60+ fps på de nya konsolerna?
Tidigare (bara för ett par månader sedan) var jag mer eller mindre övertygad om att 60 fps skulle vara standarden för de PS5 och Series X och att spel med 30 fps skulle vara undantag. Allteftersom nya lir utannonserats har jag dock börjat vackla i den tron - 30 bilder per sekund verkar snarare fortsätta vara utgångsläget. Vad tror ni - kommer spel i allmänhet byggas med högre bilduppdatering i åtanke i större utsträckning än tidigare, eller får detta fortsatt ge vika för upplösning och grafisk flärd?
Konsolgubbe
Det känns som väldigt spridda skurar hittills.
Watch Dogs ska enligt utvecklarna rulla i 30fps/4k med ray tracing, medan Dirt 5 har både ett läge för 60fps som lyckas hålla nära 4K hela vägen samt ett 1440p som löser 120fps. Kan absolut vara så att det finns ett 60fps-läge på WD med, fast det inte är utannonserat än.
Visserligen väldigt olika spel i mitt exempel, men det visar ju på hur olikt det ändå kan se ut.
Det enda jag tar ställning till är om 60fps blir standard med nya generationen, om så inte blir fallet då knyter jag näven i fickan och blir frustrerad hemma på kammaren.
Tur att majoriteten av spelen som släpps spelas på PC med 3080 i mitt fall. De få exklusiva spelen till ps5 kommer jag endast spela om de går att välja minst 60fps annars kommer jag inte ens köpa dessa. Jag vill inte ha en generation till där spelen ser snygga ut när du står still och blir suddig så fort något rör sig. Köpte i somras en LG CX65 mycket pga 120hz..
Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch
60 fps lär vara standard vid upplösning om 1080p. Men att konsolerna skulle ge dig 60 fps vid 4K kan du drömma om. Givetvis kommer det finnas enskilda spel som fixar det, men den överväldigande majoriteten av AAA-spel kommer verkligen inte göra det.
If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.
Köpte i somras en LG CX65 mycket pga 120hz..
Det här är intressant. Nu har ju du köpt tv främst för PC-spelande, antar jag, men många—inklusive jag själv—jagar just nu tv för att kunna nyttja de nya konsolerna fullt ut. Därav, om standarden fortsätter vara 30 fps kommer en stor del människor förmodligen bli besvikna över att de inte kan ta till vara på alla de funktioner som deras apparater är rustade med.
[...]att konsolerna skulle ge dig 60 fps vid 4K kan du drömma om.
Mina tankar är grundade i idén att de uppskalningstekniker som använts med t.ex. PS4 Pro (checkerbording etc.) skulle fortsätta användas även med de nya konsolerna, vilket skulle frigöra kraft för fokus på bilduppdatering. Detta verkar dock inte vara fallet. Gissar att ”äkta 4K” har en starkare retorisk kraft i PR-sammanhang. Eller så överskattar jag uppskalningsteknikernas inverkan på prestanda...
Konsolgubbe
Ta tex Demon souls som ett exempel 1440p i 60fps. Det är det ideala kan jag tycka.
120FPS är det ALDELES för tidigt att prata om ännu då vi ändå snackar TV-spel här...inte många som sitter med 120hz TV´s idag och lär inte vara på ett bra tag framöver heller. 120HZ har ju inte mycket säljargument utanför just gaming.
Samtidigt som iaf enligt mina slitna ögon så ser jag inte överdrivet stor skillnad på 4k och 1440p...tar ju hellre den lilla nedgraderingen i grafiken emot att få stabila 60fps framför 30fps...alla dagar i veckan
Vore gott om denna generationen kunde innebära att vi generellt sätt får mer FPS, inte "bara" snyggare grafik
Med 1440P kan spelen fortfarande vara rejält snygga, samtidigt som 60FPS enligt mig är en sweetspot för Tv´s just nu och lär vara så iaf några år framöver.
Tror att fler spel kommer ha valbara grafiklägen. 30 FPS med raytracing och högre upplösning, eller 60+ FPS utan raytracing och mer aggressiv dynamisk upplösning. Spontant så borde AMD lägga resurser på att utveckla vidare den DirectML-baserade varianten av DLSS som det pratades om för något år sedan - DLSS 2.x gör sjuk skillnad när man vill uppnå hög upplösning och raytracing samtidigt.
H-How can she slap, kupo!?
Det här är intressant. Nu har ju du köpt tv främst för PC-spelande, antar jag, men många—inklusive jag själv—jagar just nu tv för att kunna nyttja de nya konsolerna fullt ut. Därav, om standarden fortsätter vara 30 fps kommer en stor del människor förmodligen bli besvikna över att de inte kan ta till vara på alla de funktioner som deras apparater är rustade med.
Mina tankar är grundade i idén att de uppskalningstekniker som använts med t.ex. PS4 Pro (checkerbording etc.) skulle fortsätta användas även med de nya konsolerna, vilket skulle frigöra kraft för fokus på bilduppdatering. Detta verkar dock inte vara fallet. Gissar att ”äkta 4K” har en starkare retorisk kraft i PR-sammanhang. Eller så överskattar jag uppskalningsteknikernas inverkan på prestanda...
Jag kommer även spela på ps5 så att spel fortsättningsvis kommer gå i 30fps är en besvikelse för mig. Men de flesta spel koller spelas på PC med ett 3080-kort, bara de exklusiva kommer att spelas på ps5.
Men tvn är införskaffad endast för spel, har inte ens lagt in tv-kanaler på den:)
Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch
Varifrån någon fått för sig att 60fps ska vara någon typ av standard förstår jag absolut inte.
Det är upp till utvecklarna vad dom vill satsa på. Varken mer eller mindre.
Varken Sony (förutom när det gäller VR-spel) eller Microsoft har krav på 60fps för spel vilket betyder att de som utvecklar spel till dessa maskiner helt fritt får välja om dom vill satsa på bättre grafik eller bättre flyt. Tyvärr kan man inte få båda på samma gång.
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Varifrån någon fått för sig att 60fps ska vara någon typ av standard förstår jag absolut inte.
För min del var det från krönikor och forum i allmänhet (har inget exempel nu). Då inte som en bestämd standard, utan snarare som en informell norm.
4k 60 fps kan man ju få för 880kr så för mig är de nya konsolerna ganska ointressant
Utveckla gärna.
Konsolgubbe
För min del var det från krönikor och forum i allmänhet (har inget exempel nu). Då inte som en bestämd standard, utan snarare som en informell norm.
Utveckla gärna.
Det är vad stadia premiere kostar så man kan spela på tvn
Det är vad stadia premiere kostar så man kan spela på tvn
Ah, just det. Tänkte inte alls på streaming. 😄
Konsolgubbe
Inget kommer att förändras.
PS1 klarade av 60fps, men utvecklarna satsade på 30fps och snygg grafik i stället.
PS2 klarade av 60fps, men utvecklarna satsade på 30fps och snygg grafik i stället.
PS3klarade av 60fps, men utvecklarna satsade på 30fps och snygg grafik i stället.
PS4 klarade av 60fps, men utvecklarna satsade på 30fps och snygg grafik i stället.
PS5 kommer klara av 60fps, men utvecklarna kommer satsa på 30fps och snygg grafik i stället.
@Kazutoyo Jag tror faktsikt 60 kommer vara standard från och med nu, mest för att alla (vad jag vet? kanske har missat något) spel som visats hittills som rullar på ps5/xbs kommer funka med 60fps, ibland kommer vi tom ha val.
Jämför man konsoler i föregående generationer så har motsvarande pc (för sin tid) nästan alltid varit mycket kraftfullare, denna gången är det inte lika illa skulle jag nog säga.
Nytt gameplay från Scorn idag som ser helt okej ut ;
Känner inte riktigt igen mig i OP's beskrivning, det är ju massor av spel som går i 60-120 fps på de nya konsolerna? Framförallt verkar valfriheten vara stor, och det är först när RT blandas in som det blir rejäla dip i fps.
Får verkligen hålla med Mortaigne här. Är inte riktigt med på var detta kommer ifrån att 60 fps skulle vara något väldigt ovanligt på dom nya konsolerna.
Visst nu har det mest pratats om bakåt kompatibilitet från både Sony och Microsoft, men när dom har pratat om nya spel så vill jag minnas att majoritet av spel dom har visat kan köra 60 fps med lite lägre upplösning eller mindre detaljer.
Känns lite som en överdrift här eller har jag missat något? Känns som väldigt få spel kommer köra 30 fps.
Det är vad stadia premiere kostar så man kan spela på tvn
istället inputlag över 9000
Inget kommer att förändras.
PS1 klarade av 60fps, men utvecklarna satsade på 30fps och snygg grafik i stället.
PS2 klarade av 60fps, men utvecklarna satsade på 30fps och snygg grafik i stället.
PS3klarade av 60fps, men utvecklarna satsade på 30fps och snygg grafik i stället.
PS4 klarade av 60fps, men utvecklarna satsade på 30fps och snygg grafik i stället.
PS5 kommer klara av 60fps, men utvecklarna kommer satsa på 30fps och snygg grafik i stället.
Du har rätt, men jag hoppas lite fel, jag tror och hoppas att denna generationen kommer ha mer fokus på 60+FPS än vad vi någonsin haft tidigare, MÅNGA spel som redan gått ut med 60fps så det ser lovande ut. Sen hoppas jag spelutvecklarna blir smartare, gameplay fokuserade spel borde ALLTID tona ner grafiken och satsa mer på FPS, EYECANDY spel kan ju sikta på stabila 30 fps absolut. Men ta tex Bloodborne som ett exempel, ett starkt gameplay fokuserat spel, att inte ens lyckas med 30stabila FPS i ett spel med så stort gameplay fokus ? inte så smart. (Jag älskar Bloodborne men seriöst, stabila 60 fps i det spelet med sämre grafik hade jag föredragit alla dagar i veckan medans Horizon zero dawn gärna får vara svinesnyggt med 30fps om ni förstår mitt tänk)
istället inputlag över 9000
Jag har inte märkt av något inputlag alls. Det är ju inte xcloud eller ps now