Snabbkollen – Sparar du kartonger från dina elektronikprylar?

Medlem

Verkar vara lite missförstånd här i tråden när det kommer till reklamationer och returer.

Reklamation (trasig produkt) = Behöver inte ha originalförpackning, endast köpbevis (kvitto/kontoutdrag).
Returer (ångrat köp) = Kräver i regel att allt ska vara precis som när du köpte det. Men vissa butiker kan vara lite extrasnälla och ta tillbaka ändå, som de sedan säljer billigare.

Om butiken säger att de måste ha förpackningen för att reklamera så är det troligtvis en nyanställd som blandar ihop det med en retur och inte har lärt sig om skillnaden. Be om att få prata med någon annan så ska ni se att ni får reklamera utan förpackning.

(Mvh. En som jobbat med returer/reklamationer inom handels)

Sedan på det så tycker jag aldrig andrahandsvärdet faktiskt går upp bara för att man har förpackningen, och inte heller kommer någon bry sig om att plasten sitter fortfarande på din TVs stativ eller baksidan av telefonen. Det är ingen som kommer betala dig mer för det.

Har själv tidigare varit en sån som väntar länge med att dra bort plast och spara alla kartonger, men har börjat inse på senare tid att det i regel inte påverkar andrahandsvärdet.

Med det sagt sparar jag de flesta kartonger som inte är allt för otympliga (möss, headset och annat smått), bara för att man är lite av en smyghoarder.
Däremot brukar jag vara duktig på att slänga förpackningar man sparat i flera år två veckor innan man vill ha förpackningen 🤦‍♂️


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Jag har kartonger kvar till saker jag köpte för 20 år sen 😂 börjar bli ont om plats i förrådet. Går ändå inte att nått värdefullt där för det är inbrott i dem med jämna mellanrum

ELF
Medlem

Rensade bort en del kartonger under sängen tidigare i år och ska även ta och rensa lådor från förvaringen. Men TV kartongen får stå kvar. Kommer ihåg hur bökigt det var att bära upp den när budet kom.

Men ja, kartonger sparas i alla fall fram tills (*om-varan-felar-tiden) har löpt ut. Är det något billigt så kan kartongen slängas direkt...

*hjärnsläpp ;p


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag kommer inte ihåg om jag bytte till en ny sak eller bara returnerade men jag tror inte det är någon skillnad. Är en TV trasig måste sladdar, fjärr, TV och emballage returneras enligt den butiken (kanske Webhallen).

Ok jag har nog inte returnerat nått som varit fel på nångång när jag köpt på distans men flertalet gånger "över disk" då har jag aldrig behövt komma med embalaget eller ens "tillbehören".
Men jag behåller också embalage på saker jag köpt på distans ett tag just pga enkelheten att packa det rätt om det skulle behövas skickas tillbaka.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag kommer inte ihåg om jag bytte till en ny sak eller bara returnerade men jag tror inte det är någon skillnad. Är en TV trasig måste sladdar, fjärr, TV och emballage returneras enligt den butiken (kanske Webhallen).

Vid garantiärenden behöver orginalförpackningen aldrig. Sen kan den ju vara en praktiskt karting om man behöver skicka saken, men det går lika bra med en annan kartong. Och Webhallen brukar ha koll på detta.

Medlem

Anledningen jag sparar kartong till reklamation/garanti är ju inte för att man måste utan för att de är enklare att transportera den i ett anpassat skydd. Framför allt om det ska postas.

Medlem

Sparar på dyrare saker tills dess att man är säker på att dom funkar som dom ska, sedan åker dom.
Känns som man sparar tillräckligt mycket bröte ändå.
Tangentbord, sladdar, bilar

Medlem

Jag sparar dem (beroende på vad det är) i minst 3 år för reklamation och sånt. Även om det kanske inte behövs för att reklamera så gör det frakt så mycket enklare.

Större saker som är ömtåligt (TV, monitorer) så sparar jag kartongen längre, så att de blir enklare att frakta om det skulle behövas av någon anledning.

Medlem

i teorin sparar jag väl kartongerna, men har massor med djur, så dom brukar få kartongerna att leka med, slita i bitar och pissa på istället. dom enda jag sparar permanent är lådan till nätagget och moderkortet där jag förvarar alla extra sladdar å skruvar osv


signatur

//monster

Medlem

frun tvingar mig att slänga allt, känner alltid en viss ångest. Hade gärna sparat den gigantiska kartongen till min 65 tums tv jag köpte nyligen...men nej.

Medlem

Brukar behålla en låda i taget, som katterna kan sitta i. Sen åker den ut när nästa låda kommer in. Nu slåss dom om nån liten kartong från apoteket, väldigt mycket sämre än den stora dom hade innan så får väl köpa ny tv snart


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Brukade spara på tomma kartonger tills förrådet blev fullt.

Numera slänger jag dem nästan omgående.

Medlem

Jag sparar nästan alla kartonger.
Men när jag väl behöver en så hittar jag den inte, eller så hade jag slängt just den.


signatur

autograph

12
Skriv svar