Alex Hutchinson - streamers borde betala för sina spel

Medlem
Skrivet av Ender:

Bilen är för många en förutsättning för att kunna arbeta på många platser. Det finns bättre exempel, men argumentet att streamers skulle betala för att de filmar sig själva medan de spelar något de köpt är så dumt att jag tyckte det dög. Även om en framgångsrik streamer behöver en enskild firma, eller vad de nu använder, så är det ju de själva som gör allt jobb, och spelen de spelar inte mer än ett verktyg de använder för sitt "yrke". Internet som fenomen är ändå relativt nytt, och nya marknader växer fram varefter nya möjligheter upptäcks, men till slut blir det bara för dumt när folk stoppar fingret i luften och "känner efter" ifall inte de också kan tjäna mer pengar på något de redan sålt.

Som snickare kunde jag ju stoppa fingret i luften och känna att huset jag byggde till en kund nu har fått ny ägare...och vad har jag fått? Hmm, det är ju ändå mitt kreativa hantverk...naturligtvis borde jag också få en del, en stor del, av kakan från försäljningen. Man kanske skulle lägga betalningen så att man köper själva huset och sedan betalar en löpande kostnad för att bo i det?
Mitt giriga finger vädrar oändliga möjligheter, och plånboken gapar hungrigt men omättligt.

Det exemplet med bilen eller huset är inte riktigt samma sak. Det är som att säga att stolen som en streamer sitter på skulle vara avgiftsbelagd bara för att den är med ibland på bild i videon. Det är överdrift. Ett spel äger du inte på samma sätt. Du äger såklart inte alla rättigheterna till spelet bara för att du köpt det.

Hur mycket av streaming är personen själv eller spelet/platformen? Om t.ex ninja byter plattform och hans följare inte följer med, vad säger det? Det kanske inte behöver vara personligheten utan platformen eller spelet som gör ganska stor skillnad.

Microsoft gjorde faktiskt ett försök med sin egen platform mixer så där betalade ju de som streamade microsofts spel indirekt eller hur?

NuZ
Testpilot
Skrivet av kingzla:

"Cherry picking, suppressing evidence, or the fallacy of incomplete evidence is the act of pointing to individual cases or data that seem to confirm a particular position while ignoring a significant portion of related and similar cases or data that may contradict that position. Cherry picking may be committed intentionally or unintentionally. This fallacy is a major problem in public debate."

^ är det jag menar.

Men visst, många kollar igenom film/spel flera gånger gratis och går sedan och köper det tre gånger. Du kan inte sätta upp en godtycklig premiss (BRA) och sen använda godtyckliga exempel och göra anspråk på allmängiltighet. Att göra content av andras content är orimligt och många nöjer sig med storyn, om inte alla helt plötsligt blivit oerhört förtjusta i spoilers.

Nu förutsätter du att alla som kollar streams eller lets play på t.ex God of War som är storytungt och hyllat spel inte köper det? Jag kollade först lite för att sedan köpa spelet. De flesta gör de för att inte köpa ”grisen i säcken” så att säga, i denna tråkiga tillvaro utan demon på de flesta spel.

Tydligen så har vi helt olika åsikter. Jag nämnde i tråden ett exempel där det gått bra, som med Among us.

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

eld
Medlem
Skrivet av kingzla:

Men visst, många kollar igenom film/spel flera gånger gratis och går sedan och köper det tre gånger. Du kan inte sätta upp en godtycklig premiss (BRA) och sen använda godtyckliga exempel och göra anspråk på allmängiltighet. Att göra content av andras content är orimligt och många nöjer sig med storyn, om inte alla helt plötsligt blivit oerhört förtjusta i spoilers.

Om det är så omoraliskt och ogillat av spelföretagen borde de inte vara otroligt förbannade över att både microsoft och sony med öppen famn välkomnar ett välintegrerat twitch på sina konsoller samt dedikerade share-knappar.

Och även Microsoft som är en gigantisk publisher, varför kämpade de in till det sista med att få liv i Mixer om spel-streamande är en dålig grej?
De slänger alla miljoner på något som vissa verkar tycka är helt fel.

Det känns som att många som är emot streaming av spel mest är bittra på att streamers får tjäna pengar, de verkar inte bry sig överhuvudtaget att speltföretagen tjänar multum på det.

eld
Medlem
Skrivet av Izuel:

Hur mycket av streaming är personen själv eller spelet/platformen? Om t.ex ninja byter plattform och hans följare inte följer med, vad säger det? Det kanske inte behöver vara personligheten utan platformen eller spelet som gör ganska stor skillnad.

Ungefär som när ett spel börjar sälja fantastiskt när det flyttar från epic till steam, det handlade inte om att produkten var dålig, det handlar om att folk vill konsumera på den standardiserade plattformen.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det var inte jag som gjorde jämförelsen med annan media. Spel handlar mycket mer om personen som spelar än själva spelet, det var min poäng. När det kommer till film och musik däremot så är det även så att om jag lägger upp en video från en film på Youtube så kommer det vara SAMMA som alla andra därför går det inte att göra den jämförelsen.

Personer som Pewdiepie, Dr Disrespect med flera är den STÖRSTA faktorn till att folk kollar på dem, inte spelen de spelar. Streamers är entertainers, är man inte bra på att underhålla andra kommer man med största sannolikhet inte att lyckas få många tittare, såvida man inte kan erbjuda något som ingen annan gjort innan, en sådan sak kan vara att man har mycket kunskap kring ett spel. Vill minnas att Pewdiepie även sagt att han medvetet valde att spela sämre spel, kanske inte är så idag men det var en gång tiden något som han gjorde.

Jag kollar nästan uteslutande på folk som streamar UTAN att de kommenterar/pratar något.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Jag kollar nästan uteslutande på folk som streamar UTAN att de kommenterar/pratar något.

Du är i en överväldigande minoritet där

signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Det exemplet med bilen eller huset är inte riktigt samma sak. Det är som att säga att stolen som en streamer sitter på skulle vara avgiftsbelagd bara för att den är med ibland på bild i videon. Det är överdrift. Ett spel äger du inte på samma sätt. Du äger såklart inte alla rättigheterna till spelet bara för att du köpt det.

