Watch Dogs: Legion i grafisk jämförelse mellan Playstation 5, Xbox Series S samt X

Robot
Watch Dogs: Legion i grafisk jämförelse mellan Playstation 5, Xbox Series S samt X
Medlem

Minns folk jämförde nextgen-konsolerna med RTX2080 Super/Ti...

...och nu visar sig ett RTX 2060 Super presterar bättre.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Minns folk jämförde nextgen-konsolerna med RTX2080 Super/Ti...
https://youtu.be/_BN_wjO2M9Q

...och nu visar sig ett RTX 2060 Super presterar bättre.

AMD ligger som vi alla vet en bra bit efter Nvidia när det kommer till ray tracing, då RDNA2 är AMD's första arkitektur som stöder ray tracing. Huruvida prestandan kommer bli bättre i framtida titlar, nu när utvecklare faktiskt har tillgång till alla nödvändiga verktyg och hårdvara som behövs, återstår att se. Men att utvecklare kommer kunna suga ur mer av hårdvaran i framtida spel jämfört med vad Ubisoft gjorde med WD Legion känns som en lågoddsare då launch-titlar aldrig har utnyttjat hela hårdvaran.

Avstängd

Väntar att få hem min new-gen konsol före jag spelar detta. Upplägget med "spela som vem som helst" verkar tok-intressant


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Mina ögon har jag låtit flimmra från 80 tal ända tills idag med ryckig 30 fps grafik från olika konsoller och tv apparater. Så När man hör om ett next gen lir som inte orkar 60fps så känner iaf jag ett "meh" det vart ju mer intressant att se gräs växa.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Mina ögon har jag låtit flimmra från 80 tal ända tills idag med ryckig 30 fps grafik från olika konsoller och tv apparater. Så När man hör om ett next gen lir som inte orkar 60fps så känner iaf jag ett "meh" det vart ju mer intressant att se gräs växa.

Udda.
Jag, som PC-spelare, övergick från hackig grafik på C64:an och Amigan till 60 FPS som ny tröskel på PC under 90- och 2000-talet, mest för att de flesta skärmar och TV-apparater inte hade stöd för högre uppdateringsfrekvens än så rätt länge.
Det är inte förrän de senaste åren som jag börjat kunna röra mig mot högre FPS än 60, och det märks tydligt hur mycket närvaro man tappar i inte minst actionfyllda FPS om man tidigare nöjt sig med enbart 60 FPS.

Så för mig känns det ens främmande att så kallade "Next gen"-konsoler nöjer sig med 60 FPS.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Avstängd
Skrivet av HYBRiS:

Så för mig känns det ens främmande att så kallade "Next gen"-konsoler nöjer sig med 60 FPS.

Är ju inte konsolernas "fel".
Utvecklare har inget minimi-fps krav och väljer därför att i många fall satsa på bättre grafik än på högre framerate.
Bättre grafik ger också högre review-score än högre FPS, vilket är en extra morot för utvecklare att lägga mer resurser på grafik istället för bildrutor


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Är ju inte konsolernas "fel".
Utvecklare har inget minimi-fps krav och väljer därför att i många fall satsa på bättre grafik än på högre framerate.
Bättre grafik ger också högre review-score än högre FPS, vilket är en extra morot för utvecklare att lägga mer resurser på grafik istället för bildrutor

Lite konsolernas fel är det ju (eller företagen som säljer dom) . Microsoft och Sony borde kunna sätta ett krav på att en fps på 60 fps eller högre skall uppnås i spelet eller i alla fall att det finns ett 60 fps läge med lägre grafik. Då får ju utvecklarna både fina screenshots och spelarna får en bra upplevelse.
Och får fler spel 60 fps som standard kanske spel som endast håller upp till 30 fps får lite mer skit för det i tester, vilket förhoppningsvis leder till att flera satsar på att nå 60 fps.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Lite konsolernas fel är det ju (eller företagen som säljer dom) . Microsoft och Sony borde kunna sätta ett krav på att en fps på 60 fps eller högre skall uppnås i spelet eller i alla fall att det finns ett 60 fps läge med lägre grafik. Då får ju utvecklarna både fina screenshots och spelarna får en bra upplevelse.
Och får fler spel 60 fps som standard kanske spel som endast håller upp till 30 fps får lite mer skit för det i tester, vilket förhoppningsvis leder till att flera satsar på att nå 60 fps.

Det var inte helt ovanligt med 60fps på dreamcast och ps2 men något hände sen. Grafik blev allt och 30fps låg som ett skimmer över allt fler spel och nu.. ja nu verkar det som vi kommer få välja iaf mellan 30 eller 60 på series x och ps5 vilket är trevligt om det kommer stå sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Lite konsolernas fel är det ju (eller företagen som säljer dom) . Microsoft och Sony borde kunna sätta ett krav på att en fps på 60 fps eller högre skall uppnås i spelet eller i alla fall att det finns ett 60 fps läge med lägre grafik. Då får ju utvecklarna både fina screenshots och spelarna får en bra upplevelse.
Och får fler spel 60 fps som standard kanske spel som endast håller upp till 30 fps får lite mer skit för det i tester, vilket förhoppningsvis leder till att flera satsar på att nå 60 fps.

Pc då? Crash to desktop om det dippar? Eller köra en timmes benchmark först, klarar inte din PC att hålla stafiga 60 så startar inte spelet?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

jag gissar att "last gen" var 24fps då 30 fps verkar vara "ok"

Medlem
Skrivet av Checker:

Pc då? Crash to desktop om det dippar? Eller köra en timmes benchmark först, klarar inte din PC att hålla stafiga 60 så startar inte spelet?

På pc har man alltid alternativet att uppgradera eller sänka grafiken så det är inte ett särskilt stort problem där. Eftersom man anpassar efter egna preferenser.
Kommer ett spel till series x eller ps5 med endast 30 fps läge så får man nöja sig med det fram till "Pro" varianten av konsolen släpps och inte ens då är det säkert att spelet får en patch som tillåter högre fps.

Spel på konsol som enbart har 30 fps tycker jag alltid ska få det som ett minus i tester.

Medlem

Första gången jag ser gameplay från detta, och tycker det ser ärligt talat riktigt illa ut för att vara ett "next-gen" spel.
Gryniga, suddiga reflektioner är bara onödigt i min mening.. Det är inte värt att lägga det krut som krävs på ray-tracing om det ser ut som skit.
Bättre satsa på bättre modeller och texturer etc.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Mina ögon har jag låtit flimmra från 80 tal ända tills idag med ryckig 30 fps grafik från olika konsoller och tv apparater. Så När man hör om ett next gen lir som inte orkar 60fps så känner iaf jag ett "meh" det vart ju mer intressant att se gräs växa.

Man mäter inte generationer efter hur många FPS de klarar, utan tekniska milstolpar. Både Series X|S och PS5 har stöd för 120 FPS, och ingen hindrar utvecklare från att implementera det i sina spel. Watch Dogs Legion har ray tracing och 4K på bekostnad av prestanda. Assassin’s Creed Valhalla körs i 4K60, Cyberpunk kommer köras i 4K60, ryktas även om ett 120FPS-läge. Så nog fan orkar de 60+ FPS. Det handlar bara om utvecklarnas prioriteringar.

Medlem

Wow vad alla har bråttom, alla spel under säg närmsta 1-2 åren kommer inte utnyttja konsolernas kapacitet detta är väl självklart innan man börjar yla om att grafiken e meh och fpsen är undermålig...dock har jag svårt att se ett spel prestera stadiga 120fps på ett bra tag om inte tv industrin hänger med

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Wow vad alla har bråttom, alla spel under säg närmsta 1-2 åren kommer inte utnyttja konsolernas kapacitet detta är väl självklart innan man börjar yla om att grafiken e meh och fpsen är undermålig...dock har jag svårt att se ett spel prestera stadiga 120fps på ett bra tag om inte tv industrin hänger med

Kommer det visst. Medium. Helt otroligt att folk glömmer medium.

1
Skriv svar