Playstation 5 - dina första intryck?

Medlem
Skrivet av jbx:

Bra sammanfattning.
Jag tror problemen med Standby-läget redan är patchat, har använt standby varje dag sen releasen och inte haft ett enda problem. De jag önskar de patchar bort är att skivan börjar snurra någon gång i timmen trots att du inte ens spelar från den.

Ljudnivån är fantastisk i övrigt om man jämför med ps4, de enda jag kan komma på som är tystare är Xbox Series X, inget coil whine och fläkten är absolut tyst, hela tiden.

Har inte kunnat hitta några patch notes om att de löst problemet med rest mode.
Men skönt att det fungerar för dig iaf! 😁👍

signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

...men kan tycka att det finns ett otroligt lågt nextgen utbud just nu på spelfronten, efter demon souls har jag lirat igenom några ps4 backlogg spel, och ja Ghost of Tsuhima var ju fantastiskt på ps5an i 60fps men långt ifrån lika imponerande rent tekniskt som demon souls...Och när kommer nästa riktiga nextgen spel för min smak ? Jag kommer köpa Nioh collection nu i feb men det är ju bara "semi nextgen" updaterat med fokus på fps. Får väl spela Miles morales bara för att, dock så lockar inte det spelet mig alls.

Bra PS4 spel med grym grafik (som jag blev impad av iallafall, även om det är old-gen ):
- God Of War
- Red Dead Redemption 2
- Ghost of Tsuhima
- Last of Us Part II (ett måste!)

God of War Ragnarök lär ju vara ett ordentligt next-gen spel (får vi hoppas iallafall).
Ratchet and Clank: Rift Apart och Retournal ser också riktigt bra ut grafikmässigt. Tror de kommer visa upp en hel del!

F.ö. ang. handkontrollen...Astro's Playroom är ju en grym demo för handkontrollen, blev du inte impad av det? Blir spännande att se hur utvecklarna använder den i spel framöver.

Medlem
Skrivet av jbx:

De jag önskar de patchar bort är att skivan börjar snurra någon gång i timmen trots att du inte ens spelar från den.

This! Väldigt störigt när det brummar igång helt utan anledning.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Körde igång min idag för första gången, blev dock lite besviken och lite orolig gällande ljudnivån. Satt och bekantade mig med den och körde igång Astrospelet, efter någon timme eller så drog fläkten igång rejält, kände efter kring och på konsolen och den va svinvarm.
Ska tillägga att jag stoppat in min i vår mediamöbel och det är lite trångt därinne, hade egentligen velat ha lite luftigare runt den. Det blev bättre om jag öppnade luckan in till den, men hade hoppats att det inte skulle behövas då luckan endast består av högtalartyg.

Någon annan som märkt av att fläkten dragit igång på samma sätt? Och hur har ni era konsoler placerade?

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

Körde igång min idag för första gången, blev dock lite besviken och lite orolig gällande ljudnivån. Satt och bekantade mig med den och körde igång Astrospelet, efter någon timme eller så drog fläkten igång rejält, kände efter kring och på konsolen och den va svinvarm.
Ska tillägga att jag stoppat in min i vår mediamöbel och det är lite trångt därinne, hade egentligen velat ha lite luftigare runt den. Det blev bättre om jag öppnade luckan in till den, men hade hoppats att det inte skulle behövas då luckan endast består av högtalartyg.

Någon annan som märkt av att fläkten dragit igång på samma sätt? Och hur har ni era konsoler placerade?

Inte att jag hörde fläkten, men kändes väldigt varmt runt den i förra tv-bänken innan lite moddande. Var jävligt trångt där. Tog bort bakom så den kunde blåsa bort luften bättre, gjorde underverk.

Nu står den dock luftigare efter isärflyttning så det var väl bra för ps5an iallafall 😂

(Nej moddande av TV-bänk var inte orsaken)

signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Har det hänt någon av er att PS5 ger ifrån sig 3 snabba “beep“ när ni startar den med handkontrollen? Beepen låter som när man trycker på eject-knappen på konsolen utan att det sitter en skiva i. Det händer mig slumpmässigt. Inga felkoder eller meddelanden, konsolen fungerar som den ska.

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

Känns inte som en apparat man ska ha "instoppad" nånstans. Mycket under huven som ska "jobba"

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Mina första intryck är att Sony har fuckat upp releasen rejält
Men blir väl en tids nog antar jag.

Medlem
Skrivet av N_micke:

Inte att jag hörde fläkten, men kändes väldigt varmt runt den i förra tv-bänken innan lite moddande. Var jävligt trångt där. Tog bort bakom så den kunde blåsa bort luften bättre, gjorde underverk.

Nu står den dock luftigare efter isärflyttning så det var väl bra för ps5an iallafall 😂

(Nej moddande av TV-bänk var inte orsaken)

Ok, skulle faktiskt kunna rensa lite därinne jag med, får se om jag kan få till det. Tack för tipset 👍

Skrivet av Molotov:

Känns inte som en apparat man ska ha "instoppad" nånstans. Mycket under huven som ska "jobba"

Haha, nej, det är väl ifs sant. Men har man en klåfingrig ettåring hemma som älskar att dra och slå på saker så vill jag gärna skydda mina leksaker, han får vänta några år innan han får förtroendet 😊

Skribent

Och när fan ska jag få skriva i den här tråden då? *mumlar i bitterhet*

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

Ok, skulle faktiskt kunna rensa lite därinne jag med, får se om jag kan få till det. Tack för tipset 👍

Haha, nej, det är väl ifs sant. Men har man en klåfingrig ettåring hemma som älskar att dra och slå på saker så vill jag gärna skydda mina leksaker, han får vänta några år innan han får förtroendet 😊

Vet hur det är! Har min PS5 DE ståendes bakom lucka i mediamöbel (IKEA Bestå) och en nyfiken snart 3-åring samt 1-åring..

Gjort så att jag enbart i ”facket” har den där samt maximerat hyllnivå så det finns mycket plats uppåt för luftströmning. Har den i liggande läge. Det jag inte gjort är att slopa spånskivan bakom (som ändå bara är för syns skull), borde prova det för full effekt.

När jag väl slår igång PS5:an har jag alltid luckan öppen (annars överhettar det, blev så med PS4:an).

Osäker på om jag fått dålig fläkt (inte dubbelkollat antal blad), eller om det beror på konsolens placering, men den ”hörs” när den är igång, speciellt när man drar igång ett mer krävande spel. Men inte så jag störs (som day 1 PS4 a la jetmotorn).

PS. Kör ändå alltid med hörlurar då man har kids och fru i hemmet🙂

Medlem
Skrivet av MLundin:

Vet hur det är! Har min PS5 DE ståendes bakom lucka i mediamöbel (IKEA Bestå) och en nyfiken snart 3-åring samt 1-åring..

Gjort så att jag enbart i ”facket” har den där samt maximerat hyllnivå så det finns mycket plats uppåt för luftströmning. Har den i liggande läge. Det jag inte gjort är att slopa spånskivan bakom (som ändå bara är för syns skull), borde prova det för full effekt.

När jag väl slår igång PS5:an har jag alltid luckan öppen (annars överhettar det, blev så med PS4:an).

Osäker på om jag fått dålig fläkt (inte dubbelkollat antal blad), eller om det beror på konsolens placering, men den ”hörs” när den är igång, speciellt när man drar igång ett mer krävande spel. Men inte så jag störs (som day 1 PS4 a la jetmotorn).

