Super Mario Sunshine är en vågad uppföljare...

Medlem
Super Mario Sunshine är en vågad uppföljare...

Detta är en mini-recension av Super-Mario Sunshine som släpptes 2002. Jag har spelat det på Nintendo Switch genom 3D-Allstar-utgåvan.

Hur följer Nintendo upp ett mästerverk?
Jo, man kastar ut allt som är bra och ersätter det med mindre bra grejer...

Grafiskt är det imponerande dock, och musiken ligger där i bakgrunden och ger en go ”feeling” - trots att musikstyckena inte är i närheten av samma klass som dom vi hittar i Super-Mario 64.

Men största problemet är den nedbantade kontrollen, där många av Marios rörelsemönster är borta från föregående installation. Nintendo har valt att istället ge oss ”FLUDD” - en pratglad vattenspruta som ger oss olika färdigheter i form av att kunna åka högt upp i luften eller sväva för en kort stund. I mitt tycke så var det endast ”svävaren” som var rolig att använda medan alla andra färdigheter känns mer påtvingade i jakten på ”shines”.

Sen blir jakten på alla dessa stjärn-liknade-föremål alldeles för repetitivt bara en liten bit in i äventyret eftersom samma tillvägagångssätt används i flera banor i följd. Dessutom blir miljöerna i det soldränkta semesterparadiset snabbt tröttsamt, trots Nintendos ansträngningar att göra banorna varierande mot varandra.

Lyckligtvis vet vi hur det blev med nästa del i sagan? Soldränkta semesterparadiset lämnades åt sidan för den stora vida rymden - och det tackar vi såklart för.

Super-Mario Sunshine
2
Tveksamt
+
Grafiskt imponerade
+
Stundvis underhållande
-
Alldeles för repetitivt tillvägagångssätt att fånga ”shines”
-
Miljöerna blir snabbt tröttsamt
-
Nedbantad kontrollmönster för Mario
-
FLUDDs färdigheter känns påtvingade och mindre trevliga att använda under äventyrets gång
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Eh, menar du F.L.U.D.D.?

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Eh, menar du F.L.U.D.D.?

Givetvis menar jag det. Ändrat!

Medlem

Haha så olika man kan tycka.
jag tyckte Super mario 64 var tråkigt och såg fult ut på sin tid med Sunshine accepterade jag
minns dock inte om jag körde genom hela.
Jag har all stars, börjad med 64 men tröttnade så kör galaxy nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha så olika man kan tycka.
jag tyckte Super mario 64 var tråkigt och såg fult ut på sin tid med Sunshine accepterade jag
minns dock inte om jag körde genom hela.
Jag har all stars, börjad med 64 men tröttnade så kör galaxy nu.

Grafiskt är Super-Mario 64 väldigt primitivt, men hamnar rätt i så mycket annat. Sunshine ser förvånansvärt bra ut jämfört med dagens standard för Mario-spel. Sen var Gamecube ett kraftpaket för sin tid...

Jag har själv Allstars-samlingen och väntar ivrigt på att köra det första Galaxy. Inväntar bara min kära sambo som jag vill ha vid min sida. ♥️ Minns faktiskt att jag gillade det 1:a Galaxy något mer än det 2:a...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha så olika man kan tycka.
jag tyckte Super mario 64 var tråkigt och såg fult ut på sin tid med Sunshine accepterade jag
minns dock inte om jag körde genom hela.
Jag har all stars, börjad med 64 men tröttnade så kör galaxy nu.

Samma här skaffade All Stars och började med Mario 64, men tröttnade snabbt och har nu lagt det på is tillfället (men ska klaras ut så småningom). Märkligt nog så är just kontrollen något jag störde mig mest på i Mario 64 (tillsammans med kameran). I mitt fall beror det nog på att jag hoppade över hela Nintendo 64 eran och aldrig spelade Mario 64 när det kom så har ingen direkt nostalgi att falla tillbaka på.

Sunshine däremot är ett av mina favorit Mario och tycker ofta det får oförtjänt mycket kritik. Har inte testat All Star versionen ännu men kan tycka att det är lite synd att dom inte gjorde mer av Sunshine (och Mario 64) i samlingen när dom ändå höll på.

Medlem

Nu har jag skrivit upp dig på min svarta lista. Hur vågar du såga ett av mina favorit mario!
Uppskattar detta mer än odysse, 3d world (det med kattkostym) och galaxy, Galaxy tyckte jag var så dåligt att jag hoppade över 2an och spelade aldrig ut ettan.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Nu har jag skrivit upp dig på min svarta lista. Hur vågar du såga ett av mina favorit mario!
Uppskattar detta mer än odysse, 3d world (det med kattkostym) och galaxy, Galaxy tyckte jag var så dåligt att jag hoppade över 2an och spelade aldrig ut ettan.

Jag tycker helt tvärt om.
Hade inte kul en minut i Sunshine och det var nog första konsol Mario som jag inte slutförde.
Tråkig handling och ojämn svårighetsgrad.

Var inte Fludds röst ett dåligt val också?
Kanske hade passat bättre med något mer peppande än stel och apatisk(så som jag vill minnas det).

Gillade iofs inte Mario 64 först heller eftersom att jag föredrog bra 2D grafik istället för primitiv 3D.
Men jag gav det en andra chans några år senare och tog alla stjärnor.
Och nu så har man ju sett en del speed runs också och uppskattar spelet mer.

Galaxy 1 var bra och kändes rätt bra och storslaget som ett Mario spel ska göra.
Galaxy 2 var en vidareutveckling som optimera och förbättrade typ allt, så jag gillar 2:an mer än 1:an.

Jag övergav Nintendo efter Wii, så jag har tyvärr inte spelat varken Zelda, Mario, Mario Kart och Smash bros som kom efter...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tycker helt tvärt om.
Hade inte kul en minut i Sunshine och det var nog första konsol Mario som jag inte slutförde.
Tråkig handling och ojämn svårighetsgrad.

Var inte Fludds röst ett dåligt val också?
Kanske hade passat bättre med något mer peppande än stel och apatisk(så som jag vill minnas det).

Gillade iofs inte Mario 64 först heller eftersom att jag föredrog bra 2D grafik istället för primitiv 3D.
Men jag gav det en andra chans några år senare och tog alla stjärnor.
Och nu så har man ju sett en del speed runs också och uppskattar spelet mer.

Galaxy 1 var bra och kändes rätt bra och storslaget som ett Mario spel ska göra.
Galaxy 2 var en vidareutveckling som optimera och förbättrade typ allt, så jag gillar 2:an mer än 1:an.

Jag övergav Nintendo efter Wii, så jag har tyvärr inte spelat varken Zelda, Mario, Mario Kart och Smash bros som kom efter...

Jag gillade sunshine pga miljöerna och säkert också för att jag var i rätt ålder när spelet släpptes (typ 10-11år eller något fick det i julklapp samma år som det kom) Story är ju inget man spelar något mario för eller?
Anledningen till att jag ogillade galaxy är mest för att jag är väldigt emot wii hankontrollen säkert bra spel om man kommer orkar bli vän med den.

Medlem

Är lite för ung för att ha barndomsminnen från Super Mario 64 till skillnad från Sunshine som hör till ett av mina käraste spelminnen. Så lite förnärmad blev jag när jag i vuxen ålder insåg hur många det faktiskt är som håller det bland de sämre titlarna i serien.

Ska bli spännande att se om jag fortfarande tycker att det håller när jag skaffat mig en egen kopia av samlingen (förvånad över att de fortfarande finns i lager med tanke på tidsbegränsningen) eller om det enbart är nostalgin som legat och spökat i alla år. Och hur det står sig mot det hejdlöst populära Super Mario 64.

En fråga angående FLUDD, GameCube-kontrollen hade analoga avtryckare medan Nintendo Switch bara har digitala. Minns att man kunde styra vattentrycket beroende på hur långt in man höll avtryckaren. Hur fungerar det med de digitala avtryckarna? Känns spontant som att det borde kännas avsevärt mycket sämre.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag gillade sunshine pga miljöerna och säkert också för att jag var i rätt ålder när spelet släpptes (typ 10-11år eller något fick det i julklapp samma år som det kom) Story är ju inget man spelar något mario för eller?
Anledningen till att jag ogillade galaxy är mest för att jag är väldigt emot wii hankontrollen säkert bra spel om man kommer orkar bli vän med den.

Jag var 17, så det kändes väl kanske inte lika coolt för mig då :/
Köpte det på release.

Nja, jag upplevde karaktärer och storyn som så tråkig att jag kände ingen motivation till något i spelet.
Handlingen förstörde så att allt kändes tråkigt och meningslöst typ.
Upplevde nog också kontrollen som svår och att det var besvärligt platformande också, och som sagt väldigt ojämn svårighetsgrad.
Näe, hade nog svårt för det mesta i det spelet, tyckte inte att musiken eller röstskådespeleriet var någon höjdare heller.
Musiken var inte kass, men var lite seg typ.

Galaxy för dig kanske är som Mario 64 för mig då, ifall du ger det en chans alltså☺
Men du kanske skulle strunta i Galaxy och köra Galaxy 2 istället som sagt, eftersom att dem optimera typ allt.
Kände mig dock inte motiverad att ta allt i Galaxy spelen som i Mario 64, kommer inte riktigt ihåg varför, kanske var för bökigt?

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Haha så olika man kan tycka.
jag tyckte Super mario 64 var tråkigt och såg fult ut på sin tid med Sunshine accepterade jag
minns dock inte om jag körde genom hela.
Jag har all stars, börjad med 64 men tröttnade så kör galaxy nu.

Jag blev positivt överraskad att SM64 höll så pass bra idag, även om man fick bråka som själva satan med kameran under spelets hela gång. Sunshine spelade jag aldrig då jag inte ägde ett GC under uppväxten men tyckte det också är rätt kul och även fast det är annorlunda och konstigt på flera sätt kan man ändå uppskatta någonstans att Nintendo vågar ta Mario i nya riktningar gång på gång även om de numera börjar hitta sina "grundformer" för 2D- och 3D-varianterna.

Ser fram emot Galaxy när Sunshine är klart. Och när vi ändå är inne på ämnet Mariospel så var Odessey en ganska stor besvikelse. Superbra spel i alla områden utom det viktigaste; gameplay.

Medlem

Har så kära minnen från sunshine.. Var 15 år och jag och bror min fick en gamecube och det spelet i julklapp av mamma. Var så överraskad och tacksam då jag visste att hon inte tjänade mycket pengar och ändå ville unna oss denna julklapp. Kommer alltid ha en väldigt speciell plats i hjärtat! Utöver det vill jag minnas att jag uppskattade både de vackra miljöerna och spelmekaniken men kanske färgas av nostalgin. Kanske ska undvika att spela det igen och leva på minnena

Medlem

Mario Sunshine är bästa 3D Mario-spelet med det sagt, det är väldigt opolerat med det är någonting med miljöerna som jag bara älskar. Spelade igenom nu för första gången sedan jag spelade på en Japan-import på regionsmoddad GameCube. Precis lika bra nu som då, även om jag valde att skippa de blå mynten denna gång.

Medlem

Gillade Sunshine när jag var liten men ska nog lämna kvar den upplevelsen i minnet, tror inte det har åldrats särskilt bra.

Medlem

Jag gillade inte Sunshine så mycket när det kom, men det var nog också för att jag jämförde det mycket med Super Mario 64.
Nu tycker jag att det också är ett väldigt bra spel på sitt sätt, nya utmaningar och ett riktigt roligt spel.
Dock tycker jag att det är lite för lite med platser att åka till i spelet. Sen är det så fult att Bowser Jr. och Bowser kan prata engelska.


signatur

ゼルダの城

Medlem

I min mening var Sunshine långt mer intressant än Mario 64. Lätt 3.5 om inte 4 av 5.

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

Är lite för ung för att ha barndomsminnen från Super Mario 64 till skillnad från Sunshine som hör till ett av mina käraste spelminnen. Så lite förnärmad blev jag när jag i vuxen ålder insåg hur många det faktiskt är som håller det bland de sämre titlarna i serien.

Ska bli spännande att se om jag fortfarande tycker att det håller när jag skaffat mig en egen kopia av samlingen (förvånad över att de fortfarande finns i lager med tanke på tidsbegränsningen) eller om det enbart är nostalgin som legat och spökat i alla år. Och hur det står sig mot det hejdlöst populära Super Mario 64.

En fråga angående FLUDD, GameCube-kontrollen hade analoga avtryckare medan Nintendo Switch bara har digitala. Minns att man kunde styra vattentrycket beroende på hur långt in man höll avtryckaren. Hur fungerar det med de digitala avtryckarna? Känns spontant som att det borde kännas avsevärt mycket sämre.

Detta har man löst genom att använda 2 triggers på Switch-dosan, och det fungerar faktiskt helt okej. Ena knappen sprutar man bara på i ett läge, medan den andra kan man styra vattenstrålen i den riktning man önskar.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Gillade Sunshine när jag var liten men ska nog lämna kvar den upplevelsen i minnet, tror inte det har åldrats särskilt bra.

Grafiken har åldrats bra, men inte spelmekaniken dock.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Nu har jag skrivit upp dig på min svarta lista. Hur vågar du såga ett av mina favorit mario!
Uppskattar detta mer än odysse, 3d world (det med kattkostym) och galaxy, Galaxy tyckte jag var så dåligt att jag hoppade över 2an och spelade aldrig ut ettan.

Ajdå! Men, jag tror faktiskt att du hamnar på fler svara-listor när du sågar Galaxy-serien. 😉

Odyssey tycker jag endast är snäppet vassare än Sunshine - alltså inte särskilt bra heller.

Medlem

Jag spelade om Super Mario Sunshine ganska så nyligen med min son i somras (vi hade ett Mario-maraton). Jag har alltid haft goda minnen av det här spelet och har alltid försvarat det med frasen "hade detta kommit innan Super Mario 64 hade det varit mer hyllat". Nu provade jag som sagt att spela om det och med det kom ett par uppenbarelser.

Grafiskt är det ett grymt imponerande spel. För att vara från 2002 är det ruskigt snyggt, välpolerat och smidigt animerat. Du hittar inte många spel från det här året som håller väl upp idag på samma sätt. Det är inbjudande, trevligt och mysigt. Den här biten är nästan mer imponerande idag än då.

Något som däremot inte alls är sprudlande är spelet i övrigt. Visst finns det roliga shines att ta och tillfällen då jag tycker att det här trumfar Super Mario 64, men det är få gånger och långt mellan dem. Framförallt tycker jag att det är ett fördjäkla svårt Mario-spel. Jag förknippar inte den här spelserien med en svårighetsgrad för hardcore-spelare (Lost Levels får ursäkta), men Super Mario Sunshine är brutalt svårt.

Banorna utan Fludden, som många hyllar för sin minimalism och precision, är obarmhärtig. Jag ogillar så skarpt plattformsspel med instant death-moment, speciellt när de kommer utan ett vettigt check point-system. Det går väl än i spel som Super Meat Boy och Broforce, men det är ju också korta banor och i det sistnämnda fallet finns det just check points. Det är inte ovanligt i Super Mario Sunshine att jag kommer en bra bit in bara för att dö på ett sista hopp och sedan får börja om från början. Det är som att Nintendo insett detta och, istället för att skapa check points, strösslat extraliv på banan så att jag är inne i en ändlös återupprepning av samma bana tills jag klarat den. Inte bra speldesign.

Många av banorna är svåra för att kontrollen är bökig och omständig. Ta bergochdalbanan med Bowser-roboten som ett exempel. Du kastas fram och tillbaka som i en tvättmaskin och vet varken upp eller ner. När jag väl klarar banan känns det som mer tur än skicklighet. Eller bossen när jag spelar mot sjöodjuret vars tänder är smutsiga. Fy satan vilken oprecis kontroll som djävlas med en, dessutom på tid då jag inte kan vara under ytan hur länge som helst.

Det här spelet är en modern motsvarighet till Lost Levels och är så vansinnigt svårt jämfört med andra Mario-spel. På något sätt blir det än mer enerverande då allt utspelar sig på en tropisk paradisö.

De som älskar det här spelet föreslår jag att köra om det igen. De kommer att få ett bittert uppvaknande.

Spelsessionen slutade med att jag lämnade det halvfärdigt, vilket på ett sätt känns symboliskt. Det är nämligen så Super Mario Sunshine känns. Halvfärdigt.

Medlem

När man skriver en recension på ett gammalt spel måste man väga in dåtidens förutsättningar och hur spelen/hårdvaran var då, annars är man ute på djupt vatten. Att exempelvis hävda att grafiken i Super Mario Bros är kass i jämförelse med Super Mario Galaxy 2 är totalt irrelevant.

Super Mario Sunshine blev aldrig någon hit för Nintendo, varken då som nu. Det är ett mediokert spel överlag och för att vara ett Super Mario spel så är det rent ut sagt dåligt.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Den nya uppdateringen har kommit nu.

Så nu kan du ändra kamera inställningarna.
Jag har inte testat det än men jag testades precis Sunshine och spelade med Gamecube handkontrollen och det fungerar jättebra.
(Gamecube handkontrollen fungerade inte som den skulle till Sunshine innan uppdateringen)


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Den nya uppdateringen har kommit nu.

Så nu kan du ändra kamera inställningarna.
Jag har inte testat det än men jag testades precis Sunshine och spelade med Gamecube handkontrollen och det fungerar jättebra.
(Gamecube handkontrollen fungerade inte som den skulle till Sunshine innan uppdateringen)

Låter ju utmärkt. Det är inte så att Nintendo valde att ta med Galaxy 2 i samband med den här uppdateringen?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Låter ju utmärkt. Det är inte så att Nintendo valde att ta med Galaxy 2 i samband med den här uppdateringen?

Nej, tyvärr

Jag trodde ju aldrig att de skulle se till att Sunshine gick att spela med Gamecube handkontroll, men jag tror inte att Galaxy 2 kommer att komma till Super Mario 3D All-Stars men om man har tur så kanske de fixar det nästa gång

Tycker dock att det är synd att Gamecube handkontrollen inte blev anpassad till Super Mario 64 också.
A och B hoppar man med, X och Y slåss man med och Z kryper man med. Inte anpassat så att det ska gå att spela det smidigt med en Gamecube handkontroll.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar