Playstation-boss tveksam till VR-potentialen här och nu

Medlem

Tror att det kan vara ett "marknadstekniskt" uttalande, verkar finnas en del paket hw/sw ute i butik till attraktiva priser, dvs. sälja av lager och inte sätta åf'are i kläm med att komma ut för tidigt med det nya.

Var lite sugen att shoppa in mig på nuvarande utgåva då det som sagt finns bra paket, skulle bli min första shopping i vr svängen.

Men numera äldre/visare? så håller jag shoppingen tills nästa generation då jag ändå ska handla en ps5, tror personligen att nästa generation inte ligger så värst långt borta, men det lär som vanligt tiden utvisa.

Om det i videon nedan stämmer så minskar inte aptiten direkt


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

113 milj sålda PS4
5 milj sålda PSVR

Det är knappast en succe.
PSVR sög ju rejält så inte konstigt att det inte såldes fler lol.

Skribent
Skrivet av SunShine:

Tror it de kommer kasta inte handduken. Om så varför bryr de sig ens om att ge oss som har PS VR en adapter för ps5 så vi kande använda det gamla headsetet? Och varför öste de in pengar i IronMan VR spelet?

Han säger även att "Sony believes in VR" så att de kommer överge det tror jag inte.

Det handlar nog om att stryka de som har PSVR (bland annat mig) medhårs. Ge oss adaptern så maximerar det ju chans att vi också köper en PS5. Jag tror även Sony in i det sista denna generation hoppades på det där avstampet på PSVR, som aldrig riktigt kom, därav de satsade pengar. Nu är det emellertid en ny generation och jag tror Sony tänker fokusera ifrån VR, sen får vi förstås se hur läget är generationen efter denna. Som du även skriver "Sony believes in VR", det kanske de också gör, men jag gissar de vill låta någon annan vara draghund för teknologin.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det handlar nog om att stryka de som har PSVR (bland annat mig) medhårs. Ge oss adaptern så maximerar det ju chans att vi också köper en PS5. Jag tror även Sony in i det sista denna generation hoppades på det där avstampet på PSVR, som aldrig riktigt kom, därav de satsade pengar. Nu är det emellertid en ny generation och jag tror Sony tänker fokusera ifrån VR, sen får vi förstås se hur läget är generationen efter denna. Som du även skriver "Sony believes in VR", det kanske de också gör, men jag gissar de vill låta någon annan vara draghund för teknologin.

det är möjligt men de hade int behövt smeka mig medhårs för att få mig o köpa en ps5. Jag köper inte en konsol för VR men det är en rolig bonus helt klart och tror ändå de har något på G här om de väljer att fortsätta med det. Även om det bara är en liten marknad.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Blir förvånad. Sony är ju de som faktiskt bidragit till att göra VR till en massprodukt. De har det absolut bästa headsetet med den absolut sämsta trackingen. Inget annat headset är så bekvämt och genomtänkt och före sin tid som det var. Däremot var det en rejäl budgetprodukt snabbt framtagen med gammal teknik. Move, suck...
Har man provat Half-Life: Alyx med ett Index så tror man inte längre detta är en fluga. Och han signalerar ju att de kommer att fortsätta jobba med det. Tolkar det som att, tyvärr, kommer det inget PSVR2 på ett bra tag, men det kommer. Synd, för PSVR har hela tiden varit en mer "social" VR-produkt, medan PC-VR är en ren solo-grej (och väldigt mycket dyrare). Jag tror förr man kommer att se tillbaka till 2020 som året då VR verkligen på allvar etablerade sig som en "riktig" produkt om man tänker på de nyheter vi sett i år och kommer att se effekten av under 2021. (Men Squadron var verkligen en jäkla besvikelse.)
Men sorgligt, hade gärna sett en uppdatering med högre upplösning och bättre tracking under 2021. Sen ska det nog till att det ska bli trådlöst till ett rimligt pris innan det blir "vanligt".

Medlem

God chans för Microsoft att få en edge här då. Jag motsätter mig faktiskt Sony, och jag tycker att succén med Quest 2 talar för sig själv. Konsumenterna vill ha PSVR 2, det tycker jag är tydligt.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Zerox_no1:

113 milj sålda PS4
5 milj sålda PSVR

Det är knappast en succe.
PSVR sög ju rejält så inte konstigt att det inte såldes fler lol.

Ja men ändå 5miljoner sålda ex. Jag köpte mitt begagnad och sålde tätt inpå pga. Jag inte klarar av VR och ungarna tyckte mobil VR var roligare. Suger gör de ju inte. Det är lätt-tillgänglig VR till ett humant pris. Men man får vad man betalar för. Visst jag och mina få minuter var samma upplevelse som på Vive men många verkar gilla PSVR och hyllar det.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av SunShine:

Har själv PS VR och har haft väldigt roligt och ser fram emot vad som kan ske med nästa generation när grafiken kan pushas upp avsevärt tack vare bättre hårdvara i PS5 osv.
Om Sony skulle ta en paus från VR tror jag de kommer tappa den marknad de har då det skulle bli som att börja om från noll igen om de fick för sig att köra igång igen i framtiden.

De tar en kraftig "paus" enligt Sonys boss, men precis som du tror så är jag också inne på att det i praktiken innebär att de inte kommer tillbaka med VR.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

113 milj sålda PS4
5 milj sålda PSVR

Det är knappast en succe.
PSVR sög ju rejält så inte konstigt att det inte såldes fler lol.

Exakt. Tom. det av många förlöjligade Kinect sålde ju extremt mycket mer än PSVR gjorde (tror det var 800% mer).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Blir förvånad. Sony är ju de som faktiskt bidragit till att göra VR till en massprodukt.

Problemet, för Sony som kommersiellt bolag, är det troligen aldrig blev den massprodukt de förmodligen hoppades på. Rätt misslyckad och extremt medioker försäljning hur man än vänder och vrider på det (klart mindre än 5% av alla Playstationägare skaffade VR).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

De tar en kraftig "paus" enligt Sonys boss, men precis som du tror så är jag också inne på att det i praktiken innebär att de inte kommer tillbaka med VR.

Sony kommer tillbaka till nån form av VR/AR/XR.
Frågan är om det är Playstation.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Dom har redan lagt ner VR studios.
DriveClub VR utvecklarna Evolution studios (2016) och Sony Manchester är helt borta (2020).
Och SIE Sony London som gjorde London Heist demo som blev Blood & Truth har kickat en bunt VR utvecklare. (2016)

De har bara två studios kvar i UK efter Guerrilla Cambridge (stängdes 2017), samt Studio Liverpool och BigBig Entertainment stängdes 2012.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Har funderar lite på det här. Det måste finnas tracking inuti den nuvarande VR hjälmen också? Jag menar jag tittar på 3d film i PS VR hjälmen ibland (riktigt häftigt blir det) och då används inte kameran alls men ändå så trackar headsetet filmen för om jag vrider på huvudet så följer liksom inte bilden med.
Så används kameran mestadels bara för move kontrollerna? Hade de kanske kunnat rädda allt genom att låta de av oss som har gamla headset kunna köra på ändå även om de släppte nytt headset som har bättre tracking inbyggt osv. Och bara skrotata move kontrollerna och kommit ut med något nytt som inte är bundet till att behöva läsas av en kamera.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Har funderar lite på det här. Det måste finnas tracking inuti den nuvarande VR hjälmen också? Jag menar jag tittar på 3d film i PS VR hjälmen ibland (riktigt häftigt blir det) och då används inte kameran alls men ändå så trackar headsetet filmen för om jag vrider på huvudet så följer liksom inte bilden med.
Så används kameran mestadels bara för move kontrollerna? Hade de kanske kunnat rädda allt genom att låta de av oss som har gamla headset kunna köra på ändå även om de släppte nytt headset som har bättre tracking inbyggt osv. Och bara skrotata move kontrollerna och kommit ut med något nytt som inte är bundet till att behöva läsas av en kamera.

Kameran används ju för att titta på dig vart i rummet du är och hur du rör dig den trackar dom lysande punkterna på headsetet och kontrollerna.

Du kan vrida på huvudet i en film med headsetet, det kan du med en mobiltelefon också.
Men har du ingen kamera kan du inte förlytta dig i rummet du kan bara titta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av SunShine:

Har funderar lite på det här. Det måste finnas tracking inuti den nuvarande VR hjälmen också? Jag menar jag tittar på 3d film i PS VR hjälmen ibland (riktigt häftigt blir det) och då används inte kameran alls men ändå så trackar headsetet filmen för om jag vrider på huvudet så följer liksom inte bilden med.
Så används kameran mestadels bara för move kontrollerna? Hade de kanske kunnat rädda allt genom att låta de av oss som har gamla headset kunna köra på ändå även om de släppte nytt headset som har bättre tracking inbyggt osv. Och bara skrotata move kontrollerna och kommit ut med något nytt som inte är bundet till att behöva läsas av en kamera.

Hjälmen har gyro, så som wiimotes och joycons typ. Så den känner av hur du rör huvudet. Däremot så har kameran koll var i rummet hjälmen (du) befinner dig, gyron kan ju inte känna av om du står till höger eller vänster om något etc.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Hjälmen har gyro, så som wiimotes och joycons typ. Så den känner av hur du rör huvudet. Däremot så har kameran koll var i rummet hjälmen (du) befinner dig, gyron kan ju inte känna av om du står till höger eller vänster om något etc.

aha I see.. men då borde man kan kunna nyttja den delen i headsetet även för moderna ps5 spel, vissa iaf som inte kräver att du rör dig i rummet vilket typ är nästan alla spel idag


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av SunShine:

aha I see.. men då borde man kan kunna nyttja den delen i headsetet även för moderna ps5 spel, vissa iaf som inte kräver att du rör dig i rummet vilket typ är nästan alla spel idag

Ja jag gissar det kommer gå att köra de vr-saker som inte kräver kamera på ps5 utan adaptern. För det är ju bara kameran som adaptern är till, inte själva vr-setet. Om nu inte det är något jag missuppfattat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Ja jag gissar det kommer gå att köra de vr-saker som inte kräver kamera på ps5 utan adaptern. För det är ju bara kameran som adaptern är till, inte själva vr-setet. Om nu inte det är något jag missuppfattat.

i början kommer iaf ingen PS4 hårdvara fungera för PS5 utan bara i bakåtkompatibelt läge.
Vilket är surt, riktigt surt speciellt i PSVR sammanhang, snacka om att döda en plattform.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lite goda nyheter kring PS VR iaf nu efter Sony Bossens smått vaga uttalande.
Ser att Sony ägda VR spelet Blood & Truth kommer först ut med en ps5 patch som kommer ta till vara lite av kraften i ps5an.
Bla kommer det istället för tidigare 60fps nu gå i 90fps och de har även lovat bättre texturer osv. (lär göra underverk får de som lätt blir illamående).
Det är precis sådant här jag hoppats på som ändå har nuvarande PS VR hjälmen.

Så det här är riktigt goda nyheter tycker jag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar