Microsoft medger prestandaproblem i vissa Xbox Series-spel

Robot
Microsoft medger prestandaproblem i vissa Xbox Series-spel
NuZ
Testpilot

Är väl det där med GDK förseningen som spökar. Precis som ni skriver så säger ju ryktet nästan 1år innan för vissa. Man vet ju att bilder läckte på V formade rymdskeppet då. Men som alltid med konsoler så blir det riktigt bra om något år i generationen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Mycket som spelar in här. Att utvecklare fick PS5 tidigare har så klart påverkan på de tidiga spelen.
MEN jag tror att det kommer fortsätta vara såhär mer eller mindre.
Utvecklarna behöver optimera för EN hårdvara med Sony, TVÅ för Microsoft, tror inte dom lägger ner 100% på att optimera perfekt både för X och S faktiskt.

NuZ
Testpilot
Skrivet av EYEtriforce:

Mycket som spelar in här. Att utvecklare fick PS5 tidigare har så klart påverkan på de tidiga spelen.
MEN jag tror att det kommer fortsätta vara såhär mer eller mindre.
Utvecklarna behöver optimera för EN hårdvara med Sony, TVÅ för Microsoft, tror inte dom lägger ner 100% på att optimera perfekt både för X och S faktiskt.

Är väl sagt att de optimerar för X och skalar om för S. Inte tvärt om eller olika builds så borde vara samma sak fast ett steg till bara


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ja då e det bara att vänta på skadeglädjen från fanboisen skall dycka upp utan att förstå vad det innebär


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Checker:

Vart försvann alla dessa "ps5an är framstressad", "sony har panik"... etc. etc kommentarerna?

Någon fler än mig som börjar tror att dessa bekymmer är den största orsaken till varför Halo blev försenat och avsaknaden av första-parts spel?

De har väl inte hunnit kommentera... Men detta är ju vanliga barnsjukdomar som sker varje generation. Ingen av konsolerna är perfekta. Både mjukvara och hårdvara (till viss del) kommer förbättras genom åren.

Medlem

Vet inte vilka problem de syftar på, sist jag såg en jämförelse var det i CoD:Cold War där Series X enkelt kunde leverera stabila 60 fps (och 120 fps i det läget) medan PS5 var nere på 40.

Medlem
Skrivet av Checker:

Vart försvann alla dessa "ps5an är framstressad", "sony har panik"... etc. etc kommentarerna?

Någon fler än mig som börjar tror att dessa bekymmer är den största orsaken till varför Halo blev försenat och avsaknaden av första-parts spel?

Att PS5 är framstressad har inget med prestanda att göra, utan dess undermåliga kylning.

Medlem

Det här betyder absolut ingenting.

Men fanboys kan ju dra vilka slutsatser de vill.

Medlem
Skrivet av Checker:

Vart försvann alla dessa "ps5an är framstressad", "sony har panik"... etc. etc kommentarerna?

Någon fler än mig som börjar tror att dessa bekymmer är den största orsaken till varför Halo blev försenat och avsaknaden av första-parts spel?

Har inte sett någon kommentar om att ps5an varit framstressad, men du har gjort en sådan kommentar om Xbox.

Skrivet av Checker:

Eller, om man ska tro kommentarer från liknande nyheter om playstation 5, så var nog xboxen klart framstressad och att Microsoft inte var färdiga att släppa konsolen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vet inte vilka problem de syftar på, sist jag såg en jämförelse var det i CoD:Cold War där Series X enkelt kunde leverera stabila 60 fps (och 120 fps i det läget) medan PS5 var nere på 40.

Vilken xbox kanal kollade du på?
Tittar man på Digital Foundry så låg dom så gott som jämnt på varenda del.
En scen i en sekund ps5 tappade ner till runt 40 när det va ray tracing och 60 fps läget.
Medans i 120fps läget så låg ps5 mer stabilt på 120 jämfört med xbox sx.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vet inte vilka problem de syftar på, sist jag såg en jämförelse var det i CoD:Cold War där Series X enkelt kunde leverera stabila 60 fps (och 120 fps i det läget) medan PS5 var nere på 40.

Du menar där DF jämför de båda versionerna: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-cod-bl...

De 45FPS som åsyftas var i en Filmsekvens i 60hz mode, men för övrigt så var PS5 mer stabil i 120hz.

"Both Series X and PS5 deliver a great 120 frames per second experience, with no issues at all during the multiplayer mode and only minimal slowdown in the campaign - but curiously for this 120Hz mode, PS5 maintains a closer lock to the target frame-rate than Series X"


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Checker:

Var ju bara en gliring mot alla som prompt hävdade det tidigare. På exakt samma sätt som jag gjorde i denna tråden

Kan du någonstans på forumet visa att någon hävdat att ps5 är framstressad? Jag har följt debatten och inte sett något om det överhuvudtaget.

Inaktiv

Men lägg ner den här barnsliga tävlingen om vem som är bäst. Den bästa konsolen är den du äger och njuter av.

Medlem
Skrivet av Huvan:

Kan du någonstans på forumet visa att någon hävdat att ps5 är framstressad? Jag har följt debatten och inte sett något om det överhuvudtaget.

Verkar som en del blev experter kring PS5 utvecklingsprocess efter att ha sett GamersNexus Youtube video, där man efteråt helt säkert hävdar att konsolen är framstressad. Allt är så klart gissningar (blandat med en skvätt fanboism), men huruvida det är sant lär vi troligen inte veta förrän om ett par år. För tillfället verkar dock båda konsolerna lida av diverse problem, både hård- (ex. rapporter om både PS5 och Series X som slutat fungerar eller stängts ned mitt i spel) och mjukvarumässigt (sämre FPS etc)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av Huvan:

Kan du någonstans på forumet visa att någon hävdat att ps5 är framstressad? Jag har följt debatten och inte sett något om det överhuvudtaget.

*Pekar uppåt*

Skrivet av loerk:

Att PS5 är framstressad har inget med prestanda att göra, utan dess undermåliga kylning.

Ah jo. här också:

Skrivet av kebbe:

Slutsats:
Microsoft var redo att släppa sin konsol i November (troligen tidigare än så), Sony stressade fram en lanseringsversion.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Väldigt mycket "Vänt bara!", "Snart så" med det gröna laget....

Skrivet av anon_326114:

Men lägg ner den här barnsliga tävlingen om vem som är bäst. Den bästa konsolen är den du äger och njuter av.

Jävla såsseri. Det här är internet, hatet skall flöda!

Medlem
Skrivet av Checker:

*Pekar uppåt*

Ah jo. här också:

1. Konsolen släpps med ca 10 enheter redo att sälja över alla regioner.

2. Kylningen ska ”justeras senare via mjukvara”.

3. Stöd för att utöka konsolens lagring läggs till vid senare tillfälle.

4. Alla spel bortsett från en lastgammal Demon’s Souls-portning väntas komma först vår/sommar 2021.

Ja, det är ganska uppenbart att PS5 blev framstressad. Sony visste ju inte ens vad de skulle sätta för pris på den förrän 5 minuter innan ”lansering”.

Medlem

Som vanligt blir det bråk om vilken konsol som är bättre. Hur orkar ni? Alla vet ju redan att PC är överlägsen.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av kebbe:

1. Konsolen släpps med ca 10 enheter redo att sälja över alla regioner.

2. Kylningen ska ”justeras senare via mjukvara”.

3. Stöd för att utöka konsolens lagring läggs till vid senare tillfälle.

4. Alla spel bortsett från en lastgammal Demon’s Souls-portning väntas komma först vår/sommar 2021.

Ja, det är ganska uppenbart att PS5 blev framstressad. Sony visste ju inte ens vad de skulle sätta för pris på den förrän 5 minuter innan ”lansering”.

Vilka exklusiva launchtitlar hade Xbox Series X nu igen? Kommer det ens spel till den konsolen? 🤪

Avstängd

I rest my case.

tillbaka till topic
Hoppas Microsoft får ordning på optimeringen så snabbt som möjligt så vi får se XSX i full action och få se vad den kan leverera


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

1. Konsolen släpps med ca 10 enheter redo att sälja över alla regioner.

2. Kylningen ska ”justeras senare via mjukvara”.

3. Stöd för att utöka konsolens lagring läggs till vid senare tillfälle.

4. Alla spel bortsett från en lastgammal Demon’s Souls-portning väntas komma först vår/sommar 2021.

Ja, det är ganska uppenbart att PS5 blev framstressad. Sony visste ju inte ens vad de skulle sätta för pris på den förrän 5 minuter innan ”lansering”.

Trololololol

Medlem

Sluta bråka nu.

Skrivet av nicbex:

Vilka exklusiva launchtitlar hade Xbox Series X nu igen? Kommer det ens spel till den konsolen? 🤪

Alla xbox exklusiva kommer ju även till PC, series s och som jag förstår one konsolerna i alla fall första året. Så series x lär inte få några spel som är exklusiva för enbart den. Utan de kör istället att de är exklusiva för Xbox.

Medlem
Skrivet av Checker:

*Pekar uppåt*

Ah jo. här också:

Tack!
Jag hade helt missat de kommentarerna. Ibland har man fel

Medlem

Är det verkligen relevant om ett spel har 1900p eller 2000p i en viss scen? Konsollerna kommer snarare dippa lite upplösning än framerate när utvecklarna vant sig utveckla för den då ingen normal människa kommer märka någon större skillnad när det är så lite.

Välj den konsoll som har spelen för dig och dina vänner har.
Har du inga vänner eller spel du verkligen vill spela kan du ju välja den du tycker är snyggast med.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Sluta bråka nu. Alla xbox exklusiva kommer ju även till PC, series s och som jag förstår one konsolerna i alla fall första året. Så series x lär inte få några spel som är exklusiva för enbart den. Utan de kör istället att de är exklusiva för Xbox.

Jag trodde att poängen var att vi skulle skämta här

Medlem
Skrivet av fooobar:

Är det verkligen relevant om ett spel har 1900p eller 2000p i en viss scen?

Svar = JA! Hade Johaug varit varit 5% långsammare hade inte alla dessa medaljer gått till norrbaggar. Det är bara det bästa som räknas!

Medlem
Skrivet av maq777:

Svar = JA! Hade Johaug varit varit 5% långsammare hade inte alla dessa medaljer gått till norrbaggar. Det är bara det bästa som räknas!

Ja, med skillnaden att för tvspel är det SPELEN och inte 5 % bättre prestanda som avgör vem som vinner loppet. Det är därför Sony sålde mer än dubbelt så många enheter förra generationen och det är därför som Microsofts marknadsandel är avsevärt mycket mindre än Sonys på tvspel. Det spelar tyvärr ingen roll om man då klämmer ut några FPS mer i de spelen som släpps överallt. Jag tycker Microsoft gör mycket bra med Xbox och gillar både konsolen och handkontrollen (pre PS5 som har en fantastisk handkontroll, för första gången i Sonys historia), men tyvärr, det vinner inte loppet.

123
Skriv svar