Super-Mario 64 håller fortfarande hög klass

Medlem
Super-Mario 64 håller fortfarande hög klass

Detta är en mini-recension av Super-Mario 64 som släpptes 1997. Jag har spelat det på Nintendo Switch genom 3D-Allstar-utgåvan.

Det trodde jag inte riktigt, men Nintendo bevisar ännu en gång att dom behärskar det här med tidlösa mästerverk.

Det som slår mig mest när jag spelar spelet 2020 är friheten i hur Mario rör sig och vad rörelsemönstret gör för hjärnkontoret för dig som spelare.
Det finns flera tillvägagångssätt till hur du kan ta stjärnorna och det finns faktiskt flera kreativa lösningar för den som orkar gnugga sina geniknölar ordentligt. Sen kan du ta de flesta av stjärnorna i vilken ordning du vill, alltså är du sällan låst till den stjärnan som visas upp i menyn innan banans start.

Grafiken är givetvis primitiv för dagens standard men allt annat håller mycket hög klass, såsom musik och spelbarhet. Men det största irritationsmomentet är kameraarbetet som ställer till det i vissa situationer och klart sämst fungerar det i inomhusmiljöerna där några av momenten blir onödigt svåra (Vem minns Pyramid-Puzzle-Stjärnan?).

Lite tråkigt såhär i efterhand att Nintendo inte valde att förbättra kameravinklarna för då skulle helhetsintrycket varit fläckfritt för ett 23 års gammalt spel.

Super-Mario 64
4
Mycket bra
+
Friheten, både i kontrollen och banorna
+
Variationen, både i - och mellan varje bana
+
Musiken
-
Kameravinklarna, mestadels inomhus
-
Draw-distance (gäller endast för gula mynt och vissa fiender)
Det här betyder betygen på FZ
Moderator | Testpilot

Bra recension! Gillar att din text är kort och koncis. Med tanke på titeln i fråga så "vet juh" de flesta om hur spelet fungerar, så jag gillar det faktum att du håller alltihopa kort.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag spelade om det här spelet med min son i somras. Då passade vi på att köra såväl detta som Super Mario Sunshine (nej, jag vägrar att köra Nintendos ockerpriser på en halvdassig samling). Måste säga att det är mycket med det här spelet som fortfarande är oförskämt bra. Upplägget och Marios fysik håller absolut högsta standard, det är förbluffande hur rätt de fick till det med just Marios rörelsemönster redan på första 3D-försöket (och hur de lyckades paja detta i senare delar).

Jag är lite osäker på om detta är en recension på samlingsutgåvan som kom nyss till Switch, för även om "basspelet" i sig är bra är det mycket som inte håller. Att inte putsa till det rent grafiska är så snålt så båtarna kapsejsar och kameran är även idag, 24 (ja, det släpptes 1996 i Japan) år senare, din fiende i större utsträckning än Bowser. Lägg därtill det tjatiga i att samla hundra mynt (och att du inte kan fortsätta på banan om du tar en stjärna av misstag) eller att hitta åtta röda pengar så förstår du att det här spelet har en hel del skönhetsfläckar.

Det handlar om att ta av sig de där rosaskimrande glasögonen och se spelet lite för vad det är, men det är fortfarande förvånansvärt spelbart för att vara så gammalt som det ändå är.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bra recension! Gillar att din text är kort och koncis. Med tanke på titeln i fråga så "vet juh" de flesta om hur spelet fungerar, så jag gillar det faktum att du håller alltihopa kort.

Jag tackar för din feedback. 🙏

Medlem
Skrivet av Frisk:

Jag spelade om det här spelet med min son i somras. Då passade vi på att köra såväl detta som Super Mario Sunshine (nej, jag vägrar att köra Nintendos ockerpriser på en halvdassig samling). Måste säga att det är mycket med det här spelet som fortfarande är oförskämt bra. Upplägget och Marios fysik håller absolut högsta standard, det är förbluffande hur rätt de fick till det med just Marios rörelsemönster redan på första 3D-försöket (och hur de lyckades paja detta i senare delar).

Jag är lite osäker på om detta är en recension på samlingsutgåvan som kom nyss till Switch, för även om "basspelet" i sig är bra är det mycket som inte håller. Att inte putsa till det rent grafiska är så snålt så båtarna kapsejsar och kameran är även idag, 24 (ja, det släpptes 1996 i Japan) år senare, din fiende i större utsträckning än Bowser. Lägg därtill det tjatiga i att samla hundra mynt (och att du inte kan fortsätta på banan om du tar en stjärna av misstag) eller att hitta åtta röda pengar så förstår du att det här spelet har en hel del skönhetsfläckar.

Det handlar om att ta av sig de där rosaskimrande glasögonen och se spelet lite för vad det är, men det är fortfarande förvånansvärt spelbart för att vara så gammalt som det ändå är.

Det finns absolut skönhetsfläckar, och jag utgår från spelet som det är - lägger inte så mycket vikt på vilka förbättringar som Nintendo borde ha gjort. La precis till i texten att jag körde igenom det på Switch i form av 3D-Allstars.

Personligen tycker jag att det finns delar i serien som har en betydligt mer repetitiv uppdragsdesignen med att fånga stjärn-liknande föremål.

Medlem

Håller spelet 60fps stadigt då?

kanske blir nya spelet för speed runners i så fall

Medlem

Fin och konsis recension!

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Håller spelet 60fps stadigt då?

kanske blir nya spelet för speed runners i så fall

Du får tänka på att det fortfarande är 2020 så stadiga 30 bilder/sekund är det som gäller för Super-Mario 64. 😅

Endast Galaxy som håller stadiga 60 bilder/sekund - konstigt nog!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Fin och konsis recension!

Jag tackar så hemskt mycket. 🙏

Medlem

Det kommer en uppdatering till Super Mario 3D All-Stars den 17 november som har med kamera inställningarna att göra.
Jag vet inte vad som kommer bli bättre med det men spel som exempelvis Super Mario 64 får kanske en förbättrad kamera så att detta problemet blir ett minne blott.

BTW så var det en bra recension


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Du får tänka på att det fortfarande är 2020 så stadiga 30 bilder/sekund är det som gäller för Super-Mario 64. 😅

Endast Galaxy som håller stadiga 60 bilder/sekund - konstigt nog!

Skojar du? spelet är ju 24 år gammalt...!

Medlem
Skrivet av PGR1985:

För mej är detta en besvikelse. Finns gott om remakes som är bättre än denna. Crash Trilogin, Spyro, Resident Evil mm. Bättre grafik, ljud, kamera, framerate osv.

Inaktiv

Håller med betyget. Trodde det skulle vara småkul och nostalgiskt men fan vad kul och utmanande det var. Antagonisten är dock kameran som man spenderar mestadels av tiden att bråka med. Men annars håller det bra än. Kör nu Sunshine och även det är väldigt bra med en del utdragna bossfights men snuskigt utmanande vissa banor

Medlem
Skrivet av employed:

För mej är detta en besvikelse. Finns gott om remakes som är bättre än denna. Crash Trilogin, Spyro, Resident Evil mm. Bättre grafik, ljud, kamera, framerate osv.

Spelet kunde fått betydligt mer kärlek från Nintendo. Tänk om hela spelet skulle vara helt omgjort i en ny grafikmotor med dagens standard?

Men jag bedömde betyget utifrån min upplevelse med spelet, och la inte så mycket fokus på vad ”Nintendo borde ha gjort”. Och för mig är det en solklar 4:a trots primitiv grafik och endast 30 bilder/sekund. Det enskild största irritationsmomentet är kameraarbetet som nämns i texten och står med på minus.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Håller med betyget. Trodde det skulle vara småkul och nostalgiskt men fan vad kul och utmanande det var. Antagonisten är dock kameran som man spenderar mestadels av tiden att bråka med. Men annars håller det bra än. Kör nu Sunshine och även det är väldigt bra med en del utdragna bossfights men snuskigt utmanande vissa banor

Faktiskt betydligt mer utmanade än vad jag först trodde och mindes. Samma med ”Sunshine” som jag spelar i detta nu.

Super-Mario spelen i 3D har fått en felaktig stämpel på att vara alldeles för lätta, men det finns en rejäl dos med utmaning som jag tyvärr inte hittar i den senaste installation av 3D-Mario dock.

Inaktiv
Skrivet av PGR1985:

Faktiskt betydligt mer utmanade än vad jag först trodde och mindes. Samma med ”Sunshine” som jag spelar i detta nu.

Super-Mario spelen i 3D har fått en felaktig stämpel på att vara alldeles för lätta, men det finns en rejäl dos med utmaning som jag tyvärr inte hittar i den senaste installation av 3D-Mario dock.

Det var kanske mitt primära problem med Odessey att det känns som att man sprang igenom det. Fina miljöer och musik osv men det var i princip aldrig utmanande för fem öre. Enda jag tyckte var roligt med det spelet var när man fick härja runt på slottsgården efter att man klarat ut kampanjen.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Spelet kunde fått betydligt mer kärlek från Nintendo. Tänk om hela spelet skulle vara helt omgjort i en ny grafikmotor med dagens standard?

