Take-Two-chef: Spel kan vara fotorealistiska om 10 år

Robot
Take-Two-chef: Spel kan vara fotorealistiska om 10 år

Lagom till Red Dead Redemption 3..?

#take-two


Medlem

För fotorealism borde man kunna filma riktiga skådespelare och använda detta istället för primitiva 3d-modeller och sprites. Man skulle kunna göra spel som bara är en serie filmklipp med ytterst få valmöjligheter kanske? Problemet är utrymmet... man behöver lägga detta på CDROM tror jag.

Medlem
Skrivet av Hullken:

För fotorealism borde man kunna filma riktiga skådespelare och använda detta istället för primitiva 3d-modeller och sprites. Man skulle kunna göra spel som bara är en serie filmklipp med ytterst få valmöjligheter kanske? Problemet är utrymmet... man behöver lägga detta på CDROM tror jag.

Men det blev ju aldrig fotorealism där..det var för grötigt för att kunna kallas fotorealism. Åtminstone i alla de "äventyrsspelen" jag har.

Denna gången blir det nog bättre ska du se, med kickass 3d.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det tror jag inte alls är någon omöjlighet. Tror dock att vi kommer att befinna oss i "uncanny valley" ett bra tag till när det gäller animationer och dylikt


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Medlem
Skrivet av Ankh:

Men det blev ju aldrig fotorealism där..det var för grötigt för att kunna kallas fotorealism. Åtminstone i alla de "äventyrsspelen" jag har.

Denna gången blir det nog bättre ska du se, med kickass 3d.

Med tanke på den digitalkameran vi hade i skolan när det begav sig (320x240 upplösning, typ 8 bilder i minnet) så skulle jag hävda fotorealism!

Medlem
Skrivet av Hullken:

Med tanke på den digitalkameran vi hade i skolan när det begav sig (320x240 upplösning, typ 8 bilder i minnet) så skulle jag hävda fotorealism!

Haha fair enough!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Vill man verkligen ha det?

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vill man verkligen ha det?

Japp!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Grafikfejs
Paradox Interactive

Konosler är mitt nya favoritord.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vill man verkligen ha det?

Ja, jag tror det. men då måste man förmodligen ha en otroligt bra tv..

Medlem
Skrivet av MaxC:

Konosler är mitt nya favoritord.

HA! jag såg det först nu


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

NuZ
Testpilot
Skrivet av Nyhet:

Lagom till Red Dead Redemption 3..?

#take-two


Half-life 3? 🤔


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hmm. Jag är rätt säker på att det går att hitta citat från diverse höga spelutvecklare/utgivare som siar om "fotorealism om 10 år", från både 10 och 20 år sedan.... jag tror det när jag ser det.

Medlem

Det beror ju helt och hållet på vilket typ av spel det är om man vill ha fotorealistiskt eller ej, bilspel, flygsims, gta kanske.
Super mario med riktiga karaktärer. Lär ju inte slå filmen iaf.
World of Warcraft med inscannade cosplay töntar

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Hmm. Jag är rätt säker på att det går att hitta citat från diverse höga spelutvecklare/utgivare som siar om "fotorealism om 10 år", från både 10 och 20 år sedan.... jag tror det när jag ser det.

Nja, Quixels island demo kan ju redan köras i real time på ett 1080ti.
Speciellt långt bort i tiden är vi nog inte.
For real this time.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vill man verkligen ha det?

Inte jag i alla fall. Önskar att fokuset på grafik inom AAA skulle stanna av och att resurserna lades på gameplay istället, där det inte brytits mycket ny mark (inom AAA) på länge.

Men det väl inte hända, för gameplay är svårt att sälja in/göra reklam för investerare på samma sätt som grafik.
Och framför allt så skulle det skada konsoltillverkarnas och spelPC-komponentas-utvecklarnas vinster, för tänk om samma Pc/konsol skulle kunna räcka i 10-20 år utan att kännas föråldrad?...

Medlem

Spel som Gran Tursimo har kört med fotorealism länge, fast det går nog ta det till en högre nivå.
Tror också att fotorealism gör sig bäst i sportspel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Spel som Gran Tursimo har kört med fotorealism länge, fast det går nog ta det till en högre nivå.
Tror också att fotorealism gör sig bäst i sportspel.

https://www.gamenguides.com/wp-content/uploads/2020/01/gran-t...

Ja bilspel är ju tacksamma iom att det är väldigt begränsade områden och teman att jobba med.

100 % fotorealistiskt FPS? Ja jag kan ju lova att mina barn inte få spela det så länge de bor hemma iaf...

Medlem

Vet inte vad de pratar om. Spelen blev väl fotorealistiska när May Payne (1) släpptes har jag för mig att det skrevs om. Har det gått utför sedan dess?

Medlem

Jo, det kanske är realistisk tidsplan för när Ray tracing blir gångbart.

Jag säger 14 år, alltså 2 spelgenerationer till, då kanske det finns prestanda nog så att det är väldigt svårt att se skillnaden när HUD är avstängd.

AI, Reflektioner(RT) och fysikmotorer behöver väl komma en bit till.
Ansikten, muskler, hud och hår är väl fortfarande inte lätt att få till.

Jag vill ABSOLUT INTE ha fotorealistiska spel. Tycker TLoU2 pushade grafiska gränser, speciellt när det kom till våldet. Vill inte ha mer realism.

Medlem

Det låter inte osannolikt, bilder eller stilla scener ser ju idag grymt snygga ut. MEN jag finner det så ofta att när man lägger till rörelser i bilden så är det oftast där det skaver. Animationerna livar sällan med detaljrikedomen/ljussättningen osv. NPC's interaktion med miljöer och varandra drar ner *mycket* mer än vad själva grafiken hjälper. Här skulle jag starkast vilja ha ett skutt i utvecklingen.

(Och don't get me started om Bethesda's spel)


signatur

I'm a snake, follow me!

FM-guru
F.d. Sisyr

Äsch, det sades ju för 10 år sen också. I stillbilder är det förstås redan möjligt idag (och har så varit en längre tid) med fotorealism, men i rörlig bild när man själv spelar? Det ligger nog tyvärr klart längre bort än 10 år, tror jag.

Jag tror det kommer komma en samling spel där de väljer ganska avskalade miljöer och platser just för att kunna vara fotorealistiska. Typ ett Metro spel där man huvudsakligen är i tunnlar, något rymdspel eller ett spel i en öken. Det kommer nog dröja många år från det första riktigt fotorealistiska spelet tills de kan göra skogar och vegetation på samma nivå. Men inomhusmiljöer i avskalade rum är vi nog väldigt nära.

Medlem

Jag gillar tanken, men utöver det så spricker ju den trovärdigaste grafiken om t ex. animationerna eller ljussättningen är helt off.

Medlem
Skrivet av MisterMarshall:

Jag vill ABSOLUT INTE ha fotorealistiska spel. Tycker TLoU2 pushade grafiska gränser, speciellt när det kom till våldet. Vill inte ha mer realism.

Minns när jag spelade Battlefield 3 första gången att jag tyckte det började bli lite väl verkligt när man sköt ihjäl någon.
Visst kan det vara kul med full realism men jag ser nog hellre att man har en intressant art direction. Och först av allt vill jag ha bra animation, fysik och ljud.

Medlem

Är väl mer spelvärldens Carmack's jag skulle ha lyssnat till vid sådana här spådommar..

Fotorealistiskt på screenshots kanske.

Animationer och fysiksimulering kommer fortfarande vara wonky.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Minns när jag spelade Battlefield 3 första gången att jag tyckte det började bli lite väl verkligt när man sköt ihjäl någon.
Visst kan det vara kul med full realism men jag ser nog hellre att man har en intressant art direction. Och först av allt vill jag ha bra animation, fysik och ljud.

Ja fyfan. Tänka sig ett fotorealistiskt krigsspel, hela spelarbasen skulle ha PTSD och mardrömmar efter en vecka.
Det skulle krävas en helt annan typ av spel än de som enbart handlar om att döda.

Medlem

Jag ser gärna mer och mer realism. För mig är det en väldigt god indikator om hur mycket kreativt spelrum man har som skapare. Når vi fotorealism utgår jag ifrån att det fortfarande finns mycket kvar när det gäller vatten och fysik att arbeta med men att enskilda skärmdumpar i väldigt många fall kommer vara fotorealistiska.

Skrivet av Anton Q:

Är väl mer spelvärldens Carmack's jag skulle ha lyssnat till vid sådana här spådommar..

Fotorealistiskt på screenshots kanske.

Animationer och fysiksimulering kommer fortfarande vara wonky.

Typ som du anmärker. Såg detta efter att jag skrivit ovanstående stycke. Men visst finns det mycket kvar att bita i. Däremot så gör sådana här saker mig hoppfull för att vi kommer se helt sjuka framsteg där också

Lätt & Lagom: https://www.youtube.com/watch?v=atcKO15YVD8
Längre presentation om forskningen: https://www.youtube.com/watch?v=sUb0W5_waRI


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Ljussättningen i spel har varit fotorealistisk länge, men det som bryter illusionen är geometrin. Spel är fortfarande på tok för platta och kantiga. Men förhoppningsvis kommer vi börja se stor skillnad även här under denna generation, med tekniker som Nanite. Den nya generationen kommer vara startskottet för riktig fotorealism, men det lär inte vara förrän nästa generation som tekniken har mognat och hårdvaran är helt redo.

12
Skriv svar