Xbox 360 - 15 år idag!

Backloggens befriare
Xbox 360 - 15 år idag!

Next-gen i all ära, men vad är era bästa minnen från Xbox 360?

Jag hade många fina upplevelser på den konsolen, och har det fortfarande via bakåtkompabiliteten.

Mina största ögonblick står nog mellan Oblivion, Mass Effect och Batman: Arkham Asylum dock.
Eller kanske Alan Wake?
Alan Wake var jag tvungen att spela ut i en sittning, kunde inte släppa det, trots flertalet försök.
De första ögonblicken i Mass Effect var magiska. Att landa i kolonin och inte ha en aning om vad som väntade.
Oblivion var anledningen till att jag köpte konsolen.
Och Batman: Arkham Asylum smög upp som från ingenstans och överraskade mig rejält.

Eller alla timmar man la på Guitar Hero och sedan Rock Band! Eller alla timmar man la på att skjuta ihjäl Locusts i Gears of War 1-3...
För att inte tala om alla timmar man la i ett postapokalyptiskt USA med Fallout 3 och New Vegas...


signatur

Ad hoc addendum

Farornas Konung

Byxmyndig!
Det var Guitar Hero och Rockbands storhetstid, la också många timmar på Oblivion.

Och just det ja. Hade 4 st Xbox360 som gjorde en vända till Tyskland!

Medlem

Woop woop! Grattis till 360:it som blivit byxmyndigt!

Oblivion helt klart. Största anledningen till varför jag köpte konsolen. Spelar fortfarande ibland när andan faller på. Är dock inne på mitt tredje (!) 360 så är nog den konsolgeneration jag lagt ut mest pengar på gott eller ont.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Fantastisk konsol! Åh, jag älskade mina olika 360.
Hade originalet (dog säkert två ggr), hade Halo 3-edition, sedan Halo Reach-edition och avslutade med Gears 3 - edition.
Trots en skakig start hårdvarumässigt var det ren spelglädje med denna konsol.

Hela Gears samt Halo: Reach blir nog mina starkaste minnen.
Spelar om Reach nu på min Series X i 4K HDR....som ett nytt spel <3

Medlem

Jag måste också slå ett slag för Guitar Hero. Attans vad roligt jag och mina kompisar har haft på alla dessa olika Guitar Heroes, men framförallt på Live versionen. Synd att Live bokstavligen talat dog

Medlem

Underbar konsol, förmodligen den som har skänkt mig mest glädje i vuxen ålder. Den tog online-magin från PC och skänkte den till konsolpöbeln.

Co-op i Crackdown och Gears of War var magiskt.

Xbox Live Arcade likaså med massor av bra spel.

Achievements... än idag ett beroende.

Edit: handkontrollen. M, m, mm.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bästa konsolen jag haft
På vinden nu mer men har väl runt 40 spel på skiva till den, första AC var magiskt.
4 polare i soffan med NHL, PES, Bomberman, CoD LAN, Guitar hero etc. etc.
Good old times.

Medlem

Var verkligen en konsol som kändes next gen när den kom


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så här på rak arm: Street Fighter IV, SoulCalibur IV och Eternal Sonata.

Medlem

Min topp 3 för 360:

1. Read Dead Redemption.
2. Mass Effect 1
3. Dragon Age / AC (kan inte bestämma mig riktigt)

Sedan minns man ju självklart sin första RROD, den fantastiska kontrollen, Halo, Gears of War, första Kinect och allt annat som hörde till den generationen.

Medlem

Topp 3 till 360:

1: The Elder Scrolls IV: Oblivion
2: Gears of War
3: Mass Effect

Skrivet av Mortyman:

Eternal Sonata.

Inte min topp 3, men definitivt ett grymt spel. Blev smått förälskad i den vackra musiken. Synd att det aldrig kom någon uppföljare. Dessa två kompositioner är mina favoriter.

Medlem

..att jag faktiskt aldrig spelat ett enda spel på en...jag borde köpa en begagnad bara för att


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Minns när man hämtade hem konsolen på releasedagen, var fjärde reserv på EBGames inne i stan på den tiden. Köpte PGR 3 som första spel och blev väldigt imponerad utav grafiken där jag satt och spelade på min CRT-tv.

Minns även när man köpte Dead Rising och man blev rekommenderad av Capcom att köra det på datorskärm ifall man hade en CRT-tv då man tydligen inte skulle kunna se HUD eller skriven text på en CRT.

Även när man startade upp Mass Effect första gången, ett spel jag knappt hade läst något om innan och blev i stort sett sittande hela natten när det kom.

Gears of War för att man inte hade sett något liknande vid det laget med.

Finns många spelfavoriter från den generationen men top 3 är nog

1. Mass Effect 2
2. Gears of War 2
3. Forza Motorsport 3


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Mitt mest minnesvärda 360 Moment ❤

Medlem

Cod 5 (kör fortfarande rätt ofta splitscreen)
Halo 3.
Gears of war.
Olika Battlefield
Och forza 3
Är nog det jag kört mest på min 360

Skaffade en rätt sent 2008 (arcade 256mb) men eftersom jag på den tiden var en sjörövare så blev konsolen bannad rätt snabbt så skaffade efter det en 360 s med hårddisk.

