Recension - Assassin's Creed Valhalla

FM-guru
Skrivet av Fulci:

Jag tycker Red Dead Redemption 2 är överskattat. Tröttnade efter kanske 20 timmar. Vet att det är många som gillar det, och det är inget dåligt spel. Men verkar som Rockstar-spel undviker en del kritik bara för att det är Rockstar. För Ubisofts spel är det ofta tvärtom, en del som klagar utan att ens ha spelat spelet de klagar på.

Jag tror nog att de allra flesta avgör hur bra ett spel är baserat på hur roligt (eller iaf berörande) spelet är, och inte vilka det är som gjort det.

Själv tyckte jag att det första RDR var lite halvtradigt. Var aldrig ens nära att spela klart det. GTA V var inte heller någon höjdare, även om jag tragglade mig igenom det. RDR 2 tyckte jag däremot var ett utmärkt spel trots sina skavanker, och att spela det från början till slut var aldrig ett problem.

Det senaste av Ubisofts spel i genren (dvs actionspel i öppen värld) som jag klarade är nog AC: Black Flag... Med det sagt är jag positivt överraskad av Valhalla hittills. Mycket mer i min smak än vad det senaste AC-spelet (Odyssey) var.

Medlem

Har kört 3h nu och måste säga att jag föredrog ändå stridssystemet i Odyssey. Det här med stamina kändes lite för mycket Dark Souls-lite för mig. Men kanske blir bättre sen när man levlat lite.

Ryzen9 3900X - RTX 2080 Super

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Quest-systemet lyckas bra med att få dig att hålla en balans mellan utforskande, side quests och main story. Sen kan jag inte LOVA att någon som harvat igenom både Odyssey och Origins med 80 timmar på vardera kommer tycka att det här är lika fräscht. Men jag hoppas, för spelet lyckades med något de tidigare inte gjort - att fånga mitt intresse.

Låter bra det
haha Odyssey tog mig en bit över 100 timmar till och med.
Dock ska jag påpeka tycker både Origins och Odyssey har varit bättre ass Creed spel än de som kom innan.
Ser vi till de gamla ass creed spelen så är mina favoriter Ass Creed 2 samt de medföljande spin-off spelen till det. Sedan är det mkt upp och ner för mig.

// Gaming With MaryJane \\

Medlem
Skrivet av Mojo:

Har kört 3h nu och måste säga att jag föredrog ändå stridssystemet i Odyssey. Det här med stamina kändes lite för mycket Dark Souls-lite för mig. Men kanske blir bättre sen när man levlat lite.

Håller helt med dig. Striderna är sämre i detta spel och svårare. Har inte vågat ge mig på någon zealot än för blev slaktad av en som ingenting. Den råkade komma och rida där jag var.

Medlem
Skrivet av breahl:

Håller helt med dig. Striderna är sämre i detta spel och svårare. Har inte vågat ge mig på någon zealot än för blev slaktad av en som ingenting. Den råkade komma och rida där jag var.

Instämmer också, tycker origins och Odyssey var bättre system i. Har dock kört 5-6h bara så kanske blir bättre sen.

| WINDOWS 10 | PS4 PRO | SWITCH | LG CX 65" |

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Den mest intressanta frågan är dock - Vem skulle finna i en 1on1 battle mellan Jin Sakai från Ghost of Tshushima och Eivor? Jag skulle gissa på Eivor pga att hon har sköld antagligen, vilket Jin inte har. Men Jin skulle nog lätt kunna pierca hennes skin om han fick rätt tillfälle.

Mja, sköld är ingen garant. Att fightas med katana är ju annorlundare än med europäisk en/tvåhands svärd. Däremot yxa vs svärd, jag det kan man undra.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Den mest intressanta frågan är dock - Vem skulle finna i en 1on1 battle mellan Jin Sakai från Ghost of Tshushima och Eivor? Jag skulle gissa på Eivor pga att hon har sköld antagligen, vilket Jin inte har. Men Jin skulle nog lätt kunna pierca hennes skin om han fick rätt tillfälle.

Skulle nog säga Jin Sakai. Att Eivor har sköld tror jag inte spelar så stor roll med tanke på hur många fiender (stora som små) som bär sköld man köttar sig genom i GoT

Play Has No Limits - The Future Of Gaming

Skrivet av Rh3nium:

Mja, sköld är ingen garant. Att fightas med katana är ju annorlundare än med europäisk en/tvåhands svärd. Däremot yxa vs svärd, jag det kan man undra.

Ja precis, en katana kan man ju attackera från längre avstånd men med en yxa måste man komma närmare men är ju ett starkare vapen antar jag.

Skrivet av Checker:

Skulle nog säga Jin Sakai. Att Eivor har sköld tror jag inte spelar så stor roll med tanke på hur många fiender (stora som små) som bär sköld man köttar sig genom i GoT

Aha, bra fråga. Har ingen aning om man kan röja en sköld med en katana men utgår vi från hur spelen är gjorda så borde Jin Sakai vinna ja! Om Eivor inte kör sin rush!

Medlem

Någon mer som avverkar alla "synk-platser" först och sen kör storyn?

Tar sin lilla tid.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Någon mer som avverkar alla "synk-platser" först och sen kör storyn?

Tar sin lilla tid.

Jag avverkar dom medan jag kör storyn. Bra att ha platser att teleportera till.

Medlem
Skrivet av purjo:

Känner exakt samma sak men har svårt att sätta fingret på varför. Vad är det som gör att spel som The Witcher eller Read Dead Redemption eller Dark Souls kan hålla en underhållen i 50 timmar när Ubisoftspel inte kan engagera på samma sätt?