Men jag bedömde betyget utifrån min upplevelse med spelet, och la inte så mycket fokus på vad ”Nintendo borde ha gjort”. Och för mig är det en solklar 4:a trots primitiv grafik och endast 30 bilder/sekund. Det enskild största irritationsmomentet är kameraarbetet som nämns i texten och står med på minus.

Det är väl inte remakes? Endast remasters?

Edit: tanken var att svara på tidigare inlägg. Oh well.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är väl inte remakes? Endast remasters?

Edit: tanken var att svara på tidigare inlägg. Oh well.

Jag drömde mig bara bort en aning. Vore trevligt med en helt omgjord version av Super-Mario 64 eftersom det håller så förbaskat bra idag.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Det kommer en uppdatering till Super Mario 3D All-Stars den 17 november som har med kamera inställningarna att göra.
Jag vet inte vad som kommer bli bättre med det men spel som exempelvis Super Mario 64 får kanske en förbättrad kamera så att detta problemet blir ett minne blott.

https://youtu.be/o3elzmlT0qE

BTW så var det en bra recension

Detta ska bli intressant. Hoppas Nintendo kan i framtiden fixa 60 bilder/sekund för Super-Mario 64 och ”Sunshine” så vore jag mycket nöjd.

Tackar för dom fina orden föresten. 🙏

Skribent

Super Mario 64 var det spelet som fick mig att börja kolla på Speedruns.

Det var långt innan Twitch och kommer inte ens ihåg vilken plattform det var men tror det var en snubbe som hette siglemic som skulle spela Mario 64 mellan jul-nyår tills han slog rekordet för 120 stjärnor. Kommer inte ihåg hur jag hittade till den streamen, men lyckades faktiskt se live när han slog rekordet för 120 stjärnor. Chatten var riktigt rolig också, alla satt och trollade och spammade "reset" vid minsta lilla misslyckande och "this is the run!1!1!!" så fort något gick bra.

Medlem

Bra recension men jag tyckte Super Mario 64 var dåligt när det begav sig, jämförde med super Mario world som jag nötte som faen
Jag kan säga att det är spelet jag gillar minst på 3d allstars. Tycker det såg dåligt ut då och det har åldrats dåligt idag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag drömde mig bara bort en aning. Vore trevligt med en helt omgjord version av Super-Mario 64 eftersom det håller så förbaskat bra idag.

Det håller jag med om. En sann remake hade varit guld.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Håller helt med! Brukar spela med barnen ibland och det fungerar riktigt bra. Framförallt för 5 åringen.

Medlem

Ja, bra spel. Tycker paketet till Switch är prisvärt. Barnen ville dock inte ha det, då de redan spelat Sunshine och Galaxy 1-2 enormt mycket på äldre nintendoburkar. Däremot ser de spelen ändå bättre ut på Switch, så ska man spela dem - gör det på Switch. (Räknar här inte in PC-emulatorer, även om dessa kan ha både 4K och 60fps). Mario 64 har dock barnen inte riktigt fastnat för.

Medlem

Det här med kameran håller jag med om helt och hållet och det är spelets stora brist. Däremot är jag förvånad över att kameran i Galaxy inte nämns oftare som ett problem för den är ju fan värre än i 64 nästan. Hamnar upp och ner, höger vänster och ibland okontrollerbar på sina ställen. Har bara spelat en bit in i spelet men kameravinklar och kamerastyrning bidrar stort till att jag inte orkar spela vidare särskilt ofta.

Medlem

Unpopular opinion.

Jag gillade aldrig Super Mario 64

vet inte varför, älskar ju 2d Mario, men 3D plattformare funkar inte alls för mig

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Skojar du? spelet är ju 24 år gammalt...!

Spelen är emulerade, och körs i samma fart som originalen. Bara lite bättre upplösning. Mario 64 körs även i 4:3 precis som originalet.

Medlem

Håller fortfarande Super Mario 64 som det bästa spelet i 3D-serien. Och på tal om Super Mario 64... Detta är nog det häftigaste jag sett på hela den här veckan i alla fall:

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Håller fortfarande Super Mario 64 som det bästa spelet i 3D-serien. Och på tal om Super Mario 64... Detta är nog det häftigaste jag sett på hela den här veckan i alla fall:
https://youtu.be/oSCWDpdlGZw

Läckert! Måste förboka!

1
Skriv svar