Call of the Sea - En kärlekshistoria 74 mil öster om Tahiti

NuZ
Testpilot
Call of the Sea - En kärlekshistoria 74 mil öster om Tahiti

Ibland kan det enkla vara otroligt vackert

Call of the Sea

Jag som ganska ny testpilot skulle vilja testa skriva en enklare spelrecension också och då är ju de här medlemsrecensionerna perfekta. Så tar gärna emot feedback och tips för att utvecklas i min nyfunna hobby att skriva. Har en ganska svår dyslexi så är en uppförsbacke men påpeka gärna stavfel eller grammatiska misstag så ska jag försöka rätta till dem. Med det sagt så tycker jag vi kör igång med recensionen.

Hur mycket är du beredd att offra för den du älskar?

Inledning

Året är 1934 och konstläraren Norah Everhart lider av en obotlig sjukdom hennes man Doktor Harry Everhart kallar Dalmatinersjukan, då den ger henne fläckar likt en Dalmatiner på händer och armar. I ett desperat försök att finna ett botemedel ger sig den erfarna äventyraren Dr. Harry Everhart ut i världen för att finna det. De brevväxlar ofta och Norah följer sin mans äventyr med brev. Men en dag slutar breven att komma och hon får ett paket med en konstig dolk samt ett foto på sin man med texten "74 mil öster om Otaheite (Tahiti)".

Där börjar spelet Call of the Sea när du som Norah, befinner dig på ett fartyg på väg till ön i Franska Polynesien för att ta reda på vad som hände din man. Spelet är utvecklat av Out of the Blue och utgivet av Raw Fury exklusivt till Xbox plattformen och finns på Game pass sedan släppet, 8e December.

Rätt ljus gör mycket för stämningen

Spelet är mysigt hela vägen igenom

Gameplay

Spelet är ett förstaperson-pusselspel som är uppdelat i kapitel och har en rätt så tydlig handling som berättas av Norah själv där Cissy Jones gör ett fantastiskt jobb med rösten. De olika pusslen är lagom svåra då det inte kräver massvis med egna noteringar på papper men du har god hjälp av den anteckningsbok Norah själv har i spelet. I menyn kan man välja att spela om kapitel om man skulle önska för achivements eller liknande.

Spelmekaniken är ganska enkel men får ett djup då varje gång du utforskar världen du är i för att hitta lösningen, avslöjar det mer och mer om vad som hände din man och hans expedition. Du hittar anteckningar och föremål du kan läsa, titta på och snurra runt. Enkelt men effektivt att dra med dig som spelare. Tyvärr är det en viss upprepning på vissa pussel, inget jag tänkte på i stort men kan vara värt att nämna. Spelet är ungefär 6 till 8 timmar långt så alldeles lagom under julledigheten med en kopp glögg till.

Vissa pussel upprepas för mycket

Grafik och Ljud

Call of the Sea är gjort i Unreal Engine 4 och är otroligt vackert och mysigt i sin enkelhet. Det är inget nytt eller avancerat i spelet men grafiken gör sin sak med att dra med dig som spelare i en otroligt mysig värld. Grafiken påminner väldigt mycket om ett nyare Bioshock om jag ska jämföra det med något.

Tyvärr är det inget speciellt med ljudet utöver den fantastiska prestationen av den nu erfarna Cissy Jones. Avsaknaden av spatialt ljud gör ljudbilden väldigt stel även om det duger till det här spelet. Men när man hör åskan i endast vänstra kåpan till exempel så kan man inte sluta tänka på hur mycket bättre spelet hade varit med Dolby Atmos eller liknande 3D teknik för ljud.

Det flyter på i stadiga 4K med 60 bildrutor per sekund på Xbox Series X. En nackdel är avsaknaden av field of view reglage och innan jag vande mig med en relativt låg sådan så byttes mysigheten och spänningen till illamående. Men jag placerade mig i soffan i mitt spelrum längre från TV´n och det hjälpte.

Slutsats

Call of the Sea är ett helmysigt spel som gärna ska avnjutas med din favoritfilt i soffan och ta gärna med dig en kopp glögg eller varm choklad för den perfekta känslan. Spelet är otroligt vackert i sin enkelhet då det leker mycket med ljus och det visuella, dock med avsaknaden av avancerat ljud. Varken Microsoft Sonic eller Dolby Atmos licenserna för att förbättra stereoljud hjälpte här. Nu när det finns tillgängligt på Game pass ser jag ingen anledning att inte spela detta spelet. Ett spel om uppoffring och kärlek i 30-talet fyllt med mystik och pussel.

Call of the Sea
4
Mycket bra
+
Grafiken och flytet
+
Mysfaktorn
+
Röstskådespelaren
-
Ljudet
-
Fov-reglage är väl standard nu?
Det här betyder betygen på FZ

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot

Kan tillägga att TrueAchivements appen uppdaterar väldigt segt på detta spel av någon anledning. Så för de som gillar jaga achivements så är det rätt bökigt just nu.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Riktigt snyggt spel! Tack för recensionen. Kommer nog plocka upp detta under jullovet.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

NuZ
Testpilot
Skrivet av Gustav Höglund:

Riktigt snyggt spel! Tack för recensionen. Kommer nog plocka upp detta under jullovet.

Tack så mycket! Ja det är galet snyggt på sitt sett


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

It's not a lake, it's an ocean

Jag håller på med detta just nu. Det blev ett avbrott p.g.a. Cyberpunk, och ärligt talat är jag inte särskilt duktig på pussel så det tar sin lilla tid. Men mysigt och intressant är det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

NuZ
Testpilot
Skrivet av Ruffles:

Jag håller på med detta just nu. Det blev ett avbrott p.g.a. Cyberpunk, och ärligt talat är jag inte särskilt duktig på pussel så det tar sin lilla tid. Men mysigt och intressant är det.

Då är ju känslan när man klarar pusslen desto bättre också Lycka till och ja det är helmysigt!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ps5 eller bara boXen

Ps5 ?

Medlem

Har blivit puckad med åren fastnar hela tiden men det är fortfarande en fröjd att spela haha 😄

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lowlife talibans:

Bara på Xbox (PC/Xbox) tyvärr

Skrivet av Rhymst:

Har blivit puckad med åren fastnar hela tiden men det är fortfarande en fröjd att spela haha 😄

Haha var samma för mig

Hyddorna var det svåraste tycker jag. Tror det är andra kapitlet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Väldigt vackert och mysigt spel med lagom svåra pussel. Fick lite härliga Myst och Riven-känslor emellanåt. Det enda negativa var att det var lite för kort. Hade gärna sett att det var åtminstone 2 timmar längre. Men definitivt värt 4/5. Ser fram emot fler spel från Out of the Blue.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Bojkott:

Väldigt vackert och mysigt spel med lagom svåra pussel. Fick lite härliga Myst och Riven-känslor emellanåt. Det enda negativa var att det var lite för kort. Hade gärna sett att det var åtminstone 2 timmar längre. Men definitivt värt 4/5. Ser fram emot fler spel från Out of the Blue.

Håller med fullt ut. Jag tog tid på mig när jag körde det på 6-8 timmar. Nu håller jag på och tar de sista achivements som finns kvar. Men TrueAchivements appen är så fruktansvärt långsam på det här spelet av någon konstig anledning


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Gillade verkligen detta spel och dess atmosfär. Det enda jag störde mig lite på var ett pussel jag fastnade på där journalanteckningarna man fick var något vilseledande. Kändes inte alls lika naturligt som alla andra lösningar vilket gjorde att jag fastnade på det en 2-3 timmar. Det störde rytmen i spelet något men i övrigt väldigt trevligt. Game Pass är kanon när det kommer sådana här spel.


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Gnällkuk
Skrivet av Frasstheass:

Visst! https://www.coop.se/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

NuZ
Testpilot
Skrivet av induce:

Gillade verkligen detta spel och dess atmosfär. Det enda jag störde mig lite på var ett pussel jag fastnade på där journalanteckningarna man fick var något vilseledande. Kändes inte alls lika naturligt som alla andra lösningar vilket gjorde att jag fastnade på det en 2-3 timmar. Det störde rytmen i spelet något men i övrigt väldigt trevligt. Game Pass är kanon när det kommer sådana här spel.

Ja passar till Game pass jättebra.

Hyddorna eller stjärnbilden? Där fastna jag en stund iaf.

Skrivet av Frasstheass:

Nej tyvärr, endast singelplayer


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot

Släpptrailern


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

KoP
Medlem

Började spela Call of the Sea för någon vecka sedan men sen kom Cyberpunk emellan så man hann ju aldrig fördjupa sig riktigt. Men av det jag hann spela utav det så verkar det helt ok.

Medlem

Grym recension! Tänkte köra detta ikväll då man spelade klart Fallen Order igår (fö. ett grymt spel som jag rekommenderar starkt).

Hoppas de löser Trueachievements till detta snart, då även jag själv försöker plocka så många poäng man bara kan.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lirilesh:

Grym recension! Tänkte köra detta ikväll då man spelade klart Fallen Order igår (fö. ett grymt spel som jag rekommenderar starkt).

Hoppas de löser Trueachievements till detta snart, då även jag själv försöker plocka så många poäng man bara kan.

Tack så mycket! Ja jag hoppas de


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox

Trevlig recension!

Har det här installerat och väntar bara på rätt tillfälle, ser väldigt mysigt ut. Det enda som oroar lite är om det framkallar illamående, en alltför vanlig grej i sådana här mindre indiespel i förstaperson. Det verkar vara väldigt svårt att göra det ordentligt... Jag kan spela Halo eller Battlefield i 20h i sträck utan att känna någonting, men i vissa indiespel kan det räcka med 10 min och det är kört att fortsätta med någonting den dagen...


signatur

Jump in.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Trevlig recension!

Har det här installerat och väntar bara på rätt tillfälle, ser väldigt mysigt ut. Det enda som oroar lite är om det framkallar illamående, en alltför vanlig grej i sådana här mindre indiespel i förstaperson. Det verkar vara väldigt svårt att göra det ordentligt... Jag kan spela Halo eller Battlefield i 20h i sträck utan att känna någonting, men i vissa indiespel kan det räcka med 10 min och det är kört att fortsätta med någonting den dagen...

Tack så mycket och ja det måste ha med motion blur och fov att göra tror jag. Men man kan stänga av blur i spelet iaf men saknar fov. Räkna med 65 i fov. Det är tight iaf


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Trevlig recension!

Har det här installerat och väntar bara på rätt tillfälle, ser väldigt mysigt ut. Det enda som oroar lite är om det framkallar illamående, en alltför vanlig grej i sådana här mindre indiespel i förstaperson. Det verkar vara väldigt svårt att göra det ordentligt... Jag kan spela Halo eller Battlefield i 20h i sträck utan att känna någonting, men i vissa indiespel kan det räcka med 10 min och det är kört att fortsätta med någonting den dagen...

Jag känner i princip aldrig av sånt i spel men har märkt att det här spelet tydligen gör mig lite åksjuk, har upplevt det vid två tillfällen hittills, andra gången satt jag nära tvn tillfälligt pga en kort laddsladd som gjorde att jag hamnade där, då var det i princip ospelbart för mig.

Som många andra så tycker jag det är mysigt och vackert men har stött på lite grafiska buggar och pusslen är ojämna, blir lite frustrerande ibland, skulle säga 3 av 5.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Inget mellanrum mellan släpp och trailer, ska inte vara särskrivning, annars får det en annan betydelse. Ta det här rätt snälla, jag bryr mig egentligen inte men eftersom du skrev att du har dyslexi och ville ha synpunkter så tänkte jag bara flika in det 💕

NuZ
Testpilot
Skrivet av laban005:

Inget mellanrum mellan släpp och trailer, ska inte vara särskrivning, annars får det en annan betydelse. Ta det här rätt snälla, jag bryr mig egentligen inte men eftersom du skrev att du har dyslexi och ville ha synpunkter så tänkte jag bara flika in det 💕

hihi tack, fixat!

Ja åksjukan är sann i det här spelet när man inte kan ändra fov. Men funkar längre från TV för min del


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NuZ:

Tack så mycket och ja det måste ha med motion blur och fov att göra tror jag. Men man kan stänga av blur i spelet iaf men saknar fov. Räkna med 65 i fov. Det är tight iaf

Mhm, får testa helt enkelt... Är det för jävligt får jag väl stå ute i köket (öppen planlösning!) och spela


signatur

Jump in.

Medlem

Bra recension, även om jag absolut inte tänkt på att fov:n skulle vara ett problem. Jag tycker det visuella är i princip flawless. Spelar på Xbox One X och det flyter på väldigt fint förutom på några mycket få ställen då fps:en sjunker under det acceptabla, men det kan jag acceptera när jag spelar på last-gen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Mhm, får testa helt enkelt... Är det för jävligt får jag väl stå ute i köket (öppen planlösning!) och spela

Haha everything for gaming

Skrivet av bluebird:

Bra recension, även om jag absolut inte tänkt på att fov:n skulle vara ett problem. Jag tycker det visuella är i princip flawless. Spelar på Xbox One X och det flyter på väldigt fint förutom på några mycket få ställen då fps:en sjunker under det acceptabla, men det kan jag acceptera när jag spelar på last-gen.

Tack så mycket! Ja vissa är mer känsliga än andra gällande fov. Ja man får väl nog nästan börja göra det nu när nya konsolerna är ute. Tänkt på All access erbjudandet?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Tänkt på All access erbjudandet?

Yes, men föredrar nog att köpa en Series X "kontant" istället. Väntar dock tills det finns tillräckligt mycket nytt att spela.

Medlem

Tack för bra recension! Väldigt trevlig att läsa.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Nemo:

Tack för bra recension! Väldigt trevlig att läsa.

Tack själv


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar