Hur viktigt är grafiken för spelupplevelsen?

Medlem
Skrivet av Jhf:

Det klassiska fram till pr-perioden för ps5 och xsx har ju varit att företag i n t e fokuserat på framerate utan endast på grafik.

Den nya fokusen på framerate kommer förhoppningsvis ge oss klart bättre spel på konsol, och öven bättre optimerade spel på pc.

Sen har det viktigaste sagts. Grafiken ska vara bra nog för att man ska se spelvärlden som trovärdig, och ha rätt tematik m.m. Sen om det är 4k eller 8 bitar varierar från spel till spel. Ett bra spel börjar aldrig i grafiken.

Jo klart är det ju bra om nya generationen äntligen kommer i kapp PC lite grann i allfall.
Men som sagt ingen lider av 30-60 fps.

Jag har spenderat 10år nu spelat alla mina PC spel i 20-40fps på low/medium settings. Men gud folk på froums/reddit/steam gnäller så satans mycket och säger spelet suger om det ej har minst 120fps på max settings. Vilket får mig att tro att fps och grafik är det enda folk bryr sig om.

Anledningen jag alltid klarart mig på 20-40 fps på low och medium i 10 år är spelen är underbart roliga och låg fps hindrar mig ej från att ha kul i ett vällgjort spel. Och nu när min dator har dött så får jag garanterat leva ett långt tag på min PS3s prestanda.

Grafik ska komma sist tycker jag när man skapar spel för vad gör det om spelet ser snyggt ut men är tradigt som fan ?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Kan vara jätteviktig, kan vara helt oviktig. Beror på spelet. Jag spelar ju allt från AAA-titlarnas heliga graal - dvs "open world action adventure yada yada" som God of War och Red Dead Redemption 2 (där grafiken är oerhört viktig för atmosfären och inlevelsen) - till komplexa strategispel som Dominions 5 och Aurora 4x (som ser ut att vara gjort i Excel, typ - och jag kunde inte bry mig mindre).

Aurora 4x har jag spelat enormt mycket det senaste halvåret. Och jag kan säga att titta på siffror som ändras i tablåeer och prickar som representerar skepp, missiler och planeter som flyttas på en minimalisktiskt renderad karta över solsystem ger mig EXAKT samma kick som det hade gjort om skeppen hade vart detaljerade 3D-modeller, planeterna hade haft jättesnygga HD-texturer, lasrarna häftiga partikeleffekter och missilerna skapat bombastiska explosioner...
Den sortens grafik i det spelet hade vart totalt bortkastat på mig och säkert många andra, precis som det är i t.ex. Stellaris.

När jag tänker efter så hade nog den grafiken gjort Aurora 4x till ett sämre spel, för det hade tagit uppmärksamhet från vad som gör det spelet bra.

Medlem

Det beror på vilken typ av spel. Spel som tex Terraria ser skit ut, medans typ senaste Battlefield blir för tungdrivet även med hyfsat starka kort.

Minecraft är väldigt basic grafik men charmig och supersnygg ljussättning.

Viktigast är att det är bra flyt och att det ser bra ut.

Avstängd

Grafiken är väldigt viktig, punkt slut.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Har inget emot snygga spel så sett, men...

För att ta ett exempel, så är Battlefield 1942 och Battlefield 2 långt roligare än dagens Battlefield V. Visst må BFV vara i stort sett fotorealistiskt, men det blir alldeles för grötigt med alla effekter, vilket gör det svårare att faktiskt se den man skjuter på.

Kan ju börja med att tona ner "post processing"-effekter, och kanske slippa bli solbländad medans man spelar, så kanske spel blir roliga igen.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Alltså att prata om "bra grafik" är som att prata om "bra mat", "bra kläder" eller "bra väder", det är helt relativt med syfte, situation och förväntningar.

Pratar vi om funktionell grafik? Förstår man vad grafiken betyder och vad som händer i spelet?
Ögongodis? HD-texturer, snygga explosioner, verklighetstrogna karaktärsanimationer och fina ljus- och skuggeffekter?
Estetik? Stil, känsla och enhetlighet?
Gränssnittet? Det får man inte glömma är en del av grafiken...

Två av dom ovanstående typerna av grafik, gränssnitt och funktionell grafik, är nästan helt nödvändiga för att spel ska fungera och kännas bra att spela, så de MÅSTE vara minst godkänt bra. Estetik är lite beroende på genre, men kan lyfta ett spel väldigt mycket om det sköts väl, medans dålig estetik sänker sällan ett spel om resten är bra.
Ögongodis-grafiken kan ju skapa fantastiska cinematiska vyer och i sin egen rätt, samt bidra mycket till spelets estetik. Men är dessutom extremt kostsamt i utvecklingspengar, och kan dessutom skada funktionaliteten i grafiken, sabba gränssnittet och i värsta fall skada estetiken till skrattretande nivåer (att blanda avancerad, finputsad grafik med gammaldags och/eller hastigt gjord grafik fungerar sällan).

Personligen så sätter jag MYCKET mer vikt på att gameplayet är bra, vilket i hög grad inkluderar gränssnitt och funktionell grafik. Estetik är viktigt ibland, men rent ögongodis tappar vääääldigt snabbt sin lockelse.

Jag instämmer till fullo. Mycket bra formulerat.
Grafiken är viktig, men det innebär inte att den måste vara snygg eller spektakulär. Och om den är det (iögonenfallande) så kan det betyda mycket, men det långt ifrån allt som gör en spelupplevelse bra.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Alltså att prata om "bra grafik" är som att prata om "bra mat", "bra kläder" eller "bra väder", det är helt relativt med syfte, situation och förväntningar.

Pratar vi om funktionell grafik? Förstår man vad grafiken betyder och vad som händer i spelet?
Ögongodis? HD-texturer, snygga explosioner, verklighetstrogna karaktärsanimationer och fina ljus- och skuggeffekter?
Estetik? Stil, känsla och enhetlighet?
Gränssnittet? Det får man inte glömma är en del av grafiken...

Två av dom ovanstående typerna av grafik, gränssnitt och funktionell grafik, är nästan helt nödvändiga för att spel ska fungera och kännas bra att spela, så de MÅSTE vara minst godkänt bra. Estetik är lite beroende på genre, men kan lyfta ett spel väldigt mycket om det sköts väl, medans dålig estetik sänker sällan ett spel om resten är bra.
Ögongodis-grafiken kan ju skapa fantastiska cinematiska vyer och i sin egen rätt, samt bidra mycket till spelets estetik. Men är dessutom extremt kostsamt i utvecklingspengar, och kan dessutom skada funktionaliteten i grafiken, sabba gränssnittet och i värsta fall skada estetiken till skrattretande nivåer (att blanda avancerad, finputsad grafik med gammaldags och/eller hastigt gjord grafik fungerar sällan).

Personligen så sätter jag MYCKET mer vikt på att gameplayet är bra, vilket i hög grad inkluderar gränssnitt och funktionell grafik. Estetik är viktigt ibland, men rent ögongodis tappar vääääldigt snabbt sin lockelse.

Håller med

Medlem

skulle inte säga grafiken är viktig utan design stilen den är viktig.
2 helt olika saker, vissa design stilar kan få ett spel se riktigt dåligt.
Men grafiken är bra, ett exempel är godfall jag gillar design stilen men jag avskyr ultravioletta lighting effekter som får mig att nästan få epelepsi anfall trots jag inte kan få det

ett exempel är ex borderlands ser "fult" ut men den har en stil och grafiskt är det inte dåligt utan stilen som gör det "fult"

Som sagt stilrena spel utan over the top lighting effekter, jag gillade även metro exodus där är nog min grafik jag gillar med.

Medlem

Det behöver inte vara bra moden grafik, men den grafiska stilen är viktig.
Det är därför vissa gamla spel fungerar fortfarande, t ex Age of Empires 2 (som dock fått ny grafik, men förväntar mig att den kommer hålla i 20 år också... )
Det är när spelet känns gammalt och dåligt som är problemet och det är t ex därför jag inte kan spela första Mass Effect längre.
Jag har även svårt för många av dagens spel med retrografik, det känns bara krystat på nåt sätt.

Det är väl därför jag kan spela gamla Lunch Rush men inte t ex Fez

Medlem

Skulle säga att det är en lika viktig beståndsdel som allt annat för att förstärka spelupplevelsen.

Ta Ghost of Tsushima. Det hade säkert varit ett bra spel för 10 år sedan, men idag blir det en magisk upplevelse med vackra solnedgångar och en levande natur.

Men, om det hade varit dålig/buggigt gameplay i spelet så hade ingen grafik i världen kunnat rädda det.

Medlem

För egen del så är det viktigt när det är 3d grafik som i fps eller 3rd person då denna grafik åldras snabbt. När jag väl införskaffat ny hårdvara eller ny konsol så går jag väldigt sällan tillbaka. Dock kan cellshading och topdown vara mindre störande att spela även fast det är äldre. 2d känns som det alltid fungerar men nog mest nostalgiska glasögon som talar då 😄

12
Skriv svar