Microsoft gjorde faktiskt ett försök med sin egen platform mixer så där betalade ju de som streamade microsofts spel indirekt eller hur?

Ja, det är en överdrift för att visa det absurda i uttalandet om att avgiftsbelägga streamers. Att en streamer som byter plattform kanske inte får med sig lika många följare visar väl lika mycket att det kanske var spelet som inte var så intressant, utan att det var bekvämare att stanna på sin favoritplattform för spel eller? Hur många streamers finns det som blivit stora bara för att de spelar ett enda spel? Det finns säker några som snöat in sig i e-sportsammanhang såklart, men säg den utvecklare som verkligen skulle vilja tvinga bort den reklamen.

Jag tänker mer på det orimliga i principen att ta betalt för någon som gör något med en produkt som de betalat för och som bara de nyttjar. Jag har väl rätt att spela ett spel jag köpt, eller? På samma sätt jag har rätt att sitta i stolen jag gör när jag spelar spelet jag köpt måste man få filma sig själv och visa det för den som nu skulle kunna vara intresserad av det utan att betala någon för det.
Vad blir annars nästa steg...extra avgift för upplevt uteblivna vinster för recension av en produkt man köpt? Vart ska gränsen gå för hur mycket ett företag ska ha rätt till en produkt man köpt?

Redan idag så har vår rätt till vad vi betalat för inskränkts till absurdum...vart ska det ta slut? Jag sitter i mitt vardagsrum och spelar...måste jag ha en licens för spelet i sovrummet också? Det funkade ju bra att våldta folket med det nya avgiftssystemet iom övergången till digital-TV (en box och abonnemang per TV, jaaaa, men man kan ju köpa ett tvilling kort!), så varför inte.
Copyswede ska vi inte ens nämna!

Medlem

Snubben är en riktig hycklare, han tycker streamers ska betala, men själv använder han stulen Jacksepticeye-fanart som twitterbanner, med bortcroppad signatur och utan att ge cred till Konstnären

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Avstängd
Skrivet av eld:

Om det är så omoraliskt och ogillat av spelföretagen borde de inte vara otroligt förbannade över att både microsoft och sony med öppen famn välkomnar ett välintegrerat twitch på sina konsoller samt dedikerade share-knappar.

Och även Microsoft som är en gigantisk publisher, varför kämpade de in till det sista med att få liv i Mixer om spel-streamande är en dålig grej?
De slänger alla miljoner på något som vissa verkar tycka är helt fel.

Det känns som att många som är emot streaming av spel mest är bittra på att streamers får tjäna pengar, de verkar inte bry sig överhuvudtaget att speltföretagen tjänar multum på det.

Jag bryr mig inte om streamers tjänar pengar, jag tittar inte på streamers och tycker att det är en märklig form av underhållning - jag ogillar däremot dåliga argument. Det är en stor skillnad på om "streamern" utför de knapptryckningar du själv med stor sannolikhet skulle göra, som typ The last of Us 2, eller helt annorlunda - som typ fortnite.

Företag lägger pengar på allt möjligt, inte allt betalar sig och vissa investeringar är tveksamma, olagliga eller dumma.

Avstängd
Skrivet av eld:

Ungefär som när ett spel börjar sälja fantastiskt när det flyttar från epic till steam, det handlade inte om att produkten var dålig, det handlar om att folk vill konsumera på den standardiserade plattformen.

Nja, det handlar om sunk cost. Att tycka att det är jobbigt att behöva byta "launcher" är inte tecken på en bra produkt.

Medlem

Jag som jobbar inom streamingvärlden för serier och film så brukar prisbilden för ett licensierat verk för streaming, eller kommersiellt bruk, kosta enormt mycket mer än en licens för privat bruk.

Visst skulle man kunna hävda citarrätt i fallet med game streamers men känns lite som en smärre legal röra. . . .

Medlem

Det finns helt klart två olika aspekter i detta;
* Antigen tjänar de extra genom den reklam som streaming ger eller ....
* så förlorar de intäkter då potentiella spelare ser en stream och inte köper spelet.

I slutändan beror det helt och hållet på vad det är för spel. Jag förstår att i ett väldigt linjärt och story baserat spel kan vara nöjd med att bara se det spelar av någon annan och därav aldrig köpa spelet. Så någon stans så måste det få vara upp till tillverkarna/utgivarna att få bestämma hur deras produkt används.

Jag kan nästan garanterat att I de absolut flesta fallen är det mer vanligt att spel säljer bättre om de stramas mycket än tvärtom. Därav är det många utvecklare/utgivare som betalar streamers för att få deras produkt exponerad.

Avstängd
Skrivet av Lasrod:

Det finns helt klart två olika aspekter i detta;
* Antigen tjänar de extra genom den reklam som streaming ger eller ....
* så förlorar de intäkter då potentiella spelare ser en stream och inte köper spelet.

I slutändan beror det helt och hållet på vad det är för spel. Jag förstår att i ett väldigt linjärt och story baserat spel kan vara nöjd med att bara se det spelar av någon annan och därav aldrig köpa spelet. Så någon stans så måste det få vara upp till tillverkarna/utgivarna att få bestämma hur deras produkt används.

Jag kan nästan garanterat att I de absolut flesta fallen är det mer vanligt att spel säljer bättre om de stramas mycket än tvärtom. Därav är det många utvecklare/utgivare som betalar streamers för att få deras produkt exponerad.

Ja, men som han nämner så är ju copyright-takedowns på musik supervanligt. Det är ju en enorm exponering för artisten i fråga osv osv.

Jag är lite avig redan från början eftersom att vi har vant oss vid att allt är gratis på nätet vilket är orimligt. Det får väl ske på case by case-basis som så mycket annat.

Medlem

Borde ju vara tvärtom, enormt med gratis reklam. Säljer ju garanterat mycket mer med den exponeringen dom får via streams.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Självklart ska det inte betalas licenser för att få streama. En streamer skapar ju sitt egna innehåll och de som är duktiga lockar publik andra inte. Alla jämförelser med andra industrier i denna tråden är ju absurt dåliga.

Medlem

Jag arbetar till vardags med marknadsföring och jag tycker det här är helt sinnessjukt.

