Medlem
boktips

Har precis köpt mig en läsplatta (kobo libra h2o) och är himla nöjd hittills... har hunnit läsa ut

* Låt den rätte komma in
* Cthulhu vaknar
* Den sista önskningen
* Ödets svärd

behöver tips på bra fantasy / skräck böcker att ladda hem till den, helst på svenska.

Medlem

Silverdolken av Katherine Kerr om den (och efterföljande böcker i serien) finns.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Silverdolken av Katherine Kerr om den (och efterföljande böcker i serien) finns.

hittade tyvärr inte den på Adlibris, får kika runt lite och se om jag hittar dem. Vad handlar dem om?

Medlem

Vet inte om du hittar dem men flera böcker av Andreas Roman och Anders Fager är bra skräck på svenska!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

SoL
Medlem

Varken fantasy el skräck men jag älskar Dennis lehanes kenzie and gennaro serie och mystic river, rött regn på svenska, mycket bra bok.

Medlem

Nick Perumov - Svärdets väktare. En fantasy serie på 12 böcker tror jag.
Stephen King - Det mörka tornet.
En serie på 7 böcker.

Medlem

Jag gillar serien The Stormlight Archives av Brandon Sanderson. Det är fantasy och fjärde boken släpptes nyligen (på engelska), så det är en bokserie som ännu inte är avslutad men har man inga problem med att gå och vänta på uppföljare så kan det vara värt att ge den ett försök.

Tog mig nog en femtio sidor innan jag började komma in i världen och berättelsen, men så brukar det vara för mig.

The Name of the Wind är första boken i en trilogi (sista boken ej släppt än), även den fantasy, som kan vara värd att läsa också. Var ett tag sedan man läste nu då det tar lite tid för käre herr Rothfuss att slipa klart sista boken.

Medlem
Skrivet av TeveT:

The Name of the Wind är första boken i en trilogi (sista boken ej släppt än), även den fantasy, som kan vara värd att läsa också. Var ett tag sedan man läste nu då det tar lite tid för käre herr Rothfuss att slipa klart sista boken.

Väntar på sista boken jag med. Lite tråkigt att behöva vänta några år på fortsättningen men så är det ibland.

Medlem

tidens hjul tror jag serien hette. den med rand al´thor som huvudperson.
en hur bra som helst serie i fantasy stuket.

FM-guru
F.d. Sisyr

Avslutade precis The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch. Första boken i en serie ("Gentleman Bastard"). Inte alls dum. Annars är en stående rekommendation Joe Abercrombies böcker. Hans serie "The First Law" är överlag riktigt bra.

På temat skräck föreslår jag Johnny Got His Gun av Dalton Trumbo. Hemsk och välskriven, hemskt välskriven rentav. Blood Meridian av Cormac McCarthy är en brutal klassiker. Våldsam och fylld av misär. Jippie. Mycket bra bok, dock.

Finns ju även Peter Watts som skriver mörka sci-fi-thrillers där existentiell skräck är ett primärt tema. Framför allt Blindsight och Starfish är några väldigt välskrivna, otäcka böcker - även om det rent tekniskt inte kategoriseras som "skräck".

Ingen aning om hur många av dessa som finns på svenska tyvärr. Förhoppningsvis några av de mer populära författarna i alla fall. Johnny Got His Gun finns garanterat, t.ex.

Medlem

Tack för alla tips, skall kolla upp allihopa och se vad jag kan hitta. Är det någon annan som läser på läsplatta btw?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av robbis:

Tack för alla tips, skall kolla upp allihopa och se vad jag kan hitta. Är det någon annan som läser på läsplatta btw?

Läser "på riktigt" eller på mobilen än så länge, men jag har funderat på att skaffa läsplatta. Potentiell julklapp till mig själv, kanske.

Medlem

Kan rekommendera den senaste trilogin jag läste. Den heter Den Söndrade Jorden av N. K. Jemisin.
Väldigt intressant värld och story.
Sen en serie som jag läste för några år sen. Sagan om klanen Otori. Fem böcker. Utspelar sig i ett fiktivt feodalt Japan och har inslag av magi. Kanske lite mer en ungdomsserie men jag tycker ändå den är bra.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skribent

Magikerns saga (The Artefacts of Power) är en riktigt bra fantasy-serie av Maggie Furey som jag varmt rekommenderar. Den börjar med boken "Aurian". Tror att det är fyra böcker på engelska men åtta på svenska.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

tidens hjul tror jag serien hette. den med rand al´thor som huvudperson.
en hur bra som helst serie i fantasy stuket.

Wheel of Time, precis. Av Robert Jordan & Brandon Sanderson. Bra serie! Ska också få en Tv-serie iirc.

Robin Hobb:
The Farseer Trilogy.
The Tawny Man Trilogy.
The Fitz and the Fool Trilogy (when complete)
Liveship Traders Trilogy.
The Rain Wild Chronicles.
Soldier Son Trilogy.

Är också alla väldigt bra.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

tidens hjul tror jag serien hette. den med rand al´thor som huvudperson.
en hur bra som helst serie i fantasy stuket.

Wheel of time eller Sagan om drakens återkomst på svenska. Det produceras dessutom en tv-serie i nuläget med ex. Rosamund Pike i en av rollerna.


signatur

Constants and variables

Medlem

Se över vad Dean Koontz har att erbjuda, bra skräck.


signatur

Constants and variables

phi
Medlem

The First Law av Joe Abercrombie
Malazan Book of The Fallen av Steven Erikson

Medlem

Dune
Sapiens av Yuval Noah Harari

Medlem

The Faithful and the Fallen-serien av John Gwynne. Finns nog dock bara på engelska.
Sagan om Drakens Återkomst - Robert Jordan.


signatur

Submission is for the weak

NiC
Medlem
Skrivet av TeveT:

Jag gillar serien The Stormlight Archives av Brandon Sanderson. Det är fantasy och fjärde boken släpptes nyligen (på engelska), så det är en bokserie som ännu inte är avslutad men har man inga problem med att gå och vänta på uppföljare så kan det vara värt att ge den ett försök.

Tog mig nog en femtio sidor innan jag började komma in i världen och berättelsen, men så brukar det vara för mig.

The Name of the Wind är första boken i en trilogi (sista boken ej släppt än), även den fantasy, som kan vara värd att läsa också. Var ett tag sedan man läste nu då det tar lite tid för käre herr Rothfuss att slipa klart sista boken.

Skrivet av Neverwild:

Väntar på sista boken jag med. Lite tråkigt att behöva vänta några år på fortsättningen men så är det ibland.

Lite tid? Några år? Den släpptes ju 2011! Det är en evighet!

Medlem
Skrivet av NiC:

Lite tid? Några år? Den släpptes ju 2011! Det är en evighet!

Oj är det så lång tid sen.
Tur man haft annat att läsa under tiden.
Men lär bli att läsa dom gamla innan sista sen så man minns allt.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Läser "på riktigt" eller på mobilen än så länge, men jag har funderat på att skaffa läsplatta. Potentiell julklapp till mig själv, kanske.

Jag började läsa på min vanliga tablet men den var alldeles för tung och blev jobbigt för ögonen sent på kvällen när man läst ett tag. Därför jag beslutade att köpa en riktig läsplatta och OJ vilken skillnad, älskar den. Lättare än en pocket och mjukt och skönt för ögonen även i mörker. Kan lätt rekommendera om du läser mycket, dessutom väldigt billigt med eböcker har jag märkt. kan fynda från 8kr och de dyrast har typ legat på 79kr. Jag valde Kobo för amazon är låst till deras format, kobo klarar ALLA format och man kan även låna böcker på biblan direkt till den.

Medlem
Skrivet av NiC:

Lite tid? Några år? Den släpptes ju 2011! Det är en evighet!

hittade böckerna men inte som eböcker tyvärr, bara pocket

Medlem
Skrivet av Nuckan:

Se över vad Dean Koontz har att erbjuda, bra skräck.

intressant, hittade många eböcker av honom. någon speciell ordning eller vart börjar man?
https://www.adlibris.com/se/sok?q=dean+koontz&filter=format_s...

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

tidens hjul tror jag serien hette. den med rand al´thor som huvudperson.
en hur bra som helst serie i fantasy stuket.

verkar bara finnas som ljudböcker vad jag kan hitta tyvärr

Medlem
Skrivet av robbis:

intressant, hittade många eböcker av honom. någon speciell ordning eller vart börjar man?
https://www.adlibris.com/se/sok?q=dean+koontz&filter=format_s...

Han har skrivit några följetonger och en hel del fristående böcker så håll koll på att inte välja en mitt i någon serie. Jag kan rekommendera Vintermåne och även Midnatt som är helt fristående. Vintermåne lutar mer åt skräck och Midnatt science/fiction och skräck.


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av robbis:

intressant, hittade många eböcker av honom. någon speciell ordning eller vart börjar man?
https://www.adlibris.com/se/sok?q=dean+koontz&filter=format_s...

draktårar är väldigt bra.

Medlem

Skulle rekommendera att läsa på engelska om möjligt, speciellt för fantasy. Svenska översättare gör ofta ett ganska dåligt jobb, långa väntetider, vissa serier översätts bara delvis, listan av anledningar är lång.

Medlem
Skrivet av Nuckan:

Han har skrivit några följetonger och en hel del fristående böcker så håll koll på att inte välja en mitt i någon serie. Jag kan rekommendera Vintermåne och även Midnatt som är helt fristående. Vintermåne lutar mer åt skräck och Midnatt science/fiction och skräck.

Tack som fan.

12
Skriv svar