@Ankh om du köper en så satsa på en 360s eller e med hårddisk de är hyfsat tysta när du kör spelen från hårddisken jämfört med den första varianten, och om du får en tidig variant riskerar du rrod felet.

It's not a lake, it's an ocean

Jag var fattig då och hade inte råd att köpa en direkt utan väntade lite och köpte min första Xbox 360 begagnad (den dog senare, dock inte av det klassiska RROD). När HD DVD-driven kom köpte jag även den för att få uppleva HD-film för första gången på min 32-tums HD Ready-TV. Det såg snyggt ut, minns jag.

Spelmässigt handlade det mycket om Project Gotham Racing och Halo. När Halo 3 kom kändes det som att Xbox 360 var det bästa som hänt spelvärlden någonsin. En klar favorit var Alan Wake, som jag fortfarande tycker är det bästa Remedy har gjort sett till helhetsupplevelsen, och ett spel jag spelade utav bara helsike, även efter att Xbox One lanserats, var Sonic & All-Stars Racing Transformed.

Xbox 360 var högljudd och hade, som vi alla vet, problem i början. Men den hade en helt fantastisk handkontroll och sett över hela generationen var det en riktigt bra maskin. Nämnde jag Kinect? Nähä. Den var rätt trevlig också, under sina egna premisser. Det var när Microsoft sålda 25 miljoner Kinectkameror och fick hybris som det började gå utför.

Här en fin hyllningsvideo till Alan Wake:


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spelade främst på PS3 men kommer ihåg att min begagnade 360 som fick RROD så googlade jag till mig att man kunde vira in den i handdukar och sen slå på den och låta den stå så några timmar så man smälte till moderkortet på den med all värme som blev. Efter det fungerade den felfritt ända tills den åkte till tippen många år senare 👍😂


signatur

En styck signatur.

Medlem

Guitar Hero utan tvekan! I princip all musik jag lyssnar på nu kan spåras tillbaka till Knights Of Cydonia av Muse på Guitar Hero 3

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

@Ankh om du köper en så satsa på en 360s eller e med hårddisk de är hyfsat tysta när du kör spelen från hårddisken jämfört med den första varianten, och om du får en tidig variant riskerar du rrod felet.

Tack för tipset!!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Så många bra lir på 360n, svårt att komma ihåg alla. Men några höjdpunkter för mig är nog Red dead redemption, Alan Wake, GTA 4, Assassin's Creed 2, Mass effect, The Force Unleashed, Saints Row 2, Call of Juarez, och Dead Rising. Säkert glömt några.

Medlem

Utan tvekan Red Dead Redemption. Därefter Skyrim och GTA 5.
Många minnen med mina söner.

Medlem

Åhh 360n var en riktigt bra konsoll!
Mina favoriter var:
-Red Dead Redemption
-Bad Company 1&2
-BF 1943 (eller var det 1942?)
-Rainbow Six Vegas
-Perfect Dark remastern
-Fable 3
-Tes Oblivion
Säkert många fler som jag har glömt

Inaktiv

En av de absolut bästa enheterna någonsin,mycket tack vare hur bra den var online.
Hur många kvällar som helt med öl och online. Left 4 dead, Guitar hero, Perfect dark online, Mass effect, Oblivion, Bully mm. Sett till spelen som kom under den eran var det en perfekt generation.

Medlem

Sommaren 2010 spenderades i högsta möjliga mån med 360, spelandes Modern Warfare 2. Något som inte var lika kul var alla brittiska 10-åringar som skrek i mikrofonen och sprang runt med UMP45 + Marathon/Lightweight/Commando.

En annan grej jag minns starkt var att jag rippade CD-skivor och lyssnade på musik medans jag spelade Halo och CoD.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Åh jag älskar min 360 än idag Halo 2 , 3 reach underbart roliga spel sedan får jag ej glöma arcde spelen som contra of pahntasy star var nice o spela igen eller spel som fable 3 och Toy Soldiers , Eternal sonata, Magna Carta 2, The last remnant, Infinte undisovery, Lost oddesy, Blue dragon, Phantasy star universe.

Medlem

Gillade verkligen menyerna på Xbox 360.

Jag köpte 360 mest för jag testade Bowling på Kinect Sports! Så sjukt bra!
https://www.youtube.com/results?search_query=bowling+kinect+s...

Medlem

GTA IV o Bioshock är nog mina bästa. RROD var en mindre bra

NuZ
Testpilot

Oblivion, Mass effect och Alan wake har jag starkast minnen av. Gears of war var också bra


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Ankh:

Tack för tipset!!

Man kan installera spel på usb-minnen och externa diskar också, så inte så viktigt med hårddisk i den.

Halo 3 och gears of war.

Köpte Halo 3 när jag köpte min konsoll och sen körde det tillsammans med en polare. Gears of war minns man också med hur jäkla episkt och brutalt allt kändes. Första gången man fick en motorsågs-kill så var man helt chockad.

12
Skriv svar