Två "omfattande" Assassin's Creed Valhalla-expansioner bekräftas

Ambassadör
Xbox
Skrivet av dex20:

Ja precis och det är ju det många tycker är ganska vidrigt. Att dom har suttit och utvecklat extra content som är redo till release, men ingår inte i spelet utan man måste betala extra för det.

Precis.

Har inga problem med DLC och feta expansionspass, men det ska ju vara sådant som kommer efter release. Lite kosmetiskt bjäfs kan man få vid release, men låsa ett färdigt (och vad det verkar matigt) uppdrag bakom betalvägg dag 1 känns lite ofräscht.


signatur

Jump in.

Medlem

Otroligt trist, ifrågasätts av väldigt få ens här. Så klart det blir en standard.
Ubi med fler ser det som helt ok att ens planera dlc innan göra klart grundspelet. Vi får skylla oss själva då vi köper dlc.
Finns otroligt nog gamers (vi som betalar) som försvarar det. Vi får skit som vi förtjänar. Kolla bara "ambassadören ovan" som påverkar småglinen att tycka på ett visst sätt.
I slutänden så håller vi tillbaks spelindustrin. Att tjäna stora pengar, visst. Är det det vi först och främst önskar från tex ubisoft?
Från många svar här så verkar det så. Otroligt konstigt sett från konsumentperspektiv men också så det ser ut och är en bromskloss sett med utvecklarögon.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Exakt så. I någon form. Oklart vilken än så länge, dock.

Spelet handlar ju om att ta över delar av england. Av all info jag läst, så bör merparten av spelet utspelas i england och inte i norge. Spelets handling är ju england.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Bokade precis Ultimate Edition. Kommer att avnjuta det i vinter på Series X.

Har också förbokat den versionen. Får förmodligen njua av spelet på min xbox one x haha. Vettefan om jag ens får den nya xboxen tills dess. Men det gör inget. Blir fett nice ändå

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Förhoppningsvis har alla andra lärt sig hur spelutveckling fungerar och därför inte klagar på detta längre.

Delar av ett utveckligsteam (speciellt i storlek med Ubisofts) "ska" inte röra huvudspelet efter Beta då fokus ska ligga på buggfixning och polering. Det betyder att du kan ha en mängd människor som sitter och rullar tummarna ett antal månader innan releasedatum, så då är det väl inte så jävla konstigt om de jobbar på extramaterial?

In short: DLC och Day 1 content betyder inte att det "skurits" bort innehåll från ett spel som du nu behöver betala för, utan kan just vara extra material som behöver finansieras.

Dessutom: Saker skärs bort konstant under utveckling pga olika anledningar. Ibland kan de tas upp igen och göras klart när huvudspelet är färdigt. Du får sen valet att uppleva det om du vill genom att köpa det, men det är knappast något tvång.

/Över 15 års erfarenhet av spelbranchen och trött på att folk gnäller

Håller med dig. Ett jädra gnäll nu för tiden.

Medlem
Skrivet av dex20:

Men om det nu är klart till release varför ska man då betala extra för det? Borde det inte ingå i spelet då?

Det är ju mer det folk klagar på. Om det finns klart till release dagen varför ska man då betala extra för att få det?
Blir ju faktiskt lite fel kan jag tycka. Även om jag oftast inte har något stort problem med det då det oftast bara är något mindre dlc, men här verkar det ju faktiskt vara en hel del man missar.

Spelet skulle bli för stort och då skulle folk gnälla på det. Eller något. Tycker det är mysigt när det kommer fint material senare. Lite som en serie med nya avsnitt.

Medlem
Skrivet av alias:

Otroligt trist, ifrågasätts av väldigt få ens här. Så klart det blir en standard.
Ubi med fler ser det som helt ok att ens planera dlc innan göra klart grundspelet. Vi får skylla oss själva då vi köper dlc.
Finns otroligt nog gamers (vi som betalar) som försvarar det. Vi får skit som vi förtjänar. Kolla bara "ambassadören ovan" som påverkar småglinen att tycka på ett visst sätt.
I slutänden så håller vi tillbaks spelindustrin. Att tjäna stora pengar, visst. Är det det vi först och främst önskar från tex ubisoft?
Från många svar här så verkar det så. Otroligt konstigt sett från konsumentperspektiv men också så det ser ut och är en bromskloss sett med utvecklarögon.

Men vad ska quest writers, story writers, level designers göra under tiden? Ska de bara sitta och vänta tills den 10:e November innan de börjar tänka på nästa grej? Gäller detta bara spelvärlden eller ska Netflix ha skit för att de har planerat en tredje säsong av The Witcher 3? Disney har flera Marvel-filmer på gång?

Dex
Medlem
Skrivet av denza:

Spelet skulle bli för stort och då skulle folk gnälla på det. Eller något. Tycker det är mysigt när det kommer fint material senare. Lite som en serie med nya avsnitt.

Skrivet av Thane:

Men vad ska quest writers, story writers, level designers göra under tiden? Ska de bara sitta och vänta tills den 10:e November innan de börjar tänka på nästa grej? Gäller detta bara spelvärlden eller ska Netflix ha skit för att de har planerat en tredje säsong av The Witcher 3? Disney har flera Marvel-filmer på gång?

Tycker ni båda två missar poäng helt här. Det handlar inte om att det är fel att det kommer dlc SENARE utan att det kommer dlc samma dag som spelet släpps. Sånt borde ju ingå i priset. Då har dom ju delat upp spelet för att tjäna ännu mer pengar. Är ju ganska fult gjort.

Att dom jobbar på kommande dlc innan spelet släpps är inget konstigt som ni säger, men när dom släpper stora content dlc på samma dag som spelet släpps så känns det jäkligt fult. Det är det folk har problem med.

Medlem

De som klagar ser nog hellre spel för 800 kr så slipper de ha tillägg dag ett som höjer priset för de som är beredda att betala mer.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Thane:

Men vad ska quest writers, story writers, level designers göra under tiden? Ska de bara sitta och vänta tills den 10:e November innan de börjar tänka på nästa grej? Gäller detta bara spelvärlden eller ska Netflix ha skit för att de har planerat en tredje säsong av The Witcher 3? Disney har flera Marvel-filmer på gång?

Skrev detta till en annan person tidigare i tråden, men det lämpar sig väldigt väl som svar även på ditt inlägg. Citerar mig själv:

Skrivet av Sisyr:

Och dessa människor jobbar då på framtida innehåll i form av expansioner/DLC. Standard, oproblematiskt och har fungerat i alla tider. I detta fall - och det här är en återkommande trend vad gäller just Ubisoft, i betydligt högre grad än hos konkurrenterna (EA möjligtvis undantagna) - har man emellertid specifikt designat ett mindre DLC för att det ska vara klart att sälja som dag 1-DLC tillsammans med season pass, som ett ytterligare sätt att locka folk att köpa nämnda season pass. På samma sätt har man diverse unika vapen etc låsta till andra "editions" av förbokningsbonusar man kan betala extra för.

Ingen begär däremot att folk ska sitta och rulla tummarna. Det är märkligt att du ens presenterar det som alternativet. Det är liksom inte "göra ingenting" vs "day 1 DLC" som är alternativen här, utan "arbeta med expansionen" vs "day 1 DLC".

Medlem

Jag är inte förvånad, så många som inte kan se längre än morgondagen oich tycker det är helt ok. Klart de kan göra hur de vill då.
Finns ingenting som ens det minsta påminner dagens "gamers"om gårdagens som ställde krav och visste vad de ville.
Ärligare vore att släppa 3-4 dlcs som redan är färdiga vid release.
Putsa buggar mm vet vi är ett fåtal devs som gör.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Alltid tyckt att det är så konstigt att annonsera expansioner innan spelet ens är släppt.
Är det inte bättre att lägga all krut på huvud spelet först och främst.
Sen kanske göra en expansion?

Vem fan har sagt att DLC:erna ens är klara ? Den första släpps tidigt 2021 så bara för att det finns ett datum ,en färdig idé och en klippt film betyder ju inte att det är klart dag 1


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av denza:

Har också förbokat den versionen. Får förmodligen njua av spelet på min xbox one x haha. Vettefan om jag ens får den nya xboxen tills dess. Men det gör inget. Blir fett nice ändå

Samma, fast för PS4/5. Fick det i present av frugan som inte bryr sig om spel, men förstår vilken vikt det har för mig.

Sen är hon helfrälst i vikingar, som den mexikan hon är


signatur

I drank what?

Dex
Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Vem fan har sagt att DLC:erna ens är klara ? Den första släpps tidigt 2021 så bara för att det finns ett datum ,en färdig idé och en klippt film betyder ju inte att det är klart dag 1

Ehh det står i artikeln? The Legend of Beowulf slääps redan om 3 veckor när spelet släpps.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Förhoppningsvis har alla andra lärt sig hur spelutveckling fungerar och därför inte klagar på detta längre.

Delar av ett utveckligsteam (speciellt i storlek med Ubisofts) "ska" inte röra huvudspelet efter Beta då fokus ska ligga på buggfixning och polering. Det betyder att du kan ha en mängd människor som sitter och rullar tummarna ett antal månader innan releasedatum, så då är det väl inte så jävla konstigt om de jobbar på extramaterial?

In short: DLC och Day 1 content betyder inte att det "skurits" bort innehåll från ett spel som du nu behöver betala för, utan kan just vara extra material som behöver finansieras.

Dessutom: Saker skärs bort konstant under utveckling pga olika anledningar. Ibland kan de tas upp igen och göras klart när huvudspelet är färdigt. Du får sen valet att uppleva det om du vill genom att köpa det, men det är knappast något tvång.

/Över 15 års erfarenhet av spelbranchen och trött på att folk gnäller

Du har delvis rätt. Det är ofta som du säger. Men det finns vissa företag som satt detta mer eller mindre i system. Såsom Ubisoft. Det är nog knappast bara tum-rullare som råkar slänga ihop ett Day 1-DLC hela tiden hos just Ubisoft. Day 1-DLC görs oftast för att sälja specialutgåvor (som en extra "bonus", ofta även med diverse krims-krams i form av vapen som är utdaterade efter en timmes spelande, och dylikt skit). Men, det funkar..

/C:a 33 års erfarenhet av spelbranschen och trött på folk med 15 års erfarenhet som gnäller över att folk med 0 års erfarenhet gnäller.

PS. Det sista skrev jag i lite god ton. Så gå inte berzerk nu

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Du har delvis rätt. Det är ofta som du säger. Men det finns vissa företag som satt detta mer eller mindre i system. Såsom Ubisoft. Det är nog knappast bara tum-rullare som råkar slänga ihop ett Day 1-DLC hela tiden hos just Ubisoft. Day 1-DLC görs oftast för att sälja specialutgåvor (som en extra "bonus", ofta även med diverse krims-krams i form av vapen som är utdaterade efter en timmes spelande, och dylikt skit). Men, det funkar..

/C:a 33 års erfarenhet av spelbranschen och trött på folk med 15 års erfarenhet som gnäller över att folk med 0 års erfarenhet gnäller.

PS. Det sista skrev jag i lite god ton. Så gå inte berzerk nu

Jävla gubbe

Nä, men du har absolut rätt när det gäller Day 1 i (säkert) många fall. Dock är det stor skillnad på om det är mastiga paket av extra content eller en liten sidogrej som de slänger in i ett Season Pass imo och jag vet inte om jag håller med om att Ubi är värre än nån annan här. Day1 content är trots allt inte så vanligt.
Sen klagas det alltid friskt bara ett företag annonserar att det ska komma DLC innan ett spel släpps, oavsett när DLCn i sig ska släppas.

I grund och botten är det ju faktiskt upp till varje företag att bestämma vad som ingår i deras spel och upp till konsumenten om vad de vill lägga sina pengar på. Extramaterial kan ses lite som deleted scenes i filmer, bara för du betalade för biobiljetten kan du ju inte kräva att få allt extra senare.

Skrivet av dex20:

Ehh det står i artikeln? The Legend of Beowulf slääps redan om 3 veckor när spelet släpps.

Extra uppdrag som spelas klart på 20 min tycker jag inte hör till DLC


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

12
Skriv svar