"Hopp" om att Cliff Bleszinski en dag återvänder till spelbranschen

Robot
"Hopp" om att Cliff Bleszinski en dag återvänder till spelbranschen

Har tidigare stängt dörren för fler spel.

#cliff-bleszinski


Medlem

Det måste kännas hemskt att något man har lagt pengar, energi och passion på något som totalt faller pladask (Lawbreakers). Det måste vara en enorm avmotivering, så det är något förståeligt att han slutade. Men får hoppas att han hittar sin fot igen i branschen, och kanske htitar något som resonerar med folk.


PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 Pro + 4TB Extern | iPhone SE 32GB Black | iPad 8th Gen | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 2700X, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 2TB SSD, GTX 1660 Ti, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Blixten slår sällan ner på samma ställe 2 gånger. Rent personligen har jag aldrig varit något fan av hans spel men resident evil kom i rättan tid för hans gears.

Medlem

no one liked that

Vilket år var den här killen relevant?

Och kommer han någonsin att bli det (igen)?

Fast det är ju ändå kul med "bad boys" inom spelbranschen, så visst är det trevligt att han uppvisar livstecken.


Go home and be a family man!

Medlem
Skrivet av Digital_Lifestyle:

Vilket år var den här killen relevant?

Han var väl mest relevant när Gears of War 1 var under utveckling.


-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

eld
Medlem
Skrivet av Digital_Lifestyle:

Vilket år var den här killen relevant?

Och kommer han någonsin att bli det (igen)?

Fast det är ju ändå kul med "bad boys" inom spelbranschen, så visst är det trevligt att han uppvisar livstecken.

Lek en lek: fundera hur spelvärlden hade sett ut om cliffy b inte existerade.

Medlem
Skrivet av eld:

Lek en lek: fundera hur spelvärlden hade sett ut om cliffy b inte existerade.

Antagligen precis likadan som den gör just nu.

Medlem

Hoppas han i så fall återvänder till single player spel. Det verkar vara svårt att slå sig in i multiplayer branschen men sedan är ju de billigare att utveckla också jämfört med single player AA eller AAA-spel. Som ska ha massa röstskådisar, story m.m.


(((....You Can Try & Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light....)))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox ONE,, Switch,, Steam ==>

|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K Skylake @ 4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 --8GB GDDR5 VRam || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @ 2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || Samsung® 250GB SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || 100 Mbit --Fiber || OpenVPN ||

eld
Medlem
Skrivet av Striva:

Antagligen precis likadan som den gör just nu.

Du försökte inte ens. Låtsas att epic aldrig hade framgångar med spel som jazz jackrabbit, unreal, unreal tournament och liknande, glöm att gears of war ens existerade, ponera att unrealmotorn inte existerar.

Hur skulle spelvärlden se ut?

Medlem
Skrivet av eld:

Du försökte inte ens. Låtsas att epic aldrig hade framgångar med spel som jazz jackrabbit, unreal, unreal tournament och liknande, glöm att gears of war ens existerade, ponera att unrealmotorn inte existerar.

Hur skulle spelvärlden se ut?

Troligen ID-Tech motorn som dominerat istället. Cliff har inte direkt varit den största visionären när det gäller spel. Visst Unreal och UT var bra för sin tid men de va aldrig revolutionerande spel utöver spelmotorn. Cliff är tyvärr en relic inom spel industrin och är som bäst en medioker spel designer. Hans senaste spel visade att han mer eller mindre följer den populära normen än definiera den.


Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Idono:

Troligen ID-Tech motorn som dominerat istället. Cliff har inte direkt varit den största visionären när det gäller spel. Visst Unreal och UT var bra för sin tid men de va aldrig revolutionerande spel utöver spelmotorn. Cliff är tyvärr en relic inom spel industrin och är som bäst en medioker spel designer. Hans senaste spel visade att han mer eller mindre följer den populära normen än definiera den.

Unreal och UT var otroligt viktiga och att säga att unreal inte var revolutionerande är helt knäppt. Relik stavas det förresten.

Medlem
Skrivet av eld:

Du försökte inte ens. Låtsas att epic aldrig hade framgångar med spel som jazz jackrabbit, unreal, unreal tournament och liknande, glöm att gears of war ens existerade, ponera att unrealmotorn inte existerar.

Hur skulle spelvärlden se ut?

Inget av vad du nämnde var en creation av enbart CB. Unreal var redan under produktion när CB kom in i bilden vilket ändå tyder på att de skulle förmodligen klarat att tillverka den utan honom.

Att sen rabbla up spel som han varit med och tillverkat är inte någon större bedrift. Om dem spelen inte hade funnits hade andra spel tagit dess plats.