Någon har alltså producerat en produkt som en annan person vill visa upp för allmänheten och producenten vill ha pengar för att personen ska få visa upp produkten ???? helt ologiskt, om något så borde det vara tvärt om, en streamer hör av sig till företaget "tjena jag tänkte streama denna produkten och har X.XXXXX personer i snitt som tittar på mina streams vad kan jag få av er ?"

Kan säga så här, detta kommer ALDRIG att hända, att spelproducenter kan ta betalt av streamers, aldrig då kommer dom byta spel på 1 sekund.

Medlem

Har inte åsikter kring detta egentligen men jag kan säga att jag hellre kollar en youtube video när en streamer spelar spelet än gameplay trailers för att se ifall ett spel ser intressant ut för mig. Så det är ju bra gratisreklam spelen får.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Ja, men som han nämner så är ju copyright-takedowns på musik supervanligt. Det är ju en enorm exponering för artisten i fråga osv osv.

Jag är lite avig redan från början eftersom att vi har vant oss vid att allt är gratis på nätet vilket är orimligt. Det får väl ske på case by case-basis som så mycket annat.

Jag håller med om detta!

Tycker det borde vara upp till varje speltillverkare själva att bestämma vad för licenstyp deras spel ska ha.
Spel som är "Competetive" tjänar ju hur mycket som helst på streamers då det blir gratisreklam och skapar ett sug för att man som tittar ska vilja spela spelet själv.

Medans "Story-baserade" spel är mer som ett streama en film.
Vet ju själv när man tittat på spel som har ett slut, känner ju inte alls att jag vill köpa det och spela det själv efter att ha sett hur det slutar på en stream!

Inaktiv

När jag läste så fattade jag poängen eftersom man inte lägger upp en ny låt eller en ny film eftersom den då skulle tas ner.

Mitt förslag i detta är att man ska få streama ett spel men att man bara får ta med olika saker man gör och säger, klipp ur spelet alltså. Precis som ur en reklam.
Då kanske det inte kallas för streaming längre utan för recension men ändå.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Men om jag köper en film och streamar när jag tittar på den, är det okej?

När du köper en film så står det redan i "laddscenen" att du inte får visa materialet för allmänheten.
Står inget sånt i spelkontrakten. Så speltillverkarna kan lätt styra om de vill låta deras spel streamas eller inte. Alltså kan de själva styra ifall de tycker det finns värde i att låta streamers köra spelet eller inte.
Om en speltillverkare har ett spel som helt bygger på storyn och hela upplevelsen förstörs genom att materialet syns i dessa kanaler så får de ha med detta förbud i sina avtal.

Precis på detta sätt gör ju en del speltillverkare idag där man kan sätta spel i streaming-mode och soundtracket blockeras till viss del. Endast licensfri musik spelas upp.

Medlem

Jag förstår han också och spelbolagen gå ju en del minus på sina speltitlar när ingen köper spelet när folk väljer kolla på stream eller videos. De större spelbolagen lär nog inte förlora så jätte mycket men ändå, största förlusten lär ju ligga oss de mindre som riskera gå i konkurs eller på gränsen till.

Streamers och Youtubers kan ju va skadligt för spelbolagen inte minst i alla fall för de mindre.

Betala för sina spel: Ja
Betala för licens att få tillåtelse att streama spelet: Ja

signatur

Ultrawide: Break free from the ordinary. See the game as it's meant to be seen.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Har inte åsikter kring detta egentligen men jag kan säga att jag hellre kollar en youtube video när en streamer spelar spelet än gameplay trailers för att se ifall ett spel ser intressant ut för mig. Så det är ju bra gratisreklam spelen får.

Eller hur! Kan inte fatta att spel företag fortfarande släpper trailers på spel där man knappt får se gameplay, hur viktigt är en random förrenderad film för spelet lixom ?? "Yes dom kan göra animerad film men kan dom göra spel?" Så sjukt ointressant.

Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jag förstår han också och spelbolagen gå ju en del minus på sina speltitlar när ingen köper spelet när folk väljer kolla på stream eller videos. De större spelbolagen lär nog inte förlora så jätte mycket men ändå, största förlusten lär ju ligga oss de mindre som riskera gå i konkurs eller på gränsen till.

Streamers och Youtubers kan ju va skadligt för spelbolagen inte minst i alla fall för de mindre.

Frågan är hur ofta någon står och väljer mellan att köpa och spela ett spel själv, kontra att skita i att köpa det för att titta på någon som spelar det istället ?

Har sjukt svårt att se att detta händer faktiskt. Är ju som att grannen precis köpt Cyberpunk 2077, jag har inte råd så jag går över och tittar på när han spelar och CDPR tappar en kund i mig eftersom jag nöjjer mig med att titta på när andra spelar ? Näe finns det någon som verkligen gör såhär ? Jag tror snarare att man tittar på streams när man är ute efter en "slapp" underhållning i något läget där man kanske inte kan/orkar spela just nu ? Så snarare Netflix som tappar en kund där är vad jag tror

Avstängd
Skrivet av EYEtriforce:

Frågan är hur ofta någon står och väljer mellan att köpa och spela ett spel själv, kontra att skita i att köpa det för att titta på någon som spelar det istället ?

Har sjukt svårt att se att detta händer faktiskt. Är ju som att grannen precis köpt Cyberpunk 2077, jag har inte råd så jag går över och tittar på när han spelar och CDPR tappar en kund i mig eftersom jag nöjjer mig med att titta på när andra spelar ? Näe finns det någon som verkligen gör såhär ? Jag tror snarare att man tittar på streams när man är ute efter en "slapp" underhållning i något läget där man kanske inte kan/orkar spela just nu ? Så snarare Netflix som tappar en kund där är vad jag tror

Jag tycker att spelbolagen har rätten att kräva pengar.
Sen kanske du har rätt med att det inte påverkar i någon större utsträckning.
Då någon tittar på då någon annan spelar.

Men bolagen gör en annan beräkning.
Och det är att dem förlorar pengar.
Och då har dem rätten att kräva pengar.

Men hur mkt är frågan.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Det som jag tror en del företag opponerar sig mot är en s.k. tillgänglighet för allmänheten, flesta filmer och serier och musik har denna licensform.