PS. Kör ändå alltid med hörlurar då man har kids och fru i hemmet🙂

Just det, hyllan ovanför skulle jag nog eventuellt kunna höja ett steg.
Kanske får borra hål där bak och installera en datorfläkt eller nåt som blåser ut luften inifrån i värsta fall 😁

Har heller inte kikat på om jag har den bättre eller sämre fläkten.
Själv spelar jag oftast när grabben gått och lagt sig och då kan jag spela med luckan öppen, men min ocd gillar inte det 😊

Medlem

Så, jag hade turen att vinna på EG's lottning förra veckan och fick hem ps5an igår.
Första intrycken att den är snygg? clean? Tycker den passar bra bredvid datorn för tillfället, inte alls så stor. Kontrollen känns påkostad.

Fastnade för Astros playroom, det var förvånansvärt underhållande med hur det demonstrerar kontrollens funktioner och det träffar nostalgipunkterna väldigt bra med alla easter eggs.
Idag blir det att införskaffa demon's souls och se vad maskinen har att ge

signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Eftersom detta är en tråd där jag tror att många har sin PS5 tror jag att frågan passar bra här. Jag undrar nämligen hur stödet ser ut för mus och tangentbord till PS5? Är det någon som har testat? Berätta gärna vilka spel ni testat till också.

Medlem

tyst, snabb för att vara en konsol, billig, dålig tillgång.

kommer bli en bra konsolgeneration!

Medlem

Eftersom det var ett sånt tjat om hur tyst den skulle vara så blev jag lite besviken. Min hörs då i alla fall lite grann utan belastning. Å andra sidan låter den inte mer under belastning. Den låter nog ungefär som min PC (som jag förvisso kostat på för att hålla tyst).

Handkontrollen känns riktigt nice. Det blir spännande att se hur den kommer nyttjas i kommande spel.

Tycker läsaren på mitt exemplar låter en hel del, vid installation vill man helst byta rum. Mer nöjd med min Serie X. PS5 används mest nu bara för att testa uppdaterade spel av Sonys egna spel.

signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Skribent

Mina fem (eller sex) cents.
+ Tyst
+ Handkontrollen känns next gen
+ Menysystemet är äntligen fräscht och rappt

- Spelutbudet
- Installationsbuggar (Fått installera om spel vid flera tillfällen för att få dem att fungera igen)
- Storleken är lite otymplig
- Ingen Dolby Atmos eller Dolby Vision

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Fick min igår kväll. Väldigt nöjd än så länge. Den är tyst, snabb som fan och handkontrollen är ett klart steg upp från DS4. Skivläsaren hörs ordentligt när den går igång och jag undrar lite varför den gör det, men det är bara korta stunder då och då.

Har spelat lite God of War i 4K60 och det är riktigt trevligt.

Hoppas på 4K60 patchar eller PS5-versioner av TLoU 2 och Ghost of Tsushima också eftersom jag aldrig köpte dem till PS4, kände att det var lika bra att vänta och få en bättre upplevelse.

Nästa inköp blir nog Miles Morales Ultimate Edition, jag spelade aldrig Spider Man heller på PS4 och Performance RT läget ska ju vara magiskt har jag hört.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag tycker att det är en mysig konsol, snabb uppstartstid, skönt UI och eftersom jag är Souls spelare så var launchen inte något mindre än ett måste, har haft den sedan dag 1, har klarat ut Demons souls ca 4 ggr och nu spelar jag nya spider man.

TV: Samsung Q80T
Skaffade ny TV ca en vecka efter jag fick min PS5, lustigt nog dog den helt så nu sitter man med en 4k.

Allt som allt, trevlig konsol, snabb laddning och förväntansfulla exklusives.

Medlem

Även om tillgången var god så väntar jag på nästa revision pga barnsjukdomar (överhettade minnesmoduler i kombination med osäkra fläktar).

Force Feedback tekniken känns år 2003 i mina ögon. Har kört med Sidewinder 2 sen dess och gör det forfarande. Men förstår er som blir begeistrade, det var jag också. 🙂

Medlem

Inte imponerad av ps5. Det är en snabb ps4a typ.

Xbox har resume play (eller vad det heter) på flera spel. Ps5 enbart det senaste spelade spelet som på ps4.

Ps5an installerar ps4 versionen av spelen fast man väljer ps5 versionen. Det kanske är fixat nu. ( Men mitt Borderlands på disc installerade in ps4 versionen varenda gång)

Finns typ inga spel. Och priserna är löjliga 850kr för demon souls på psn🙃

Handkontrollen är häftig. Sen om det kommer utnyttjas i spel får framtiden utvisa.
Demon souls är jävligt snyggt.

Jag har en gaming PC så det kanske är därför jag inte blev så imponerad. Eller så hypade jag upp det för mycket så jag hade orimliga krav.
Slutade med att jag sålde mitt ps5. Köper ett senare när det finns mer spel.

Xbox verkar vara mer intressant än ps5. Men det handlar ju om spelen så Sony lär nog vinna denna gång också.

Men till alla som är ledsna över att ni inte får tag i någon ps. Ni behöver inte vara det ni missar inget.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Fick min igår kväll. Väldigt nöjd än så länge. Den är tyst, snabb som fan och handkontrollen är ett klart steg upp från DS4. Skivläsaren hörs ordentligt när den går igång och jag undrar lite varför den gör det, men det är bara korta stunder då och då.

Har spelat lite God of War i 4K60 och det är riktigt trevligt.

Hoppas på 4K60 patchar eller PS5-versioner av TLoU 2 och Ghost of Tsushima också eftersom jag aldrig köpte dem till PS4, kände att det var lika bra att vänta och få en bättre upplevelse.

Nästa inköp blir nog Miles Morales Ultimate Edition, jag spelade aldrig Spider Man heller på PS4 och Performance RT läget ska ju vara magiskt har jag hört.

Ghost of tsushima finns med ps5 patch, 4k 60hz

jbx
Medlem
Skrivet av Troll1:

Eftersom det var ett sånt tjat om hur tyst den skulle vara så blev jag lite besviken. Min hörs då i alla fall lite grann utan belastning. Å andra sidan låter den inte mer under belastning. Den låter nog ungefär som min PC (som jag förvisso kostat på för att hålla tyst).

Handkontrollen känns riktigt nice. Det blir spännande att se hur den kommer nyttjas i kommande spel.

Jämför man med ps4 så är ps5 jäkligt tyst men helt knäpptyst är den inte, Xbox Series X däremot, den är knäpptyst, inte en chans att du hör att den är igång och mosar ett 4k spel i 60fps.

Skrivet av A1200G:

Även om tillgången var god så väntar jag på nästa revision pga barnsjukdomar (överhettade minnesmoduler i kombination med osäkra fläktar).

Force Feedback tekniken känns år 2003 i mina ögon. Har kört med Sidewinder 2 sen dess och gör det forfarande. Men förstår er som blir begeistrade, det var jag också. 🙂

Det verkar vara extremt få maskiner som lider av barnsjukdomar och de flesta har redan patchats bort. Som att inte skaffa barn för de kan få spetälska.
Sen kanske du ska prova en ny handkontroll om du har haft din i 18år?

signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Dex
Medlem
Skrivet av A1200G:

Lite skillnad på den Force Feedback från 2003 jämfört med force feedback och adaptive triggers som finns på Dual Sense dock

Dex
Medlem
Skrivet av Ralf:

Xbox har resume play (eller vad det heter) på flera spel. Ps5 enbart det senaste spelade spelet som på ps4.

Ps5an installerar ps4 versionen av spelen fast man väljer ps5 versionen. Det kanske är fixat nu. ( Men mitt Borderlands på disc installerade in ps4 versionen varenda gång)

Handkontrollen är häftig. Sen om det kommer utnyttjas i spel får framtiden utvisa.

Jag har en gaming PC så det kanske är därför jag inte blev så imponerad. Eller så hypade jag upp det för mycket så jag hade orimliga krav.

Xbox verkar vara mer intressant än ps5. Men det handlar ju om spelen så Sony lär nog vinna denna gång också.

Men till alla som är ledsna över att ni inte får tag i någon ps. Ni behöver inte vara det ni missar inget.

Kan verkligen inte hålla med. Tycker jag hade missat väldigt mycket om jag inte hade haft turen att få tag på en. Är grymt nöjd med den och tycker den är en grym uppdatering jämfört med PS4.

Lite kul att du tycker att PS5 bara känns som en uppgradering av PS4, men inte har reagerat på det med Xbox då dom flesta tycker tvärtom enligt recensionerna jag har sett. Inklusive här på FZ

Men visst tycker alla olika! Hade varit lite tråkigt annars!

Medlem
Skrivet av Ralf:

Tror du hypa upp det sjukt jävla mycket ärligt talat , samt orimliga krav på det. Om du har en gaming pc så vet du ju hur det är med pc och konsoll.
Jag personligen fick tag i en snabbt som tur är och älskar den! Sjukt mycket bättre än ps4 på alla sätt och vis men jag köpte DE edition. Samt spelen fungerar så mycket bättre och mjukare med 60fps istället för 30. Spel tycker jag det finns gott om beror ju också även på tycke och smak. Valhalla och Ratchet å klank är mina favoriter med Apex som är laggfritt nu. Men även jedi fallen order och god of war i 60 fps är nice. Godfall , Demon soul är ju några som ser sjukt bra ut men tycker även valhalla är riktigt snyggt.
Så säga man missar något är lite missvisande då även alla spel laddar betydligt snabbare och Valhalla har ingen load time mer än när du kommer in i spelet. Fast travel är nu fast travel med några sekunder bara innan man är där.

Medlem

Vibrationerna från diskläsaren en gång i timmen oavsett om du spelar just det spelet eller inte är sjukt störigt! Det brusar upp i exakt 18 sek per timme för att sedan bli tyst igen. Det är inte en skiva utan alla skivor jag har testat med som gör så. Verkar dock främst bero på mjukvara då PS4an brusade upp vid start för att kolla licensen och blev sedan tyst men PS5an verkar ladda in skivor en gång i timmen. Har lagt bubbelplast under min för att minska vibrationerna tills en lösning finns från Sonys håll.

Medlem

Jag svävar i himlen just nu.

Medlem
Skrivet av Dex:

Kan verkligen inte hålla med. Tycker jag hade missat väldigt mycket om jag inte hade haft turen att få tag på en. Är grymt nöjd med den och tycker den är en grym uppdatering jämfört med PS4.

Lite kul att du tycker att PS5 bara känns som en uppgradering av PS4, men inte har reagerat på det med Xbox då dom flesta tycker tvärtom enligt recensionerna jag har sett. Inklusive här på FZ

Men visst tycker alla olika! Hade varit lite tråkigt annars!

Ja alltså. Xbox har jag aldrig testat, så har ingen aning. Men jag tycker det med att man kan hoppa in i 4-5 olika spel på direkten verkar coolt och verkligen "next gen"

Skrivet av Twicefire:

Tror du hypa upp det sjukt jävla mycket ärligt talat , samt orimliga krav på det. Om du har en gaming pc så vet du ju hur det är med pc och konsoll.

Ja förmodligen är det för att jag har en pc som är bättre än ps5 rent grafiskt osv. Jag har inte haft pc tidigare så varje konsolgeneration har ju varit en häftig uppgradering för mig.
Så jag hade nog orimliga krav

Skrivet av Twicefire:

Så säga man missar något är lite missvisande då även alla spel laddar betydligt snabbare och Valhalla har ingen load time mer än när du kommer in i spelet. Fast travel är nu fast travel med några sekunder bara innan man är där.

Ja visst är det uppgraderingar från ps4 så klart. Men inte så stora som jag inbillade mig i mitt huvud. Och just laddningstider är det ju stor skillnad på. Även om jag faktiskt aldrig stört mig på laddningstider på ps4an (förutom rockstars sinnessjuka laddningstider).

Skriv svar