Snabbkollen – Sparar du kartonger från dina elektronikprylar?

Robot
Snabbkollen – Sparar du kartonger från dina elektronikprylar?

Det kan ju bli några nya kartonger i natt.

#black-friday, #snabbkollen


Medlem

Jag gör det alltid, utifall jag skulle vilja returnera det, alt sälja det. Ger bättre värde dock tar det plats då jag har fullt av lådor liggandes.

Backloggens befriare

Jag sparar de flesta sorters kartonger, men går igenom dem ett par gånger per och kasserar inaktuella kartonger.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Vissa sparas men oftast återanvänds eller åker på återvinningen med dom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Frågan är dock varför man t.ex. sparar en routerförpackning? Jag kan förstå det till konsoler och liknande.
Men det finns det som bara är udda, om man byggt ihopa en dator och sparar alla små förpackningar för grafik, cpu osv.

Nu är jag inte bättre själv, än att jag faktiskt sparat alla olika lådor, men också kastat ut dom flesta.
Sen om 20 år, kommer jag sitta på mitt loft och undra varför jag inte sparade lådan och min gamla router, den hade ju varit värd en förmögenhet!

Medlem

Jag gör det oftast, i alla fall ett tag (för eventuell retur eller service). Ibland undrar jag va fan jag håller på med Har alldeles för mycket prylar.

Dex
Medlem

Brukar spara dom flesta kartongerna förutom små köp, men brukar försöka gå igenom kartongerna då och då och slänga dom som inte känns så lönt att behålla längre för det tar rätt mycket plats

Medlem

Sparar åtminstone så länge det är garanti el. Reklamationsrätt kvar ifall man behöver skicka iväg dem på reperation.

Lägger dem på vinden eller i garaget

Medlem

Vissa lådor är bra att spara på, tex lådan man får sin TV i är toppen om man eventuellt kommer flytta i framtiden. Har själv utnyttjat den 2 gånger inom de senaste fem åren innan man köpte hus sen kastades lådan samt TV och köpte ny större istället fast den lådan stod ett tag i garaget sen kastades den också (mer för garantin).

Barnens legolådor sparar jag men annars hivar jag gärna lådor.

KoP
Medlem

Kartonger till konsoler och kameror är i princip dom enda kartongerna jag lägger på lager.

Och nej blir inga nya kartonger under black friday. Rea handlar aldrig.

Medlem
Skrivet av Avantasia:

Sparar åtminstone så länge det är garanti el. Reklamationsrätt kvar ifall man behöver skicka iväg dem på reperation.

Lägger dem på vinden eller i garaget

Samma här. Missade en kartong en gång när jag returnerade en felaktig vara och butiken lärde mig att kartongen är en del av produkten om jag ska reklamera.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Skribent

Saker som kan tänkas ta skada om jag måste flytta brukar jag spara kartonger till, som grafikkort och bildskärmar. Även spelkonsoler eftersom de är bra att packa allt i om man säljer dem.

Medlem

Ja, tills garantin löper ut.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Jag har en halv källare med kartonger i blandade storlekar men som tur är så gillar ungarna att pyssla och bygga slott,baser mm så det tunnas ut i TT någorlunda ok kretslopp...tills den dagen man måste rensa ut allt detta förstås 😀

Medlem

Skönt att se någon ställa frågan och att andra också sparar kartonger, så det inte bara är jag som är galen häromdagen så tänkte jag.. "asså va fan har jag sparat de här för??" Och slängde en hel del gamla kartonger.
Jag svär att jag såg glädjetårar i min sambos ögon

jbx
Medlem

Sparar kartonger så länge garantin för diverse elektronik men för spelkonsoler spara jag längre, har t.ex kartongen kvar för ps3 och Xbox 360.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Tyvärr är jag en hoarder av kartonger men har blivit bättre med att jag var tredje månad måste slänga saker.

Medlem

När det rör sig om lite dyrare saker (TV, konsoler, telefoner m.m.) så sparar jag kartongerna. Mest för att det höjer värdet vid försäljning, men också för att kartongerna kan komma till användning vid ev flytt eller om man måste skicka grejerna vid försäljning.

Medlem

Beror på. Jag sparar i princip allt jag använder i musikproduktion (synthar, effektpedaler, mixerbord), men det är mest för att jag köper och säljer extremt mycket beg, inbillat mig att det ger lite mervärde. Om inte annat så köper jag själv bara grejer med originalförpackningen kvar. Känns seriösare än att få möget nertryckt i en gammal kasse från systemet.

Medlem

Till dyrare saker sparar jag.
Konsoler, telefoner, laptops, tv.
Schysst att packa i när man kränger dem vidare i framtiden.

Medlem

Jag brukar spara på lådor till pryttlar som jag troligtvis vid något tillfälle kommer sälja, speciellt om det är någon mysko storlek.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Samma här. Missade en kartong en gång när jag returnerade en felaktig vara och butiken lärde mig att kartongen är en del av produkten om jag ska reklamera.

Låter märkligt.
Eller menar du att du köpte fel vara? inte fel på varan?
Det är inget krav på embalage ska vara med osv om varan inte fungerar som den ska.
Däremot ångrar man så ska allt så klart återställas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltid om man behöver reklamera!

Medlem

Ja och sambon blir lika förbannad varje gång.

Medlem

Fick slänga en hel del kartonger när jag och min fru flyttade ihop, haha!
Men nu har vi flyttat till ett hus med kallvind så där är det perfekt att stuva upp kartonger
Men försöker att bara behålla såna som behövs vid försäljning eller flytt typ.

Medlem

Egentligen är det lite komiskt att spara massa kartonger för att öka värdet vi andrahandsförsäljning några tusenlappar och sen stoppa in dem i sin lägenhet/hus för uppåt 30k-100k/m² inköp och/eller uppåt 100 kr/m² månaden i hyra.
Jag sparar dock allt för många kartonger men slänger dem ibland.

Medlem

Ja på dyrare saker. Är typ ett måste om man ska sälja vidare/returnera

Och sen har jag extra tillbehören som är för hårdvaran i kartongerna så jag vet vad är till vad om jag skulle behöva
Vet fan hur jag skulle organisera det annars

Medlem

Brukar spara det fram till garantin tar slut. Är bra att ha om det behövs lämnas tillbaka eller för reparation. Sparar dock för mycket av gamla datorkomponenter som jag alltid tänker är bra att ha som reserv delar men aldrig använder.

Medlem

Gud nej, kartongerna ryker så snart jag har testat att produkten fungerar. Avskyr bråte.

Enda undantaget är sådant som jag vet med mig att jag kommer vilja sälja inom något/några år, t.ex. grafikkort. Men det kräver att produkten är dyr, lådan liten samt att andrahandsvärdet ökar markant med låda.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Låter märkligt.
Eller menar du att du köpte fel vara? inte fel på varan?
Det är inget krav på embalage ska vara med osv om varan inte fungerar som den ska.
Däremot ångrar man så ska allt så klart återställas.

Jag kommer inte ihåg om jag bytte till en ny sak eller bara returnerade men jag tror inte det är någon skillnad. Är en TV trasig måste sladdar, fjärr, TV och emballage returneras enligt den butiken (kanske Webhallen).


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

12
Skriv svar