En fundering runt detta med tillgång / efterfrågan (PS5, X-Box, GPUer)

Medlem
En fundering runt detta med tillgång / efterfrågan (PS5, X-Box, GPUer)

Så vi runt klotet lever i samhällen där många länder och ned på individ nivå tagit ordentligt med ekonomiskt stryk sedan ett antal månader tillbaka. I många fall med betydligt mindre disponibel inkomst än på länge pga. flunsan.

I den verkligheten så släpps nu inte bara en utan två spelkonsoler samtidigt som nya generationer av både GPUer/CPUer.
Detta månaden innan jul och "fattig januari", rimligtvis vill varken de som säljer PC hårdvara och de nya konsolerna fastna i rea-svängen under januari, och brist på hype saknas verkligen inte, utan skotta hem det som går i november till fullpris. Tror att även en hel del av pengar som normalt skulle ha spenderats under Blackfriday gjorts i investeringar i novembersläppen.

För att spelproduktionen på allvar ska ta fart måste det till en ordentlig installerad bas av de nya konsolerna som jag ser det, dvs. snabbt kunna visa på en omfattande maskinbas.

Med stor hypen nu innan december/jul så har man som jag ser det redan snappat upp mycket kapital som jag tror i många fall inte skulle spenderas när räkningarna för december börjar göra sig påminda.

Kanske har jag jättefel, men tror personligen inte att leveransproblem kommer att vara till nästa sommar eller ens till Q1 21, utan ett lagom pytsande av hårdvara sker nu då pengar finns i hushållen innan jul och för att rida max på hypen, och att det blir en mer normal handel/tillgång strax efter jul på det mesta i hårdvaruväg.

För som det ser ut nu finns inte lika mycket kapital/säkerhet hos konsumenterna för att lägga pengar på allt som "glimmar", som sagt en "kvällslig spekulation" och förstås stort grattis till all de som väntat och fått det som de beställt.

Till detta tillkommer förstås osäkerheten mellan aktörerna, när hoppar folk sin beställning, eller byter mellan bolag så jag tror på en tillgång som sagt på det mesta tidigt i januari.

Men med det sagt så står jag förstås själv i kö för en PS5a :), tror på januari

Var kloka använd sunt förnuft om ni handlar privat, och försiktiga generellt när ni hämtar ut dyrgriparna.

Edit in,
Mer text, rättstavning.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

1
Skriv svar