Hands-on – Baldur's Gate 3, ett vackert helvete.

Robot
Hands-on – Baldur's Gate 3, ett vackert helvete.

Demoner, djävlar och parasiter står på menyn när Larian tar sig an den älskade Baldur's Gate-serien. Vi lät vår korrespondent Johan Olander ta pulsen på den senaste tidens händelser i Fáerun.

#baldurs-gate-3, #early-access


Geeks Gaming

Har hunnit köra de lite. Än så länge gillar jag verkligen de. Men då går jag in med tanken att de inte riktigt är uppföljare till de gamla baldurs gate spelen.

Saknar dock den mer grim dark tonen av de andra spelen. Och vet inte om jag är helt övertygad gällande tärningen. Men ångrar inte köpet eller att de är i Early access. Har lagt mer pengar på aaa spel som har mindre content och 20 gånger mer buggar och där gameplayet är det samma om och om igen.

Gnällkuk

Videon fungerar inte, du har satt den som privat. Du vill ha den som olistad om andra ska kunna se den.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Har de implementerat de nya D&D reglerna som innebär att ingen karaktär/ras, får bättre eller sämre attribut än någon annan, för att det nu uppenbarligen är rasism?

(Samtidigt som W.O.T.C. tydligen anser och associerar Orcher, Drow och Kobolds med svarta människor.)

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Har de implementerat de nya D&D reglerna som innebär att ingen karaktär/ras, får bättre eller sämre attribut än någon annan, för att det nu uppenbarligen är rasism?

(Samtidigt som W.O.T.C. tydligen anser och associerar Orcher, Drow och Kobolds med svarta människor.)

Det här kan väl ändå inte vara sant?

Medlem
Skrivet av Robez:

Det här kan väl ändå inte vara sant?

Jodå.

"One of the explicit design goals of 5th edition D&D is to depict humanity in all its beautiful diversity by depicting characters who represent an array of ethnicities, gender identities, sexual orientations, and beliefs. We want everyone to feel at home around the game table and to see positive reflections of themselves within our products. “Human” in D&D means everyone, not just fantasy versions of northern Europeans, and the D&D community is now more diverse than it’s ever been.

Throughout the 50-year history of D&D, some of the peoples in the game—orcs and drow being two of the prime examples—have been characterized as monstrous and evil, using descriptions that are painfully reminiscent of how real-world ethnic groups have been and continue to be denigrated. That’s just not right, and it’s not something we believe in. Despite our conscious efforts to the contrary, we have allowed some of those old descriptions to reappear in the game. We recognize that to live our values, we have to do an even better job in handling these issues. If we make mistakes, our priority is to make things right."

https://dnd.wizards.com/articles/features/diversity-and-dnd

Among these races are the orcs, who are often characterized as a savage horde of creatures who lust for battle, and the drow, an evil dark-skinned subrace of elves who dwell in a subterranean matriarchy. Wizards of the Coast specifically addressed these two groups in laying out recent and future changes to D&D products:

"We present orcs and drow in a new light in two of our most recent books, Eberron: Rising from the Last War and Explorer’s Guide to Wildemount. In those books, orcs and drow are just as morally and culturally complex as other peoples. We will continue that approach in future books, portraying all the peoples of D&D in relatable ways and making it clear that they are as free as humans to decide who they are and what they do. [...]

Later this year, we will release a product (not yet announced) that offers a way for a player to customize their character’s origin, including the option to change the ability score increases that come from being an elf, a dwarf, or one of D&D’s many other playable folk. This option emphasizes that each person in the game is an individual with capabilities all their own."

https://www.polygon.com/2020/6/23/21300653/dungeons-dragons-r...

Addendum:
"Dungeons & Dragons players will no longer have a negative ability score modifier when building a character of a certain race. Last week, Dungeons & Dragons officially released updated errata for a number of their sourcebooks and adventures. The Volo's Guide to Monsters errata was particularly important in that it removed the negative ability score modifiers for playable kobolds and orcs. While kobolds originally had a -2 modifier to their Strength score, and orcs had a -2 modifier to their Intelligence, the updated rules remove those modifiers entirely from the game. Additionally, the errata also removes the orc's "Menacing" trait with the "Primal Intuition" trait, which grants players proficiency in two of the following options - Animal Handling, Insight, Intimidation, Medicine, Nature, Perception, and Survival."

