Phil Spencer tror att Xbox Series S kommer sälja bättre än Series X

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Ska du lira stora populära spel som GTA 5, Cyberpunk och CoD så blir det ganska mycket swappande.
Sen så tappar man som sagt fördelen i pris från Series X ifall man köper till extra lagringsutrymme och kan inte spela sina gamla spel eller köpa lösa spel billigt.

Fast man kan ju köpa en billig stor mekanisk hårddisk att ha spelen på, sedan vilka spel man vill ha på den snabba får man ju avgöra lite själv hur man ska hantera det. Det enda man förlorar annars är möjligheten att starta spelet snabbare och laddtiderna blir som det är nu men i övrigt kan de spela väldigt billigt även nästa generations spel.

Skrivet av Fearnox:

Mobil drar inte samma typ av spelare som konsol, så jag skulle inte räkna in det under samma kategori som PC/konsol.
Om något så är mobilspelare ännu mer bekväma och kommer inte palla med att swappa spel hela tiden.
Mobilspelare är oftast de med minst tålamod och impulskontroll, så att sätta sig framför TVn och starta en konsol är ett ganska stort steg där.

Tror det främst har med tillgängligheten att göra att alla har en mobil, men att då sänka priset och göra det mer tillgängligt kan säkert locka fler att komma över. Sedan hur står andel är ju väldigt svårt att säga men är min teori i alla fall att de vill få in mer av de som spelar mer casual på tex mobiler

It's not a lake, it's an ocean

Ganska givet. Precis som med Xbox One S och One X. Series S är Game Pass-boxen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av anon_646:

Fast man kan ju köpa en billig stor mekanisk hårddisk att ha spelen på, sedan vilka spel man vill ha på den snabba får man ju avgöra lite själv hur man ska hantera det. Det enda man förlorar annars är möjligheten att starta spelet snabbare och laddtiderna blir som det är nu men i övrigt kan de spela väldigt billigt även nästa generations spel.

"Series" spel går inte att spela från extern disk, det är bara genom bakåtkompabilitet som det fungerar.
Visst, du kanske kan spela One versionen av många nya spel ifall du inte tvingas uppgradera, men jag tror inte att det är önskvärt.

Du får ju inte heller med någon skivläsare och bakåtkompabiliteten är sämre på Series S(inte samma tillägg/fördelar).

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det vet jag inte den frågan får du nog svara på själv
Jag menade mer att vissa är väldigt noga med hur spelen känns och spelas medans andra kanske bara vill det "funkar".
det är så med alla intressen.

Förstår precis vad du menar
Jag hade inte tänkt köpa en för kommande generation utan tänkt låta Stadia ta över men sedan de visade upp s versionen blev jag fundersam och slog till Dels för att kunna spela, enbart spela, de spel jag vill som inte kommer till Stadia
Men vem vet kanske blir en x längre in i generationen Men inte som det ser ut nu Har ju haft one s one x ps 4 så man skall aldrig skrika hej..... 😁

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag har väldigt svårt att se att man klarar sig på 315GB framöver, köper man extern disk eller expansionskort så kan man lika gärna köpa Series X istället eftersom att mellanskillnad är så liten och skillnaden är så stor.

Series X har flera fördelar över Series S som man inte behöver ha en 4K tv för att ta del av.

315GB kan man klara sig fint på om spelen är i genomsnitt 80GB räcker det till nästan 4 spel. Men det märker vi när nya generationen är släppt.
Om man är en av få som inte har externa hårddiskar liggande går det köpa 1tb för 500kr och två för 800kr.

Jag säger inte att series x inte har fördelar som inte behöver en 4k tv. Jag säger att series s kan vara ett vettigt köp ibland, på samma sätt som one s och ps4 slim var vettiga köp för vissa.
Det skiljer trots allt 2100kr på de båda series maskinerna Det är 15 månader gamepass eller 3 nya spel. Riktigt mycket pengar för någon som inte har ett jobb ex en vanlig 13 åring.

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

"Series" spel går inte att spela från extern disk, det är bara genom bakåtkompabilitet som det fungerar.
Visst, du kanske kan spela One versionen av många nya spel ifall du inte tvingas uppgradera, men jag tror inte att det är önskvärt.

Du får ju inte heller med någon skivläsare och bakåtkompabiliteten är sämre på Series S(inte samma tillägg/fördelar).

Beror lite på hur de hanterar det i UIn om man kan avsätta utrymme för att föra över spel eller om man måste ta bort ett först och sedan föra över osv. Men ja visst blir det lite mer att göra om man vill komma billigare undan, men det är ju något var och en får ta ställning till helt enkelt.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Jo det går att spela från dem, dock går det inte att dra nytta av instant-play eller vad de kallar det.

Var har du fått den infon ifrån? Allt jag läst säger att du kan spela föregående generations spel från extern disk men inte från nästa generation. Om det senare gick skulle det vara en enorm nackdel för de som faktiskt vill ha next gen-spel som drar nytta av 2.4 GB/s SSD de betalat dyrt för.

Inaktiv
Skrivet av fooobar:

Var har du fått den infon ifrån? Allt jag läst säger att du kan spela föregående generations spel från extern disk men inte från nästa generation. Om det senare gick skulle det vara en enorm nackdel för de som faktiskt vill ha next gen-spel som drar nytta av 2.4 GB/s SSD de betalat dyrt för.

Jo såg det när jag grävde lite hur det låg till, ska uppdatera inlägget.

Medlem

SX har jag redan bokat, blir en SS tids nog. Att den är snygg och cool räcker som argument. Kommer förmodligen ha den vid riggen.

Medlem

Xbox event den 9 nov?
Utannonsering av ny studio den 30 okt?
https://twitter.com/Hast_Sb/status/1318153890781691907

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Xbox event den 9 nov?
Utannonsering av ny studio den 30 okt?
https://twitter.com/Hast_Sb/status/1318153890781691907

Spännande, hoppas att det är relaterat till VR, eftersom att Gabe verkar fortfarande väldigt fokuserad på det nu.
Ifall det är relaterat till Valve så handlar det nog om något samarbete i alla fall och jag vet inte vad Valve skulle kunna erbjuda förutom VR.
Chansen att dom har köpt Valve är nog obetydlig dock, finns väl ingen bra anledning till varför Gabe skulle vilja sälja företaget.

Jag tror att det finns en relativt stor chans att Xbox köper en asiatisk utvecklare, dom saknar den typen av spel och skulle behöva det för att få tillgång till den marknaden.
Alternativt då startar en ny studio av veteraner för att få grepp om den marknaden och göra den typen av spel.

Medlem

Det är lite lätt för oss här i Sverige som har det tämligen gott ställt. Men i många länder så kan nog XSS vara något som man kanske kan sträcka sig till. Så misstänker att han kan ha det lätt.
Med det som man hört också när det testats är ju att man verkar kunna ställa lite i inställningar för högre fps eller mer detaljer.
Då kan man tänka sig att valen kanske inte finns där för XSS, däremot är det ju inte sagt om det är något som utvecklare måste ta hand om.
Om det sedan är något som dom kan låna från pc-versioner där man kan ställa ned och upp detaljer sägs väl inte heller något om?

Så XSS kan nog slå, kan nog vara avgörande om man köper next-gen eller inte för många människor. Kan nog till och med ta lite kunder från sony

Ni som är nördigare som har läst på mer om utveckling med skillnader i grafik för xbox får gärna dela länkar.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag tror att de flesta i som lirar hemma i TV-soffan inte ser skillnaden på 1440p och 4K. De flesta bryr sig inte SÅÅÅÅ mycket om grafiken i den graden att de vill spendera flera tusenlappar till för att få det. Det är nog en hel del där ute som inte ens har en 4K TV än. Och för att inte tala om alla föräldrar till barn som inte bryr sig om grafiken utan villl bara spela med sina jämnåriga klasskompisar?

Xbox Series S kommer definitivt sälja som smör. Speciellt bland familjer som har det lite sämre ställt. Nu plötsligt kan ungen fortfarande säga att "jag har den senaste xboxen" istället för att vara avundsjuk på andra i klassen. Mycket smart drag av Microsoft.

Är ju natt och dag mellan Full Hd 1440p VS 4K Ser direkt på färgerna att vitt är vitt och svart är svart och rött är rött. Samma med
pixlar på en större apparat som 55 större. Ju större ju värre. Sen tror jag 9 av 10 har en 4K apparat 2020. Jag tror du menar OLED
då bara 15% har en sån för det är för dyrt för svensson i arbetar klassen endast medel klassen + kan ha roligt nu för tiden.

Min 7 åriga son Har ärvt min LG Oled G8 flaggskeppet från 2018 som kosta 59990:- och kommer få Ps5 digital i julklapp och 5 valfria
spel. Skämmer bort ungen jag vet

Inaktiv
Skrivet av submariner:

Är ju natt och dag mellan Full Hd 1440p VS 4K Ser direkt på färgerna att vitt är vitt och svart är svart och rött är rött. Samma med
pixlar på en större apparat som 55 större. Ju större ju värre. Sen tror jag 9 av 10 har en 4K apparat 2020. Jag tror du menar OLED
då bara 15% har en sån för det är för dyrt för svensson i arbetar klassen endast medel klassen + kan ha roligt nu för tiden.

Min 7 åriga son Har ärvt min LG Oled G8 flaggskeppet från 2018 som kosta 59990:- och kommer få Ps5 digital i julklapp och 5 valfria
spel. Skämmer bort ungen jag vet

Detta är en så typisk fallacy att bara för att man själv har råd att köpa en tv 4k tv eller för den delen är intresserad av det så gör alla andra det. Fins massvis med ensamstående hushåll där varje krona är viktig och att bara få mat på bordet kan vara svårt i sig. Eller alla de som faktiskt inte ens bryr sig utan klarar sig på det de har så länge de har något att titta på.

Av precis samma anledning att många sågar Series S här för att den är "svag" men här är alla spel och troligtvis teknikintresserade och därav är valet mer självklart för de flesta här men så är det inte för alla i Sverige eller i världen för den delen.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Detta är en så typisk fallacy att bara för att man själv har råd att köpa en tv 4k tv eller för den delen är intresserad av det så gör alla andra det. Fins massvis med ensamstående hushåll där varje krona är viktig och att bara få mat på bordet kan vara svårt i sig. Eller alla de som faktiskt inte ens bryr sig utan klarar sig på det de har så länge de har något att titta på.

Av precis samma anledning att många sågar Series S här för att den är "svag" men här är alla spel och troligtvis teknikintresserade och därav är valet mer självklart för de flesta här men så är det inte för alla i Sverige eller i världen för den delen.

Jag tror inte att det är hög prioritering på att köpa en ny konsol ifall man knappt har råd med mat.
Sen så behöver man inte uppgradera dom kommande 2 åren då dom flesta spel ändå går att spela på nuvarande hårdvara.

Sen så skiljer det väldigt lite i pris emellan Series S och X, 115Kr i månaden(all access) eller 800Kr totalt(ifall man ska få plats med mer än 2 stora spel).
Series X är betydligt mer prisvärd än S, för i stort sätt alla användare.

Det handlar nog mest om att man har dålig koll ifall man köper Series S, inte att man inte skulle behöva prestandan eller lagringsutrymmet.

Medlem
Skrivet av submariner:

Är ju natt och dag mellan Full Hd 1440p VS 4K Ser direkt på färgerna att vitt är vitt och svart är svart och rött är rött. Samma med
pixlar på en större apparat som 55 större. Ju större ju värre. Sen tror jag 9 av 10 har en 4K apparat 2020. Jag tror du menar OLED
då bara 15% har en sån för det är för dyrt för svensson i arbetar klassen endast medel klassen + kan ha roligt nu för tiden.

Min 7 åriga son Har ärvt min LG Oled G8 flaggskeppet från 2018 som kosta 59990:- och kommer få Ps5 digital i julklapp och 5 valfria
spel. Skämmer bort ungen jag vet

Sure, men om du refererar din 7 åriga son som en "medelsvenne" så kan jag säga att ni inte tillhör den klassen.
Min syrra har fortf sin TV, en av de första platt-TVn som kom ut, en 32" sådan. Tveksam till att den ens är full-hd...

Medlem
Skrivet av submariner:

Är ju natt och dag mellan Full Hd 1440p VS 4K Ser direkt på färgerna att vitt är vitt och svart är svart och rött är rött. Samma med
pixlar på en större apparat som 55 större. Ju större ju värre. Sen tror jag 9 av 10 har en 4K apparat 2020. Jag tror du menar OLED
då bara 15% har en sån för det är för dyrt för svensson i arbetar klassen endast medel klassen + kan ha roligt nu för tiden.

Min 7 åriga son Har ärvt min LG Oled G8 flaggskeppet från 2018 som kosta 59990:- och kommer få Ps5 digital i julklapp och 5 valfria
spel. Skämmer bort ungen jag vet

Skaffa lite perspektiv.

12
Skriv svar