Ta t.ex SEGAs EULA för sina speltitlar.

https://www.sega.com/EULA

Skrivet av SEGA EULA:

END USER LICENSE AGREEMENT
THIS SOFTWARE IS LICENSED, NOT SOLD. Sega Corporation and its affiliated companies (collectively, "SEGA" or "We") reserves all rights not expressly granted to you. The product that is subject to this license is referred to in this license as the "Game Software."

If you have any questions about this agreement, you can reach SEGA at SEGA of America, Inc. 250 East Olive Avenue, Suite 200 Burbank, CA 91502. Legal Department.

This is a legal agreement between you and SEGA. Please review this End User License Agreement ("Agreement") carefully before installing, accessing or utilizing the game you have just purchased ("GAME SOFTWARE") and please inquire about anything you do not understand. If you are not eighteen (18) years of age, have your parents review this Agreement. By installing, copying and/or otherwise using the Game Software you are signifying your acknowledgement, acceptance and agreement to this Agreement.

IMPORTANT - READ CAREFULLY: BY INSTALLING, COPYING AND/OR OTHERWISE USING THIS GAME SOFTWARE, YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS AGREEMENT AND THE TERMS SET FORTH BELOW. THE "GAME SOFTWARE" INCLUDES ALL SOFTWARE INCLUDED WITH THE VIDEO GAME, THE ASSOCIATED MEDIA, ANY UPDATES AND UPGRADES THAT REPLACE OR SUPPLEMENT THE SOFTWARE THAT ARE NOT DISTRIBUTED WITH A SEPARATE LICENSE, THE ASSOCIATED MEDIA, ANY SOFTWARE ASSOCIATED WITH THE ONLINE MODE OF THE VIDEO GAME, ANY PRINTED MATERIALS, ANY ONLINE OR ELECTRONIC DOCUMENTATION, AND ANY AND ALL COPIES OF SUCH SOFTWARE AND MATERIALS. THE AGREEMENT, AS AMENDED FROM TIME TO TIME AND PUBLISHED AT WWW.SEGA.COM/LEGAL, INCORPORATES THE SEGA PRIVACY POLICY (PUBLISHED ATWWW.SEGA.COM/LEGAL/PRIVACY). BY OPENING THE GAME SOFTWARE, INSTALLING, AND/OR USING THE GAME SOFTWARE AND ANY OTHER MATERIALS INCLUDED WITH THE GAME SOFTWARE, AND ANY UPDATES AND UPGRADES THERETO, YOU HEREBY ACCEPT THE TERMS OF THIS AGREEMENT WITH SEGA. THE AGREEMENT APPLIES TO ALL USERS OF THE GAME SOFTWARE, INCLUDING USERS WHO ARE ALSO CONTRIBUTORS OF CONTENT, INFORMATION, AND OTHER MATERIALS OR SOFTWARE. IF YOU DO NOT AGREE TO THE TERMS OF THIS AGREEMENT, YOU ARE NOT PERMITTED TO INSTALL, COPY OR OTHERWISE USE THE GAME SOFTWARE. YOUR REMEDY FOR DISSATISFACTION WITH THE GAME SOFTWARE OR ANY PRODUCTS, CONTENT, OR OTHER INFORMATION MADE AVAILABLE BY OR THROUGH SEGA, IS TO STOP USING THE GAME SOFTWARE. YOUR AGREEMENT WITH SEGA REGARDING COMPLIANCE WITH THE AGREEMENT BECOMES EFFECTIVE IMMEDIATELY UPON COMMENCEMENT OF YOUR USE OF THE GAME SOFTWARE. IF YOU DO NOT AGREE TO THE TERMS SET FORTH IN THIS AGREEMENT, DO NOT DOWNLOAD OR USE THE GAME SOFTWARE, AND SEGA SHALL NOT GRANT TO YOU THE LICENSE TO INSTALL AND USE THE GAME SOFTWARE.

1. USER'S ACKNOWLEDGMENT AND ACCEPTANCE OF TERMS
The Game Software is offered subject to your compliance with all of the terms and conditions contained herein and all other operating rules, policies and procedures. In addition, some applications offered through or in connection with the Game Software may be subject to additional terms and conditions promulgated by SEGA from time to time. Any material modifications to the Agreement will also be brought to your attention by posting onWWW.SEGA.COM/LEGAL. Such material modifications will be effective immediately, and will apply to disputes arising under the Agreement from the date of posting forward. Your continued use of the Game Software after a modification has been made to the Agreement constitutes your acceptance of such modification.

2. LIMITED USE LICENSE
Subject to your compliance with the terms and conditions of the Agreement, SEGA hereby grants you a non-exclusive, non-transferable, limited right and license to install and use one (1) copy of the Game Software solely and exclusively for your personal and non-commercial use. This Agreement shall also apply to any patches or updates you may obtain for the Software. IN ACCORDANCE WITH AND NOT INTENDING TO LIMIT ANY OF THE PROVISIONS OR PROTECTIONS SET FORTH HEREIN, DUPLICATION, COPYING OR ANY FORM OF REPRODUCTION OF THE GAME SOFTWARE OR RELATED INFORMATION, MATERIALS OR OTHER CONTENT TO ANY OTHER SERVER OR LOCATION FOR THE PURPOSES OF DUPLICATION, COPYING OR ANY OTHER FORM OF REPRODUCTION IS EXPRESSLY AND EXPLICITLY PROHIBITED. This license does not give you any title or ownership in the Game Software, and should not be construed as a sale or transfer of any intellectual property rights to the Game Software. All rights not specifically granted under this Agreement are hereby reserved by Sega and, as applicable, by its licensors.

3. NO RIGHT TO OWNERSHIP
YOU ACKNOWLEDGE AND AGREE THAT YOU SHALL HAVE NO OWNERSHIP OR OTHER PROPERTY INTEREST IN THE GAME SOFTWARE, AND YOU FURTHER ACKNOWLEDGE AND AGREE THAT ALL SUCH RIGHTS ARE AND SHALL FOREVER BE OWNED BY AND INURE TO THE BENEFIT OF SEGA. Except as expressly licensed to you herein, all right, title, and interest in and to the Game Software and any and all associated copyrights, trademarks and intellectual properties therein and/or related thereto and all copies thereof (including, but not limited to, any patches, updates, copies, derivative works, titles, computer code, themes, objects, characters, character names, stories, dialogs, catch phrases, locations, concepts, artwork, images, animation, sounds, musical compositions, audio-visual effects, text, methods of operation, moral rights, "applets" incorporated into the Game Software, and any related documentation) are owned by SEGA or SEGA's licensors.

The Game Software is protected by the copyright laws of the United States, international copyright treaties and conventions, and other laws. All rights are reserved. The Game Software contains certain licensed materials, and Sega and Sega's licensors may protect their rights in the event of any violation of this Agreement.

4. NO SALE OR ASSIGNMENT
SEGA does not recognize the transfer of the Game Software. Therefore, you may not give, purchase, sell, bargain, barter, market, trade, offer for sale, sell, license, assign or otherwise divest your rights, responsibilities or obligations under the Agreement, either in whole or in part, without the prior written consent of SEGA. Any attempt to do so shall be void and of no effect.

LICENSE CONDITIONS
You agree to only use the Game Software, or any part of it, in a manner that is consistent with this Agreement, and you SHALL NOT:

(a) exploit the Game Software or any of its parts commercially, including, but not limited to, at a cyber (Internet) café, computer gaming center or any other location-based site;

(b) use the Game Software or permit the use of the Game Software, on more than one computer, game console, mobile device, handheld device or PDA at the same time;

(c) use the Game Software, or permit use of the Game Software, or make the Game Software available for use in a network, multi-user arrangement, remote access arrangement, including where it could be downloaded by multiple users;

(d) sell, rent, lease, license, distribute or otherwise transfer this Game Software or any copies;

(e) reverse engineer, derive source code, modify, decompile, disassemble, copy, or create derivative works of the Game Software, in whole or in part (except as the applicable law expressly permits, in which case all and any modifications, adaptations, copies, improvements, etc. shall belong to, vest in and be the exclusive property of Sega and/or its licensors on creation, in any event);

(f) remove, disable or circumvent any security protections, proprietary notices or labels contained on or within the Game Software;

(g) export or re-export the Game Software or any copy or adaptation in violation of any applicable laws or regulations;

(h) create data or executable programs which mimic data or functionality in the Game Software unless provided for in Section 5(i) below; or

(i) use the part of the Game Software which allows you to construct new variations ("Editor") to create new levels which

(i) can be used otherwise in connection with the Game Software;

(ii) to modify any executable file;

(iii) to product any libelous, defamatory or other illegal material or material that is scandalous or invades the rights of privacy or publicity of a third party;

(iv) to use the trademarks, copyright or intellectual property rights of any third party;

(v) are then commercially exploited by you (through pay-per-play or timesharing services or otherwise). For the avoidance of doubt you are solely liable and responsible for any claims by a third party resulting from your use of the Editor.

Furthermore, you agree that you shall abide by the safety information, maintenance instructions or other relevant notices contained in the manual or other documentation accompanying the Game Software.

DISCLAIMER OF WARRANTIES; LIMITATION OF LIABILITY
TO THE FULLEST EXTENT PERMISSIBLE UNDER APPLICABLE LAW, YOU EXPRESSLY AGREE THAT THE USE OF THE GAME SOFTWARE IS AT YOUR SOLE RISK AND THAT THE ENTIRE RISK AS TO SATISFACTORY QUALITY, PERFORMANCE, ACCURACY AND EFFORT IS WITH YOU. TO THE MAXIMUM EXTENT PERMITTED BY APPLICABLE LAW, ALL MATERIALS AND GAME SOFTWARE ARE PROVIDED ON AN "AS IS" AND "AS AVAILABLE" BASIS WITH ALL FAULTS AND WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, AND SEGA HEREBY DISCLAIMS ALL WARRANTIES AND CONDITIONS WITH RESPECT TO THE GAME SOFTWARE, EITHER EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, OF SATISFACTORY QUALITY, OF FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE, OF ACCURACY, OF QUIET ENJOYMENT, AND NON-INFRINGEMENT OF THIRD PARTY RIGHTS. WITHOUT LIMITING THE FOREGOING, WE MAKE NO WARRANTY THAT (A) THE GAME SOFTWARE WILL MEET YOUR REQUIREMENTS, (B) THE GAME SOFTWARE WILL BE UNINTERRUPTED, TIMELY, SECURE, OR ERROR-FREE, (C) THE GAME SOFTWARE WILL BE INTERAOPERABLE OR COMPATABILE WITH OTHER SOFTWARE, OR (D) THE RESULTS THAT MAY BE OBTAINED FROM THE USE OF THE GAME SOFTWARE WILL BE EFFECTIVE, ACCURATE OR RELIABLE. NO ORAL OR WRITTEN INFORMATION OR ADVICE GIVEN BY SEGA OR ITS AUTHORIZED REPRESENTATIVE(S) SHALL CREATE A WARRANTY. AT SOME POINT IN THE FUTURE THE GAME SOFTWARE MAY GO OUT OF DATE, AND SEGA MAKES NO COMMITMENT TO UPDATE SUCH GAME SOFTWARE. THE DISCLAIMERS OF LIABILITY CONTAINED IN THIS SECTION APPLY TO ANY DAMAGES OR INJURY CAUSED BY ANY FAILURE OF PERFORMANCE, ERROR, OMISSION, INTERRUPTION, DELETION, DEFECT, DELAY IN OPERATION OR TRANSMISSION, COMPUTER VIRUS, COMMUNICATION LINE FAILURE, THEFT OR DESTRUCTION OR UNAUTHORIZED ACCESS TO, ALTERATION OF, OR USE OF THE GAME SOFTWARE, WHETHER FOR BREACH OF CONTRACT, TORTIOUS BEHAVIOR, NEGLIGENCE, OR UNDER ANY OTHER CAUSE OF ACTION. THE USE OF THE GAME SOFTWARE OR THE DOWNLOADING OR OTHER ACQUISITION OF ANY MATERIALS THROUGH OR IN CONNECTION WITH THE GAME SOFTWARE IS DONE AT YOUR OWN DISCRETION AND RISK AND WITH YOUR AGREEMENT THAT YOU WILL BE SOLELY RESPONSIBLE FOR ANY DAMAGE TO YOUR COMPUTER SYSTEM OR LOSS OF DATA THAT RESULTS FROM SUCH ACTIVITIES.