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Hapl0:

Jodå.

"One of the explicit design goals of 5th edition D&D is to depict humanity in all its beautiful diversity by depicting characters who represent an array of ethnicities, gender identities, sexual orientations, and beliefs. We want everyone to feel at home around the game table and to see positive reflections of themselves within our products. “Human” in D&D means everyone, not just fantasy versions of northern Europeans, and the D&D community is now more diverse than it’s ever been.

Throughout the 50-year history of D&D, some of the peoples in the game—orcs and drow being two of the prime examples—have been characterized as monstrous and evil, using descriptions that are painfully reminiscent of how real-world ethnic groups have been and continue to be denigrated. That’s just not right, and it’s not something we believe in. Despite our conscious efforts to the contrary, we have allowed some of those old descriptions to reappear in the game. We recognize that to live our values, we have to do an even better job in handling these issues. If we make mistakes, our priority is to make things right.

Among these races are the orcs, who are often characterized as a savage horde of creatures who lust for battle, and the drow, an evil dark-skinned subrace of elves who dwell in a subterranean matriarchy. Wizards of the Coast specifically addressed these two groups in laying out recent and future changes to D&D products:

We present orcs and drow in a new light in two of our most recent books, Eberron: Rising from the Last War and Explorer’s Guide to Wildemount. In those books, orcs and drow are just as morally and culturally complex as other peoples. We will continue that approach in future books, portraying all the peoples of D&D in relatable ways and making it clear that they are as free as humans to decide who they are and what they do. [...]

Later this year, we will release a product (not yet announced) that offers a way for a player to customize their character’s origin, including the option to change the ability score increases that come from being an elf, a dwarf, or one of D&D’s many other playable folk. This option emphasizes that each person in the game is an individual with capabilities all their own."

https://dnd.wizards.com/articles/features/diversity-and-dnd

Ooook.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Jodå.

"One of the explicit design goals of 5th edition D&D is to depict humanity in all its beautiful diversity by depicting characters who represent an array of ethnicities, gender identities, sexual orientations, and beliefs. We want everyone to feel at home around the game table and to see positive reflections of themselves within our products. “Human” in D&D means everyone, not just fantasy versions of northern Europeans, and the D&D community is now more diverse than it’s ever been.

Throughout the 50-year history of D&D, some of the peoples in the game—orcs and drow being two of the prime examples—have been characterized as monstrous and evil, using descriptions that are painfully reminiscent of how real-world ethnic groups have been and continue to be denigrated. That’s just not right, and it’s not something we believe in. Despite our conscious efforts to the contrary, we have allowed some of those old descriptions to reappear in the game. We recognize that to live our values, we have to do an even better job in handling these issues. If we make mistakes, our priority is to make things right.

Among these races are the orcs, who are often characterized as a savage horde of creatures who lust for battle, and the drow, an evil dark-skinned subrace of elves who dwell in a subterranean matriarchy. Wizards of the Coast specifically addressed these two groups in laying out recent and future changes to D&D products:

We present orcs and drow in a new light in two of our most recent books, Eberron: Rising from the Last War and Explorer’s Guide to Wildemount. In those books, orcs and drow are just as morally and culturally complex as other peoples. We will continue that approach in future books, portraying all the peoples of D&D in relatable ways and making it clear that they are as free as humans to decide who they are and what they do. [...]

Later this year, we will release a product (not yet announced) that offers a way for a player to customize their character’s origin, including the option to change the ability score increases that come from being an elf, a dwarf, or one of D&D’s many other playable folk. This option emphasizes that each person in the game is an individual with capabilities all their own."

https://dnd.wizards.com/articles/features/diversity-and-dnd

Haha jaha du,ska man skratta eller gråta! Tack för infon.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Jodå.

"One of the explicit design goals of 5th edition D&D is to depict humanity in all its beautiful diversity by depicting characters who represent an array of ethnicities, gender identities, sexual orientations, and beliefs. We want everyone to feel at home around the game table and to see positive reflections of themselves within our products. “Human” in D&D means everyone, not just fantasy versions of northern Europeans, and the D&D community is now more diverse than it’s ever been.