Medlem
Skrivet av Striva:

Inget av vad du nämnde var en creation av enbart CB. Unreal var redan under produktion när CB kom in i bilden vilket ändå tyder på att de skulle förmodligen klarat att tillverka den utan honom.

Att sen rabbla up spel som han varit med och tillverkat är inte någon större bedrift. Om dem spelen inte hade funnits hade andra spel tagit dess plats.

Med det resonemanget spelar ju inget någon roll alls. Om inte det ena hade funnits, hade det andra tagit dess plats.

Nej, Cliffy B har skapat och varit med om att skapa spelhistoria som inte är obetydlig för väldigt många av oss här ute, och förtjänar inte att förringas på det sättet du nu gör. Det låter väldigt respektlöst och jag tycker visar en del ignorans om ämnet. Du kan ju naturligtvis ha din egen åsikt om detta

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Med det resonemanget spelar ju inget någon roll alls. Om inte det ena hade funnits, hade det andra tagit dess plats.

Nej, Cliffy B har skapat och varit med om att skapa spelhistoria som inte är obetydlig för väldigt många av oss här ute, och förtjänar inte att förringas på det sättet du nu gör. Det låter väldigt respektlöst och jag tycker visar en del ignorans om ämnet. Du kan ju naturligtvis ha din egen åsikt om detta

Och jag tycker att det är ignorant när man lägger för stor vikt på enstaka människor. Speciellt när den enstaka personen inte ens var grundaren till själva idén som nu blev Unreal t.ex.

Att CB har varit med och varit delaktig i saker som drivit spelutvecklingen framåt är väl inget man kan opponera sig mot då det är ren och skär fakta. Det som jag tvivlar på är att oavsett om han var där eller inte så hade produkten fortfarande lanserats i samma form som den nu gjorde.

eld
Medlem
Skrivet av Striva:

Inget av vad du nämnde var en creation av enbart CB. Unreal var redan under produktion när CB kom in i bilden vilket ändå tyder på att de skulle förmodligen klarat att tillverka den utan honom.

Att sen rabbla up spel som han varit med och tillverkat är inte någon större bedrift. Om dem spelen inte hade funnits hade andra spel tagit dess plats.

Han var co-designer på otroligt små team tidigt in och var ju till stor del bakom jazz jackrabbit, han slutade ju upp som lead designer på många av spelen av väldigt god anledning. Gears of war populäriserade tredjepersons-shootern vilket har påverkat otroligt många spel.

Han var en viktig del av vad som gjorde epic games till det som de blev precis som många andra där, och det hade absolut ändrat hur det slutade upp om man tog bort honom ur ekvationen.

Medlem
Skrivet av eld:

Han var co-designer på otroligt små team tidigt in och var ju till stor del bakom jazz jackrabbit, han slutade ju upp som lead designer på många av spelen av väldigt god anledning. Gears of war populäriserade tredjepersons-shootern vilket har påverkat otroligt många spel.

Inget av de där två spelen var revolutionerande. tredjepersons-shooters fanns innan Gears of War och genren såg redan en ökande popularitet innan dess release.

Jazz Jackrabbit ännu en gång är inget revolutionerande. Det är en glorifierad Mario-klon som sålde ganska bra.

Skrivet av eld:

Han var en viktig del av vad som gjorde epic games till det som de blev precis som många andra där, och det hade absolut ändrat hur det slutade upp om man tog bort honom ur ekvationen.

Viktig och viktig. Han var en person av många andra som jobbade för Epic Games. Hur stor påverkan hans närvaro hade på slutprodukten är något som jag tvivlar på var något som var att klassas som "speciellt".

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Unreal och UT var otroligt viktiga och att säga att unreal inte var revolutionerande är helt knäppt. Relik stavas det förresten.

Vad bra att du kan stava.

Unreal och UT är en i mängden av spel som drev gengern fram. Dock inte på samma nivå som Quake och Half Life. Hade inte Unreal funnits så hade genern gått fram oavsett då unreal spelen aldrig hade samma kulturella slagkraft. Det som satte epic på kartan är deras spelmotor och tekniska kunskap inte deras "unika" spel och story telling.

CB är bra på att göra spel med beprövad spelmekanik. Dock saknar hans spel unik identitet pga. att det sällan finns något nytänkt bakom hans spel. GW hade sin charm men det blev snabbt tråkigt eftersom det kändes som vilket annat 3e persons shooter på marknaden. Hans senaste två spel hade samma problem. Inget riktigt nytänk. Bara klippa klistra lite med spelmekanik.


Idono. That's me!

eld
Medlem
Skrivet av Striva:

Inget av de där två spelen var revolutionerande. tredjepersons-shooters fanns innan Gears of War och genren såg redan en ökande popularitet innan dess release.

Det var utan tvekan en väldigt revolutionerande titel i en genre där du på den tiden kan räkna spelen på en halv hand. Det är väldigt konstigt att förneka gears of wars effekt på tredjepersons shootern.

https://www.denofgeek.com/games/how-gears-of-war-inspired-unc...

Kolla bara på vartenda storsäljare hos sony med tredjepersons kamera och se vad de ärvt från gears of war.

Skrivet av Striva:

Jazz Jackrabbit ännu en gång är inget revolutionerande. Det är en glorifierad Mario-klon som sålde ganska bra.
Viktig och viktig. Han var en person av många andra som jobbade för Epic Games. Hur stor påverkan hans närvaro hade på slutprodukten är något som jag tvivlar på var något som var att klassas som "speciellt".

Nej, men spelet sålde bra för studion som till slut byggde motorn som används av otroligt många spel, det är det jag har försökt säga. Hans närvaro har påverkat spelvärlden som den är idag.

Medlem

Var han med på första Unreal? Helt otroligt spel när det kom.


Xbox One X
Home Theatre 100" screen

Medlem

Klart han har gjort avtryck, speciellt på spel som spelas i väst, det har alla som jobbade i frontlinjen gjort som är från den eran. Men alltså, idag finns inget INGET som säger att han kommer göra det eller att han ens vill.
Klart han vill göra spel, han är ju ändå spelutvecklare, ingen tennisspelare, men vad skall han ens göra för att folk skall spela dessa?

Det finns ingen hype, alls. Antar jag, för ett Cliff Bleszinskis New Multiplayer Versus Game, eller Cliff Bleszinskis Awesome Singleplayer Game, perosnligen spelar jag hellre Sim Golf än Gears of War, men men


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Klart han har gjort avtryck, speciellt på spel som spelas i väst, det har alla som jobbade i frontlinjen gjort som är från den eran. Men alltså, idag finns inget INGET som säger att han kommer göra det eller att han ens vill.

Nej precis, som richard garriot typ, inspirerade i princip hela rpg genren både i väst och öst med ultima. Men har inte gjort så mycket märkbart idag.

eld
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Var han med på första Unreal? Helt otroligt spel när det kom.

Citat:

https://unreal.fandom.com/wiki/Unreal_(video_game)

Work on Unreal began in 1994 when James Schmalz, founder of Digital Extremes, showed Cliff Bleszinski a side project he had been working on. At the time, Schmalz was creating all of his own content, and programming the game all by himself. The game had not yet been fully realized, and Schmalz was creating all of his levels on paper. According to Schmalz, the idea for the game was from DE, but Epic had the technology to realize it.

Kollar man i credits så står Schmalz och Blezinski som spelets game designers.

Medlem
Skrivet av Striva:

Tredjepersons-shooters fanns innan Gears of War och genren såg redan en ökande popularitet innan dess release.

Nej nu känner jag att jag måste flika in här och säga att du är ute och cyklar.
Det var ju fasen gears som revolutionerade "cover shooters", inte för att det inte hade testats på tidigare utan för att de var de första med en finslipad och modern mekanik som anpassade sig efter spelplanen. Gears är anledningen till att många cover shooters ser ut som de gör idag, så att spelet skulle ha varit helt irrelevant rent spelhistoriskt sett är bara fel.

Med det sagt så tror jag personligen tyvärr att Cliffy har tappat stinget. Testade på Lawbreakers men det var jäkligt rörigt och inte särskilt roligt gameplay-mässigt, hatade områdena med låg gravitation.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Med det resonemanget spelar ju inget någon roll alls. Om inte det ena hade funnits, hade det andra tagit dess plats.

Nej, Cliffy B har skapat och varit med om att skapa spelhistoria som inte är obetydlig för väldigt många av oss här ute, och förtjänar inte att förringas på det sättet du nu gör. Det låter väldigt respektlöst och jag tycker visar en del ignorans om ämnet. Du kan ju naturligtvis ha din egen åsikt om detta

Jag visste inte att copy and paste förtjänas att hyllas.

Medlem

Klart man kan bli sugen på att göra spel när man ser one-hit wonders som Fall Guys och Among Us dra in miljärder, fastän det är små simpla spel.
Eller Angry Birds eller Flappy Birds eller Minecraft.

Det svåra är att lyckas och bli poppis, fastän man gör ett bra spel, som indiedev.

eld
Medlem
Skrivet av Tamazin:

... Fall Guys ... ...små simpla spel.

https://www.mobygames.com/game/windows/fall-guys-ultimate-kno...

1
Skriv svar