Stora Teardown-tråden (frågor, diskussioner och tips!)

Skägg.
10 Chambers
Stora Teardown-tråden (frågor, diskussioner och tips!)

Jag är lite smått besatt av det här spelet just nu, och känner att jag vill snacka av mig. Så tänkte att vi samlar diskussionerna här.

Vad är det?
Ett väldigt fysibaserat spel, utvecklat av ett litet gäng svenskar med Dennis Gustafsson i spetsen som kodat spelmotorn från grunden. Tänk dig ett Minecraft där allt går att hacka sönder, fast i mindre voxlar för ett mer verklighetsnära uttryck.

Early Access?
Ja, det släpptes på Steam i slutet av oktober och innehåller idag fem miljöer och ett 20-tal uppdrag. De skriver på Steam-sidan att spelmotorns komplicerade natur gör att de behöver feedback från så många spelare som möjligt och att det kommer att vara i Early Access åtminstone ett år.

Vad gör man?
Det finns några olika sorters uppdrag, där merparten går ut på att stjäla allt från kassaskåp till bilar. Ofta går larmet när du rycker det första föremålet vilket gör att du bara har 60 sekunder på dig att fixa resten. Här kommer förstörelsen in och gör att du kan planera intrikata genvägar och i vissa fall kedjereaktioner som gör att du kan ta dig till flyktfordonet innan polisen haffar dig. I tidigare versioner av spelet blev det inte automatiskt game over när polisen kom men det verkar vara borttaget nu.

Så, låt oss snacka om spelet och dela med oss av tips och tricks.


signatur
Medlem

Har inte kört klart kampanjen men sen jag fick Raketgeväret har jag mest lekt i sandbox.
Försöker riva alla byggnader på en bana. Går bra så länge man håller koll på elden, blir det för mycket rivna byggnader och eld så sjunker FPS rejält.
Det räcker med att man rivit mycket så blir FPSen låg men eld gör det än värre. Fram med brandsläckaren


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Har inte kört klart kampanjen men sen jag fick Raketgeväret har jag mest lekt i sandbox.
Försöker riva alla byggnader på en bana. Går bra så länge man håller koll på elden, blir det för mycket rivna byggnader och eld så sjunker FPS rejält.
Det räcker med att man rivit mycket så blir FPSen låg men eld gör det än värre. Fram med brandsläckaren

Oh, det har jag inte fått än. Låter nästan lite väl OP


signatur

Märkte Tydlig fps drop när man skulle riva ett tegelhus mitt i kampanjen, lite tråkigt
Man kan göra hur mycket hål som helst men det ballar ur när nått rasar


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Förstår fortfarande inte vad som är grejen och varför folk ger det så höga betyg på steam. Vad är lockelsen?

Medlem

Gillar fysiken men uppdragen är inte de bästa. Tröttsamt att köra någon sorts hinderbana för att hinna stjäla allt inom 60sek.
Jag vill ha sönder saker!!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av baggso:

Gillar fysiken men uppdragen är inte de bästa. Tröttsamt att köra någon sorts hinderbana för att hinna stjäla allt inom 60sek.
Jag vill ha sönder saker!!

Det finns ett par sådana uppdrag men jag förstår vad du tänker. Moddar och custombanor verkar redan vara på gång dock.

Skrivet av Maysay:

Förstår fortfarande inte vad som är grejen och varför folk ger det så höga betyg på steam. Vad är lockelsen?

Det är kul att förstöra saker? Tycker man inte det är nog inte Teardown något för dig helt enkelt.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Märkte Tydlig fps drop när man skulle riva ett tegelhus mitt i kampanjen, lite tråkigt
Man kan göra hur mycket hål som helst men det ballar ur när nått rasar

Nog en av grejerna de vill se i Early Access, hur olika datorer reagerar på olika sorters belastning.


signatur
Avstängd

@Nuz
Borde väl vara något för dig som gillar speedruns


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är kul att förstöra saker? Tycker man inte det är nog inte Teardown något för dig helt enkelt.

Jag tycker det är kul att förstöra saker, det är inte så att det är detta som hindrar mig. Vet inte om det är tillvägagångssättet som är det som får mig att tveka på spelet. Något som stör mig är att det marknadsförs av fysiken. Sedan ser man en skorsten som håller upp ett helt hus?

Vill så gärna hitta det där som alla andra verkar se Vill också spela något nytt. Men som du säger det kanske inte är något för mig helt enkelt.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

@Nuz
Borde väl vara något för dig som gillar speedruns

Jo jag är sugen som tusan främst efter fredagens stream också. Hoppas dock på next-gen släpp för PC spelande har det blivit mindre och mindre av


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag tycker det är kul att förstöra saker, det är inte så att det är detta som hindrar mig. Vet inte om det är tillvägagångssättet som är det som får mig att tveka på spelet. Något som stör mig är att det marknadsförs av fysiken. Sedan ser man en skorsten som håller upp ett helt hus?

Vill så gärna hitta det där som alla andra verkar se Vill också spela något nytt. Men som du säger det kanske inte är något för mig helt enkelt.

Ja större byggnader faller inte ihop av sin tyngd. 1 litet block kan hålla upp en hel byggnad så man får inte alltid den där "rasa ihop effekten"
Ganska säker på att det är pga prestanda inte ska flippa ur helt.
Gissar på att det kommer komma en mod som ändrar det också eller att det kan bli en inställning i spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sjukt imponerande motor och sjukt bra spel!

Medlem

Ser skoj ut, men väntar nog på en rea.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Alltså är klar med kampanjen, och man måste förbereda sig på att det är ett HEIST-game med demolishing-funktion. Men känslan att sätta den där PERFEKTA rutten i en riktigt bra tid, inklusive alla optional items är så jävla härligt. Det krävs riktigt med förberedelser såsom att planera rutt, gräva fram nya rutter, min-maxa rutten genom att kanske blåsa bort ett hus eller ställa fordon på ett visst sätt.

Jävlar vad hooked jag blev på detta, längtar tills dom är klara med nästa del !!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Om jag förstår det rätt är det en kille som utvecklar spelet. Känns som att han valde det enklaste alternativet av en kampanj. Ingen kritik mot honom men han är väl smart nog att förstå att skulle han göra en mer avancerad kampanj skulle vi nog behöva vänta några år till.

Han är väl medveten om att kampanjen känns lite fattig. Han kommer garanterat släppa ett mod verktyg.

Medlem
Skrivet av b0ne:

Alltså är klar med kampanjen, och man måste förbereda sig på att det är ett HEIST-game med demolishing-funktion. Men känslan att sätta den där PERFEKTA rutten i en riktigt bra tid, inklusive alla optional items är så jävla härligt. Det krävs riktigt med förberedelser såsom att planera rutt, gräva fram nya rutter, min-maxa rutten genom att kanske blåsa bort ett hus eller ställa fordon på ett visst sätt.

Jävlar vad hooked jag blev på detta, längtar tills dom är klara med nästa del !!

Vi får hoppas på att Payday använder denna motor i framtiden.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av b0ne:

Alltså är klar med kampanjen, och man måste förbereda sig på att det är ett HEIST-game med demolishing-funktion. Men känslan att sätta den där PERFEKTA rutten i en riktigt bra tid, inklusive alla optional items är så jävla härligt. Det krävs riktigt med förberedelser såsom att planera rutt, gräva fram nya rutter, min-maxa rutten genom att kanske blåsa bort ett hus eller ställa fordon på ett visst sätt.

Jävlar vad hooked jag blev på detta, längtar tills dom är klara med nästa del !!

Ja, det handlar om väldigt mycket planering. Man kan ju lätt lägga 25 minuter på att utföra en 45 sekunder lång heist. Försökte precis sätta en container på en dumpster truck i säkert tio minuter.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, det handlar om väldigt mycket planering. Man kan ju lätt lägga 25 minuter på att utföra en 45 sekunder lång heist. Försökte precis sätta en container på en dumpster truck i säkert tio minuter.

Haha, ska fan in och testa en massa tokigheter snart.
En sak jag saknar i liret, är kontrollen av fordonen. Det är tokbra fysik i bilfysiken, men det fattas en knapp.
Tillexempel, vi har bara 1 knapp att lyfta med och 1 att sänka skop-armen med, här skulle jag vilja ha en knapp för själva skopan också så att man kan tippa den upp och ner.

