Hur viktigt är grafiken för spelupplevelsen?

Medlem
Hur viktigt är grafiken för spelupplevelsen?

Varje gång jag läser om ett spel som ska släppas så verkar det vara full fokus på grafiken från många håll, någonstans skyter en med att det kan funka på ens PC som är 9 år gammalt eller att det bara är utdaterat. Jag har aldrig varit en supergamer och brukar tycka att grafiken funkar för det mesta, har man en smart-tv så är grafiken alltid bra tycker jag.
Även om "äldre" tv-apparater så är grafiken ändå bra. Jag brukar ofta tänka att ett spel ändå tar 8-10 år att utveckla.

Vilka spel har enligt er "riktiga" gamers rätt grafik? Och varför verkar folk ofta förkasta ett spel pga grafiken?

Medlem

Senast jag blev riktigt imponerad av grafiken var väl med Okami och Shadow of the Colossus till PS2, det är inte riktigt något jag bryr mig så mycket om nu för tiden. Om grafiken i ett nytt spel är tillräckligt detaljerad så personerna har individuella fingrar istället för ett klot som hand, så har jag inget att klaga på.

Medlem
Grafiken ska inte förstöra känslan av inlevelse

Efter att ha sett min första 3d film på bio så visste jag att 3d på bio skulle bli en snabbt utdöende fluga. Det är kul de första 5 minuterna sen spelar 3d ingen roll längre eftersom att en BRA film kommer förflytta din hjärna in i filmen (där 3d effekt eller ej inte spelar någon roll) medan en dålig film kommer få dig att konstant sitta och tänka på att du tittar på en film på en bioduk. Samma sak som när man läser en bra kontra dålig bok eller spelar ett bra eller dåligt spel.

Dålig grafik kan dock indikera låg budget och allmänt dåligt hantverk i spelskapandet i övrigt och jag har dissat att börja spela många spel just pga dålig grafik. Grafikmässigt är det dock vanligare att jag dissar spel, inte pga antalet polygoner, utan pga ”för grått och mörkt”, ”för barnslig stil”, ”för vuxen stil” etc.

Jag ogillar t.ex. hela 16-bit retro grejen men Stardew Valley är nog ett av mina favoritspel senaste åren.

Fastnade aldrig för Diablo 3 trots att jag gillar grind-looting och uppgraderingar men kändes bara som jag klickade på en skärm, jag förflyttades aldrig in i spelet.

Gillar Assassins Creed serien. Ofta soliga medelhavsmiljöer som är perfekta att förflytta sig till i novembermörkret varje år.

Minecraft ser ju fortfarande inte så roligt ut men vilket jäkla spel det är att spela, speciellt tillsammans med ens 5-åring. Så mycket oväntade twists and turns pga personligheterna hos mig och min 5-åring som ger sig ett alldeles eget uttryck i spelet och nya oväntade/oscriptade handlingar gång på gång.

Summa summarum. Ett bra spel är större än sin polygon count, men bra grafik kan minska tröskeln att börja spela ett spel kanske.

Medlem

"bra grafik" är så olika, beror helt på vad för spel.
Ingen skulle säga att pixelspel och Minecraft har bra grafik men passar för spelen dom är till för.

Mycket viktigare att ha ett fungerande spel som flyter och är roligt än ett ultra verklighetstroget spel som är tråkigt eller inte fungerar.

Mao grafik är viktigt men vad som är bra grafik beror på


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är inte så viktigt som många tror. Spelen jag fastnar för brukar faktiskt inte vara så snygga. Förmodligen för att fokus har legat på gameplay istället för överdrivna ljuseffekter och vattenpölar som ser ut som liggande speglar

Medlem

Beror på, skulle jag säga,

Personligen har jag svårt för retrografik, spelar ingen roll hur bra spelet är i övrigt får krupp oavsett.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det är inte särskilt viktigt. Sällan spelen med bäst grafik som bäst fängslar mig. Däremot är det alltid riktigt kul att spela nya spel som pushar grafiken framåt. Att t.ex. se någon grafisk detalj man aldrig sett i ett spel förut och som får en att tappa hakan. Sånt är riktigt kul och en morot att testa nya spel med bra hårdvara. Några exempel jag kommer på på rak arm.

Snygg snö i spel med realistiska fotspår, t.ex. Uncharted.
Skuggor som flackar i rummet när man slår/skjuter på hängande lampor, t.ex. FarCry/Doom 3.
Texturer i The Witcher 3. (Trä, glas, tyg, metall etc..)
Diverse flygande gnistor/partiklar, verklighetstrogen rök etc. Sådant gör mycket för inlevelsen.

Medlem

För mig är det ganska viktigt. Främst för att jag vill uppleva att tekniken går framåt.
Men det avgör inte ifall ett spel är bra på något sätt.
Realistisk grafik åldras fort. Men är oftast ''woah känsla'' i sin nutid, därför viktigt att det är snyggt för upplevelse.
Styliskt grafik är nästan odödliga. Inte lika viktigt hur snyggt det är.

Retrografik gör ont i ögonen och jag kan inte känna någon inlevelse av det jag testat


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Prestanda före utseende imho, men jag spelar mest strategispel. Mitt favoritspel just nu är RimWorld.

Ero
Medlem

Den mesta grafik fungerar för mig, föredrar inget speciellt. Ibland tycks fokus ligga mer på att få fräsig grafik, än ett bra spel, eller story.

En grafikstil som gärna inte behöver komma tillbaka är typ Tekken för första Playstation


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem

Alltså att prata om "bra grafik" är som att prata om "bra mat", "bra kläder" eller "bra väder", det är helt relativt med syfte, situation och förväntningar.

Pratar vi om funktionell grafik? Förstår man vad grafiken betyder och vad som händer i spelet?
Ögongodis? HD-texturer, snygga explosioner, verklighetstrogna karaktärsanimationer och fina ljus- och skuggeffekter?
Estetik? Stil, känsla och enhetlighet?
Gränssnittet? Det får man inte glömma är en del av grafiken...

Två av dom ovanstående typerna av grafik, gränssnitt och funktionell grafik, är nästan helt nödvändiga för att spel ska fungera och kännas bra att spela, så de MÅSTE vara minst godkänt bra. Estetik är lite beroende på genre, men kan lyfta ett spel väldigt mycket om det sköts väl, medans dålig estetik sänker sällan ett spel om resten är bra.
Ögongodis-grafiken kan ju skapa fantastiska cinematiska vyer och i sin egen rätt, samt bidra mycket till spelets estetik. Men är dessutom extremt kostsamt i utvecklingspengar, och kan dessutom skada funktionaliteten i grafiken, sabba gränssnittet och i värsta fall skada estetiken till skrattretande nivåer (att blanda avancerad, finputsad grafik med gammaldags och/eller hastigt gjord grafik fungerar sällan).

Personligen så sätter jag MYCKET mer vikt på att gameplayet är bra, vilket i hög grad inkluderar gränssnitt och funktionell grafik. Estetik är viktigt ibland, men rent ögongodis tappar vääääldigt snabbt sin lockelse.

Medlem

Noll faktiskt. "Rätt" grafik vill jag ha. Spel som SKA vara pixlade eller se gamla ut eller om det är nåt så enkelt som Tetris... Massa fladder, blink och lull-lull hjälper sällan ett dåligt spel att bli bättre men visst, bra spel kan lyftas mer av bättre grafik.

Spel som hänger med länge kan verkligen få en nyfödsel av en grafikboost. Som när World of Tanks kom med sin stora omgörning av motorn. Eller World of Warcraft.

Ett spel med normal livslängd som försöker dölja ett mediokert eller dåligt spel i massa flashigt trams. Njä....


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Jag spelar enormt mycket retrospel där grafiken oftast är minimal - men när jag köper nya spel vill jag inte ha 8bit grafik eller grötig grafik. Så yes, det spelar en hel del roll - MEN det beror lite på spelet också. Det måste inte vara Crysis på ultra, det viktiga är att det är funktionsduglig samt behaglig grafik att vila ögonen på.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Flakmonkey

Som flera andra påpekat så beror det helt på spelet. Dock så antar jag att frågan är inriktad på den typen av spel och grafik som alla terrafloppkåtingar är ute efter och där tycker iaf jag att den inte ska överskattas men samtidigt inte underskattas. Det är många som vill vara lite härligt hipp och påstå att grafiken inte spelar någon roll öht, men jag tror samtidigt att det är få som skulle uppskatta Witcher 3 och Cyberpunk (tar för givet att det kommer gå hem i stugorna) om de såg ut som The Witcher 1. För spel som försöker vara realistiska (om nu W3 och CP kan ses som realistiska med tanke på världarna de utspelas i) så tycker iaf jag att snyggare grafik alltid bidrar så länge det inte påverkar FPSen negativt.

Sen innebär ju inte dålig (i det realistiska sammanhanget) grafik att ett spel är ospelbart eller dåligt, men jag tror många lurar sig själva om de skulle påstå att de sätter drar ner grafikinställningarna till Low när de kan ha lika hög FPS på Ultra High eftersom grafiken inte spelar någon roll.

Medlem

Grafiken är som senap och kechup eller dressing den är inte viktigt men den kan ge mer smak på maten. 200+ fps och 4-8k graphic ger fan ingenting om spelet suger som fan. Det är ju bara kolla på Minecraft,Terraria,Stardew valley med fler. så ser man hur jävla populära dom är utan att se ut som Witcher 3 eller Valhalla.

Ta Anthem och Mass effect andromeda, Fallout 76. Där 4-8k grafik och 200+fps hade inte kunnat rädda dom. Graiken kan bara göra ett bra spel bättre men folk är så jävla besatta idag med grafik och 200+ fps dom skiter om spelen är bra. Man kan spela spel i 60fps och 1080p man har gjort det förut så man kan nu med och det nu betyder man kan få bättre spel.

Men på grund av alla är så kåta på grafiken och frames per sec så fokuserar företag på det i stället för ett funktionellt spel eller ett spel med bra story,Combat,controlls.

Medlem

Helt klart superviktigt för vissa titlar, men oavsett så är ju en välgjord estetik a-o för upplevelsen. Bra grafik bidrar ju självklart till inlevelsen i många spel, sedan finns det nog spel som tar stryk av det också. Kanske specifik om ett spel haft en väldigt udda stil innan och en uppföljare helt plötsligt ska gå på kanske väldigt realistisk grafik som går stick i stäv med tidigare vision.

Dark Souls osv. tycker jag är ett lysande exempel på hyllad serie där jag sällan ser folk klaga på grafiken, men grafiken i ärlighetens namn har alltid vart ganska kass i deras spel, däremot är ju estetiken, spelvärlden och gamplay väldigt bra gjort. Nu pratar jag om FROMS spel då, Bluepoint har ju utan tvekan gjort ett av de snyggaste spelen i historien med nya Demon's Souls, fan vad snyggt det är och kanske rent av den nya definitionen av hur man gör en remake. Tidigare haft gamecube-remaken av Resident Evil som den snyggaste och med trogna remake.

Medlem

Jag trodde inte grafiken hade så stor betydelse innan star citizen släppte möjligheten att åka ner på en måne med alla detaljer som finns där. Jag antar att grafiken i sej kanske inte gör hela den känslan, men det är klart att hade det varit en pixlig planet istället för denna knivskarpa grafiken som star citizen har så tror jag inte WOOW-känslan varit lika hög på långa vägar.

Grafiken och möjligheten i star citizen är för mej samma hopp i frihet som jag kände en gång i tiden (2005) när jag började spela wow med den grafiken med kombinationen inga laddningstider mellan de olika områdena.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inte om spelet heter Cod !
Skrivet av Zontos:

Varje gång jag läser om ett spel som ska släppas så verkar det vara full fokus på grafiken från många håll, någonstans skyter en med att det kan funka på ens PC som är 9 år gammalt eller att det bara är utdaterat. Jag har aldrig varit en supergamer och brukar tycka att grafiken funkar för det mesta, har man en smart-tv så är grafiken alltid bra tycker jag.
Även om "äldre" tv-apparater så är grafiken ändå bra. Jag brukar ofta tänka att ett spel ändå tar 8-10 år att utveckla.

Vilka spel har enligt er "riktiga" gamers rätt grafik? Och varför verkar folk ofta förkasta ett spel pga grafiken?

😂

Medlem

Helt ärligt, noll.
Alltid kul första timmen med ett sjukt snyggt spel, men när tiden går ställer man ner.

Grafik är en kul grej, men det har verkligen noll betydelse om ett spel är roligt eller ej, desvärre märks det att grafik går förre det mesta idag...


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Beror på designen på spelet

Cyberpunk skulle jag aldrig ens provat spela om grafiken såg ut att vara från ps2 eran

Sen kan jag spela pixelspel eller restro spel utan problem men de är designade för det

Vissa sorts spel är grafiken väldigt viktig och i andra spelar det inte så stor roll

Medlem

Hur många gånger ska vi ha den här diskussionen?

Min personliga åsikt är att det är väldigt bra med grafik, annars ser man ju ingenting.

Vad gäller 'högpresterande' hi-fi grafik.. Ja.. Det är väl väldigt viktigt i ett spel där en stor del av det är att illustrera en vacker/immersive plats...

I typ Tetris är det mindre viktigt.

Finns lixom inget 'catch-all' svar på den här frågan.

Svaret är som det så ofta är: Hur viktigt är grafiken i spelet? Ja, det beror ju såklart väldigt mycket på.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Finns inget spel som har "rätt" grafik, beror helt på vad man gillar för stil.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Beror helt på spelet. Men Gameplay är alltid viktigast.
I ett spel som Cyberpunk 2077 kommer grafiken antagligen förhöja upplevelsen när man maxxar allt med ray tracing.

Men om det är dåligt gameplay så är det dåligt gameplay, ingen grafik kan rädda det.

Rätt tragiskt hur många som missar riktigt bra spel för att det inte har "bra grafik".

Medlem

Utseendet måste passa tematiken.
Det är bra grafik för mig.

När dessa passar ihop spelar upplösning och texturer ingen som helst roll.

När det blir bra så tror jag att vi uppfattar det som bra grafik.

Minecraft, Borderlands, Witcher 3, Detroit, Persona 5, Sackboy.
Alla dessa är ju fullträffar där känslan, spelet och tematiken ger ett utseende som skapar det där subjektiva som är...

...najs

Är det grafik?

Medlem
Jhf
Avstängd
Skrivet av Duke_Gamer:

Grafiken är som senap och kechup eller dressing den är inte viktigt men den kan ge mer smak på maten. 200+ fps och 4-8k graphic ger fan ingenting om spelet suger som fan. Det är ju bara kolla på Minecraft,Terraria,Stardew valley med fler. så ser man hur jävla populära dom är utan att se ut som Witcher 3 eller Valhalla.

Ta Anthem och Mass effect andromeda, Fallout 76. Där 4-8k grafik och 200+fps hade inte kunnat rädda dom. Graiken kan bara göra ett bra spel bättre men folk är så jävla besatta idag med grafik och 200+ fps dom skiter om spelen är bra. Man kan spela spel i 60fps och 1080p man har gjort det förut så man kan nu med och det nu betyder man kan få bättre spel.

Men på grund av alla är så kåta på grafiken och frames per sec så fokuserar företag på det i stället för ett funktionellt spel eller ett spel med bra story,Combat,controlls.

Det klassiska fram till pr-perioden för ps5 och xsx har ju varit att företag i n t e fokuserat på framerate utan endast på grafik.

Den nya fokusen på framerate kommer förhoppningsvis ge oss klart bättre spel på konsol, och öven bättre optimerade spel på pc.

Sen har det viktigaste sagts. Grafiken ska vara bra nog för att man ska se spelvärlden som trovärdig, och ha rätt tematik m.m. Sen om det är 4k eller 8 bitar varierar från spel till spel. Ett bra spel börjar aldrig i grafiken.

Medlem
Skrivet av Lowlife talibans:

?

Medlem

Jag tror absolut som vissa antyder ovan att vissa spel kan förhöja upplevelsen om det är bra grafik, RDR2 har ett sånt spel i så fall.

När jag kollade på ett nytt spel som heter City of gangsters (släpps 2021) så reagerade jag faktiskt lite på hur grafiken såg ut för det framstod som ett spel från 00-talet. Det kanske är meningen och det blir ju lite charmigt i så fall.

FM-guru
F.d. Sisyr

Kan vara jätteviktig, kan vara helt oviktig. Beror på spelet. Jag spelar ju allt från AAA-titlarnas heliga graal - dvs "open world action adventure yada yada" som God of War och Red Dead Redemption 2 (där grafiken är oerhört viktig för atmosfären och inlevelsen) - till komplexa strategispel som Dominions 5 och Aurora 4x (som ser ut att vara gjort i Excel, typ - och jag kunde inte bry mig mindre).

ELF
Medlem

SJälvklart är grafiken viktig. Det är ju ändå en del av upplevelsen. Med det sagt så menar jag självkalrt inte att det måste vara perfekt verklighetstrogen grafik i alla spel. Ett spel kan vara utvecklat med grafiken i åtanka som en del av gameplay och ett annat spel kanske helt enkelt inte ser bra ut med superrealistisk grafik.

Men det har ju ändå flertalet ggr hänt att jag fått en stark avsmak bara pga grafiken. Det lustiga är att jag tål pixelerade spel så som Doom på en stor LED skärm som egentligen ser förjävligt ut. Men det jag inte tål är spel som inte är pixelerade men som har extremt lågupplösta texturer så de blir suddiga. Det pallar jag oftast inte.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

12
Skriv svar