Låsa filer i win10?

Medlem
Låsa filer i win10?

Jag har ett problem med en sinnessjuk jävla kärring på jobbet som konstant raderar filer på datorn jag använder i arbetet. Finns det något sätt att låsa filer eller fixa så de inte går att ta bort?


signatur

Burn in the light.

Inaktiv

hahaha vilka kollegor man kan ha.
Har inte windows inbyggt att man kan lösenordsskydda mappar? Men det kanske inte stoppar dem från att radera filerna?
Jag har aldrig använt det själv.

Hittade det här.

Medlem

Har ni absolut 0 säkerhet på erat jobb?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Har ni absolut 0 säkerhet på erat jobb?

Ja alla chefer inklusive it-ansvarige är kompisanställda och karaktärssvaga.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

hahaha vilka kollegor man kan ha.
Har inte windows inbyggt att man kan lösenordsskydda mappar? Men det kanske inte stoppar dem från att radera filerna?
Jag har aldrig använt det själv.

Hittade det här.

Tack, hoppas kärringjäveln blir skogstokig nu!


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Tack, hoppas kärringjäveln blir skogstokig nu!

Haha, du får nästan återkomma med en historia om resultatet sedan när du skriver sådär


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Admins har, mig veterligen, full åtkomst, så att lösenordsskydda filer och mappar hjälper nog bara om det år någon annan som inte har denna åtkomst som tar bort filer. De har även full rätt att göra detta då det är företagets datorer, om det är viktiga filer som rör arbetet så kanske du borde prata med den som är IT-ansvarig eller chefen.

Medlem

Som en IT tekniker måste jag ju fråga vad i hela helvetet du jobbar med?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av redruM:

Ja alla chefer inklusive it-ansvarige är kompisanställda och karaktärssvaga.

Det är ett rent helvete med karaktärssvaga medarbetare och chefer.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kan bara instämma, tråkigt att sådant här kan ske, är också intresserad av att får mer information om vad det är du jobbar med.

Medlem

Vad jag jobbar med är irrelevant. Men på grund av vad jag gissar är licensbegränsningar i vissa program måste en del annan personal använda min ena dator för enklare uppgifter. Det är en laptop som alla som behöver har tillgång till via ett gemensamt konto. Naturligtvis säkerhetskopieras allt så jag kan återställa filerna varje gång. Men sådant är jävligt tröttsamt. Särskilt när kärringen under de tre år hon varit anställd sysslat med bland annat stöld, hot, sabotage och andra jävligheter som stör mig och andra anställda. Självklart har jag rapporterat varenda sak, senast idag, till berörda chefer men ingenting har någonsin gjorts och hon är själv ett resultat av nepotism då hon är vän med produktionschefen som var den som anställde henne. Därför får jag själv mota Olle i grind.


signatur

Burn in the light.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Hur? Har ni inte någon privat partition som de filer ni jobbar med ligger?

Känns ju välldigt idiotiskt om man kan ta bort andras filer.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Varför gör inte IT-ansvarige något år sådant kanske ni vill veta? Därför att det också är en utbränd kärring som är helt inkompetent. Dessutom är vi utspridda i flera olika städer och hon sitter i en helt annan stad. Ineffektiv ledning gör det också svårt att ge något grönt ljus för att göra någon förändring. Dumsnålhet gör det ännu värre. T ex vill de inte betala för mer licenser av vissa program vilket gör att saker vi behöver får skrivas ut på en arbetsplats i en annan stad och sedan fysiskt köras till oss. Låter som en sitcom men det är sant


signatur

Burn in the light.

Medlem

Sjukaste jag läst. Inte funderat på att byta jobb, typ?

Medlem

Låter helt otroligt ja men det låter även som att det kanske skulle kunna gå med att bara lösenordsskydda filer och mappar. Om det inte går skulle annars ett alternativ vara att använda ett UBS-minne. Personligen hade jag starkt övervägt på att byta jobb, sådant här ska inte ske på ens arbetsplats.

Ett annat alternativ kan även vara att använda tjänster som Dropbox, hoppas att du finner en lösning som funkar så du slipper sådant här i framtiden.

Medlem
Skrivet av AntonKG:

Sjukaste jag läst. Inte funderat på att byta jobb, typ?

Jag har inte berättat en tiondel. Tänkt byta många gånger men en relativt bra lön har fått mig att stanna. Tidigare också löfte om en bra karriärstege men den är borta sedan man lyckats anställa en person som produktionschef, som då låg i både skilsmässa och vårdnadstvist med en nära anhörig till mig efter att han varit otrogen och gjort en annan kvinna på smällen. Hans första åtgärd var att inte ge mig chefsjobbet efter att den förre gått i pension, istället gav han det till en utomstående kompis. Jag hade då arbetat fläckfritt och stenhårt i elva år på företaget.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag har inte berättat en tiondel. Tänkt byta många gånger men en relativt bra lön har fått mig att stanna. Tidigare också löfte om en bra karriärstege men den är borta sedan man lyckats anställa en person som produktionschef, som då låg i både skilsmässa och vårdnadstvist med en nära anhörig till mig efter att han varit otrogen och gjort en annan kvinna på smällen. Hans första åtgärd var att inte ge mig chefsjobbet efter att den förre gått i pension, istället gav han det till en utomstående kompis. Jag hade då arbetat fläckfritt och stenhårt i elva år på företaget.

Om det är bra lön kanske det bästa är att inte klaga för mycket. Då kanske de får sparken och någon med erfarenhet kommer in och ser att lönerna är för höga.

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag har inte berättat en tiondel. Tänkt byta många gånger men en relativt bra lön har fått mig att stanna. Tidigare också löfte om en bra karriärstege men den är borta sedan man lyckats anställa en person som produktionschef, som då låg i både skilsmässa och vårdnadstvist med en nära anhörig till mig efter att han varit otrogen och gjort en annan kvinna på smällen. Hans första åtgärd var att inte ge mig chefsjobbet efter att den förre gått i pension, istället gav han det till en utomstående kompis. Jag hade då arbetat fläckfritt och stenhårt i elva år på företaget.

Alltså, ju mer du berättar desto mer vill jag veta om din arbetsplats!

Moderator | Testpilot
Skrivet av frittzinator:

Alltså, ju mer du berättar desto mer vill jag veta om din arbetsplats!

This.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Snälla starta en podcast som heter ”Kontoret”.

Medlem

Ibland, när man är riktigt trött på den offentliga sektorn, är det trevligt att läsa om den "andra världen" och få perspektiv på saker och ting.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Tråden har väl fyllt sitt syfte då jag fick svar i post ett som fungerade. Men den kan fortsätta leva om det uppskattas. En intressant sak kvinnan gjorde gick till på följande sätt.

Jag brukade ha en flaska vatten på skrivbordet, en vanlig Loka 50 cl. Det borde inte störa en sund människa men kärringen retade sig så mycket på det att hon varje dag efter arbetstid tog flaskan och lade den i en låda istället. Vis av tidigare erfarenheter visste jag att det var poänglöst att säga något till chefen. Istället såg jag noga till att varje dag lämna flaskan väl synlig på mitt skrivbord eftersom det uppenbart retade henne så och jag vägrar göra eftergifter för en störd människa. Så en dag hade flaskan inte rört sig. Men hon kanske bara hade glömt den eller helt enkelt gett upp.

Efter att jag fyllt upp flaskan med vatten inför dagen ställde jag den på skrivbordet och skötte sedan andra sysslor i någon kvart. Då upptäcker jag att det är vatten över skrivbordet och att det är på väg in under laptopen. Inser direkt att det är min flaska som läcker och när jag torkat upp allt undersöker jag den efter hål men finner inget. Förutom att etiketten har flikat sig i skarven. Så jag drar den åt sidan och upptäcker då att hon har skurit skåror i plasten efter att hon rullat av etiketten, för att sedan rulla på den igen.

Det blir en skriftlig rapport till chefen som jag även talar med om hennes psyksjuka beteende. Han berätta då att de hittat den telefonladdare hon stulit från mig några veckor tidigare, krossad i företagets komprimator. Sladden överlevde i och för sig så något man kunde glädjas åt. Ingen åtgärd vidtagen för detta.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Tråden har väl fyllt sitt syfte då jag fick svar i post ett som fungerade. Men den kan fortsätta leva om det uppskattas. En intressant sak kvinnan gjorde gick till på följande sätt.

Jag brukade ha en flaska vatten på skrivbordet, en vanlig Loka 50 cl. Det borde inte störa en sund människa men kärringen retade sig så mycket på det att hon varje dag efter arbetstid tog flaskan och lade den i en låda istället. Vis av tidigare erfarenheter visste jag att det var poänglöst att säga något till chefen. Istället såg jag noga till att varje dag lämna flaskan väl synlig på mitt skrivbord eftersom det uppenbart retade henne så och jag vägrar göra eftergifter för en störd människa. Så en dag hade flaskan inte rört sig. Men hon kanske bara hade glömt den eller helt enkelt gett upp.

Efter att jag fyllt upp flaskan med vatten inför dagen ställde jag den på skrivbordet och skötte sedan andra sysslor i någon kvart. Då upptäcker jag att det är vatten över skrivbordet och att det är på väg in under laptopen. Inser direkt att det är min flaska som läcker och när jag torkat upp allt undersöker jag den efter hål men finner inget. Förutom att etiketten har flikat sig i skarven. Så jag drar den åt sidan och upptäcker då att hon har skurit skåror i plasten efter att hon rullat av etiketten, för att sedan rulla på den igen.

Det blir en skriftlig rapport till chefen som jag även talar med om hennes psyksjuka beteende. Han berätta då att de hittat den telefonladdare hon stulit från mig några veckor tidigare, krossad i företagets komprimator. Sladden överlevde i och för sig så något man kunde glädjas åt. Ingen åtgärd vidtagen för detta.

Vänta, jag har ändrat mig. Kan du be kvinnan starta en podcast som heter ”Kontoret”?

Medlem
Skrivet av vamp:

Vänta, jag har ändrat mig. Kan du be kvinnan starta en podcast som heter ”Kontoret”?

Jag försökte en gång vara vänlig och konversera om ett paket jag beställt som posten slarvat bort. Hon skrek i mitt ansikte i fyra minuter om hur jävla dum i huvudet jag är som inte fattade att posten och postnord är två olika företag. Jag förklarade att det sedan 2009 är samma bolag då posten gått samman med danska motsvarigheten. Men inte ens när jag visade på postnords egen hemsida att det var så det låg till accepterade hon det. Jag var bara en jävla lögnare.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Kan vi inte tillsammans göra detta till en konstruktiv sida?
Vi får skriva förslag på vad du ska hitta på för saker som kan gå tanta på nerverna.
Något nytt måste lottas inför varje arbetsdag.

Inaktiv
Skrivet av redruM:

Jag försökte en gång vara vänlig och konversera om ett paket jag beställt som posten slarvat bort. Hon skrek i mitt ansikte i fyra minuter om hur jävla dum i huvudet jag är som inte fattade att posten och postnord är två olika företag. Jag förklarade att det sedan 2009 är samma bolag då posten gått samman med danska motsvarigheten. Men inte ens när jag visade på postnords egen hemsida att det var så det låg till accepterade hon det. Jag var bara en jävla lögnare.

Är hon dement?

Medlem

Är pengarna verkligen värda påfrestningen undrar jag...

Medlem

Nu har det gått en vecka sedan senaste uppdateringen av TS... Jag vet att jag talar för flera av oss, men VI VILL VETA MER!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Ingenting har hänt, hon har hållt sig lugn. Det kan vittna tyst om ett förestående utbrott nästa vecka.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Skapa en mapp på skrivbordet som heter "hemligt" och sätt lösenord på den.

12
Skriv svar