Snyggast design i spel?

Skribent
Snyggast design i spel?

Det snackas en hel del om den tekniska biten kring grafik, inte minst i dessa tider av nya konsoler som står för dörren, nya grafikkortsserier från både Nvidia och AMD samt tekniker som ray tracing. Och det finns mycket som är tekniskt imponerande, som Control, Uncharted och Metro: Exodus.

Men minst lika viktigt är design, och därför tänkte jag att vi kunde nämna vilka spel vi tycker har bra estetisk design. Det är ju ett ganska luddigt ämne, så jag tänker mig att det inte riktigt finns några felaktiga svar, så länge man motiverar varför man tycker som man tycker Släng gärna med en bild eller ett videoklipp för att illustrera ditt val.

Personligen är jag väldigt svag för Hollow Knight. Stilen gör nästan att det känns som att man spelar en gammaldags, mörk tecknad film, och jag gillar att omgivningarna kan skifta från gråskalor till att vara otroligt färggranna. Varje område känns unikt, vilket för mig är otroligt viktigt i ett metroidvania.

Medlem

Slår ett slag för Borderlands spelen här .

Gillar den tecknade stilen i de spelen, (Cel shading?) Framför allt i tvåan. Mer stilren än trean på något vis.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Min första tanke är Destiny 1 & 2. Jag kan inte sätta ord på det, men något med deras miljödesign är otroligt imponerande och intressant. Ingenting känns opersonligt, genererat av en AI, eller copypastat. Man kan nästan stanna upp när som helst så har man en imponerande miljö framför sig, och det spelar ingen roll om du stannar upp i en korridor, om du tittar upp mot himlen, eller ut över horisonten. Sedan har varje planet och varje ras en egen väldigt unik stil, och ingen stil är mer eller mindre imponerande än de andra. Destiny har en väldigt hög visuell standard, och de lyckas hålla den standarden konstant från början till slut.

(Samtliga bilder tagna från Destiny 2)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det jag tänker på är Breath of the wild, det vackraste spelet som finns i min mening.

Medlem

Tänker direkt på Trine när jag såg tråden.

Medlem

Cuphead, Dead Space, Doom Eternal och Ori And The Will Of Wisps skulle jag vilja säga.

Skribent

@Baronova Det är lite Brütal Legend över designen i Destiny, i den benämningen att man kan "se ett skivomslag vart man än vänder sig."

Medlem

Alla Supergiants spel (Hades/Transistor främst), Dishonored, Temtem, Guild Wars 2. Spridda skurar men för mig handlar det mycket om enhetlighet och att allt känns genomtänkt, snarare än främst den grafiska designen.

Medlem

Hades! Så fruktansvärt snyggt.

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

UI:t i Endless Space 2 är så oerhört smidigt, snyggt och rent.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hunt showdown, utan tvekan.

Allt från karaktärer till monster och vapen är ruggigt snyggt och har en alldeles egen stil.

Kartorna är underbart detaljerade och trots nästan 800 tim så hittar jag alltid något nytt att häpnas över.


signatur

"High life on low budget"

Inaktiv

Wonder boy Dragons trap remaken känns ganska given.

Bloodborne med dess gothiska design kvalar också in på listan. Vackert spel.

Medlem

Tycker Ori and the will of the wisps har riktigt snygg design.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Tråddemonen
Testpilot

Bloodborne och Dark souls har nog häftigast miljö enligt mig. Mycket utav koncepten känns väldigt nytt och fräscht trots att de har mycket influenser från mangan Berserk. Tomheten och hopplösheten är spöklig men samtidigt vacker i en döende värld, spelet symboliserar romantiseringen kring döden när den är som bäst.

Medlem

Cuphead för sin unika och handmålade stil.

Bloodborne - Lovecraft i viktoriansk miljö, underbart.

FM-guru
F.d. Sisyr

Säger Cuphead jag med. Stilistisk fullträff med mängder av grym karaktärsdesign.

Fragtjuv

Jag tycker att Gris hade väldigt vacker grafik som gjordes att det kändes som en målning med vattenfärg. Det ligger väl farligt nära att bli pretentiöst men jag tycker ändå att det var ett trevligt litet pusselspel.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skribent

Det syns direkt vilket spelet är, trots att det är snart 12 år sedan det släpptes, och för att hålla sig till en "realistisk" stil är det fortfarande rätt unikt till utseendet. Tycker det förtjänar åtminstone ett omnämnande.

Annars håller jag med de ovan som nämnt Supergiants spel, Cuphead & BotW, bland andra. Spela Transistor just nu och det är helt otroligt vackert.

It's not a lake, it's an ocean

Personligen är jag väldigt svag för art deco-designen i BioShock. Men jag diggar även en "enklare" design i Tearaway, där allt ser ut att vara gjort av papper.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
KoP
Medlem

Another World.

Medlem

Grim Fandango, Bloodborne, Dead Space, Ori och Cuphead. Talar man sig varmt om att spela en gammal tecknad film torde det sistnämnda stå högst på listan i mitt tycke

NuZ
Testpilot

The Last Night är det snyggaste jag sett. Både designmässigt och grafiskt

och så gillar jag barndomsspelet Yoshi island väldigt mycket.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Homeworld. Väldigt rentoch stilistiskt. Särskilt med tanke på att spelet lanserades 1999.

Medlem

World of Warcraft har en design som fortfarande håller, tekniskt har det aldrig varit det snyggaste spelet, inte ens när det släpptes. Men stilen och världsdesignen håller jag oerhört högt.

Medlem

Första gången jag egentligen tänkte på designen i ett spel var i och med Deus Ex Human Revolution. Älskade verkligen färgerna och designen, jag köpte till och med boken The Art of Deus Ex för att lära mig mer.
Jag letade upp artiklar och videor som handlade om designen. Det gav spelet så mycket mer för mig att lära mig om designernas tankar och inspiration. När jag spelade om spelet så kunde jag stanna upp bara för att kolla in detaljer, nåt jag aldrig gjort förut.

Medlem

Design är ju lite luddigt, snackar vi rent estetiskt eller att t ex bandesignen är bra?

Några titlar jag tänker på spontant så har jag alltid gillat Halo, Mass Effect, Bioshock och Ori är alla väldigt vackra.

Medlem

För att ta ett ganska nyligt exempel: Spiritfarer värmde verkligen mitt annars trötta hjärta.

Annars är jag smått förtjust i stilen och berättandet* i Disco Elysium (för övrigt rabatt på hos Steam nu, rekommenderas varmt), ett rätt unikt spel i modern tid.

*i lagom doser.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Journey, Bloodborne och BotW är några som dyker upp!

123
Skriv svar