Sony ger PSVR-ägare gratis adapter för att köra PS4-kameran på PS5

NuZ
Testpilot
Skrivet av martinot:

Såldes ganska få VR-kit för Sony. Mindre än 5% av alla PS4-ägares skaffade någonsin VR, och en trolig orsak att de inte fått någon vinst eller bra affär på det.

Kinect var ju en lysande framgång - i jämförelse med VR för PS4!

Tror detta är början på slutet för VR på PlayStation/konsol, och tror det aldrig kommer bli stort på PC heller.

Kommer nog finnas kvar för PC, men som ett ganska nischat och dyrt tillbehör som väldigt få efterfrågar.

Framgången kom väl med att man tvinga på folk den och moddare som använde den till annat. Nja tror VR kommer bli stort när det funkar riktigt bra för sånna som mig, Jag klarar inte VR mer än 2 minuter innan jag blir svimfärdig. Dock har jag bara provat PSVR och HTC utrustningen. De säger Quest är bra men VR är för dyrt än så länge


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Framgången kom väl med att man tvinga på folk den och moddare som använde den till annat. Nja tror VR kommer bli stort när det funkar riktigt bra för sånna som mig, Jag klarar inte VR mer än 2 minuter innan jag blir svimfärdig. Dock har jag bara provat PSVR och HTC utrustningen. De säger Quest är bra men VR är för dyrt än så länge

Tror du har delvis rätt.

VR kommer nog dock att försvinna från konsol tror jag, men vara kvar på PC som en dyr och nischad produkt. Inget som slår igenom för den stora massan PC-spelare.

Troligen kan HTC och Facebook leva på dessa nischer, och fortsätta, men var nog alldeles för liten nisch och för små volymer för att vara intressant för Sony att fortsätta med på konsoler (eftersom konsoler i sig mer tilltalar den stora priskänsligare massan).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Det finns väl ingen information som säger att PSVR fungerar till PS5.
Det verkar mer som att det blir bakåtkompabilitet, förhoppningsvis tillsammans med boost(för förhoppningsvis FPS och upplösning).

Likadant med move controller och PS4 kamera antar jag, fast kameran borde väl gå att använda till mer än bakåtkompablitet, antar jag.

Eller är jag helt ute och cyklar?😊

Så direkt kompabilitet med spel som utvecklas för PS5 är väl inte bekräftat.

Jag trooor du egentligen frågar om det kommer ps5vr spel som psvr fungerar med... Eller?

För nyheten du kommenterar på borde väl räcka som exempel annars. Att något är bakåtkompatibelt betyder ju att någonting äldre fungerar, alltså så fungerar ju psvr till ps5.

Men som svar din fråga... Hoppas jag..
så är No man's sky är väl ett bra exempel som visar hur mycket du är ute och cyklar i och med next gen uppgraderingen.

Resident evil 8 får också psvr stöd har jag för mig


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Jag trooor du egentligen frågar om det kommer ps5vr spel som psvr fungerar med... Eller?

För nyheten du kommenterar på borde väl räcka som exempel annars. Att något är bakåtkompatibelt betyder ju att någonting äldre fungerar, alltså så fungerar ju psvr till ps5.

Men som svar din fråga... Hoppas jag..
så är No man's sky är väl ett bra exempel som visar hur mycket du är ute och cyklar i och med next gen uppgraderingen.

Resident evil 8 får också psvr stöd har jag för mig

Nya Hitman fungerar bara VR med PS4 versionen är det bekräftat, PS5-versionen har inget VR stöd


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nya Hitman fungerar bara VR med PS4 versionen är det bekräftat, PS5-versionen har inget VR stöd

Jasså? Det var konstigt och lite synd


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Jasså? Det var konstigt och lite synd

PSVR fungerar tydligen inte alls med PS5.
Man måste använda ps4 spel och ps4 kontroller.
Headsetet kan inte Tracka dualsense kontrollen och allt som tillhörde ps4 fungerar bara på ps4 mjukvara.

Så VR på PS5 är det bara vänta på "PSVR 2" eller nån ev uppdatering för det gamla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

PSVR fungerar tydligen inte alls med PS5.
Man måste använda ps4 spel och ps4 kontroller.
Headsetet kan inte Tracka dualsense kontrollen och allt som tillhörde ps4 fungerar bara på ps4 mjukvara.

Så VR på PS5 är det bara vänta på "PSVR 2" eller nån ev uppdatering för det gamla.

Psvr fungerar väl utmärkt med ps5.
Dock inga ps5vr spel. Såg nu också att nms bara har VR stöd via bakåtkompatibelt på ps5 också.
Tråkigt.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Psvr fungerar väl utmärkt med ps5.
Dock inga ps5vr spel. Såg nu också att nms bara har VR stöd via bakåtkompatibelt på ps5 också.
Tråkigt.

Ja blev lite felskrivet.
Det fungerar på ps5 men bara med ps4 spel och tillbehör.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Checker:

Jag trooor du egentligen frågar om det kommer ps5vr spel som psvr fungerar med... Eller?

För nyheten du kommenterar på borde väl räcka som exempel annars. Att något är bakåtkompatibelt betyder ju att någonting äldre fungerar, alltså så fungerar ju psvr till ps5.

Men som svar din fråga... Hoppas jag..
så är No man's sky är väl ett bra exempel som visar hur mycket du är ute och cyklar i och med next gen uppgraderingen.

Resident evil 8 får också psvr stöd har jag för mig

Ja, det jag menar och det ni diskuterar efteråt är det som är min farhåga.
Alltså att PSVR(och kanske PS Move kontrollerna) bara fungerar genom bakåtkompabilitet som med Dual-Shock.

UploadVR verkar vara inne på samma spår.

Så det här med att den nya kameran inte fungerar med PSVR kan bero på att dom ser det som skiljda system och inte vill lägga ner tid på att få äldre teknik att fungera på ny hårdvara.
Förhoppningsvis så beror det på att Sony kommer med ett nytt headset ganska snart, annars så riskerar dom att tappa den spelarbasen som redan har byggts upp.

Det är väldigt surt ifall inte Sony håller detta vid liv då vissa spel är låsta till PSN, så ifall dom lägger ner så försvinner en del av VR biblioteket, ett sådant exempel är RE7 VR, som jag har sett fram emot att få prova, men som inte finns någon annanstans....

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Det är väldigt surt ifall inte Sony håller detta vid liv då vissa spel är låsta till PSN, så ifall dom lägger ner så försvinner en del av VR biblioteket, ett sådant exempel är RE7 VR, som jag har sett fram emot att få prova, men som inte finns någon annanstans....

Det är ingen speciell PSN-version a RE7 till PS4 som funkar i VR. Jag har en "vanlig" fysisk version som jag köpte för 150 kr, som funkar utmärkt i PSVR.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det är ingen speciell PSN-version a RE7 till PS4 som funkar i VR. Jag har en "vanlig" fysisk version som jag köpte för 150 kr, som funkar utmärkt i PSVR.

Han menar nog att det är bara på Playstation det finns möjlighet att spela VR Resident evil 7


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Beställ innan det är försent och ni ångrar er.

Microsoft gav ju upp stöd för kinect på nextgen,
de hade ju redan delat ut gratisadaprar och tyckte det blev dyrt.
Lösningen är att inga kinectspel är back compatible, då behövs ingen adapter...

Medlem

Ja jävlar vad litet serienumret var!
Tur man inte blivit blind med åldern 😅

Tack för heads up! Hade garanterat missat detta annars.

12
Skriv svar