Tittade på den här recensionen på spelet idag.

Den här recensionen går in på djupet och tyvärr så verkar detta spel lida av mer eller mindre av "ubisoft sjukan" deluxe.
Han går emot strömmen men kan varmt rekommendera o se den. Han gör ett jävligt bra jobb i att förklara varför han inte gillar det. Så tycker det är en bra "motpol" dill FZ recensionen för de har två helt olika infallsvinklar vilket skapar en bra helhet tycker jag i vad det här spelet har ett erbjuda.
Det låter som de kunde skippat ungefär hälften av spelet och istället satsat på ett 30 timmar tight äventyr istället.

Relik 📜

@Joakim Bennet: Ironin ändå när jag glatt slår mig ned i England, pluppar upp kartan och det första jag ser är ett av dina stora hatobjekt – användargenererat material. För markören över, och vad ploppar upp egentligen...

Snart 30 000 likes! Det är ju för fan influencer-vibbar på den.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Det låter som de kunde skippat ungefär hälften av spelet och istället satsat på ett 30 timmar tight äventyr istället.

Börjar verkligen känna av allt han nämner i videon nu efter ca 8h.
Känns inte som man kommer nån vart och sitter hela tiden och tänker "snart blir det nog roligt".
Känns som de ansträngt sig för att saker ska ta lång tid och därmed har det blivit ganska oinspirerande.
Det hjälper ju inte att England är ganska trist miljö i jämförelse med Odysseys Grekiska öar heller.
Inte heller att Valhallas combat känns stel som tusan. Ibland tycker jag det känns som min karaktärs armar är förkorta så man bara vevar i luften.

Dessutom störde jag mig för mycket på tjejvors batman-röst så var tvungen att spela kille den här gången också.
Hans var inte mycket bättre i och för sig, men kände inte att jag ville harkla mig hela tiden i alla fall.

Har fan roligare i Watch Dogs Legion trots att det känns mer "cheap" på nåt sätt.

Ryzen9 3900X - RTX 2080 Super

Medlem

Inte orkat köra så mycket mer main story. Roligare att freeroama och pyssla med campet.

Vet vi hur lång main storyn är ungefär? Verkar rätt lång...

Medlem
Skrivet av Mojo:

Börjar verkligen känna av allt han nämner i videon nu efter ca 8h.
Känns inte som man kommer nån vart och sitter hela tiden och tänker "snart blir det nog roligt".
Känns som de ansträngt sig för att saker ska ta lång tid och därmed har det blivit ganska oinspirerande.
Det hjälper ju inte att England är ganska trist miljö i jämförelse med Odysseys Grekiska öar heller.
Inte heller att Valhallas combat känns stel som tusan. Ibland tycker jag det känns som min karaktärs armar är förkorta så man bara vevar i luften.

Dessutom störde jag mig för mycket på tjejvors batman-röst så var tvungen att spela kille den här gången också.
Hans var inte mycket bättre i och för sig, men kände inte att jag ville harkla mig hela tiden i alla fall.

Har fan roligare i Watch Dogs Legion trots att det känns mer "cheap" på nåt sätt.

Intressant det du nämner om nya Watch Dogs. Gillar den där kanalen skill up och han som gör recensionerna och han har en video om legion med och det är uppenbart han har roligare med det än än hade hade med Valhalla haha.

Åh nej har de en medioker röstskådis med igen nu. Förra gången var det den manliga rösten som jag tyckte var trist så körde med Alexandra istället gnom Odyssey.

Redaktör
Skrivet av emilakered:

@Joakim Bennet: Ironin ändå när jag glatt slår mig ned i England, pluppar upp kartan och det första jag ser är ett av dina stora hatobjekt – användargenererat material. För markören över, och vad ploppar upp egentligen...
https://i.imgur.com/Ka4nfrl.jpeg

Snart 30 000 likes! Det är ju för fan influencer-vibbar på den.

Va, shit! Tar tillbaka allt, jag ÄLSKAR användagenererat material!
Försökte faktiskt hitta de där bilderna som jag tog i tron att jag kunde använda dem i recensionen, Men de verkar vara låsta i Ubi-molnet någonstans...

Medlem

Bra recension och jag har nu lyckats slita mig från att ha spelat om RDR2 ca 7000 ggr och gett mig på detta.
Jag har faktiskt aldrig spelat NÅGOT Assassin creed-spel så jag har inget att jämföra med i den serien.
Jag är fortfarande lite "insnöad" på RDR2 men måste ju inse att detta är något helt annat
Har inte kommit så långt än men hittills gillar jag det.
En fråga till er som spelat de andra spelen - vilket skulle ni rekommendera om man ville skaffa något av de äldre? Känns som att många gillar Black Flag?

Medlem
Skrivet av Bellafjella:

Bra recension och jag har nu lyckats slita mig från att ha spelat om RDR2 ca 7000 ggr och gett mig på detta.
Jag har faktiskt aldrig spelat NÅGOT Assassin creed-spel så jag har inget att jämföra med i den serien.
Jag är fortfarande lite "insnöad" på RDR2 men måste ju inse att detta är något helt annat
Har inte kommit så långt än men hittills gillar jag det.
En fråga till er som spelat de andra spelen - vilket skulle ni rekommendera om man ville skaffa något av de äldre? Känns som att många gillar Black Flag?

Ac 3 är roligt pga kriget och att du är i usa. Black flag är bra och utspelar sig före 3an och du är pirat. Annars skulle jag säga origins och Odyssey. Stora öppna spel precis som detta.

Skriv svar