SEGA MAKES NO REPRESENTATIONS ABOUT THE SUITABILITY OF THE INFORMATION CONTAINED IN THE GAME SOFTWARE, INFORMATION AND/OR RELATED GRAPHICS PUBLISHED AS PART OF THE GAME SOFTWARE FOR ANY PURPOSE. THE GAME SOFTWARE, INFORMATION AND RELATED GRAPHICS PUBLISHED AS PART OF THE GAME SOFTWARE MAY INCLUDE TECHNICAL INACCURACIES OR TYPOGRAPHICAL ERRORS. You understand and agree that temporary interruptions of the Game Software may occur as normal events. You further understand and agree that we have no control over third party networks you may access in the course of the use of the Game Software, and therefore, delays and disruption of other network transmissions are completely beyond SEGA's control. YOU ACKNOWLEDGE AND AGREE THAT YOUR EXCLUSIVE REMEDY FOR ANY DISPUTE WITH SEGA IS TO STOP USING THE GAME SOFTWARE. IN NO CASE SHALL ANY LIABILITY OF SEGA TO YOU EXCEED THE AMOUNT THAT YOU PAID TO SEGA OR ITS AFFILIATES AND/OR DESIGNEES FOR THE APPLICABLE GAME SOFTWARE GIVING RISE TO ANY SUCH LIABILITY. IN NO EVENT SHALL SEGA OR ITS AFFILIATES BE LIABLE TO YOU OR ANY THIRD PARTY FOR ANY SPECIAL, PUNITIVE, INCIDENTAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OF ANY KIND, OR ANY DAMAGES WHATSOEVER, INCLUDING, WITHOUT LIMITATION, THOSE RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS, WHETHER OR NOT WE HAVE BEEN ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGES, AND ON ANY THEORY OF LIABILITY, ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OF THE GAME SOFTWARE, INCLUDING DAMAGES TO PROPERTY, LOSS OF GOODWILL, COMPUTER FAILURE OR MALFUNCTION AND, TO THE EXTENT PERMITTED BY LAW, DAMAGES FOR PERSONAL INJURIES, EVEN IF SEGA HAS BEEN ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGES. BECAUSE SOME STATES OR JURISDICTIONS DO NOT ALLOW THE EXCLUSION OR THE LIMITATION OF LIABILITY FOR CONSEQUENTIAL OR INCIDENTAL DAMAGES, IN SUCH STATES OR JURISDICTIONS, THE LIABILITY OF SEGA AND THE SEGA PARTIES SHALL BE LIMITED TO THE FULLEST EXTENT PERMITTED BY LAW. Residents of California are entitled to the following specific consumer rights information: you may contact the Complaint Assistance Unit of the Division of Consumer Software of the Department of Consumer Affairs by mail at 400 R St., Suite 1080, Sacramento, California, 95814, or by telephone at 916.445.1254. California residents expressly agree to waive California Civil Code Sec. 1542, which states: "A general release does not extend to claims which the creditor does not know or suspect to exist in his favor at the time of executing the release, which if known by him must have materially affected his settlement with the debtor."

7. INDEMNIFICATION
Upon a request by SEGA, you agree to defend, indemnify, and hold SEGA and its affiliates harmless from all liabilities, claims, losses, costs and expenses, including attorney's fees, that arise from (a) your use of, or activities in connection with the Game Software; (b) any violation of the Agreement by you; or (c) any allegation that any content that you make available via the Game Software infringes or otherwise violates the copyright, trademark, trade secret, privacy or other intellectual property or other rights of any third party. SEGA reserves the right, at its own expense, to assume the exclusive defense and control of any matter otherwise subject to indemnification by you, in which event you will cooperate with SEGA in asserting any available defenses.

8. E-MAIL, MESSAGING, BLOGGING AND CHAT
SEGA may make email, messaging, blogging, or chat (collectively, "Communication Software") available through the Game Software, either directly or through a third-party provider. SEGA is not responsible for communications made by other users via the Communication Software. We are not responsible for communications made by you via the Communication Software. You acknowledge and agree that your communications made via the Communication Software are public and not private communications and that you have no expectation of privacy concerning your use of the Communication Software. You acknowledge and agree that personal information that you communicate via the Communication Software may be seen and used by others and may result in widespread distribution of such information. We strongly encourage you not to disclose any personal information in your public communications via the Communication Software unless you wish such information to be made permanently available to the public.

9. INTERNATIONAL USE
Although the Game Software may be accessible worldwide, we make no representation that the Game Software or related materials are appropriate or available for use in locations outside the United States, and accessing them from territories where the content is illegal is prohibited. Those who choose to access the Game Software from other locations do so on their own initiative and are responsible for compliance with local laws, if and to the extent local laws are applicable. Any offer and/or information made in connection with the Game Software is void where prohibited. Without limiting the foregoing, the Game Software may not be exported or re-exported (a) into (or to a national resident of) any U.S. embargoed countries or (b) to anyone on the U.S. Treasury Department's list of Specially Designated Nationals or the U.S. Department of Commerce Denied Person's List or Entity List. By accessing and using the Game Software, you represent and warrant that you are not located in, under control of, or a national resident of any such country or on any such list.

10. TERMINATION AND SURVIVABILITY OF TERMS
The Agreement set forth herein continue to remain in full force and effect until such time as terminated by either party. You agree and acknowledge that you are not entitled to any refund for any amounts which were paid to SEGA prior to any termination. You retain full discretion to end or terminate your account, if applicable, and discontinue use of the Game Software at any time, pursuant to the terms of this Agreement. Without prejudice to any other rights of SEGA, this Agreement shall terminate automatically if you fail to comply with its terms and conditions. Upon termination, you must destroy all copies of the Game Software. The provisions of Sections 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11 and 12 shall survive any termination of this Agreement.