Throughout the 50-year history of D&D, some of the peoples in the game—orcs and drow being two of the prime examples—have been characterized as monstrous and evil, using descriptions that are painfully reminiscent of how real-world ethnic groups have been and continue to be denigrated. That’s just not right, and it’s not something we believe in. Despite our conscious efforts to the contrary, we have allowed some of those old descriptions to reappear in the game. We recognize that to live our values, we have to do an even better job in handling these issues. If we make mistakes, our priority is to make things right.

Among these races are the orcs, who are often characterized as a savage horde of creatures who lust for battle, and the drow, an evil dark-skinned subrace of elves who dwell in a subterranean matriarchy. Wizards of the Coast specifically addressed these two groups in laying out recent and future changes to D&D products:

We present orcs and drow in a new light in two of our most recent books, Eberron: Rising from the Last War and Explorer’s Guide to Wildemount. In those books, orcs and drow are just as morally and culturally complex as other peoples. We will continue that approach in future books, portraying all the peoples of D&D in relatable ways and making it clear that they are as free as humans to decide who they are and what they do. [...]

Later this year, we will release a product (not yet announced) that offers a way for a player to customize their character’s origin, including the option to change the ability score increases that come from being an elf, a dwarf, or one of D&D’s many other playable folk. This option emphasizes that each person in the game is an individual with capabilities all their own."

https://dnd.wizards.com/articles/features/diversity-and-dnd

D&D gone woke

Medlem
Skrivet av Robez:

Det här kan väl ändå inte vara sant?

Jodå, det har blivit extremt PK (Och samma gäller förövrigt Warhammer)

edit: Om nu folk verkligen vill HA dessa PK saker...så varför kan de inte bara sätta in det som alternativa regler eller något sånt?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Jinxswe:

Har hunnit köra de lite. Än så länge gillar jag verkligen de. Men då går jag in med tanken att de inte riktigt är uppföljare till de gamla baldurs gate spelen.

Saknar dock den mer grim dark tonen av de andra spelen. Och vet inte om jag är helt övertygad gällande tärningen. Men ångrar inte köpet eller att de är i Early access. Har lagt mer pengar på aaa spel som har mindre content och 20 gånger mer buggar och där gameplayet är det samma om och om igen.

Känner lite samma sak, speciellt karaktärerna som inte riktigt ser ut som hårda krigare och äventyrare utan mer som att de ska sätta upp nån Shakespeare in Love-pjäs.

Men men, ser ut som ett bra spel annars.

Medlem

Fantastiskt taggad på detta spel. Kommer dock vänta till release vill ha så bra upplevelse av detta som möjligt. Äger alla pre-Baldurs gate med expansions och lirade dom hårt. Följt 3'ans streams lite och ser onekligen läckert ut som sjutton. Faktiskt glad Larian fick chansen efter bland annat Divinity serien.

I nuläget kan jag inte se någon annan studio som både var värdiga och kunniga att göra 3'an.

Medlem

Spelet ser riktigt trevligt ut men kommer vänta med att köra det innan det är klart.

Dock tror jag fortfarande att det är dumt att kalla det Baldurs Gate 3 då det ändå verkar skilja sig rätt mycket från föregångarna. Det hade inte gett lika mycket hype men jag tror det varit bättre att hitta på ett nytt namn till det och samtidigt trycka på att det är Forgotten realms och utspelar sig i Faerun.

Skrivet av Hapl0:

Jodå.

"One of the explicit design goals of 5th edition D&D is to depict humanity in all its beautiful diversity by depicting characters who represent an array of ethnicities, gender identities, sexual orientations, and beliefs. We want everyone to feel at home around the game table and to see positive reflections of themselves within our products. “Human” in D&D means everyone, not just fantasy versions of northern Europeans, and the D&D community is now more diverse than it’s ever been.

Throughout the 50-year history of D&D, some of the peoples in the game—orcs and drow being two of the prime examples—have been characterized as monstrous and evil, using descriptions that are painfully reminiscent of how real-world ethnic groups have been and continue to be denigrated. That’s just not right, and it’s not something we believe in. Despite our conscious efforts to the contrary, we have allowed some of those old descriptions to reappear in the game. We recognize that to live our values, we have to do an even better job in handling these issues. If we make mistakes, our priority is to make things right.

Among these races are the orcs, who are often characterized as a savage horde of creatures who lust for battle, and the drow, an evil dark-skinned subrace of elves who dwell in a subterranean matriarchy. Wizards of the Coast specifically addressed these two groups in laying out recent and future changes to D&D products:

We present orcs and drow in a new light in two of our most recent books, Eberron: Rising from the Last War and Explorer’s Guide to Wildemount. In those books, orcs and drow are just as morally and culturally complex as other peoples. We will continue that approach in future books, portraying all the peoples of D&D in relatable ways and making it clear that they are as free as humans to decide who they are and what they do. [...]

Later this year, we will release a product (not yet announced) that offers a way for a player to customize their character’s origin, including the option to change the ability score increases that come from being an elf, a dwarf, or one of D&D’s many other playable folk. This option emphasizes that each person in the game is an individual with capabilities all their own."

https://dnd.wizards.com/articles/features/diversity-and-dnd

Addendum:
"Dungeons & Dragons players will no longer have a negative ability score modifier when building a character of a certain race. Last week, Dungeons & Dragons officially released updated errata for a number of their sourcebooks and adventures. The Volo's Guide to Monsters errata was particularly important in that it removed the negative ability score modifiers for playable kobolds and orcs. While kobolds originally had a -2 modifier to their Strength score, and orcs had a -2 modifier to their Intelligence, the updated rules remove those modifiers entirely from the game. Additionally, the errata also removes the orc's "Menacing" trait with the "Primal Intuition" trait, which grants players proficiency in two of the following options - Animal Handling, Insight, Intimidation, Medicine, Nature, Perception, and Survivl."

Wow...

Medlem

Tydligt tecken på när ideologiska tolkningar får för mycket utrymme. Det är ändå bara ett sätt att tolka det på. Inget mer.
Att göra kopplingen till att Orcher = black people är bara en väldigt crude tolkning. Fantasy tenderar att ha rätt tydliga onda och goda.
Säger inte så att det allt måste vara fallet. Men vafan orcher ska vara primitiva vildar, ibland t.o.m demoniska.
Kan dom inte få vara det? Måste allt anpassas efter en liten skara människor som tycker det är omoraliskt?
Skaparna måste stå på sig lite och inte förvandla allt till mellan mjölk content. Snart blir allt made for Disney plus. Dvs att allt måste följa väldigt tydliga mallar för vad som är moraliskt. Inte alls bra för att ge ett varierande kulturutbud.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jodå, det har blivit extremt PK (Och samma gäller förövrigt Warhammer)

edit: Om nu folk verkligen vill HA dessa PK saker...så varför kan de inte bara sätta in det som alternativa regler eller något sånt?

Hur tänker du att Warhammer har blivit "extremt PK"? Följer Warhammer storyn/loren lite av och till trots att jag inte spelar TT. Vad exakt har blivit PK? Genuint nyfiken då jag inte sett detta alls.

Medlem

Tycker det är för mycket original sin över detta mer än en Baldurs gate uppföljare. Inget fel i att de vill ta spelet i en ny riktning, men det är viktigt att behålla Baldurs-gate DNA och inte ändra för mycket. Detta påminner om när man gjorde om dragon age, från att ha varit en av de bästa RPG som gjorts till något MMO-spel som känns oerhört långt bort från vad 1:an var.

Larian är dock duktiga och givetvis kommer det säkert bli ett bra spel i slutändan, men hade gärna sett något mer liknande Pillars of Eternity då denna har mer av Baldurs gate-DNA än detta.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av Atorak:

Fantastiskt taggad på detta spel. Kommer dock vänta till release vill ha så bra upplevelse av detta som möjligt. Äger alla pre-Baldurs gate med expansions och lirade dom hårt. Följt 3'ans streams lite och ser onekligen läckert ut som sjutton. Faktiskt glad Larian fick chansen efter bland annat Divinity serien.

I nuläget kan jag inte se någon annan studio som både var värdiga och kunniga att göra 3'an.

Det gör du banne mig rätt i!


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jodå, det har blivit extremt PK (Och samma gäller förövrigt Warhammer)

edit: Om nu folk verkligen vill HA dessa PK saker...så varför kan de inte bara sätta in det som alternativa regler eller något sånt?

