Rest in RIP NVIDIA - AMD RX 6000 series

Medlem
Rest in RIP NVIDIA - AMD RX 6000 series

Nvidia har fått sina 15 min i rampljuset, nu har amd visat var skåpet ska stå.

6900XT för 999 dollar med samma eller bättre benchmark än RTX3090 och 500 dollar billigare.

Medlem

FAKE NEWS.
AMD kommer aldrig slå Nvidia tyvärr.
MVH

Medlem
Skrivet av Stolpiller:

FAKE NEWS.
AMD kommer aldrig slå Nvidia tyvärr.
MVH

Varför inte? AMD har slagit Nvidia vid flertalet tillfällen. AMD 7970 var världens snabbaste GPU vid release för att ta ett exempel.

Det har aldrig hänt att en tillverkare har varit bäst i alla prisklasser under en hel generation.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

Man måste ändå säga att det var mäktigt show idag. Man blev bra taggad. Nu måste Nvidia skynda sig leverera mitt beställda kort, annars åker dem ut.

Medlem

Om det inte hade varit för AMD's skämt till mjukvara hade jag varit väldigt sugen på den. De måste verkligen börja fokusera på mjukvaran mer.

Inaktiv
Skrivet av Fr0gg0.:

Om det inte hade varit för AMD's skämt till mjukvara hade jag varit väldigt sugen på den. De måste verkligen börja fokusera på mjukvaran mer.

Aldrig haft några problem med AMDs mjukvara. Kanske haft tur eller nåt.

Medlem

Trevligt att om man samtidigt kör med nya CPU'n så boostas grafikkortet.

Medlem

500 dollar billigare men sämre byggkvalite och mjukvara. Som det brukar vara med amd.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

500 dollar billigare men sämre byggkvalite och mjukvara. Som det brukar vara med amd.

Hur är byggkvaliten sämre? Kan du utveckla?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Hur är byggkvaliten sämre? Kan du utveckla?

Har de slutat använda jetmotorer som kylare?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Om det inte hade varit för AMD's skämt till mjukvara hade jag varit väldigt sugen på den. De måste verkligen börja fokusera på mjukvaran mer.

AMD har börjat fokusera mer på mjukvara och idag är den helt okej

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Om det inte hade varit för AMD's skämt till mjukvara hade jag varit väldigt sugen på den. De måste verkligen börja fokusera på mjukvaran mer.

Nu har jag kört Nvidia det senaste två åren så kanske har missat något? Men det var väl ändå flera år sedan som AMD hade problem med mjukvara, och då var det kopplat till frame times. Jag tycker dock att Nvidia ger erbjuder mer och bättre funktionalitet i form av shadowplay.

Känns som en seglivad myt att mjukvaran skulle vara mindre stabil till det röda laget. När det kommer till blåskärmar så är bägge lika kassa.

Skrivet av Sillgam:

Har de slutat använda jetmotorer som kylare?

Du har kunnat köpa AMD-kort med axialfläktar istället för radialfläktar i över 10 år. Eller vad är det du syftar på?


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

AMD har helt okej mjukvara idag. Kanske inte lika vass på NVDA men verkligen inte obrukbar som vissa verkar tro. Ska bli kul att följa dessa kort, gynnar oss alla att AMD kör stenhårt just nu

Medlem

15 minuter? AMD har varit irrelevanta i 10 år när det gäller GPU, vore väl på tiden om de började pressa Nvidia lite.

Medlem

herregud, och jag trodde konsolkrigare var larviga.

Medlem

Ska bli intressant det här.
Har alltid fått höra att Nvidia är bättre om man ska köra VR.
Men det kanske inte stämmer nu ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sarky:

Du har kunnat köpa AMD-kort med axialfläktar istället för radialfläktar i över 10 år. Eller vad är det du syftar på?

Varje amd kort jag haft har haft fläktljud som uppnår 90 decibel i oväsen. Aldrig haft problem med nvidia.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Ska bli intressant det här.
Har alltid fått höra att Nvidia är bättre om man ska köra VR.
Men det kanske inte stämmer nu ?

DLSS 2.1 stödjer VR, så där kan vi nog vänta oss en ordentlig prestandaskjuts på Nvidias kort. Eftersom det måste implementeras specifikt för varje spel är det dock inget som lär bli standard inom den närmaste framtiden, men vi lär se fler och fler storspel som erbjuder det.

AMD har i sin tur sin Image Sharpening-teknik, så det skulle förvåna mig om de inte jobbar hårt för att kunna erbjuda en likvärdig motsvarighet till DLSS. Sist jag kollade behöver Image Sharpening dessutom inte implementeras individuellt för varje spel, vilket är en klar fördel.

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Varje amd kort jag haft har haft fläktljud som uppnår 90 decibel i oväsen. Aldrig haft problem med nvidia.

Samma här.
Alla gånger jag tänkt "men nu måste ju AMD skärpt till sig, jag testar att bygga med AMD grejer istället för Intel" har jag blivit besviken.
Alla deras produkter är varma, högljudda, ostabila, har konstiga problem med mjukvara och känns allmänt cheap.

Sorry, men nu gick jag upp i varv här (likt en amd cpu fläkt).
Rant mode engage:

Nu senast köpte jag en Ryzen 3900x. Bra prestanda men..
"Helvete va den låter, fläkten gasar på upp och ner hela tiden. Aja, det är ju stock cooler så byter till nåt annat."
>Köpte en Dark Rock Slim för de jäkla ram minnena sitter ju så dåligt till.
>Fick oroväckande höga temperaturer under gaming.
>La på ny kylpasta tre gånger. Hjälpte inte mer än nån grad.
"Nähe, då får jag väl köpa nåt bättre."
>Skaffade en Noctua DH15S.
"Men va fan, den låter ju jäkligt högt den med. En gigantisk kylare som Noctua som har så bra betyg!? Men nu har jag relativt vettiga temperaturer i alla fall."
>Gjorde lite research.
På forum går det allt från 'Den ska vara sådär, de fungerar inte som Intels CPU'er' till 'Det låter varmt, har du ändrat ditten och datten?'.
>Mer research.
Jaha, då måste man in och ändra fan curve i BIOS och hålla på att ändra energi-scheman och grejer.
>Blev av med att fläkten gasade på randomly i idle, men Noctuan snurrar på i 950rpm nu hela tiden så tyst är det ju inte.

Helt värdelöst. Sorry AMD. Nästa gång blir det Intel igen.

Testpilot
Skrivet av anon_79617:

Samma här.
Alla gånger jag tänkt "men nu måste ju AMD skärpt till sig, jag testar att bygga med AMD grejer istället för Intel" har jag blivit besviken.
Alla deras produkter är varma, högljudda, ostabila, har konstiga problem med mjukvara och känns allmänt cheap.

Sorry, men nu gick jag upp i varv här (likt en amd cpu fläkt).
Rant mode engage:

Nu senast köpte jag en Ryzen 3900x. Bra prestanda men..
"Helvete va den låter, fläkten gasar på upp och ner hela tiden. Aja, det är ju stock cooler så byter till nåt annat."
>Köpte en Dark Rock Slim för de jäkla ram minnena sitter ju så dåligt till.
>Fick oroväckande höga temperaturer under gaming.
>La på ny kylpasta tre gånger. Hjälpte inte mer än nån grad.
"Nähe, då får jag väl köpa nåt bättre."
>Skaffade en Noctua DH15S.
"Men va fan, den låter ju jäkligt högt den med. En gigantisk kylare som Noctua som har så bra betyg!? Men nu har jag relativt vettiga temperaturer i alla fall."
>Gjorde lite research.
På forum går det allt från 'Den ska vara sådär, de fungerar inte som Intels CPU'er' till 'Det låter varmt, har du ändrat ditten och datten?'.
>Mer research.
Jaha, då måste man in och ändra fan curve i BIOS och hålla på att ändra energi-scheman och grejer.
>Blev av med att fläkten gasade på randomly i idle, men Noctuan snurrar på i 950rpm nu hela tiden så tyst är det ju inte.

Helt värdelöst. Sorry AMD. Nästa gång blir det Intel igen.

Eh? du klagar ju inte på processorn för den funkar ju. Det verkar vara ljudnivån på fläkten som är problemet.

Åter till ämnet.

Jag välkomnar detta. Nu kommer ni se krig i grafiksektorn liknande som på processormarknaden.
Det är bara bra för oss konsumenter och innebär massor med val och bra priser och även innovation då de försöker bräcka varandra i finesser.

Titta tillbaka på den enorma skillnaden det är på processorfronten just nu mot hur det var innan AMD släppte Ryzen.
Då hade man som bäst 4 cores och det hände ytterst lite varje år då Intel pressade pengar ur oss. Sen kom AMD med Ryzen och se hur många val vi har nu på processorfronten samt grymt bra priser.

Backa tillbaka ett par år till då 20xx serien släpptes från Nvidia. Sjuka priser mot vad det varit innan för de hade 0 konkurrens.
Nu har de släppt nya kort med betydligt normalare priser för de har vetat om konkurrensen med AMD och det kommer bara bli bättre då prispressen sätter igång.

Valmöjligheter är bra.

Medlem

Såhär fungerar det oftast i världen i dag.
Kan ta ett exempel ifrån konsol världen.
Playstation 4 släpps, får kritik för att den lätt blir varm och att fläkten låter som flygplan modell större...
Playstation 5 släpps, Playstation lyssnade på kritiken från förra generationen och släpper en kallare och tystare konsol...

Förstår ni vad jag menar. Ni påminner lite om min pappa när jag frågade honom "Du ska jag köpa farfars Opel?" "NEEEJ Förhelvete OPEL ÄR SKIIIIIT" Säger pappa då för han hade minsann kört en dålig Opel 10 år tidigare....

Det var flera år sedan som AMD hade dålig mjukvara, dom är ju inte hjärndöda och ignorerar feedback ifrån sina kunder.
Basera inte vad ni tycker om ett varumärke på produkter som är outdated

EDIT: Sen beror det ju lite på hur "sviken" man blir av en produkt. Kan absolut köpa ett AMD hat om man köpt något riktigt risigt av dem någon gång precis som att jag faktiskt ALDRIG mer kommer köpa ett Betsheda spel efter Fallout 76. Men jag måste erkänna att man är lite långsiktig bitter gubbe med detta tänket

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

DLSS 2.1 stödjer VR, så där kan vi nog vänta oss en ordentlig prestandaskjuts på Nvidias kort. Eftersom det måste implementeras specifikt för varje spel är det dock inget som lär bli standard inom den närmaste framtiden, men vi lär se fler och fler storspel som erbjuder det.

AMD har i sin tur sin Image Sharpening-teknik, så det skulle förvåna mig om de inte jobbar hårt för att kunna erbjuda en likvärdig motsvarighet till DLSS. Sist jag kollade behöver Image Sharpening dessutom inte implementeras individuellt för varje spel, vilket är en klar fördel.

Intressant 👍
Men om vi bortser dom här teknikerna så har man hört att Nvidia ska vara bättre.
Vet inte riktigt på vad, bättre på köra 2 bilder samtidigt? Ma skulle iaf ha overall bättre prestanda med ett Nvidia kort.
Kan förstås vara nonsens


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Har de slutat använda jetmotorer som kylare?

Jepp, nu är det byggfläktar som gäller.

Medlem
Skrivet av Patashnic:

Aldrig haft några problem med AMDs mjukvara. Kanske haft tur eller nåt.

Sedan 8000 serien har ATI gjort bra drivrutiner. Men precis som med Nvidia kommer dåliga drivrutiner med jämna mellanrum.
Jag körde på Omega drivrutiner när ATI strulade till det med drivrutinerna till mitt Radeon 9700.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Eh? du klagar ju inte på processorn för den funkar ju. Det verkar vara ljudnivån på fläkten som är problemet.

Det är processorn som är allmänt varm, den kör någon form av "cykler" och arbetar när den inte egentligen inte behöver och därmed hoppar omkring i temperatur (om jag förstår rätt). Noctuan är helt knäpptyst på min Intel.
Nån tekniker från AMD gick ut på reddit och svarade på kritiken att man kan nerklocka processorn för att minska på värmen lol

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Samma här.
Alla gånger jag tänkt "men nu måste ju AMD skärpt till sig, jag testar att bygga med AMD grejer istället för Intel" har jag blivit besviken.
Alla deras produkter är varma, högljudda, ostabila, har konstiga problem med mjukvara och känns allmänt cheap.

Sorry, men nu gick jag upp i varv här (likt en amd cpu fläkt).
Rant mode engage:

Nu senast köpte jag en Ryzen 3900x. Bra prestanda men..
"Helvete va den låter, fläkten gasar på upp och ner hela tiden. Aja, det är ju stock cooler så byter till nåt annat."
>Köpte en Dark Rock Slim för de jäkla ram minnena sitter ju så dåligt till.
>Fick oroväckande höga temperaturer under gaming.
>La på ny kylpasta tre gånger. Hjälpte inte mer än nån grad.
"Nähe, då får jag väl köpa nåt bättre."
>Skaffade en Noctua DH15S.
"Men va fan, den låter ju jäkligt högt den med. En gigantisk kylare som Noctua som har så bra betyg!? Men nu har jag relativt vettiga temperaturer i alla fall."
>Gjorde lite research.
På forum går det allt från 'Den ska vara sådär, de fungerar inte som Intels CPU'er' till 'Det låter varmt, har du ändrat ditten och datten?'.
>Mer research.
Jaha, då måste man in och ändra fan curve i BIOS och hålla på att ändra energi-scheman och grejer.
>Blev av med att fläkten gasade på randomly i idle, men Noctuan snurrar på i 950rpm nu hela tiden så tyst är det ju inte.

Helt värdelöst. Sorry AMD. Nästa gång blir det Intel igen.

Jag får snare krupp på alla temperaturfascister som sitter och bevakar skiten. Det finns ett problem man kan ha: Datorn klockar ner sig eller stänger av sig. Alla andra temperaturer är fine.

Jag kör 50 grader idle temp för att låta fläktarna varva ner o vara tysta. Helt obegripligt vad folk har hakat upp sig på helt normala temperaturer.

"Hej, mitt spel startar inte det står "Missing DirectX Runtime" hur fixar jag?"

Swec + FZ: NY KYLPASTA DIREKT! PLUS LITE PÅ RAM !!! DET DÄR ÄR RIKTIGT OROANDE STÄNG AV DATORN INNAN NÅGON HINNER DÖ!!!! Herregud asså

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Det är processorn som är allmänt varm, den kör någon form av "cykler" och arbetar när den inte egentligen inte behöver och därmed hoppar omkring i temperatur (om jag förstår rätt). Noctuan är helt knäpptyst på min Intel.
Nån tekniker från AMD gick ut på reddit och svarade på kritiken att man kan nerklocka processorn för att minska på värmen lol

Nä, den har hög spänning för att snabbt kunna växla, men alla kretiner på internet började lipa o snora så de tog bort det i BIOS. Inte lätt med pärlor åt svin.

Testpilot
Skrivet av anon_79617:

Det är processorn som är allmänt varm, den kör någon form av "cykler" och arbetar när den inte egentligen inte behöver och därmed hoppar omkring i temperatur (om jag förstår rätt). Noctuan är helt knäpptyst på min Intel.
Nån tekniker från AMD gick ut på reddit och svarade på kritiken att man kan nerklocka processorn för att minska på värmen lol

Är man så känslig för om en fläkt går och samtidigt bevakar värmen på processorn som en hök. Då kanske man ska satsa på vattenkylning? Bättre ljuddämpad låda? Bättre och tystare fläktar? Flytta chassit till ett annat rum? finns många bra lösningar. Men att tycka processorn är dålig för en sån sak tycker jag är irrelevant.

1
Skriv svar