11. INJUNCTION
Because SEGA would be irreparably damaged if the terms of this Agreement were not specifically enforced, you agree that SEGA shall be entitled, without bond or other security or proof of damages, to take such action as may be required, including seeking an injunction and other equitable remedies, in addition to any other remedies available to it under the applicable law.

12. MISCELLANEOUS
This Agreement represents the complete agreement between you and SEGA concerning the Game Software and supersedes all prior agreements and representations, warranties or understandings between you and SEGA (whether negligently or innocently made but excluding those made fraudulently), regarding the same subject matter. SEGA reserves the right to amend this Agreement at any time, at its sole discretion. If any part of the Agreement is determined to be invalid or unenforceable pursuant to applicable law including, but not limited to, the warranty disclaimers and liability limitations set forth above, then the invalid or unenforceable provision will be deemed superseded by a valid, enforceable provision that most closely matches the intent of the original provision and the remainder of the Agreement shall continue in effect. Any failure by us to enforce or exercise any provision of the Agreement or related rights shall not constitute a waiver of that right or provision.

SEGA may assign this Agreement, in whole or in part, at any time. Notwithstanding, you may not assign, transfer or sublicense any or all of your rights or obligations under the Agreement without SEGA's express prior written consent. SEGA's performance of the Agreement is subject to existing laws and legal process, and nothing contained in the Agreement is in derogation of SEGA's right to comply with governmental, court, and law enforcement requests or requirements relating to your use of the Game Software or information provided to or gathered by SEGA with respect to such use. In addition to any excuse provided by applicable law, we shall be excused from liability for non-delivery or delay in delivery of the Game Software arising from any event beyond our reasonable control, whether or not foreseeable by either party, including but not limited to, labor disturbance, war, terrorism, fire, denial of service attack, internet outages, accident, adverse weather, inability to secure transportation, governmental act or regulation, and other causes or events beyond our reasonable control, whether or not similar to those which are enumerated above. The parties agree that all correspondence relating to this Agreement shall be written in the English language.

This Agreement shall be construed under California law as such law is applied to agreements between California residents entered into and to be performed within California, except as governed by federal law, and you consent to the exclusive jurisdiction of the state and federal courts in San Francisco, California.
You may contact SEGA at the following address:

SEGA of America, Inc.
250 East Olive Avenue, Suite 200
Burbank, CA 91502
Email: help@SEGA.com

I HEREBY ACKNOWLEDGE THAT I HAVE READ AND UNDERSTAND THE FOREGOING END USER LICENSE AGREEMENT AND AGREE THAT MY USE OF THE GAME SOFTWARE IS AN ACKNOWLEDGMENT OF MY AGREEMENT TO BE BOUND BY THE END USER LICENSE AGREEMENT.

eld
Medlem
Skrivet av kingzla:

Jag bryr mig inte om streamers tjänar pengar, jag tittar inte på streamers och tycker att det är en märklig form av underhållning - jag ogillar däremot dåliga argument. Det är en stor skillnad på om "streamern" utför de knapptryckningar du själv med stor sannolikhet skulle göra, som typ The last of Us 2, eller helt annorlunda - som typ fortnite.

Företag lägger pengar på allt möjligt, inte allt betalar sig och vissa investeringar är tveksamma, olagliga eller dumma.

Tro mig, streaming är marknadsföring och det har fungerat lika bra under alla år som det existerat. Ju fler personer du kan visa spelet för ju bättre.

Skrivet av kingzla:

Nja, det handlar om sunk cost. Att tycka att det är jobbigt att behöva byta "launcher" är inte tecken på en bra produkt.

Saksamma typ, hur som hellst så kan såna faktorer påverka produkten även om den är bra. Det fanns många som inte ville flytta över till mixer för att man har 20 andra streamers man tittar på när man är på twitch.

Skrivet av EYEtriforce:

Jag arbetar till vardags med marknadsföring och jag tycker det här är helt sinnessjukt.

Någon har alltså producerat en produkt som en annan person vill visa upp för allmänheten och producenten vill ha pengar för att personen ska få visa upp produkten ???? helt ologiskt, om något så borde det vara tvärt om, en streamer hör av sig till företaget "tjena jag tänkte streama denna produkten och har X.XXXXX personer i snitt som tittar på mina streams vad kan jag få av er ?"

Kan säga så här, detta kommer ALDRIG att hända, att spelproducenter kan ta betalt av streamers, aldrig då kommer dom byta spel på 1 sekund.

Och det fungerar exakt som du säger, det är marknadsföring. Det är många här i forumet som är förvirrade över det hela. Nästan alla spelföretag har dedikerade anställda för att jobba med streamers och liknande, då det är fantastiskt marknadsföring.

Artikeln handlar om en person som beklagar sig, spelföretagen i stor majoritet älskar streamers.

Vissa är helt enkelt bittra över att streamers kan tjäna jättemycket pengar för "något de inte gjort"

Skrivet av DJ-SAAB:

Nej, jag jobbar själv i spelindustrin och jag har aldrig hört någon beklaga sig över streamers. Ju mer streaming av spelet man jobbar på destå bättre. Det är alltid ett konstant arbete på företag att hitta streamers och liknande för sammarbete.

Kommer bara ihåg lyckorop av att man fick ens spel spelat av någon stor streamer och fick spelet framför väldigt många ögon, och hur man kunde se en spike i försäljning.

Medlem

Ska streamers få betalt av spelbolagen när försäljningen ökar?

Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Wow så fel man kan ha. Detta är ju det perfekta sättet för mindre spelbolag att få visa upp sitt spel.
Flertalet spel jag väljer att jag ska köpa är just efter att kollat en stream. Det är oftast det första jag gör innan jag köper ett spel, kollar en stream.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hade vi inte den här konversationen för över 10 år sedan när folk började ladda upp klipp på Youtube när de spelade spel?

Anledningen till att sådant här är okej, att strömma spel och lägga upp video på Youtube när man spelar, är för att du som spelar är transformativt nog för att det ska ligger under "fair use".

Problemet kan bli när man börjar närma sig gränsen för hur transformativt en stream kan anses vara - då narrativ och design i spel ibland närmar sig uteslutande en orgie i mellansekvenser så blir verket nästintill oförvanskat reproducerat i streamen. Men exakt var gränsen för det går, och ska gå? Intressant diskussion.

Skrivet av Nioreh:

Om man använder en produkt i kommersiellt syfte är det normalt en annan typ av licensmodell som är betydligt dyrare än vanligt. Det vore inget konstigt om det var samma sak för spel och streamers, tycker jag.

Nja, konstnärliga verk fungerar inte riktigt så - det är inte direkt spelet som förmedlas i en stream (med samtlig data och allt innehåll på det vis varje användare hade kunnat tillgängliggöra sig med ett köp), utan spelarens (streamerns) upplevelse av det.
Vi kommer dock tillbaka på diskussionen om när verket blir så linjärt att upplevelsen kan anses vara i praktiken identisk för samtliga spelare (och således också tittare).

Skrivet av Ziljun:

Vad du gör med din egen kopia av ett spel ska spelindustrin inte ha att göra med. När du livesänder ett spel är det din unika upplevelse du visar, något som bara du kan äga. Utan dig som spelare finns det inget att visa upp, spelet spelar inte sig själv, till skillnad mot film osv som inte kräver någon sorts interaktion. Gratisreklam, sponsrade streams osv borde vara nog

Skrivet av ShciZo:

Du och många andra verkar inte förstå att det inte är din kopia av spelet. Det är en licens som ger dig rätt att spela spelet.
Det kan vara en sak att streama för att det är kul men när det, som i vissa stora streamers fall, handlar om miljonindustri är det en annan fråga. Tycker argumenten tagna från film och musikindustrin är väldigt rimliga.

Skrivet av Liquidedust:

Det som jag tror en del företag opponerar sig mot är en s.k. tillgänglighet för allmänheten, flesta filmer och serier och musik har denna licensform.

Ta t.ex SEGAs EULA för sina speltitlar.

https://www.sega.com/EULA

Det är inte riktigt så enkelt - exakt hur stark en EULA är, de jure, är... luddigt.
Licensrätt kring spel och programvara är förhållandevis oprövad mark vad gäller om dessa avtal faktiskt är rättsligt hållbara eller inte, och i så fall om i helhet eller i delar. Vilken lagstiftning gäller och tar företräde? Den där utgivaren befinner sig/har rättsligt säte och/eller den där användaren befinner sig/har rättsligt säte?

Skrivet av Ristaaf:

Finns en annan jämförelse som jag tycker är väldigt lik och där reglerna är solklara. Ett coverband som alltså framför sånger de inte skrivit själva, ofta dock i en egen tolkning, måste ändå betala pengar till de som skrivit sångerna, detta sker genom stim och baseras på åskådarantal. Så jag tycker inte det känns helt orimligt att speltillverkarna får betalt. Det som absolut aldrig får hända dock (och som är vad Nintendo gjorde/gör) är att spelföretagen skulle ha rätt att bestämma vem som får streama deras spel.

Skrivet av Kane:

Blir tufft för alla coverband och trubadurer om man ska applicera samma tänkande där.

Samtidigt är parodier tillåtna utan licensiering och betalning, var ska gränsen dras?

Skrivet av Dumledanco:

Ogillar streaming kultur och allt runt om kring det skarpt men man får vara lite försiktig här då det kan slå brett och drabba grejer man faktiskt bryr sig om. Med det sagt så är det en absurd situation att man kan streama ett linjärt story spel och tjäna stora summar utan att det gagnar dom som faktiskt har skapat spelet.

Man kan prata om att det är transformativt tills mans blir blå i ansiktet men jag köper inte det och det är löjligt att försöka applicera samma standard för ett multiplayer spel som ett visual novel spel. Lika löjligt blir det att leka pragmatisk och säga att spelföretagen ändå tjänar på det för jag köper inte att det alltid stämmer och även om så vore fallet så skulle man kunna tänka sig att det bör vara varje spelföretags rättighet att avgöra om dom vill det eller ej.

Problemet är väl också att dom tongivande stora företagen med få undantag sysslar med multiplayer spel, öppna värld-spel och andra genrer som inte direkt påverkas negativt av streaming och så länge det är fallet så kommer man aldrig på allvar prata om vad som faktiskt är ett rättvist system

Det här är verkligen den riktigt intressanta aspekten - vad är att definiera som transformativt och inte?
Jag själv tittar på en del Hearthstone-streams, och jag hade definitivt inte kunnat tänka mig under några omständigheter att spendera varken den tid och/eller de pengar som krävs för att själv ha ens chansen att uppnå en likvärdig spelupplevelse.
I övrigt är det till stor del just streamern, dennes skicklighet, personlighet och interaktion med tittare som lockar mer än spelet i sig.

Det är ju dock bara ett exempel, och streaming är verkligen ganska brett.

Skrivet av ZF:

Fast det var ju rätt sällan Gunnar visade hela filmen han recenserade.

Filmbolagen skickade ändå filmen till programmet, eller bjöd Gunnar till bion. Just i hopp om att både Gunnar, och senare hans publik, skulle uppskatta produkten. Så frågan är hur många som såg fullängdsrecensionerna på TV som sedan tyckte det var motiverat att gå och se filmen igen på bio.

Vissa spelutgivare eller utvecklare ger också streamare spel i hopp om att sprida intresset. Men rimligen bör det vara upp till utgivaren att tillåta stream av ett helt spel, inte Twitch.

Precis som det inte är fritt fram för en TV-kanal att sända en film bara för att de köpt en DVD.

Fast hur definierar du "ett helt spel"? (I jämförelse med en hel långfilm, exempelvis.)
Visst, om spelet nu skulle vara en 2-100 timmar lång cutscene, så kan jag köpa den poängen - men annars blir jämförelsen något skev. Hur många timmar en streamer än kör av spelet blir det inte "hela" spelet, då upplevelsen av det vid interaktion är individuell och subjektiv.

Skrivet av jehuty:

Ska streamers få betalt av spelbolagen när försäljningen ökar?

Jag kan tänka mig att provision finns inbakat i en del sponsordeals vad gäller streams/on demand-videor.
Vore intressant att se sådana avtal i lite mer detalj (yay, non-disclosure), och det hade varit riktigt kul om den biten blev inbakad i eventuell licensiering om någon sådan mot förmodan skulle införas.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar