Digital Foundry tvivlar på att Cyberpunk 2077 kan räddas på last-gen

Medlem

Borde vara billigare på gamla konsollerna om man får en mycket sämmre upplevelse.

Medlem

Det stora problemet verkar vara att spelet trots den långa utvecklingstiden är framstressat. Folk på CDPR har vittnat om att man i flera år mest "lallade på" och testade saker hit och dit tills man för cirka två år sedan kom på att man var tvungna att ha ett färdigt spel snart. Sedan har det i stort sett varit "crunch" sedan dess.

Man verkar ha fått skippa all optimering och endast fokuserat på de allra mest kritiska buggarna för att hinna få spelet spelbart överhuvudtaget.

PS4 och Xbox One var nya när man startade utvecklingen och att man missar målet så enormt är såklart ett stort fiasko. Det finns gott om open world-spel till dessa konsoler som ser bättre ut, körs i högre upplösning och med bättre framerate.

Medlem
Skrivet av Kris:

Det går inte att göra openworld spel anpassat för 7 år gammal hårdvara och särskilt inte när spelutvecklingen går framåt varje år. Anledningen till varför CDPR tvingades lansera spelet på last-gen konsoler är Corona. Utan Corona hade spelet varit next-gen exclusive. En annan anledning är att ägarna inte ville se fler förseningar.

Jag upplever att det saknas kunskap om hårdvara hos flera som spelar på konsol. I PS4:an sitter det en IDE-hårddisk vi talar alltså om en sådan hårddisk som jag hade när jag fick min första dator en Pentium 1 133 mhz. Bara det är en ren omöjlighet att använda för spel som utvecklats senaste 2-3 åren. I PS4 pro sitter det en SATA-disk, fortfarande en mekanisk disk alltså, inte heller den anpassad för spel utvecklade de senaste 3 åren.

Det var rent felaktigt av CDPR att släppa spelet på last-gen. Det borde aldrig ha gjorts och det har lurat flera konsumenter särskilt dem som inte har kunskap om hårdvara har blivit lurad.

Ja kunskap verkar saknas. Det sitter ingen IDE/PATA-disk i PS4:an.

SATA har varit standard i åtminstone 15 år och varför skulle Sony lägga mer pengar på att försöka skrapa fram en kontrollerkrets till en död buss när SATA redan finns integrerat i vilket chipset som helst?
För att inte tala om problematiken med att få fatt i en PATA-disk som garanterat också hade blivit dyrare för att tillverkningen är obefintlig.
Finns ingen poäng eller vinst i något avseende.
Det var SATA-diskar både i PS3:an och 360:n.
Första Xboxen hade en PATA-disk men den släpptes också 2001.

EDIT: Som lite kuriosa så hade mitt moderkort (S939) i mitt datorbygge 2008 2006 faktiskt PATA.
Det var dock väldigt udda och ett tillägg utöver SATA-portarna.
Köpte det moderkortet specifikt för att jag inte ville köpa 2 st nya DVD-brännare. Ansträngd budget.

EDIT: Eller så var det med datorbygget 2008 (S775). =P


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Sony is removing Cyberpunk 2077 from the PlayStation Store and will offer refunds to anyone who already bought it.

https://www.playstation.com/en-us/cyberpunk-2077-refunds/

123
Skriv svar