Slaktade Nintendo Wii-U-versionen av Zelda: BOTW?

Medlem
Slaktade Nintendo Wii-U-versionen av Zelda: BOTW?

The legend of Zelda: Breath of the Wild var - och förblir ett mästerverk där Nintendo tog serien till nya höjder. Men jag kan verkligen inte förstå hur Nintendo valde bort att nyttja gamepadens fulla potential till Wii-U?

Alla som har kört Ocarina of Time till 3DS och Wind Waker till Wii-U vet hur smidigt detta system fungerade och hur mycket det gjorde för flytet av spelet. Nintendo valde alltså bort ett smidigare meny-system i det Zelda-spel som kräver mest meny-pillande av dom alla (komiskt nog), och trots att det fanns med i tidigare videos av spelet. Hur ofta behövde man inte gå in i menyn för byta vapen för att dessa blir förbrukade? Eller välja ny klädsel? Nu känns det mer som vi fick en konvertering av Switch-versionen än tvärtom...

Givetvis skulle Nintendo nyttjat Wii-U:s fördelar på samma sätt som Nintendo valde att prioritera bättre upplösning till Switch-utgåvan. Men Nintendo valde alltså bort den enskild största fördelen med att äga en Wii-U - bisarrt nog...

Medlem

Nintendo var nummer ett för mig med N64, Gamecube och Wii. När jag köpte Wii U på release kapade min tv bort delar av bilden, så köpte en ny tv. Konsolens hdmi-standard fungerade inte med mitt ljudsystem, fick bara tv-ljud, så köpte nytt ljudsystem. Wifi funkade inte heller så fick flytta telejacket och routern till vardagsrummet. Trots det älskade jag konsolen, hade jättefina stunder med ZombiU, MH3U och en del annat. Sen kom spelet jag väntat på hur länge som helst, Star fox. Tyvärr lyckades de förstöra det helt med den otroligt störiga split vision kontrollen. Men Zelda skulle ju komma, konsolens enda egna del i serien. Här valde Nintendo att försena, förmodligen mestadels för att kunna porta till Switch vilket är förståeligt. Vad som inte kändes lika ok var det blinkande meddelandet som gjorde att man fick lägga bort paddan och använda pro controller istället. Ja och såklart att de gimpade padd-funktionen för att Wii U inte skulle ha några fördelar över Switch då. Sen dödade de Wii U, dess kontroller och tillbehör helt, släppte alla dess stora titlar på nytt till Switch (till fullpris?), och tappade en kund. De lär ju gråta😂

Medlem

Får hoppas att ”Switch DS” kommer, då kanske man får se en uppdatering till Zelda: BotW där man kan använda två skärmar samtidigt.


signatur

ゼルダの城

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PGR1985:

The legend of Zelda: Breath of the Wild var - och förblir ett mästerverk där Nintendo tog serien till nya höjder. Men jag kan verkligen inte förstå hur Nintendo valde bort att nyttja gamepadens fulla potential till Wii-U?

Alla som har kört Ocarina of Time till 3DS och Wind Waker till Wii-U vet hur smidigt detta system fungerade och hur mycket det gjorde för flytet av spelet. Nintendo valde alltså bort ett smidigare meny-system i det Zelda-spel som kräver mest meny-pillande av dom alla (komiskt nog), och trots att det fanns med i tidigare videos av spelet. Hur ofta behövde man inte gå in i menyn för byta vapen för att dessa blir förbrukade? Eller välja ny klädsel? Nu känns det mer som vi fick en konvertering av Switch-versionen än tvärtom...

Givetvis skulle Nintendo nyttjat Wii-U:s fördelar på samma sätt som Nintendo valde att prioritera bättre upplösning till Switch-utgåvan. Men Nintendo valde alltså bort den enskild största fördelen med att äga en Wii-U - bisarrt nog...

Nintendo gav upp Wii U rätt tidigt, sannolikt sköts Breath of the Wild fram för att matcha Switch-lanseringen. Vad som hände med Wii U-versionen då var inte så viktigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Mest irriterad på att WiiU-paddan var ett krav, blev ett jävla switchande mellan paddan och pro controller.

Medlem

Förstår charmen med ett inventory/karta direkt i paddan. Är övertygad om att det bidrar mycket till känslan, det känns logiskt och naturligt.

Samtidigt är jag glad över att det försvann, detta då jag börjar att bli gubbe och har problem med rygg/nacke. Tanken på att frekvent behöva böja huvudet upp och ner under ett längre pass, när man redan sitter med gamerrygg/gamanacke, får det att stråla i diverse punkter på min kropp.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar