inte är släppt). Det är här Sony särskiljer sig då deras implementation är hårdvarubaserad och inte kräver något som liknar "DirectStorage" för att fungera.

Det är ju dock precis samma sak. Fast här är GPUn hårdvaran och directstorage är den API som får RTX IO att fungera. Funkar exakt likadant på PS5. Den enda skillnaden är hur de har byggt sin IO och att de har en proprietär API.

Medlem
Skrivet av xorpen:

1. 4k ser absolut inte sämre ut, steget från 1080 till 2k (1440p) gör en enorm skillnad.
2. Du får den framerate som är menad för spelen, till konsol åtminstone. Jag är pcmasterrace så jag har alltid klagat på konsolernas hastighet, men det hör inte till ditt argument.
3. Ps5 är inte så mkt dyrare än ps4 vid release, och tv's är otroligt mycket billigare och bättre än någonsin.
Jag köpte en 1080p led-tv på 40tum för 16000 när ps3 släpptes, idag skulle jag få ett monster till tv för samma pris.

Ursäkta ordvalet men ibland är konsumenter bara dumma i huvudet.

Oh jag blir så trött jag ger dig denna https://www.youtube.com/watch?v=ehvz3iN8pp4

Men du sitter väl 101010xxxx tester hemma och tänker säga han har fel?

tror du jag slänger ur mig saker utan att där finns bevis och folk som testat det?

Jag antar du försvarar det bara för du varit en utav dom många nötter som gått på nitlotten men VÄGRAR erkänna sitt misstag.

Jösses..... sen ska argumentera emot får du gärna komma med källa och bevis inte bara ord tack.

Problemet på konsol är följande det är näst intil samma problem som på pc.

Givetvis i perfekt miljö skulle en tv på långt avstånd i 4k ge bättre bild, men vänta lite nu...

vad för frames ligger du på?

Och sen ska du väga in vad för frames hade du kunnat ha?

Det är exakt detta som är problemet.

60 fps vs 100 fps är enorm skillnad och bilderna blir betydligt klarare och snyggare(speciellt med avskalnings teknik som existerar idag)

Medlem
Skrivet av loerk:

Ja du får ju tro vad du vill.
Men jag litar nog på DF mer än dig. Han beskriver ganska väl varför just 2060 Super är en bra jämförelsepunkt för PS5.

Och deras lagringslösning är väl inte en revolution när hårdvaran redan finns tillgänglig för konsumenter på PC marknaden?

Hur lyckas du referera till Digital Foundry och i samma veva såga hårddiskslösningen till PS5?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Hur lyckas du referera till Digital Foundry och i samma veva såga hårddiskslösningen till PS5?

Vart sågar jag den? Nästan som att du läser in något som inte finns där.

Medlem
Skrivet av loerk:

Vart sågar jag den? Nästan som att du läser in något som inte finns där.

Alright, sågar var nog att ta i. Jag reagerade mer på att jag vill minnas att Digital Foundry lovordade hårdvarulösningen som Sony använder, särskilt med hänsyn till SSD:n. Sen är ju PS5:s SSD cirka 2x snabbare (lite långsammare, lite snabbare än 2x beroende på om datan är komprimerad eller ej) än den på Xbox Series X.

Tror dock jag läste in mer än du skrev. Back on topic, jag blir inte imponerad av Sonys val av SSD om inte det märkbart påverkar spelupplevelsen i jämförelse med på Xbox Series X/S. Vi har sett gameplay-segment, men jag behöver fortfarande övertygas om hur möjligt det skulle vara med demot för Ratchet & Clank till Xbox Series X. Det är ett ganska långt hopp från SSD på XSX/S och PS5, ungefär dubbla. Det är nog den skillnaden samt skillnaden mellan konsolernas plattformshantering för mjukvara som jag är mest intresserad av denna generationen. Hoppas att Sony öppnar upp för mer Cross-Platform, huruvida de gör fler spel tillgängliga på andra plattformar är jag lite avig till eftersom jag inte är övertygad om hur pass bra det är för ett märke som Sony att överge spelen som incitament.

Blir spännande med dessa skillnader. I tidigare generationer har det ju generellt varit så att antingen den ena eller den andra varit snabbare (om man bortser från Cell-processorn till PS3 där Xbox 360 generellt sparkade PS3:s rumpa i multiplattform-titlar. Denna generationen blir det Xbox Series X som har bättre hårdvara generellt, men PS5 erbjuder sin speciella SSD-lösning. Hoppas starkt på spel designade för deras specifika hårdvara för att se vilka möjligheter som finns vart.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Alright, sågar var nog att ta i. Jag reagerade mer på att jag vill minnas att Digital Foundry lovordade hårdvarulösningen som Sony använder, särskilt med hänsyn till SSD:n. Sen är ju PS5:s SSD cirka 2x snabbare (lite långsammare, lite snabbare än 2x beroende på om datan är komprimerad eller ej) än den på Xbox Series X.

Tror dock jag läste in mer än du skrev. Back on topic, jag blir inte imponerad av Sonys val av SSD om inte det märkbart påverkar spelupplevelsen i jämförelse med på Xbox Series X/S. Vi har sett gameplay-segment, men jag behöver fortfarande övertygas om hur möjligt det skulle vara med demot för Ratchet & Clank till Xbox Series X. Det är ett ganska långt hopp från SSD på XSX/S och PS5, ungefär dubbla. Det är nog den skillnaden samt skillnaden mellan konsolernas plattformshantering för mjukvara som jag är mest intresserad av denna generationen. Hoppas att Sony öppnar upp för mer Cross-Platform, huruvida de gör fler spel tillgängliga på andra plattformar är jag lite avig till eftersom jag inte är övertygad om hur pass bra det är för ett märke som Sony att överge spelen som incitament.

Blir spännande med dessa skillnader. I tidigare generationer har det ju generellt varit så att antingen den ena eller den andra varit snabbare (om man bortser från Cell-processorn till PS3 där Xbox 360 generellt sparkade PS3:s rumpa i multiplattform-titlar. Denna generationen blir det Xbox Series X som har bättre hårdvara generellt, men PS5 erbjuder sin speciella SSD-lösning. Hoppas starkt på spel designade för deras specifika hårdvara för att se vilka möjligheter som finns vart.

Går ju fortfarande att lovorda, även om den inte längre ensamt revolutionerar spelindustrin. Rätt ordval skulle nog vara att Microsoft, Nvidia och Sony revolutionerar spelindustrin.

Medlem
Skrivet av loerk:

Jag väntar på svar var man kan köpa dessa SSD:s som motsvarar den i PS5:an som du säger redan finns på PC-marknaden? Vad kostar de?

Skrivet av loerk:

Och deras lagringslösning är väl inte en revolution när hårdvaran redan finns tillgänglig för konsumenter på PC marknaden?

Medlem

körde 1440p förut på pc och kör nu 4k, upplever hyfsad skillnad åt det bättre.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Oh jag blir så trött jag ger dig denna https://www.youtube.com/watch?v=ehvz3iN8pp4

Men du sitter väl 101010xxxx tester hemma och tänker säga han har fel?

tror du jag slänger ur mig saker utan att där finns bevis och folk som testat det?

Jag antar du försvarar det bara för du varit en utav dom många nötter som gått på nitlotten men VÄGRAR erkänna sitt misstag.

Jösses..... sen ska argumentera emot får du gärna komma med källa och bevis inte bara ord tack.

Problemet på konsol är följande det är näst intil samma problem som på pc.

Givetvis i perfekt miljö skulle en tv på långt avstånd i 4k ge bättre bild, men vänta lite nu...

vad för frames ligger du på?

Och sen ska du väga in vad för frames hade du kunnat ha?

Det är exakt detta som är problemet.

60 fps vs 100 fps är enorm skillnad och bilderna blir betydligt klarare och snyggare(speciellt med avskalnings teknik som existerar idag)

Menar du att det här klippet från Linus tech tips som är ett år gammalt med testpiloter som själva medger att dom inte har kunskap om ämnet är "bevis" för något?
I detaljerna står det tillochmed att dom håller med om att 4k är framtiden men tror att det är långt bort, vilket inte längre stämmer med nästa generations konsoler eller dom fantastiska grafikkort som nyligen släppts.
Antar att du menar "uppskalningsteknik" såsom dlss, men du verkar inte ha förstått dess syfte.
Vad är det du vill ha källa på? Att 4k ser bra ut? Haha kom igen.

Jag själv spelar i 2k, 165hz på PC . Lugna ner dig lite och sluta skriv som en hysterisk idiot.

Du försvinner in i den tröga massan som också hävdade att 1080p var meningslöst, eller att ingen såg skillnad på 60/144hz.

Medlem

Kunde själv inte bry mig mindre. Det allvarliga är:
1. Utbytt Peter Parker
2. Verkar inte vara någon billig uppgradering för oss som har spelet på PS4 efter vad jag förstått.

Helgalet, tillsammans skriker det åt mig att köra PS4-versionen på PS5:an istället för att "uppgradera". Får mig att tänka att jag kan hoppa över Miles Morales. Synd, när de gjorde verkligen allt rätt med originalet. Kändes nästan som the good old days utan mikrotransaktioner, games-as-service osv. Tänk om Marvel Avengers hade hälften av samma tänk och kvalité.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

PS5 har alltså drygt 3x mer maskininlärnings-prestanda än Series X, som har knappt hälften av ett RTX 2060?

Jag visste inte ens PS5 hade något alls där. Antar sedan PS5an automagiskt kan trolla fram mer ray tracing prestanda också?

Är det något mer konsolen kommer klara av Sony glömt ta upp? Kanske ska tipsa utvecklarna om det i så fall, så de inte behöver dra ner på detaljnivån och sänka bildfrekvensen helt i onödan...

Jag får annars intrycket att PS5 inte alls kommer ha en chans att prestera liknande ett RTX 2080 när DLSS och ray tracing nyttjas.

Aja, vi får väl se hur tex Cyberpunk 2077 kommer fungera på nextgen-konsolerna vs PC...

Och här rotar vi efter halmstrån ser jag. Är ganska säker på att PS5 inte heller är direkt aerodynamisk. Ska vi klanka ned på PS5 för detta också när vi ändå håller på och påpekar saker som produkten inte är framtagen för?

Skrivet av FuzioN:

Oh jag blir så trött jag ger dig denna https://www.youtube.com/watch?v=ehvz3iN8pp4

Men du sitter väl 101010xxxx tester hemma och tänker säga han har fel?

tror du jag slänger ur mig saker utan att där finns bevis och folk som testat det?

Jag antar du försvarar det bara för du varit en utav dom många nötter som gått på nitlotten men VÄGRAR erkänna sitt misstag.

Jösses..... sen ska argumentera emot får du gärna komma med källa och bevis inte bara ord tack.

Problemet på konsol är följande det är näst intil samma problem som på pc.

Givetvis i perfekt miljö skulle en tv på långt avstånd i 4k ge bättre bild, men vänta lite nu...

vad för frames ligger du på?

Och sen ska du väga in vad för frames hade du kunnat ha?

Det är exakt detta som är problemet.

60 fps vs 100 fps är enorm skillnad och bilderna blir betydligt klarare och snyggare(speciellt med avskalnings teknik som existerar idag)

Det är uppenbart att du aldrig sett en 4K TV alt. behöver gå till specsavers för skillnaden mellan 4K Och 1080P är enorm i de flesta scenarion. Det är fysiskt omöjligt att det kan se sämre ut.

Just Linus för fram en åsikt. Den är inte grundad i annat än att han inte gillar 4K i spelande.. vilket han självfallet har rätt att tycka. DÄREMOT så menar han enkom PC.. och klippet är över 2 år gammalt som dessutom menar att 4K är framtiden och att han yttrar sig enkom för situationen just då. Så snyggt försök.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Och här rotar vi efter halmstrån ser jag. Är ganska säker på att PS5 inte heller är direkt aerodynamisk. Ska vi klanka ned på PS5 för detta också när vi ändå håller på och påpekar saker som produkten inte är framtagen för?

Du påstår att PS5 kommer prestera i nivå med RTX 2080, vilket är ren dynga när DLSS räknas in...

I vissa fall kan man nästan få 2x med DLSS, hur är det att rota efter halmstrån? DLSS är dessutom en teknik som kommer få allt mer och bättre stöd framöver. Tekniken i början var inget vidare men nu går det inte längre att bara ignorera maskininlärnings-prestandan.

Medlem
Skrivet av loerk:

Går ju fortfarande att lovorda, även om den inte längre ensamt revolutionerar spelindustrin. Rätt ordval skulle nog vara att Microsoft, Nvidia och Sony revolutionerar spelindustrin.

Instämmer.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag väntar på svar var man kan köpa dessa SSD:s som motsvarar den i PS5:an som du säger redan finns på PC-marknaden? Vad kostar de?

Nu var det ju snack om I/O och API:s
Men ja samsungs 980 m.2 diskar kommer väl ha runt 7 GB/s i läshastighet. Men en sån kan ju ägare av en PS5 också köpa.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Du påstår att PS5 kommer prestera i nivå med RTX 2080, vilket är ren dynga när DLSS räknas in...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20440?key=aa5d2aa...

I vissa fall kan man nästan få 2x med DLSS, hur är det att rota efter halmstrån? DLSS är dessutom en teknik som kommer få allt mer och bättre stöd framöver. Tekniken i början var inget vidare men nu går det inte längre att bara ignorera maskininlärnings-prestandan.

Jag utgår från TFLOPs. Dessutom nämnde jag ens DLSS? Vad jag vet så har AMD inte någon teknologi som faktiskt representerar DLSS inom sin arkitektur.

Så ja. Det är att rycka efter halmstrån eftersom AMD inte ens har den teknologin att jämföra mot Nvidas DLSS. Och då har jag inte ens nämnt den overhead som PC lider av. En overhead som inte existerar inom konsolmarknaden.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Jag utgår från TFLOPs. Dessutom nämnde jag ens DLSS? Vad jag vet så har AMD inte någon teknologi som faktiskt representerar DLSS inom sin arkitektur.

Så ja. Det är att rycka efter halmstrån eftersom AMD inte ens har den teknologin att jämföra mot Nvidas DLSS. Och då har jag inte ens nämnt den overhead som PC lider av. En overhead som inte existerar inom konsolmarknaden.

RTX 2080 har tensor-kärnor som ger Peak FP16 Tensor 40.3 / 42.4 TFLOPS with FP32 Accumulate* (Reference/Founders Edition)
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/design-vis... (sida 59)

Detta möjliggör prestanda som inte alls finns på PS5. Därför är det felaktigt att säga:

Skrivet av Dizzz:

Nej. PS5an blir inte alls mycket svagare än folk tror. Faktum är att den blir starkare än vad folk spekulerat om tidigare i och med att den, på pappret, verkar leverera prestanda kring runda slängar RTX 2080...

Annars hade man kunna sagt att ett RX 5700XT levererar prestanda kring PS5, vilket inte heller stämmer eftersom grafikkortet saknar hårdvaruaccelererad ray-tracing. Närmaste jämnförelsen kommer troligtvis vara ett kommande RDNA2 RX 6XXX-kort.

Fattar du nu?

12
Skriv svar