Medlem
Högtalarfråga

Hej
Tänkte testa att fråga detta här, hoppas man får ta en högtalar-fråga.

Jag har idag en LGC8-tv, till den ps5 samt en PC där jag spelar eller tittar på film.
Till TVn har jag en audio pro subwoofer samt två stycken audio pro T8. De är små, vita (vägg och tv-hylla är vita så de ”försvinner bra” och låger bra i hög volym eller till spel. Är ingen ljudnörd direkt som ni förstår.

MEN - när man kollar på film eller serier så är det så ojämt. I dialog behöver man emellanåt höja volymen\ och sen följer en action-sekvens som blir så JÄVLA hög att man måste sänka. De är ju gjorda för musik så gissar att det är därför?

Nu under mellandagsrean kanske nån kan tipsa om ett bättre alternativ? Har kopplat ps5 och pc till tvn med hdmi och högtalarna med vanlig ”hörlurssladd” till hörlursutgågen på tvn.

Känner mig tveksam till soundbar men har ingen erfarenhet av det.

Tack!

Medlem

Jag har en B9:a och köpte till en 2.1 samsung soundbar för c:a 2000kr.
Funkar kanon och den är inkopplad med TOSLINK (optiska utgången) då jag inte orkade hålla på och krångla med HDMI.

Givetvis så behöver jag ändra volymen beroende på vad jag gör och tittar på men det är ytterst sällan jag behöver ändra volymen beroende på vilken scen det är i en film.

Backloggens befriare

Du skulle kunna kolla dina ljudinställningar, då det helt enkelt kan vara så att filmen försöker att skicka en 5.1 singal till dina stereo-högtalare med subwoofer, och det mesta av dialogen är inspelad på centerhögtalaren i huvudsak. När det sedan blir action så kommer ju merparten av "actionet" ligga i sidohögtalarna och därför låta mer, eftersom du har dem.

Edit: Att högtalarna är "gjorda för musik" och därför skulle bete sig såhär låter otroligt osannolikt.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av majep:

Hej
Tänkte testa att fråga detta här, hoppas man får ta en högtalar-fråga.

Jag har idag en LGC8-tv, till den ps5 samt en PC där jag spelar eller tittar på film.
Till TVn har jag en audio pro subwoofer samt två stycken audio pro T8. De är små, vita (vägg och tv-hylla är vita så de ”försvinner bra” och låger bra i hög volym eller till spel. Är ingen ljudnörd direkt som ni förstår.

MEN - när man kollar på film eller serier så är det så ojämt. I dialog behöver man emellanåt höja volymen\ och sen följer en action-sekvens som blir så JÄVLA hög att man måste sänka. De är ju gjorda för musik så gissar att det är därför?

Nu under mellandagsrean kanske nån kan tipsa om ett bättre alternativ? Har kopplat ps5 och pc till tvn med hdmi och högtalarna med vanlig ”hörlurssladd” till hörlursutgågen på tvn.

Känner mig tveksam till soundbar men har ingen erfarenhet av det.

Tack!

Skrivet av keffkebab:

Du skulle kunna kolla dina ljudinställningar, då det helt enkelt kan vara så att filmen försöker att skicka en 5.1 singal till dina stereo-högtalare med subwoofer, och det mesta av dialogen är inspelad på fronthögtalaren i huvudsak. När det sedan blir action så kommer ju merparten av "actionet" ligga i sidohögtalarna och därför låta mer, eftersom du har dem.

Edit: Att högtalarna är "gjorda för musik" och därför skulle bete sig såhär låter otroligt osannolikt.

I en 5.1-källa så ligger dialogen normalt på centerkanalen och mixas nu i ditt fall in i fronthögtalarna. Min personliga upplevelse är att volymen på just centerkanalen alltid är lägre än övriga kanaler, vilket gör att jag alltid behöver ha lite högre volym på den än övriga kanaler för att dialogen inte ska ”drunkna” bland övriga ljud.

I ditt fall så blir det ju lite klurigare, eftersom du inte har någon centerkanal. Om din förstärkare har stöd för 5.1 så kan du se om det går att öka centerkanalens volym där och på så sätt boosta dialogen, men annars så bör du försöka köra stereo-spår på filmer där det går.

Backloggens befriare

@Nocternity ah, centerhögtalare heter det ju.. Det är inte så lätt när man är tappad bakom en vagn alla gånger!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

@Nocternity ah, centerhögtalare heter det ju.. Det är inte så lätt när man är tappad bakom en vagn alla gånger!

Det är ju tekniskt sett en fronthögtalare med, för den står ju framför en, så helt fel ute var du inte

Backloggens befriare
Skrivet av Nocternity:

Det är ju tekniskt sett en fronthögtalare med, för den står ju framför en, så helt fel ute var du inte

Jo, men jag satt och försökte komma på vad det hette men det gick liksom inte

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av omgponies:

Jag har en B9:a och köpte till en 2.1 samsung soundbar för c:a 2000kr.
Funkar kanon och den är inkopplad med TOSLINK (optiska utgången) då jag inte orkade hålla på och krångla med HDMI.

Givetvis så behöver jag ändra volymen beroende på vad jag gör och tittar på men det är ytterst sällan jag behöver ändra volymen beroende på vilken scen det är i en film.

Skrivet av keffkebab:

Du skulle kunna kolla dina ljudinställningar, då det helt enkelt kan vara så att filmen försöker att skicka en 5.1 singal till dina stereo-högtalare med subwoofer, och det mesta av dialogen är inspelad på centerhögtalaren i huvudsak. När det sedan blir action så kommer ju merparten av "actionet" ligga i sidohögtalarna och därför låta mer, eftersom du har dem.

Skrivet av keffkebab:

Skrivet av Nocternity:

Skrivet av keffkebab:

Jo, men jag satt och försökte komma på vad det hette men det gick liksom inte

Tack snälla för era svar.
Jag har alltid varit ganska ”ointresserad av ljud”, så har inte riktigt koll.. men har mina högtalare kopplade direkt till tvn med en hörlurssladd. Och i tvn är det inte inställt på 5.1...
har alltså ingen förstärkare eller så.

Det låter inte skit alltså, bara emellanåt mycket högre i vissa scener.

Medlem
Skrivet av majep:

Tack snälla för era svar.
Jag har alltid varit ganska ”ointresserad av ljud”, så har inte riktigt koll.. men har mina högtalare kopplade direkt till tvn med en hörlurssladd. Och i tvn är det inte inställt på 5.1...
har alltså ingen förstärkare eller så.

Det låter inte skit alltså, bara emellanåt mycket högre i vissa scener.

Jag har själv en C9 och vill minnas att det finns nån inställning för att förstärka dialogljudet på den bland ljudinställningarna, så det kan vara värt att kolla upp om du inte redan gjort det. Dubbelkolla även att den matar ut ljud via PCM 2.0, vilket iofs borde vara standard eftersom du går via hörlursporten.

Jag skulle dock även råda dig att köra ljudet via TOSLINK (optical in) istället för vanlig 3,5mm-kontakt.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Jag har själv en C9 och vill minnas att det finns nån inställning för att förstärka dialogljudet på den bland ljudinställningarna, så det kan vara värt att kolla upp om du inte redan gjort det. Dubbelkolla även att den matar ut ljud via PCM 2.0, vilket iofs borde vara standard eftersom du går via hörlursporten.

Jag skulle dock även råda dig att köra ljudet via TOSLINK (optical in) istället för vanlig 3,5mm-kontakt.

Tack, ska kolla inställningarna men tror inte jag sett något sånt.

Har ingen optisk möjlighet från högtalarna dessvärre.

”SPECIFICATIONS
Type: Powered stereo loudspeaker system, 2 way bass reflex cabinette Amplifier: 2 x 36W
Tweeter: 1” soft dome
Woofer: 3.5

Frequency range: 55 – 20.000Hz
Dimensions: H: 163mm W: 104mm D: 137mm
Inputs: Bluetooth standard V4.0 + EDR with apt-X codec and 2 x Line in (3.5 mm + RCA)
Outputs: SUB OUT, USB DC OUT / 5V 250mA
(for Audio Pro wireless receiver only)”

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Kan i princip inte göra några inställningar när man har headphones-utgången...

Medlem
Skrivet av majep:

Tack, ska kolla inställningarna men tror inte jag sett något sånt.

Har ingen optisk möjlighet från högtalarna dessvärre.

”SPECIFICATIONS
Type: Powered stereo loudspeaker system, 2 way bass reflex cabinette Amplifier: 2 x 36W
Tweeter: 1” soft dome
Woofer: 3.5

Frequency range: 55 – 20.000Hz
Dimensions: H: 163mm W: 104mm D: 137mm
Inputs: Bluetooth standard V4.0 + EDR with apt-X codec and 2 x Line in (3.5 mm + RCA)
Outputs: SUB OUT, USB DC OUT / 5V 250mA
(for Audio Pro wireless receiver only)”

Ahh jag som kikade på fel högtalare, my bad!

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Ahh jag som kikade på fel högtalare, my bad!

Skulle det vara bättre med bluetooth än hörlurssladd?

Medlem

Oftast sitter funktionaliteten du skulle vilja ha i en förstärkare. De har ofta så kallat "Night Mode" vilket drar ner volymen på just explosioner och liknande. Byta till BT, även om den har aptx, tror jag inte skulle göra någon skillnad annat än att slippa kabel.

Medlem
Skrivet av deezel:

Oftast sitter funktionaliteten du skulle vilja ha i en förstärkare. De har ofta så kallat "Night Mode" vilket drar ner volymen på just explosioner och liknande. Byta till BT, även om den har aptx, tror jag inte skulle göra någon skillnad annat än att slippa kabel.

Ok tack

Jag kollar på film via lin pc med win10. Finns det ngt sånt man kan göra där?

Medlem
Skrivet av majep:

Skulle det vara bättre med bluetooth än hörlurssladd?

Njae, tror det blir sämre då. Men kan man inte växla mellan olika ljudprofiler på teven när man kör line-out (för visst går det att välja mellan line-out och hörlurar?) via hörlursuttaget?

Medlem
Skrivet av majep:

Ok tack

Jag kollar på film via lin pc med win10. Finns det ngt sånt man kan göra där?

Tja, beroende på vad du använder. Någon som sköter audio decoding har ofta "Normalize", ex. LAV, men det finns nog en uppsjö varianter. Sen kan det vara så att att du har en liknande funktionalitet beroende på ljudkort och output, e.g. "Loudness Equalization". Men, det är inte alla som har det.

Medlem

Har samma problem när jag tittar på en del film. Har kopplat en stereo-förstärare till TV'n och två frontar.

Blir mest markant när jag ska titta på en tidigare Bio-film verkar det som. Går inte att ha på tillräckligt högt när det är sent på kvällen så att dialoger är hörbara om det är action, explosioner, granater och ratatatata.

Har tänkt att dom mixat ljudet så att man ska märka att jävlar nu händer det grejer.

1
Skriv svar