Alla tabletop rollspelare vet väl att det är helt fritt att skapa egna homebrew regler, kampanjer och världar. Så det är väl snarare upp till dom som inte vill spela med den nya riktigt som WotC tagit med sin produkt att göra egna ändringar för sina egna spelsessioner. Eller helt enkelt spela med en äldre version av DnD.

Medlem
Skrivet av Robez:

Det här kan väl ändå inte vara sant?

Nej, det är inte sant.

Raserna skiljer sig så att vissa får bonusar som andra inte får. Med andra ord kan du nå högre maxvärden på ex. DEX på en alv än på en dvärg.

Ingen har alltså direkta minus längre, men de har olika bonusar; områden de är bättre på.
Skillnaden från tidigare utgåvor är alltså nästintill kosmetisk.

Gällande grimdark meme:n så är det väl lite tidigt att säga. Jag spelade igenom BG 1 och 2 ganska nyligen och skulle knappast definiera det som grimdark. Det fanns delar av allvarligare karaktär och andra delar som var fulla av skämt och skoj. Ingen här har spelat hela trean så, who knows?

Medlem
Skrivet av waeress:

Alla tabletop rollspelare vet väl att det är helt fritt att skapa egna homebrew regler, kampanjer och världar. Så det är väl snarare upp till dom som inte vill spela med den nya riktigt som WotC tagit med sin produkt att göra egna ändringar för sina egna spelsessioner. Eller helt enkelt spela med en äldre version av DnD.

Med risk för att låta som en sur gammling som säger att allt var bättre förr.
Problemet är att denna utveckling sker på alla fronter.
Något som är lite utmanande och går emot normerna så får det utstå backlash från både resencenter och publishers.
Vilket i sin tur leder till en mer homogen marknad där allt är lite same same.
Recensenter är framförallt suckers för detta(no offense FZ). Men se bara på The Last Jedi. Den blev hyllad av kritiker, men rätt uppenbart att det bara var pga deras uppenbara politiska statements. Female empowerment yay!
Säger inte att det är fel, fan Ellen Ripley och Sarah Connor är mina favorit hjätinnor.
Men i Star Wars fall var det bara uselt genomfört och så uppenbart politiskt. Därför så många fans inte alls nappade på det.

Är inte det lite fucked up att ändra regler, inte för att det är ett bra designval utan för att inte diskriminera en fantasy folkgrupp?
Nej alla klasser ska ha samma möjligheter och får inte gestaltas på ett särskilt negativt sätt. That makes no sense. Är det inte ganska bra design att tex en kobold är svagare än Orch. Men kobolden kanske har andra styrkor?

Medlem
Skrivet av warp:

Nej, det är inte sant.

Raserna skiljer sig så att vissa får bonusar som andra inte får. Med andra ord kan du nå högre maxvärden på ex. DEX på en alv än på en dvärg.

Ingen har alltså direkta minus längre, men de har olika bonusar; områden de är bättre på.
Skillnaden från tidigare utgåvor är alltså nästintill kosmetisk.

Precis. Det är en ombalansering. I övrigt är det att de försöker göra alignment-systemet mer flytande och nedtonat, dvs en Drow-elf eller Orc är inte automatiskt evil (det fanns undantag i tidigare versioner också, men dom försöker belysa att det är mer flytande nu) och en varelses alignment är inte hårt kopplat till de handlingar man gör. Det gör det i min uppfattning mer realistiskt.
Väldigt få varelser med en viss alignment följer det slaviskt och är perfekta representanter för det, deras enskilda handlingar puttar dom inte heller automatiskt mot ett annat alignment.
De enda som faktiskt är bundna hårt är celestials och fiends.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Är inte det lite fucked up att ändra regler, inte för att det är ett bra designval utan för att inte diskriminera en fantasy folkgrupp?
Nej alla klasser ska ha samma möjligheter och får inte gestaltas på ett särskilt negativt sätt. That makes no sense. Är det inte ganska bra design att tex en kobold är svagare än Orch. Men kobolden kanske har andra styrkor?

Fast det är inte så, du läser in mening som inte finns där. En Orc är fortfarande generellt mer stark och uthållig än en Kobold i 5e medans den andre är mer dextriös. Orc (+2 str, +1 con) Kobold (+2 dex).
Det är design det handlar om fortfarande.

