AMD RX 6800-grafikkorten släppta – men finns inte att köpa i Sverige

Robot
AMD RX 6800-grafikkorten släppta – men finns inte att köpa i Sverige

Och det kan dröja innan de dyker upp.

#amd, #radeon-rx-6800


Medlem

Tänk alla som flydde från Nvidia, efter deras fiasko lansering, för att söka tröst hos AMD...

Medlem

Att det ska strula med grafikkorten... först Nvidia och nu AMD. Den som väntar på något gott...

Jag fick i alla fall mitt efterlängtade RTX 3080 idag!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Jag tröttnade på att vänta så jag köpte 3090 förra veckan och ett 3070 till tjejen.

Medlem

Flera "papperslanseringar" nu på raden.
Man har bara hunnit tillverka för "syns skull"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Riktigt dåligt tålamod hos gamers döma av forumen här och på SweC.

Medlem
Skrivet av Pixelwood:

Jag tröttnade på att vänta så jag köpte 3090 förra veckan och ett 3070 till tjejen.

Du måste verkligen ha tröttnat rejält om det var värt att lägga 8-10k extra för att få ett 3090.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

phi
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Riktigt dåligt tålamod hos gamers döma av forumen här och på SweC.

Det är nog många precis som jag som suttit och väntat sedan årsskiftet på att uppgradera och så när både AMD och Nvidia väl släpper nytt så det nästintill omöjligt att få tag på både grafikkort och processorer.

Lägg sedan till att det varken går att få tag på PS5 eller Xbox Series X. Då blir man ganska jävla less alltså.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Du måste verkligen ha tröttnat rejält om det var värt att lägga 8-10k extra för att få ett 3090.

Jajamen, dock ett bättre kort på alla sätt och 24gb vram lär ju räcka ett tag.

Men absolut är det överprisat som satan. För mig å tjejen är det dock viktigt att kunna spela så detta var enklaste utvägen så att säga.

Medlem

Viktigare att vara med och konkurrera på pappret än att faktiskt leverera. AMD ligger alltid ett- eller ett par år bakom Nvidia. Tyvärr med tanke på att konkurrens är bra för våra plånböcker.

Medlem

Jag gav upp på detta nu. Köpte en ny TV istället som jag funderat på ett tag också inför PS5 så nu är den rutan bockad iallafall. Fan om jag inte skulle fått köpt nått alls i år.

ELF
Medlem

Ja, men inte på ett bra tag. Köpte nyligen 5700XT och inväntar 6900XT. Men är inte så dum så jag köper det till fullpris. Det kan få sjunka några tusen först....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag beställde faktiskt en series x istället för grafikkort får bli grafikkort nästa gång typ 4080/7800xt.

Skrivet av IMSG:

Viktigare att vara med och konkurrera på pappret än att faktiskt leverera. AMD ligger alltid ett- eller ett par år bakom Nvidia. Tyvärr med tanke på att konkurrens är bra för våra plånböcker.

AMD 6800 6800xt och 6900xt som släpps snart skulle inte jag säga att de ligger ett eller ett par år efter nvidia.

Ge det en månad eller två så blir det nog enklare att få tag på grejer, det är i stort sett alltid brist på grafikkort direkt efter lansering.

Medlem

Stämmer verkligen pris på 10.000 för ett XT? Då skulle ÅF ha ett påslag på 42% (om 0kr vinst vid 7000:- stämmer). Låter mycket i den här branchen...

Medlem

Lyckades äntligen beställa ett 3070 som nu är påväg från Inet!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av maq777:

Stämmer verkligen pris på 10.000 för ett XT? Då skulle ÅF ha ett påslag på 42% (om 0kr vinst vid 7000:- stämmer). Låter mycket i den här branchen...

Vi får nog vänta till det finns ett överflöd av kort innan priserna blir normala, men det finns alltid superdyra varianter av kort. Vet att det fanns rtx 2060 modeller som var dyrare än de billigare 2070 när jag kikade förra året.

Inaktiv
Skrivet av phi:

Det är nog många precis som jag som suttit och väntat sedan årsskiftet på att uppgradera och så när både AMD och Nvidia väl släpper nytt så det nästintill omöjligt att få tag på både grafikkort och processorer.

Lägg sedan till att det varken går att få tag på PS5 eller Xbox Series X. Då blir man ganska jävla less alltså.

Ja det är ju allmänmänskligt. Känns som att det finns två "skolor", antingen känner man att man lika gärna kan vänta ett tag till då man ändå väntat så länge eller så blir man riktigt less. Beror väl lite på hur mycket man sett fram emot släppet förstås.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jag var en av de lyckliga som fick tag på ett 6800 förra veckan. Lite plåster på såren då mitt PS5 ser ut att vänta på sig till sommaren 2021.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Ja det är ju allmänmänskligt. Känns som att det finns två "skolor", antingen känner man att man lika gärna kan vänta ett tag till då man ändå väntat så länge eller så blir man riktigt less. Beror väl lite på hur mycket man sett fram emot släppet förstås.

Är man i behov att uppgradera kan jag tänka mig man blir mer upprörd än om det rör sig om ett "villhöver" tänk


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

inte en chans att jag köper ett nytt grafikkort till de här överpriserna... mitt 1070 får hänga med en vända till.

Medlem

Haha, minns att AMD gick ut med att Big Navi minsann inte skulle vara en "papperslansering som 3000-serien".

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Vi får nog vänta till det finns ett överflöd av kort innan priserna blir normala, men det finns alltid superdyra varianter av kort. Vet att det fanns rtx 2060 modeller som var dyrare än de billigare 2070 när jag kikade förra året.

Priserna kommer inte gå ner, det här är den marginal AMD har gett till tillverkarna och de har inget annat val än att sätta priset såhär högt.
De billigaste korten ligger runt 9500 till 10000 för 6800XT.
Strix och såna varianter kostar närmare 11-12000.

Medlem

Ser ut som min 970 får arbeta lite längre ändå.

Medlem
Skrivet av loerk:

Priserna kommer inte gå ner, det här är den marginal AMD har gett till tillverkarna och de har inget annat val än att sätta priset såhär högt.
De billigaste korten ligger runt 9500 till 10000 för 6800XT.
Strix och såna varianter kostar närmare 11-12000.

Då behöver de ett stort lycka till, för att konkurrera med 3080 med de priserna...

Gnällkuk
Skrivet av maq777:

Stämmer verkligen pris på 10.000 för ett XT? Då skulle ÅF ha ett påslag på 42% (om 0kr vinst vid 7000:- stämmer). Låter mycket i den här branchen...

Det är för att priserna AMD stoltserade med var lika mycket papper som lanseringen. Hade de sålt referens till MSRP hade de t.o.m. gått BACK på korten. Jag skulle tro att de ligger på runt 5% vinst per kort när de kostar runt 11 papp.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är för att priserna AMD stoltserade med var lika mycket papper som lanseringen. Hade de sålt referens till MSRP hade de t.o.m. gått BACK på korten. Jag skulle tro att de ligger på runt 5% vinst per kort när de kostar runt 11 papp.

Fast återförsäljaren säger just det enligt artikeln:
"en återförsäljare säger till Sweclockers att det i bästa fall skulle ge en vinst på... noll kronor".

Vilket skulle innebära 3000:- i vinst om kortet kostar 10k, i bästa fall. Inte ens AMD skulle sätta ett MSRP där en ÅF får en förlust med 50% som i ditt exempel. Det låter inte heller rimligt. Verkligheten/Sanningen ligger nog någonstanns mitt i mellan AMD och ÅF (eller mellan ljugare 1 och ljugare 2 som jag brukar kalla dem).

edit: det heter visst lögnare... men det låter coolare med ljugare!

Medlem
Skrivet av maq777:

Fast återförsäljaren säger just det enligt artikeln:
"en återförsäljare säger till Sweclockers att det i bästa fall skulle ge en vinst på... noll kronor".

Vilket skulle innebära 3000:- i vinst om kortet kostar 10k, i bästa fall. Inte ens AMD skulle sätta ett MSRP där en ÅF får en förlust med 50% som i ditt exempel. Det låter inte heller rimligt. Verkligheten/Sanningen ligger nog någonstanns mitt i mellan AMD och ÅF (eller mellan ljugare 1 och ljugare 2 som jag brukar kalla dem).

Det är inte vad han pratar om. Det AMD har gjort är att pressa ner vinstmarginalen för tillverkare.
Som SweC skriver i sin artikel sägs det vara mindre än 11% vinstmarginal på dessa kort för AIBs, därför pressas priserna upp i skyarna.

Medlem
Skrivet av loerk:

Det är inte vad han pratar om. Det AMD har gjort är att pressa ner vinstmarginalen för tillverkare.
Som SweC skriver i sin artikel sägs det vara mindre än 11% vinstmarginal på dessa kort för AIBs, därför pressas priserna upp i skyarna.

Är du säker? Det står ju i meningen efter: "I praktiken skulle butikerna gå back på varje sålt kort." Obs butik, inte AIB.

Medlem
Skrivet av maq777:

Är du säker? Det står ju i meningen efter: "I praktiken skulle butikerna gå back på varje sålt kort." Obs butik, inte AIB.

"En av AMD:s allra närmsta partnertillverkare berättar att de normalt har marginaler på redan låga 10–12 procent, men att AMD i det här fallet pressat marginalerna till "historiskt låga" nivåer, vilket bidrar till omöjligheten att möta AMD:s rekommenderade priser."

Detta är vad som ställer till det för ÅF.

Gnällkuk
Skrivet av maq777:

Är du säker? Det står ju i meningen efter: "I praktiken skulle butikerna gå back på varje sålt kort." Obs butik, inte AIB.

Skrivet av loerk:

"En av AMD:s allra närmsta partnertillverkare berättar att de normalt har marginaler på redan låga 10–12 procent, men att AMD i det här fallet pressat marginalerna till "historiskt låga" nivåer, vilket bidrar till omöjligheten att möta AMD:s rekommenderade priser."

Detta är vad som ställer till det för ÅF.

Precis, utöver att de behöver köpa in delarna från AMD behöver de också täcka kostnaderna för utvecklingen av sina egna PCBer, kyllösningar osv. 5% kanske t.o.m. är i överkant.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar