Phil Spencer: "Vi behöver inte släppa The Elder Scrolls 6 på Playstation"

Robot
Phil Spencer: "Vi behöver inte släppa The Elder Scrolls 6 på Playstation"

Men han betonar att de inte vill beröva en hel spelarbas på spel.

#Bethesda-softworks, #Microsoft, #The-elder-scrolls-6


Medlem

Är väll lika det.
Elderscrolls har väl aldrig varit nå vidare på konsol som på PC?
Och PS versionerna har väll varit katastrofala.
Då tänker jag inte prestandamässigt utan hur trasiga och dålig design spelen består av som moddare måste fixa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Frågan är om Microsoft varit så fräcka att dom skulle ha släppt Xbox Game Pass till Playstation, om dom fått tillstånd från Sony.
Microsoft verkar ju mer ha ambitionen att sprida XGP, än att se till att sälja Xboxar. Finns nog mer pengar i det, jämfört med hårdvaran.

Medlem

Jag tror inte vi kommer se några av dessa spel på Playstation, om inte Sony börjar tillåta Xbox Gamepass på deras konsol - vilket aldrig kommer hända.

För övrigt tycker jag ändå MS sköter sina exklusiva titlar betydligt snyggare än Sony. Det finns fler möjligheter att spela MS titlarna utan att behöva äga ett Xbox. PC, mobiler, surfplattor etc.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Jag tror inte vi kommer se några av dessa spel på Playstation, om inte Sony börjar tillåta Xbox Gamepass på deras konsol - vilket aldrig kommer hända.

För övrigt tycker jag ändå MS sköter sina exklusiva titlar betydligt snyggare än Sony. Det finns fler möjligheter att spela MS titlarna utan att behöva äga ett Xbox. PC, mobiler, surfplattor etc.

Går ju dock med ps spel också, playstation now finns ju med 700 titlar

Medlem

Om syftet med uppköpet var att utöka sina exclusiva spel i en attack emot Sony för att sälja mer Xbox så kan jag tycka det är konstigt att dom inte redan gått ut med "spel som fallout elderscrolls ECT är nu xbox pc exclusiva" det hade ju redan nu kunnat giva en effekt på vilken nextgen konsol folk väljer nu inför release. Därför tror jag faktiskt att deras största ip kommer till ps5, kanske att de släpps tidigare på xbox men fallout och elderscrolls kommer till ps5 tror jag

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är väll lika det.
Elderscrolls har väl aldrig varit nå vidare på konsol som på PC?
Och PS versionerna har väll varit katastrofala.
Då tänker jag inte prestandamässigt utan hur trasiga och dålig design spelen består av som moddare måste fixa.

"Nå vidare"?

Skyrim till Xbox 360 har 96 i betyg på Metacritic och 8,6 i userscore.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Om syftet med uppköpet var att utöka sina exclusiva spel i en attack emot Sony för att sälja mer Xbox så kan jag tycka det är konstigt att dom inte redan gått ut med "spel som fallout elderscrolls ECT är nu xbox pc exclusiva" det hade ju redan nu kunnat giva en effekt på vilken nextgen konsol folk väljer nu inför release. Därför tror jag faktiskt att deras största ip kommer till ps5, kanske att de släpps tidigare på xbox men fallout och elderscrolls kommer till ps5 tror jag

Det blir lite tokigt att göra multiplattforms titlar exklusiva helt plötsligt. Så det kommer det og göra. Hela nya IPn däremot kan så klart bli Microsoft exklusiva. Och det är väl bra.
Dock hade det varit roligare om MS kunde forma nya studios istället för att köpa upp multiplatform utvecklare.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Dock hade det varit roligare om MS kunde forma nya studios istället för att köpa upp multiplatform utvecklare.

The Initiative: Håll min öl

Medlem

Otroligt nog var Skyrim på Switch rätt bra faktiskt - till min stora förvåning


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Man får väl se hur dom gör när det kommer till exklusiva grejer.
Betsheda är mest en blek skugga av sitt forna jag men har fortfarande förhoppningar på Scrolls 6, även om det var nio år sedan Betsheda släppte ett riktigt bra spel.

Avstängd

Det är enklast att ha med hela citatet istället, så får folk en bättre bild av läget.

“Is it possible to recoup a $7.5 billion investment if you don’t sell Elder Scrolls VI on the PlayStation?” I asked.

“Yes,” Spencer quickly replied.

Then he paused.

“I don’t want to be flip about that,” he added. “This deal was not done to take games away from another player base like that. Nowhere in the documentation that we put together was: ‘How do we keep other players from playing these games?’ We want more people to be able to play games, not fewer people to be able to go play games. But I’ll also say in the model—I’m just answering directly the question that you had—when I think about where people are going to be playing and the number of devices that we had, and we have xCloud and PC and Game Pass and our console base, I don’t have to go ship those games on any other platform other than the platforms that we support in order to kind of make the deal work for us. Whatever that means.”

Skribent
Skrivet av Pungvred:

Det är enklast att ha med hela citatet istället, så får folk en bättre bild av läget.

“Is it possible to recoup a $7.5 billion investment if you don’t sell Elder Scrolls VI on the PlayStation?” I asked.

“Yes,” Spencer quickly replied.

Then he paused.

“I don’t want to be flip about that,” he added. “This deal was not done to take games away from another player base like that. Nowhere in the documentation that we put together was: ‘How do we keep other players from playing these games?’ We want more people to be able to play games, not fewer people to be able to go play games. But I’ll also say in the model—I’m just answering directly the question that you had—when I think about where people are going to be playing and the number of devices that we had, and we have xCloud and PC and Game Pass and our console base, I don’t have to go ship those games on any other platform other than the platforms that we support in order to kind of make the deal work for us. Whatever that means.”

Vilken information tyckte du saknades från citatet ifråga?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Nå vidare"?

Skyrim till Xbox 360 har 96 i betyg på Metacritic och 8,6 i userscore.

Ja det måste vara nån form av "brist på bättre vetande".
Skulle aldrig spela varken elder scrolls eller Fallout i dess original utförande, det måste mer eller mindre alltid moddas. Jag pratar inte om horse armor och utseende utan helt enkelt om funktion
Jag kan inte tänka mig jag är ensam om den åsikten.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Med tanke på att dom har släppt Skyrim på alla konsoler sedan PS3 och 360 tror jag att dom kommer fortsätta att släppa sina framtida spel på alla konsoler eftersom det blir många sålda kopior = $
Jag skulle inte heller bli förvånad om det släpps next gen versioner av både Skyrim och Fallout 4.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det måste vara nån form av "brist på bättre vetande".
Skulle aldrig spela varken elder scrolls eller Fallout i dess original utförande, det måste mer eller mindre alltid moddas. Jag pratar inte om horse armor och utseende utan helt enkelt om funktion
Jag kan inte tänka mig jag är ensam om den åsikten.

Det är du garanterat inte men det finns också dom som gillar att spela Skyrim och Fallout vanilla, jag inkluderat.
Börjar jag modda kan jag inte få mitt Platinum.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Det är du garanterat inte men det finns också dom som gillar att spela Skyrim och Fallout vanilla, jag inkluderat.
Börjar jag modda kan jag inte få mitt Platinum.

Ok då förstår jag.
Visste inte man kunde modda på konsol versionerna ens, det var goda nyheter


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Som det ser ut just nu blir det enbart en PS5 nästa generation för min del, men trots det (och trots att jag gillar Skyrim) hoppas jag att Microsoft håller på titeln. Annars blir det ingen konkurrens nästa generation heller, och Sony får ingen press att släppa dräpartitlar. Mer exklusivitet leder till att företagen satsar på fler storspel.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det måste vara nån form av "brist på bättre vetande".
Skulle aldrig spela varken elder scrolls eller Fallout i dess original utförande, det måste mer eller mindre alltid moddas. Jag pratar inte om horse armor och utseende utan helt enkelt om funktion
Jag kan inte tänka mig jag är ensam om den åsikten.

Du är med all sannolikhet inte ensam om den åsikten. Dock finns det ju inte stöd för moddar på konsol och gemene konsolspelare tror jag är nöjd med hur Skyrim/Fallout fungerar.

Resonemanget om moddar skulle ju kunna tillämpas på vilket spel som helst. Det är väl rätt ofta man själv tänkt att "det här och det här skulle jag vilja ändra på", men man får helt enkelt gilla läget och köra på så som spelet är designat.

Tyckte bara det var att ta i från tårna att kalla TES på konsol för "inge vidare" bara för att det inte går att modda som man vill.

Avstängd
Skrivet av Jonny Myrén:

Vilken information tyckte du saknades från citatet ifråga?

Det handlar om hur man vill tolka ett uttalande. MS är försiktiga med att svara. Deras affärsmodell är inte att beröva i syfte att beröva, men Phil anser ju uppenbarligen att MS täcker tillräckligt av olika typer av spelare.

PC, men inte alla butiker
Xbox, men inte alla konsoler
Xcloud, men inte alla streamingtjänster
Game Pass, men inte alla prenumerationstjänster

Min tolkning, vad jag tror. MS svarar försiktigt medan det sakteliga sjunker in hos folk. Och det skapar väldigt mycket diskussion kring Xbox varje gång Zenimax, deras studior eller spel nämns, så MS har egentligen ingen anledning att spy upp hela deras affärsplan för alla att se.

De har köpt en enorm PR-maskin också.

Medlem

XCloud finns ju på mobiler, så jag tror de anser att de inte berövar någon spelarbas på spelet trots att det inte släpps på en viss plattform - alla har ju telefon. First Person är ju ändå bäst på PC, men jag gillade verkligen Skyrim på PSVR.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok då förstår jag.
Visste inte man kunde modda på konsol versionerna ens, det var goda nyheter

Men jag vet inte hur det funkar för jag har inte provat än
Tänkte jag skulle testa sen när jag har alla trophies. Men det kommer så många nya spel hela tiden så ja vet inte när jag ska ha tid.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är väll lika det.
Elderscrolls har väl aldrig varit nå vidare på konsol som på PC?
Och PS versionerna har väll varit katastrofala.
Då tänker jag inte prestandamässigt utan hur trasiga och dålig design spelen består av som moddare måste fixa.

I Skyrim och Fallout 4 så har konsol stöd för i stort sett alla moddar som finns på PC.

Skribent
Skrivet av Pungvred:

Det handlar om hur man vill tolka ett uttalande. MS är försiktiga med att svara. Deras affärsmodell är inte att beröva i syfte att beröva, men Phil anser ju uppenbarligen att MS täcker tillräckligt av olika typer av spelare.

PC, men inte alla butiker
Xbox, men inte alla konsoler
Xcloud, men inte alla streamingtjänster
Game Pass, men inte alla prenumerationstjänster

Min tolkning, vad jag tror. MS svarar försiktigt medan det sakteliga sjunker in hos folk. Och det skapar väldigt mycket diskussion kring Xbox varje gång Zenimax, deras studior eller spel nämns, så MS har egentligen ingen anledning att spy upp hela deras affärsplan för alla att se.

De har köpt en enorm PR-maskin också.

Då är jag med. Jag tyckte inte att det fanns så mycket att tolka i citatet (varför jag inte tog med det i sin helhet), utan att det mest var precis som du säger: "Vi behöver inte släppa några Zenimax-spel på Playstation, men utesluter det inte. Vi tar det som det kommer."

Medlem
Skrivet av Bojkott:

I Skyrim och Fallout 4 så har konsol stöd för i stort sett alla moddar som finns på PC.

Är det så? Visste jag inte!

Medlem
Skrivet av lampis:

Som det ser ut just nu blir det enbart en PS5 nästa generation för min del, men trots det (och trots att jag gillar Skyrim) hoppas jag att Microsoft håller på titeln. Annars blir det ingen konkurrens nästa generation heller, och Sony får ingen press att släppa dräpartitlar. Mer exklusivitet leder till att företagen satsar på fler storspel.

Det är precis detta jag menar också! "Spel till alla plattformar är bra!" Nej!! Konsolerna behöver sina fläskiga flaggskepp. Det är det som driver utvecklingen. Halo, Gears of War, Killzone, The last of us, Uncharted. Hade dessa spelen släppts till alla konsoler så hade dom inte varit lika ambitiösa, det är jag säker på.

Sen kan man argumentera för att det finns CD Project och Rockstar, men det är en på tusen. Som släpper titel var femte år om vi har tur.

Medlem

Snälla Xbox snälla. Släpp ERA exklusiva spel på PlayStation.

Ghostwire: Tokyo och Deathloop. That's it. Räkna inte med flera. Det finns 3 alternativ för er som vill spela spelen.

Medlem

De kan inte vara så att MS strategi är att via "fall till fall" skapa förhandlingsläge att få PS exklusiviteter till Xbox? Tänker att de skulle ge MS bra goodwill, där fler spelare får tillgång till fler spel. Samt ett försäljningsargument, där man inte nödvändigtvis vis måste köpa ett PS för att spela ett specifikt spel.
Bara en tanke....

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Är det så? Visste jag inte!

PS4 har lite färre moddar tack vare Sonys policy, men på Xbox så finns det inga hinder, och i skrivande stund så finns det över 12000 moddar till Skyrim och 11000 till Fallout 4. Allt från grafikmoddar till funktioner och UI.

Medlem

Fortfarande svårt att greppa hur mycket pengar det är....

Jag är färgad i frågan då jag kör på Sony. I ärlighetens namn är det inte Sonys exklusiviteter som gjort att det blivit Sony. Det är nog bara ngn handfull av spelen som tilltalar mig av dem. Exklusiviteter skaver, en del av de spel som kommer till PC får jag aldrig ta del av.

Tycker dock det finns en stor skillnad här om Bethesdas titlar blir MS exklusive.

Sony bygger egna IPn med egna studios och eventuellt släpper på PC om några år.

MS köper etablerade IPn, ungefär samma sätt som Disney köpt SW och Marvel och hur små hockeylag med hybris från landet fungerar. Kanske släpper på PS.

Ett beteende som jag tycker är förkastligt oavsett om det är Disney, Växjö eller MS.

Skriv svar