Stor intervju med Gabe Newell om Half-Life 3, VR och framtiden

Robot
Stor intervju med Gabe Newell om Half-Life 3, VR och framtiden

Exilen till Nya Zeeland verkar ha gjort branschikonen mer pratglad än vanligt.

#gabe-newell, #valve


Medlem

Så jävla taggad och spela Half Life Alyx när man fått hem sitt HP G2.

Medlem
Skrivet av NaxoS:

Så jävla taggad och spela Half Life Alyx när man fått hem sitt HP G2.

Det är ett riktigt bra spel, känslan man fick första gången 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av NaxoS:

Så jävla taggad och spela Half Life Alyx när man fått hem sitt HP G2.

Mycket nöje, kan jag bara säga. Det är sanslöst grymt

Medlem

Man får väl hoppas på att Phil lyssnar på Gabe när det kommer till VR och börjar ta VR på allvar.
Riktigt tråkigt att Microsoft och Xbox inte ser potential med VR, även om det lät som att dom skulle ta tag i sen biten för några år sedan.

HL3 skulle vara trevligt, men jag har fortfarande lågt förtroende för Valve efter att HL2 slutade värre än Sopranos.
Sen så är det lite som Game of thrones och Lost där man bygger upp mycket som sedan inte får ett slut, rinner ut i sanden eller inte har tänkts igenom så väl.

Medlem

låter som samma ursäkter som alla år, varför gjorde dom inte nåt efter episod 2 ? dom bara ville inte, köper inte att dom inte blev nöjda efter flera försök... sälj IPt till nån som bryr sig då..

Medlem

Öppnar dem kontor på Nya Zeeland så tänker jag ansöka jobb hos Valve.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Man får väl hoppas på att Phil lyssnar på Gabe när det kommer till VR och börjar ta VR på allvar.
Riktigt tråkigt att Microsoft och Xbox inte ser potential med VR, även om det lät som att dom skulle ta tag i sen biten för några år sedan.

HL3 skulle vara trevligt, men jag har fortfarande lågt förtroende för Valve efter att HL2 slutade värre än Sopranos.
Sen så är det lite som Game of thrones och Lost där man bygger upp mycket som sedan inte får ett slut, rinner ut i sanden eller inte har tänkts igenom så väl.

Sopranos slutade väl inte dåligt...det kan du väl inte påstå?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

låter som samma ursäkter som alla år, varför gjorde dom inte nåt efter episod 2 ? dom bara ville inte, köper inte att dom inte blev nöjda efter flera försök... sälj IPt till nån som bryr sig då..

Det har dom gjort också, kanske inte som man ville.
Spela Alyx så förstår du.

Dom spoilar slutet av ep 2 direkt och sen ändrar det i slutet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Sopranos slutade väl inte dåligt...det kan du väl inte påstå?

Utan att spoila, så om du googlar så ser du att det är kontroversiellt i alla fall.

Medlem

Gabe Newell byter stil oftare än Valve släpper ett nytt Half-Life.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Utan att spoila, så om du googlar så ser du att det är kontroversiellt i alla fall.

Men också hyllat av många kritiker som ett av dom bästa sluten på en tv-serie. Bara så att det är sagt.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Men också hyllat av många kritiker som ett av dom bästa sluten på en tv-serie. Bara så att det är sagt.

Amen skit samma😊
Det är väl ingen som hyllar slutet på HL2 eller episode 2 i alla fall😏

Medlem

hoppas fan inte VR kommer bli standard utan att som idag det kommer alltid förbli en oprtional sak. För mig är VR just som touch controll dynga som jag vill slippa ha i alla spel men det är bra om det finns för dom som vill ha det. Men fan i helvete om VR ska bli ny standard för gaming då jävlar blommar löken.

Och HL3 vem bryr sig igentligen det var 100 år sedan HL 2 kom ut spelet vra bra men inte märkvärdigt och dom har håll sig borta från HL så länge någon hyped man hadde är långt långt gånget dött ut.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

hoppas fan inte VR kommer bli standard utan att som idag det kommer alltid förbli en oprtional sak. För mig är VR just som touch controll dynga som jag vill slippa ha i alla spel men det är bra om det finns för dom som vill ha det. Men fan i helvete om VR ska bli ny standard för gaming då jävlar blommar löken.

Och HL3 vem bryr sig igentligen det var 100 år sedan HL 2 kom ut spelet vra bra men inte märkvärdigt och dom har håll sig borta från HL så länge någon hyped man hadde är långt långt gånget dött ut.

VR kommer inte ersätta spel på skärmar men det kommer växa mer
Det är väldig liten scen fortfarande även fast det växt nu och större och större aktörer vill vara med på tåget.
Varför gillar du inte VR? Dåliga erfarenheter?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Såg faktiskt filmen först nu.
VNN-killen tror på ett "Valve index 2" avslöjande under 2021?
Skulle vara väldigt intressant.

Index 2 och PSVR 2 kanske att avtäckas under nästa år. Good Times for VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

VR kommer inte ersätta spel på skärmar men det kommer växa mer
Det är väldig liten scen fortfarande även fast det växt nu och större och större aktörer vill vara med på tåget.
Varför gillar du inte VR? Dåliga erfarenheter?

Just nu dyrt som satan
Måste ha en skit bra dator
och när jag fick chansen o pröva 8 minuter på Alina här i stan så vart jag yrslig och mådde illa i 4 timmar och folk säger det är något man tränar bort men seriöst ska jag behöva på illa i 2-4 veckor för o träna bort det och kan jag ens träna bort det.

Men ja som sagt för satans dyr underhålling vad är det priset ligger på nut 5000-6000 för VR sedan kanske en ett par tusen lappar för datorn som pallar de flesta VR i minst 60fps även om prise sjunker på VR så snakar vi låt säga det sjunker ner till 2000kr plus datorn som ska palla det. Vete fan om jag vill betala 10k för och må illa.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Just nu dyrt som satan
Måste ha en skit bra dator
och när jag fick chansen o pröva 8 minuter på Alina här i stan så vart jag yrslig och mådde illa i 4 timmar och folk säger det är något man tränar bort men seriöst ska jag behöva på illa i 2-4 veckor för o träna bort det och kan jag ens träna bort det.

Men ja som sagt för satans dyr underhålling vad är det priset ligger på nut 5000-6000 för VR sedan kanske en ett par tusen lappar för datorn som pallar de flesta VR i minst 60fps även om prise sjunker på VR så snakar vi låt säga det sjunker ner till 2000kr plus datorn som ska palla det. Vete fan om jag vill betala 10k för och må illa.

Då förstår jag, nej det är inte alla som klarar av det.
Det går att "träna bort" mer eller mindre men samtidigt finns det dom som blir dåliga eller får andra problem som huvudvärk, trötthet eller ont i ögonen endå.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Såg faktiskt filmen först nu.
VNN-killen tror på ett "Valve index 2" avslöjande under 2021?
Skulle vara väldigt intressant.

Index 2 och PSVR 2 kanske att avtäckas under nästa år. Good Times for VR

Alyx som release-titel till PSVR2 är nog det enda som skulle få mig att köpa. Har använt det första väldigt sparsamt pga brist på intressanta spel.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Då förstår jag, nej det är inte alla som klarar av det.
Det går att "träna bort" mer eller mindre men samtidigt finns det dom som blir dåliga eller får andra problem som huvudvärk, trötthet eller ont i ögonen endå.

Fast jag tror att VR också är en tidsfråga på flera plan.
Jag har fortfarande inställningen att problemen för hjärnan kommer bli mindre när kvalitén ökar.
Bättre responstid(både tracking och fördröjning av det som visas), skarpare bild och högre uppdateringsfrekvens kan bidra till mindre besvär.

När vi når en bra pris/prestanda/komfortnivå så kommer nog försäljningen att skjuta iväg.
PSVR2 kan bli det steget, även Index 2(ifall dom får till trådlöshet som det lät som att Index skulle få rätt snart efter släppet...) kan bidra till en bättre upplevelse som kan göra det lättare att motivera priset.

Jag köpte Oculus DK2 när den släpptes, men har inte hoppat på VR tåget än.
När PSVR2 eller Index 2 utannonseras och ifall dom blir trådlösa så blir det nog förbeställning direkt för min del.
Index får gärna dra ut på tiden lite eftersom att jag tänkte vänta med uppgradering av dator tills DDR5 släpps och sen så var det ganska kort tid sedan Index släpptes så frågan är hur mycket bättre Index 2 blir.

Skribent
Skrivet av Duke_Gamer:

Just nu dyrt som satan
Måste ha en skit bra dator
och när jag fick chansen o pröva 8 minuter på Alina här i stan så vart jag yrslig och mådde illa i 4 timmar och folk säger det är något man tränar bort men seriöst ska jag behöva på illa i 2-4 veckor för o träna bort det och kan jag ens träna bort det.

Men ja som sagt för satans dyr underhålling vad är det priset ligger på nut 5000-6000 för VR sedan kanske en ett par tusen lappar för datorn som pallar de flesta VR i minst 60fps även om prise sjunker på VR så snakar vi låt säga det sjunker ner till 2000kr plus datorn som ska palla det. Vete fan om jag vill betala 10k för och må illa.

Har PSVR här hemma och haft stora problem med illamåendet. Problemet jag ser är att det inte är något direkt mönster i vad som gör mig illamående. Först trodde jag det var bilspel, körde Driveclub och höll på kräkas i första kurvan. Men så gick det bra att köra Dirt sen, och det spelet är ju värre vad gällande kurvor och skit...rally liksom. Flygspel funkar dock drägligt, även allt som i stort är stillastående. Haft VR-setet sen start och det "kanske" har blivit lite bättre med tiden, men kan inte påstå jag vant mig jättemycket. För min fru är det värre, hon klarar inte VR alls och blir åksjuk av minsta lilla rörelser i spelen. Funkade bra i något spel där man byggde med klossar, men allt som rör sig i VR gör hon extremt kräksjuk. Hon säger att det är lika illa nu som dag 1.

Det är här det är svårt tror jag, dvs att när det kan vara så olika från person till person vad som triggar illamåendet. Köpa en dyr sak för över 5000 kr och så går det inte spela för du blir illamående är inte så roligt. Vi har någon teori om att det är balanssinnet som ställer till det. Sägs ju att du har en tendens att bli mer åksjuk ju bättre balans du har för hjärnan försöker hela tiden småstabilisera rörelserna. Jag har hållit på med kampsport hela livet och har bra balans, men frugan har dansat hela sin ungdom och har EXTREMT bra balans...så det kan ligga något i det?

Kan dock nämna att åksjuketabletter funkar, även för fruga. Men det kanske är lite overkill att droga sig för att kunna spel XD

Med det sagt, älskar Star Wars Squadron och Firewall i VR.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Har PSVR här hemma och haft stora problem med illamåendet. Problemet jag ser är att det inte är något direkt mönster i vad som gör mig illamående. Först trodde jag det var bilspel, körde Driveclub och höll på kräkas i första kurvan. Men så gick det bra att köra Dirt sen, och det spelet är ju värre vad gällande kurvor och skit...rally liksom. Flygspel funkar dock drägligt, även allt som i stort är stillastående. Haft VR-setet sen start och det "kanske" har blivit lite bättre med tiden, men kan inte påstå jag vant mig jättemycket. För min fru är det värre, hon klarar inte VR alls och blir åksjuk av minsta lilla rörelser i spelen. Funkade bra i något spel där man byggde med klossar, men allt som rör sig i VR gör hon extremt kräksjuk. Hon säger att det är lika illa nu som dag 1.

Det är här det är svårt tror jag, dvs att när det kan vara så olika från person till person vad som triggar illamåendet. Köpa en dyr sak för över 5000 kr och så går det inte spela för du blir illamående är inte så roligt. Vi har någon teori om att det är balanssinnet som ställer till det. Sägs ju att du har en tendens att bli mer åksjuk ju bättre balans du har för hjärnan försöker hela tiden småstabilisera rörelserna. Jag har hållit på med kampsport hela livet och har bra balans, men frugan har dansat hela sin ungdom och har EXTREMT bra balans...så det kan ligga något i det?

Kan dock nämna att åksjuketabletter funkar, även för fruga. Men det kanske är lite overkill att droga sig för att kunna spel XD

Med det sagt, älskar Star Wars Squadron och Firewall i VR.

Jo jag menar VR värkar häftigt men nä alldels för dyrt och som sagt vete fan man vill droga sig för o spela hehe. Men det är inte så jag hatar VR bara lite orolig när det känns som det blir mer o mer focus på VR och man undrar ska det bli nya standarden.

1
Skriv svar