Ännu bättre exempel är att gällande denna maskin, där skulle jag så gärna vilja ha något att förlänga dess arm med. Vi får se om det dyker upp i framtida patchar.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av b0ne:

Haha, ska fan in och testa en massa tokigheter snart.
En sak jag saknar i liret, är kontrollen av fordonen. Det är tokbra fysik i bilfysiken, men det fattas en knapp.
Tillexempel, vi har bara 1 knapp att lyfta med och 1 att sänka skop-armen med, här skulle jag vilja ha en knapp för själva skopan också så att man kan tippa den upp och ner.

Ännu bättre exempel är att gällande denna maskin, där skulle jag så gärna vilja ha något att förlänga dess arm med. Vi får se om det dyker upp i framtida patchar.
https://i.ibb.co/MS7WhHj/armen.png

Ja, att styra skopa och förlänga kranbilen har jag också tänkt på. Den ser lite trött ut


signatur
Medlem

Ni som lirar, vad kör ni för hårdvara? Jag måste ha 50% scaling och det lägsta på allt för att det skall rulla i princip

i5 6600
r9 390
16gb ddr4


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Nån som lyckas lyfta en pall med trälåda med gaffeltrucken utan att nått går sönder :P?
Eller att det inte går att få in gafflarn under alls


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av b0ne:

Ni som lirar, vad kör ni för hårdvara? Jag måste ha 50% scaling och det lägsta på allt för att det skall rulla i princip

i5 6600
r9 390
16gb ddr4

I7 8700k
32gb
GTX 1080

Allt på max. Blir segt om stora byggnader kollapsat och det brinner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har kört spelet i lite drygt tio timmar nu.
Det är jättekul än så länge, länge sedan jag hade så kul i ett spel faktiskt.
Jag hoppas att rivnings/ras-fysiken förfinas ytterligare.
Då tänker jag på hur ett litet block i ena hörnet av ett hus kan hålla uppe hela strukturen.
Ser även fram emot moddar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Nån som lyckas lyfta en pall med trälåda med gaffeltrucken utan att nått går sönder :P?
Eller att det inte går att få in gafflarn under alls

Grindar! Gör in gafflarna, dra uppåt. Ta-daah! En permanent öppning.

Skrivet av kveldulver:

Har kört spelet i lite drygt tio timmar nu.
Det är jättekul än så länge, länge sedan jag hade så kul i ett spel faktiskt.
Jag hoppas att rivnings/ras-fysiken förfinas ytterligare.
Då tänker jag på hur ett litet block i ena hörnet av ett hus kan hålla uppe hela strukturen.
Ser även fram emot moddar.

Ja, det är det enda som stör mig också vad det gäller fysiken.


signatur
Medlem

Vissa stora byggnader faller inte fast alla pixlar är borta.
Då kan det krävas en större explosion tex en bomb eller raket så tippar det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Kanske något att roa sig med i helgen när flickvännen sticker till Övik för att fira farsdag

Skägg.
10 Chambers

Jag ska skicka över ett gäng frågor till Dennis Gustafsson, är det något särskilt ni undrar över?


signatur
Medlem
Skrivet av b0ne:

Ni som lirar, vad kör ni för hårdvara? Jag måste ha 50% scaling och det lägsta på allt för att det skall rulla i princip

i5 6600
r9 390
16gb ddr4

Det är det första spelet som verkligen blir sirap på min maskin än så länge drog ner lite på grafiken sen gick det dock bättre!
Jag har i5, 1060 3gb, 8gb ddr4

Förresten tillägger jag att det var länge sedan jag spelade offline single player men med detta spelet gör jag det, fortfarande kul!

Skägg.
10 Chambers

Det kändes som en bra idé.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag ska skicka över ett gäng frågor till Dennis Gustafsson, är det något särskilt ni undrar över?

Pusha gärna fram att nu har vi minsann kört del1, vi vill ha del2, helst igår!
- Sen det där jag sa om fordonen, att vissa saknar en knapp för att förlänga / förkorta / ratta skopan osv
-- Kanske kika om det är planerat något mer sätt att klara en bana än bara heist/escape/demolisha


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

123
Skriv svar