FM-guru
F.d. Sisyr

Skiter rätt mycket i woke-grejen, men det är synd att man använder D&D 5E. Har ingen erfarenhet av det sen tidigare, men ju mer jag spelar BG 3, ju mer ogillar jag 5E. Tyvärr. D&D 3.5 och/eller Pathfinder är milsvida bättre system i min bok. Den enda tydligt positiva aspekten av D&D 5E är att det är lättare för folk som är nya till D&D att få hyfsat grepp om hur det funkar.

Allra mest irriterande är alla dessa bonus actions man har att tillgå. Inte minst hoppandet. Vad är poängen med att ens ha attacks of opportunity när man helt utan konsekvenser bara kan hoppa iväg (eller putta bort fienden, för den delen)?

Aldrig hade jag trott att bunny hopping skulle vara en grej i D&D.

Medlem
Skrivet av waeress:

Alla tabletop rollspelare vet väl att det är helt fritt att skapa egna homebrew regler, kampanjer och världar. Så det är väl snarare upp till dom som inte vill spela med den nya riktigt som WotC tagit med sin produkt att göra egna ändringar för sina egna spelsessioner. Eller helt enkelt spela med en äldre version av DnD.

Klart man vet, men vad jag menar är att de borde vara som tidigare och istället slamdunka in alternate rules där dessa sakerna nämns.
Jag är själv aktiv p&p rollspelare sen 1985.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Klart man vet, men vad jag menar är att de borde vara som tidigare och istället slamdunka in alternate rules där dessa sakerna nämns.
Jag är själv aktiv p&p rollspelare sen 1985.

Ja visst. Men WotC vill ju tydligen ta DnD i en ny riktning och väljer att inte själva lägga resurser på alternate rules för ändringarna. Något som hänt med mängder med regler och koncept sedan DnD's början; WotC lägger ju inte tid på alternate rules för allt annat gammalt som dom velat ändra över årens gång.

Medlem

Jag tyckte inte om flera av de överdrivet "fräcka" och "unika" NPCs som jag mötte på i spelet. Framförallt hade jag problem med deras överspända dialog. Annars var det trevligt. Både strider och grafik höll hög klass så det lär bli några trevliga kvällar när spelet väl är släppt. Tills vidare får det vila. Det kommer att hinna hända mycket på ett år.

Vad gäller de senaste ändringarna rörande D&D så tror jag inte att eftergifter gjorda för att tillfredsställa twitter-pöbeln leder till några direkta fördelar för företaget. Men WoTC har varit politiskt ängsliga i många nu så detta är väl knappast förvånande för någon. Hursomhelst så kör jag och min D&D grupp kör vidare i vår egen värld på samma vis som vi alltid har gjort så den skada som de kan åsamka på mitt roliga är extremt begränsad.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Jodå.

"One of the explicit design goals of 5th edition D&D is to depict humanity in all its beautiful diversity by depicting characters who represent an array of ethnicities, gender identities, sexual orientations, and beliefs. We want everyone to feel at home around the game table and to see positive reflections of themselves within our products. “Human” in D&D means everyone, not just fantasy versions of northern Europeans, and the D&D community is now more diverse than it’s ever been.

Throughout the 50-year history of D&D, some of the peoples in the game—orcs and drow being two of the prime examples—have been characterized as monstrous and evil, using descriptions that are painfully reminiscent of how real-world ethnic groups have been and continue to be denigrated. That’s just not right, and it’s not something we believe in. Despite our conscious efforts to the contrary, we have allowed some of those old descriptions to reappear in the game. We recognize that to live our values, we have to do an even better job in handling these issues. If we make mistakes, our priority is to make things right.

Among these races are the orcs, who are often characterized as a savage horde of creatures who lust for battle, and the drow, an evil dark-skinned subrace of elves who dwell in a subterranean matriarchy. Wizards of the Coast specifically addressed these two groups in laying out recent and future changes to D&D products:

We present orcs and drow in a new light in two of our most recent books, Eberron: Rising from the Last War and Explorer’s Guide to Wildemount. In those books, orcs and drow are just as morally and culturally complex as other peoples. We will continue that approach in future books, portraying all the peoples of D&D in relatable ways and making it clear that they are as free as humans to decide who they are and what they do. [...]

Later this year, we will release a product (not yet announced) that offers a way for a player to customize their character’s origin, including the option to change the ability score increases that come from being an elf, a dwarf, or one of D&D’s many other playable folk. This option emphasizes that each person in the game is an individual with capabilities all their own."

https://dnd.wizards.com/articles/features/diversity-and-dnd

Addendum:
"Dungeons & Dragons players will no longer have a negative ability score modifier when building a character of a certain race. Last week, Dungeons & Dragons officially released updated errata for a number of their sourcebooks and adventures. The Volo's Guide to Monsters errata was particularly important in that it removed the negative ability score modifiers for playable kobolds and orcs. While kobolds originally had a -2 modifier to their Strength score, and orcs had a -2 modifier to their Intelligence, the updated rules remove those modifiers entirely from the game. Additionally, the errata also removes the orc's "Menacing" trait with the "Primal Intuition" trait, which grants players proficiency in two of the following options - Animal Handling, Insight, Intimidation, Medicine, Nature, Perception, and Survival."

Intressant. Varifrån har du kopierat det där? Just den här delen som lägligt nog har med "dark-skinned":

Citat:

Among these races are the orcs, who are often characterized as a savage horde of creatures who lust for battle, and the drow, an evil dark-skinned subrace of elves who dwell in a subterranean matriarchy. Wizards of the Coast specifically addressed these two groups in laying out recent and future changes to D&D products:

... kommer inte från något officiellt uttalande, men har ändå smygits med som om det är ett citat från Wizards själva. Det är saxat från en Polygon-artikel.

Seriöst, jag vill gärna veta var du kopierade det från.

Avstängd
Skrivet av Tarmböld:

Tydligt tecken på när ideologiska tolkningar får för mycket utrymme. Det är ändå bara ett sätt att tolka det på. Inget mer.
Att göra kopplingen till att Orcher = black people är bara en väldigt crude tolkning. Fantasy tenderar att ha rätt tydliga onda och goda.
Säger inte så att det allt måste vara fallet. Men vafan orcher ska vara primitiva vildar, ibland t.o.m demoniska.
Kan dom inte få vara det? Måste allt anpassas efter en liten skara människor som tycker det är omoraliskt?
Skaparna måste stå på sig lite och inte förvandla allt till mellan mjölk content. Snart blir allt made for Disney plus. Dvs att allt måste följa väldigt tydliga mallar för vad som är moraliskt. Inte alls bra för att ge ett varierande kulturutbud.

Ja, jag säger det ja'. Det är bokstavligen talat fantasy som de försöker anpassa utifrån hur verkligheten ser ut? Är det ens fantasy då längre?! Majoriteten av folk spelar ju spel för att komma till en annan värld, inte bli påmind om sin egen värld som de försökte ta en paus från ett tag.

Samma sak med annan underhållning: majoriteten av folk tittar på "påhittade" serier och filmer när de vill koppla av ett tag från verkligheten, inte nutidsdokumentärer. Men även där förpestas många serier och filmer av "oundviklig ideologireklam" precis som spel har förpestats av MTX istället för att representera skaparens faktiska vision av sitt konstverk.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Intressant. Varifrån har du kopierat det där? Just den här delen som lägligt nog har med "dark-skinned":

... kommer inte från något officiellt uttalande, men har ändå smygits med som om det är ett citat från Wizards själva. Det är saxat från en Polygon-artikel.

Seriöst, jag vill gärna veta var du kopierade det från.

Tack, du har helt rätt, den andra delen kommer från Polygons artikel, tillsammans med citat från DnD.
Länken måste helt enkelt ha fallit bort när jag kopierade den. Det är nu rättat.
https://www.polygon.com/2020/6/23/21300653/dungeons-dragons-r...

Polygon har dock inte fel i sin beskrivning av Drow och Orcher och hur de tolkar vad WoTC skriver.

"Throughout the 50-year history of D&D, some of the peoples in the game—orcs and drow being two of the prime examples—have been characterized as monstrous and evil, using descriptions that are painfully reminiscent of how real-world ethnic groups have been and continue to be denigrated."

Medlem

Om någon behöver något liknande att lira undertiden och inte redan har gjort det (utöver Pillars of eternity) så lira Pathfinder: Kingmaker.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar