Det är helt okej att vara skeppsbruten i Shipwreck

Medlem
Det är helt okej att vara skeppsbruten i Shipwreck

* * * * *

TITEL: Shipwreck
FORMAT: PC (recensionsformat)
UTGIVARE: Brushfire Games
UTVECKLARE: Brushfire Games
UTGIVET: 2014
GENRE: Äventyr
ANTAL SPELARE: 1
PRIS: Ca 30 kronor

* * * * *

Var går egentligen gränsen för att kärleksfullt härma och att skamlöst sno ett koncept?

Den frågan ställer jag mig mer än en gång när jag sätter igång spelet Shipwreck från den Washington-baserade spelstudion Brushfire Games. De två Gravelyn-bröderna, Nick och Joe, har nämligen inte så lite sneglat åt Kyoto och hämtat så gott som all sin inspiration från en viss saga om en grönklädd yngling. Så till den milda grad att de som spelat i genom det relativt korta (cirka två timmar) äventyret är uppdelade i två läger: De som älskar stilen och tycker att det inte kunde finnas en bättre förebild att härma och dels de som anser att Brushfire Games inte kommit med några som helst nya idéer.

Shipwreck är ett äventyrsspel av den gamla skolan, den som var vanlig under framförallt första halvan av 90-talet på Super NES. Det rör sig om ett spel som spelas snett-uppåt i klassisk Zelda-stil och det är inte bara perspektivet som är lånat från Nintendos anrika spelserie. Precis som i ett visst Game Boy-spel vaknar du upp efter ett skeppsbrott på en ö där du snart finner ett svärd och får reda på att det finns ett mystiskt väsen som hindrar den namnlösa hjälten (i ärlighetens namn ser det mest ut som en hjältinna, men låt gå) från att lämna denna nya plats. Det enda sättet att komma därifrån är att samla ihop fyra stycken medaljer för att sedan möta detta fasansfulla fenomen högst upp i den övergivna fyren där den slutgiltiga kampen skall börja.

I sann Zelda-anda (ja, detta kommer bli tjatigt, men ge inte upp än) skall du samla på föremål och vapen som kan ta dig till nya platser på ön, prata med byinvånare som ger dig (inte så värdefulla) tips och givetvis lösa en del pussel som är utspridda i de sex grottor som spelat har att erbjuda. Rent grafiskt är Shipwreck någon slags mellanting mellan Link´s Awakening och A Link To The Past. Det är lite för snyggt och färgglatt för att vara till Gameboy, men inte riktigt så sobert som en är van att känna på kraftfulla 16-bitarskonsoler.

Det som jag har störst problem med är dock inte det rent tekniskt utan vad Brushfire Games har valt att fylla områdena på ön med, eller snarare vad de INTE valt att fylla den med. På många ställen är det så gott som tomma skärmar utan något som helst att utforska. Det är inte ovanligt att du går skärm efter skärm utan att möta vare sig fiende, en skattekista eller en buske att hacka sönder, vilket gör att stora delar av framförallt övervärlden ter sig som en transportsträcka. I sin värsta stunder är formgivning något som påminner om ett slafsigt RPG Maker-spel och det säger jag inte med någon slags värme i rösten.

Musikaliskt har Shipwreck desto mer att erbjuda. Till skillnad från alla trötta chiptune-arrangemang som ofta ackompanjerar sådana här spel så är det ofta akustiska instrument som ljuder ur mina högtalare. Minns framförallt en grotta där ett par dystra mollackord hördes från en ensam, spansk gitarr. Det kändes tämligen unikt och satte stämningen, även om det är lite för få låtar totalt sett. Något som däremot inte får pluspoäng hos mig är ljudeffekterna. De känns verkligen rakt av snodda från random ljudbank på nätet och passar inte alls in i det annars så mysiga ljudlandskapet.

Den stora grejen med den här titeln är emellertid hur det spelas och där är jag både överraskad och luttrad på en och samma gång. Ja, det är onekligen så att de två bröderna har stirrat lite väl mycket på Zelda, och det är inte mycket nytt under solen. Men det som spelet gör är också bättre än att bara reduceras till en klon. Varje grotta har sin egen gimmick och även om det är en självklarhet jämfört med referensmaterialet så tycker jag att de gör det konsekvent och på ett välgjort sätt, om än inte särskilt originellt. Det är inga svåra pussel att tala om och bossarna bjuder sällan till utmaning, men det känns alltid trevligt.

Lite så går det också att sammanfatta hela upplevelsen jag haft med Shipwreck. Det är ett småtrevligt spel som inte gör något nytt, men som är välgjort och kommer funka som en bra quick fix för alla som vill ha sitt behov av 2D-Zelda mättat. Det är lite som att få en bra gjord kanelbulle när du kommer över på fika hos någon. Det är absolut ingen tårta, men det är verkligen inget fel på att ha en kanelbulle ibland.

Det äter du minsann inte varje torsdag.

Shipwreck
3
Bra
+
Akustisk musik är vi verkligen inte bortskämda med
+
Förvisso inte originella, men välgjorda pussel
+
Lagom bitsize
-
Om du förväntar dig A Link To The Past kommer du bli gruvligt besviken
-
Om du inte gillar 2D-Zelda har du extremt lite att hämta här
Det här betyder betygen på FZ
NuZ
Testpilot

Bra recension! Kanske ska ta och testa det här, ser ändå ut som ett spel jag gillar och snygg grafik också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Bra recension! Kanske ska ta och testa det här, ser ändå ut som ett spel jag gillar och snygg grafik också

Kostade 7 spänn på Steam just nu så köpte det direkt

Inaktiv

Hmm Zelda verkar helt klart vara ledordet här. Om jag ska vara ärlig har jag inte så mycket respekt för Zelda/Mario-kloner etc där man knappt försökt göra något eget. Som spelskapare kan det vara lätt att inspireras av Zeldaspelen men att så skamlöst göra samma fast sämre känns inte så kul helt enkelt. Jag får väl dock hålla med om att spelet kan fylla en funktion om man vill ha lite mer Zelda men jag kan inte respektera skapelsen i sig.

Bra och snyggt skriven recension dock

NuZ
Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Kostade 7 spänn på Steam just nu så köpte det direkt

Snyggt! Tack!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

tack för tipset. Även om jag lirade spel innan (NES) Zelda så var det där och då jag visste att jag ÄLSKADE tv-spel!

Farsan fick parkeringsböter för jag vägrade gå ifrån "testapåkonsolen" på expert. Jag var 7år och han skulle bara in och hämta lite framkallade filmrullar. <3

Lirar det spelet minst en gång om året.

Att man rakt av rippar världens bästa spel gör mig inget. Så länge det är ett nytt äventyr är jag redo!

Medlem

Det finns en stor chans att ni redan äger det. Det ingår i
Bundle for Racial Justice and Equality på itch.io där 1700 spel kostade $5 i somras och som även uppmärksammades här:
https://www.fz.se/forum/trad/439947-stotta-valgorenhet-betala...

https://itch.io/b/520/bundle-for-racial-justice-and-equality

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det finns en stor chans att ni redan äger det. Det ingår i
Bundle for Racial Justice and Equality på itch.io där 1700 spel kostade $5 i somras och som även uppmärksammades här:
https://www.fz.se/forum/trad/439947-stotta-valgorenhet-betala...

https://itch.io/b/520/bundle-for-racial-justice-and-equality

Fasen då spenderade jag mina sju surt förvärvade kronor i onödan! 🤣

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Fasen då spenderade jag mina sju surt förvärvade kronor i onödan! 🤣

Går det inte att skänka bort till en god vän ? Eller ångra på något sätt om du är snabb och gör det med en gång...

Medlem
Skrivet av Modellören:

Går det inte att skänka bort till en god vän ? Eller ångra på något sätt om du är snabb och gör det med en gång...

Äsch, spelet var ganska kul så kan bjussa utvecklarna på det!

1
Skriv svar