Cyberpunk 2077 - den omöjliga recensionen!

Medlem
Cyberpunk 2077 - den omöjliga recensionen!

Cyberpunk 2077 föreföll för egen del närmast omöjligt att recensera. Omöjligt eftersom Cyberpunk är ett spel bestående av flera från varandra fristående upplevelser. Under mina 100 timmar har jag hunnit förföras av en spännande thriller, förbannas över det ständiga ringandet och fullständigt förfasas av de hundratusentals buggarna. Cyberpunk är mindre än vad det försöker vara och allra bäst när det är något helt annat än vad det utgett sig för. Häng med i videon nedan eller fortsätt läsa så förklarar jag varför!

CD Project red var inför släppet av Cyberpunk varje spelares gunstling. Den polska studions tidigare spel Witcher 3 mötte och överträffade de högt ställda förväntningarna och har av mången gamer betraktats som det kanske allra bästa spelet att någonsin släppas till den nu mera föregående generationens konsoler.

Vad samma spelare då förbiser är att inte heller The Witcher 3 var ett spel utan problem. Då talar jag inte enkom om spelets tekniska skick vid lanseringen utan också om de underliggande systemens beskaffenhet. The Witcher 3 kunde trots viss träighet, som styltiga animationer, livlösa bikaraktärer och en i ärlighetens namn rätt andefattig värld leverera ett huvudnarrativ och sidohistorier som på allvar väckte känslor hos den som spelade.

Jag minns fortsatt närmast samtliga uppdrag i Witcher 3 och dess DLC:s - men desto mindre minns jag av det som fanns där runtomkring. Av en orsak, att det egentligen inte fanns så mycket mer än berättelserna, karaktärerna och de narrativ jag fick ta del av genom spelets uppdrag.

Missförstå mig rätt. The Witcher 3 var ett openworld-spel. Men dess styrka låg inte i de dynamiska systemen utan i uppdragen, narrativen och de karaktärerna vi inom ramen för dessa fick möta. Den egna karaktärens progression, spelmekaniken och allt de övriga var på så vis på många sätt sekundärt.

Med Cyberpunk 2077 spände CD-project Red i marknadsföringsmaterialet bågen rejält. Nu skulle vi inte enkom bjudas på ett tajt och välregisserat narrativ utan också massvis av möjligheter till att göra vår resa genom night city mer personlig. Det hela skulle ta sin början i skapandet av sin egen karaktär och valet av bakgrundshistoria för att sedan öppnas upp och leda till oändliga valmöjligheter i en stor, öppen och framför allt dynamiskt värld.

På de förväntningarna levererar CD Project Red inte alls. Nej, inte ens nästan. Istället är Cyberpunk 2077 en slags upprepning av The Witcher 3 fast i en helt annan skrud. Men låt oss ta det från början.

När jag startade upp spelet hade jag ännu inte bestämt mig för vilken bakgrund min karaktär skulle ha. Visst var jag sugen på att spela som Nomad, något i att få vara en kringresande vars resa tar sin början utanför staden lockande mig rejält (inte minst tänkte jag att det troligen skulle leda till en cool introscen när jag första gången äntrar staden). Jag bestämde mig därför att köra en karaktär av varje. Helt utan att veta om detta skulle leda in mig på något slags tusentimmars äventyr.

Redan efter att ha äntrat staden första gången som Nomad, i en cutscene dessutom (tänk er min besvikelse) blev det tydligt att valet av bakgrundshistoria på intet sätt är så avgörande som CD Project Red försökt få oss att tro. Visst spelets första timme är olika mellan de olika valen, men bortsett från det och från vissa dialogval. Sätter dig spelet ändå i exakt samma situationer, med exakt samma karaktärer och förutsättningarna oaktat dina val. En besvikelse som heter duga.

Låt oss ta oss tillbaka till den där scenen då jag äntrar Night City för första gången. Som Nomad som aldrig tidigare glimtat bakom stadens portar förväntade jag mig en mustig biltur, pampig musik och en slående vy när jag så för första gången rullar in i stadens neonfärgade ljus. Istället sker detta i en mellansekvens samma mellansekvens som spelas upp oaktat valet av bakgrundshistoria.

Redan här. Efter att ha spelat de inledande timmarna tre gånger stod det klar för mig att mina förväntningar behövde tonas ned. Cyberpunk 2077 föreföll inte vara så stort, expansivt och fritt som jag trott. Men kanske kunde det fortsatt vara oerhört bra. Och ja, det är det!

Cyberpunk 2077 är bra på exakt samma sätt som The Witcher 3. Huvudnarrativet är spännande, dialogerna välskrivna och sidouppdragen trumfar huvuduppdrag i valfritt Ubisoft-spel. De berättelser som spelet bjuder på genom de 60 timmarna som det tar att beta sig igenom huvudstoryn och samtliga sidohistorier är fantastiska. Visserligen bryter inte sidohistorierna in i huvudberättelserna på samma vis som i The Witcher 3 - men det är snarare en styrka än en svaghet.

Huvudnarrativet i The Witcher 3 var relativt löst sammansatt. Finn och slutligen rädda den saknade flickan och interagera med de karaktärer du möter på vägen. Med ett sådant narrativ är det enkelt att binda ihop sidohistorierna med huvudstoryn eftersom den bara finns där som ett ramverk. Narrativet i Cyberpunk försöker göra samma sak, men berättelsen om hur V på sätt och vis sätts samman med Johnny Silverhand (spelad av Keenu Reeves) är en tajtare sådan som inte med lätthet kan integreras med de fantastiska sidohistorierna om Panam, Judy, Wade och stadens kanske kommande borgmästare. Visserligen är sidokaraktärerna nästan samtliga sådana som du möter genom huvudnarrativet men deras egna narrativ är tydligare frikopplade från huvudstoryn än i The Witcher 3.

Så pass frikopplade att de ibland känns som separata spel. I ärlighetens namn var de allra starkaste upplevelserna i Cyberpunk 2077 de jag fick genom sidohistorierna om Wade, borgmästarvalet och en av stadens rocklegender. Dessa berättelser grep tag i mig och framkallande känslor, av olust, välbehag och fick mig att på allvar inse vilket skithål Night City egentligen är. Samtidigt som de också framkallande högst mänskliga känslor av förälskelse, kärlek och vänskap. Många av dessa historier förtjänar i det närmaste egna spel, eller duger i vart fall som premisser för sådana och de trumfar också det egna spelets huvudsakliga narrativ ifråga om att skapa involvering och engagemang.

Motiven och drivkrafterna för att spela vidare är således närmast desamma i Cyberpunk 2077 som i The Witcher 3. Nämligen karaktärerna, sidohistorierna och de mycket kompetenta dialogerna. Cyberpunk skiner dock på ett plan jämfört med sin föregångaren. Nämligen i det spelmekaniska.

The Witcher 3 led på allvar av att stridssystemet var styltigt, bångstyrigt och kändes gammalt. Det var så att säga något som behövde förbises för att man skulle kunna njuta av det förträffliga narrativet. I Cyberpunk 2077 skiner striderna, även om de längre in i spelet blir alltför enkla. Skjutandet är i det närmaste mer kompetent än i de flesta renodlade förstapersonskjutarna. Animationerna är i förstaperson förstsklassiga och graden av interaktivitet i spelets uppdrag är beundransvärd. Hur striderna utspelar sig kommer påverkas av hur du väljer att spela och kanske framför allt hur du väljer att utrusta din karaktär.

Själv rockar jag gärna katanas, massvis av armor och abilitys som gör mig sylvas (hehe) i närstiderna. Även om jag då och då ägnar mig åt att skjuta de intet ont anade fienderna i huvudet. För den kommer gillar smygande och hackande fungerar dock också detta väl. Närmast varje uppdrag går ut på att hämta, hacka, infektera eller döda någon eller något. Men hur du tar dig ann uppdraget avgör du själv. Kanske går du rakt in som en mördarmaskin eller så passerar du obemärkt förbi. Valet är ditt och oavsett vad du väljer så är spelet underhållande.

Förvänta dig dock inte särskilt mycket motstånd. Då spelets AI är bedrövlig. Fienderna ser sällan något alls, förutom när de väl gör det och då har samtliga fiender i hela basen plötsligt sett dig. Med närmare 100 timmar i ryggen är jag odödlig då fienderna knappt kan skada min väl bepansrade lekamen. Men faktum är att jag knappast dött av annat än buggar tidigare i spelet heller.

Oaktat den väl enkla svårighetsgraden och inkonsekventa och genomdumma AI:n fungerar dock spelets strider klart bättre än de i The Witcher 3. Och det kan faktiskt vara roligt att bara springa runt och slåss i Cyberpunk än i något annat av den polska studions tidigare spel.

Om striderna och valfriheten i uppdragen fungerar relativt väl så är fordonen ett större problem. Fordonsfysiken i Cyberpunk 2077 är i ärlighetens namn ganska bedrövlig - trots att den genomsyras av en god tanke. CDPR har valt att försöka sig på en relativt realistisk approach med överstyrda fordon som har kraftig acceleration och där du måste vara försiktig på gasen. Problemet är dock att fordonen är så pass över (eller ibland under)-styrda att du kan vara hur försiktig som helst utan att uppnå ett särskilt gott resultat. Att snigla sig fram igenom Night city är heller inte särskilt roligt varför det hela ständigt ballar ut i något slags blodbad där du plöjer över mötande trafik, lycktstolpar och oskyldiga civila.

Ett sådant förhållningssätt till körandet blottar dock ett annat uppenbart problem med spelet nämligen det närmast magiskt usla polissystemet. Vi vet alla som har spelat GTA hur ett efterlysningssystem bör fungera. Du begår en brottslig handling av mild karaktär varpå polisen försiktigt försöker gripa dig. Begår du då motstånd stiger graden av efterlysning och med varje nivå blir det allt svårare att undkomma lagens långa arm. Med list och viss duktighet i kurragömma kan du dock undkomma med plånkan och brottsregistret i behåll. I Cyberpunk 2077 saknas sådan dynamik dock helt.

Redan vid första nivån av efterlysning spawnar spelet in en grupp poliser bakom din rygg. Ja, precis bakom ryggen på dig. Som börjar omedelbars börjar skjuta. Dessa poliser följer dock inte efter dig varför du kan undgå vilken nivå av efterlysning som helst genom att runda första bästa gathörn. Bedrövligt genomförande av något som tidigare och i så många andra spel gjorts så bra.

Detta är dock inte något att fnysa åt eller bortförklara med "det är inte så viktigt". För det är det. Det är för egen del närmast omöjligt att ens uppskatta mängden timmar jag spenderat med att leka med lagens långa arm i GTA V. Om och om igen har jag gett mig in, och utmanat polisen för att se hur länge jag kan stå mig mot den djupa statens våldsmonopol. Något som alltså är helt omöjligt för att inte säga meningslöst att göra i Cyberpunk 2077.

Problemen stannar dock inte där. Bristen på rimligt system för efterlysningar är inte den enda bristen på dynamik i den öppna världen. Likt i The Witcher 3 är NPC:erna (som inte har egna uppdrag) just slumpmässigt utplacerade NPC:er helt utan mening eller mål. De har inga aktiviteter och känns således inte som människor. Trafiken är blott en kuliss. NPC:ernas fordon kör i en rak linje, som om den bryts helt stannar av. En något felplacerad bil gör således att samtlig trafik på hela gatan stannar upp då NPC:erna saknar AI nog för att köra runt.

Den här typen av brister får en sannerligen att dras ur illusionen av att Night City skulle vara en levande värld bestående av riktiga människor med egna öden. Det blir istället just en kuliss med en oerhört tunn fasad som spelet gång, på gång, på gång sticker hål på - och det är synd. Oerhört synd.

Denna oerhörda brist på interaktion och dynamik är också tydlig i spelets "World Events". Som egentligen på intet sätt är dynamiska. Faktum är att de är så odynamiska att de existerar i särskilda förutbestämda och fasta zoner på kartan med föranpassade nivåbegränsningar. Den som vandrar bort från huvudnarrativet i början av spelet för att interagera med världen kommer således åka på rejält med spö. Medan den som jag som börjar utforska dessa först vid maxlevel kommer hitta 100-tals exakt likadana ickedynamiska, dynamiska, uppdrag i oerhört låg level staplade på varandra runt om i staden.

Night City lever således inte. Inte alls. Det gör inte heller spelets köpmän, ATM-maskiner eller Cyberdocks. På det sättet känns Cyberpunk gammalt, taffligt och underutvecklat. Det gör det också ifråga om skapande och frihet samt anpassningsbarhet. Du kan skapa din karaktärjust så som du önskar vid spelets start, men sedan går denne inte att ändra (i en värld där människor blir robotar och robotar blir människor). Inte heller påverkar de mekaniska implantat du väljer att utrusta din karaktär med dennes utseende mer än marginellt och sist men inte minst så kan du köpa fordon men inte ens välja vilken färg dessa ska ha. Det om något är närmast uselt för ett spel som säljer sig självt som ett friflygande rollspel där resan är din och din ensam.

Detsamma kan sägas om craftingsystemet och ekonomin. Craftingen kan lätt göra dig odödlig och göra det möjligt att crafta vapen så vida överlägsna allt annat att det är närmast löjligt. Där är spelets ekonomi dock tvärt emot. Spelets fordon (vilket är det typ enda förutom kläder och vapen som du kan köpa) är nämligen svindyra medan betalningen du får för att slutföra uppdrag är löjligt låg. Det går dock att via buggar tillskansa sig hiskeliga summor pengar, vilket jag också gjort. Men någon direkt nytta finns det inte riktigt med övningen då det inte finns något intressant att spendera dina surt förvärvade slantar på. Alls.

Buggar är för övrigt något som närmast definierat min upplevelse av Cyberpunk 2077. Det här spelet är lätt det buggigaste spel jag någonsin spelat. Många gånger känns det som att jag lirar en ALPHA-version av en trippel A titel snarare än ett spel som en publisher ansett som färdigt. Karaktärer T-posar, dialoger spelas över varandra, uppdrag fastnar och måste startas om. Min karaktär faller genom marken, bilar kraschar, min karaktär flyger över kartan, NPC:er som är vitala för uppdrag försvinner. Ja listan kan görasmilslång. Och det har inte gått ett enda uppdrag i Cyberpunk 2077 utan att jag stött på en bugg. Inte ett enda uppdrag. Och det är sannerligen ett skick inget spel bör släppas i.

Prestandamässigt är jag dock mer nöjd. Spelet ser fullständigt fantastiskt ut på PC i 4k med strålspårning igång och DLSS hjälper till att skapa fullt spelbar prestanda. Märkligt nog känns just denna del som en av de mer polerade, även om det inte kan sägas om konsolversionerna som mest hackar sig fram och ser allmänt bedrövliga ut.

En kan utifrån vad jag just beskrivit tro att jag skulle tycka Cyberpunk var ett dåligt spel. Men inte alls. Dynamiken saknas, interaktiviteten saknas, craftingsystemet är underutvecklat och trasigt likaså progressionssystemet men spelet är som helhet betraktat fortsatt bra. Ja i många stunder till och med fantastiskt bra. Karaktärerna, berättelserna och historierna griper tag, knyter an och skapar inlevelse på ett närmast fantastiskt vis.

Cyberpunk 2077 är således som storydrivet actionspel med RPG-inslag betraktat ruskigt starkt - men det lider av exakt samma brister som The Witcher 3 och därutöver är det i ett tekniskt närmast bedrövligt skick. Om det är gott nog för dig kan bara du avgöra. Men faktum är att jag trots alla bristerna, och trots att jag själv hatar att säga det, till viss del älskar Cyberpunk 2077. Betyget blir därför trots de alldeles uppenbara bristerna högt. Cyberpunk 2077 är nämligen för egen del årets spel 2020 - trots alla sina fel och brister.

Cyberpunk 2077
4
Mycket bra
+
Karaktärer och historier som griper tag och dröjer kvar
+
En makalös grafisk skrud
+
Underhållande spelbarhet
-
Mer yta än innehåll
-
Brist på dynamik och interaktivitet
-
Dina val är sällan av någon direkt eller avgörande betydelse
Det här betyder betygen på FZ

Bra och intressant recension, men jag håller inte med om betyget, det borde inte ha något alls. Det ger signaler till spelutvecklare att det är OK att släppa ofärdiga spel och att gamers nöjer sig med egentligen vad som helst. "Vi lovade 100%, men levererade 10% och fick nästan uteslutande höga betyg!"

Oavsett vad som ligger bakom CDPRs beslut att släppa det i detta ofärdiga skick, är det oacceptabelt att man tummat så mycket på kvalitén. De har inte bara skadat sitt eget varumärke och egentligen dumförklarat köparna (mig inräknat), och kan nu räknas till den stora skara spelutvecklare som bara bygger luftslott.

Jag lägga till Chris Davies video som säger det så mycket bättre än mig:

God fortsättning!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bra recension! Jag håller med i mycket du säger.
För mig är det också ett 4/5 (8/10) spel trots bristerna. Det är jäkligt bra när det är bra!

Riktigt synd att det inte var fullträff redan vid release. Har lätt varit top 3 spel någonsin då.

Jag ser fram emot vad CDPR kommer göra med spelet. De kommer nog uppdatera det rejält både funktionellt men också med mer bra innehåll.

Medlem

Grym recension! Buggar och åter buggar, jag håller med dig. Får ofta musikbugg, där en viss musik drar igång under ett uppdrag för att sedan spela permanent även när uppdraget är slutfört. Eller dialoger som fortsätter med samma mening fast personen som pratade är borta för längesedan. Munnar som slutar röra på sig när dom pratar. Eller när jag ska köpa något så måste jag alltid prata med dom 2 gånger annars går det inte att handla. Vissa sidopdrag har helt random bara avslutats för att sedan aldrig vara tillgängliga igen. Bugggest 2077, men för jävla kul ändå, tänk er ett cyberpunk fritt från buggar med en skarp AI, ja då hade vi haft ett spel som varit oslagbart under flera år framöver.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Bra recension! Tar upp problemen, men förklarar varför du gillar det ändå. Bra jämförelser med Witcher 3.

När det gäller npc i staden tycker jag Watch Dogs Legion satt ribban. Det spelet hade ett par bra system, bland annat just det relativt djupa npc systemet där man kan se deras aktiviteter, bostad, vänner och hitta sätt att interagera med dem för att få dem joina. Hade gärna sett ett bättre npc system i Cyberpunk 2077. Men trots att Watch Dogs Legion var relativt buggfritt och hade flera bra spelsystem tycker jag det är tråkigt i jämförelse med Cyberpunk 2077 och har inte spelat klart det.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Bra och intressant recension, men jag håller inte med om betyget, det borde inte ha något alls. Det ger signaler till spelutvecklare att det är OK att släppa ofärdiga spel och att gamers nöjer sig med egentligen vad som helst. "Vi lovade 100%, men levererade 10% och fick nästan uteslutande höga betyg!"

Oavsett vad som ligger bakom CDPRs beslut att släppa det i detta ofärdiga skick, är det oacceptabelt att man tummat så mycket på kvalitén. De har inte bara skadat sitt eget varumärke och egentligen dumförklarat köparna (mig inräknat), och kan nu räknas till den stora skara spelutvecklare som bara bygger luftslott.

Jag lägga till Chris Davies video som säger det så mycket bättre än mig:

https://youtu.be/bexA1Oolp0k

God fortsättning!

Det kan ju fortfarande vara ett 4/5 trots avsaknaden av innehåll.
Skulle allt vara med skulle det vara 5/5 kanske.

Själv jag som inte hypat upp mig mer än att jag såg fram emot nästa spel efter Witcher 3 och inte kollat nått sen över 1 år sen.
Jag vet inte riktigt vad som lovats och tagit bort.
Jag har inga problem med buggar hellre som jag tycker förstör.
För mig är det ett riktigt bra spel.

Jag tror ett av felet är all hype cdpr byggt upp och alla som svalt allt. För att inte leva upp till hypen vissa spel får är det nog ingen som klarat av om man ska vara ärlig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Bra recension, håller med om det mesta och det är en bra jämförelse med Witcher 3 som fick mig att gå tillbaka till det spelet faktiskt.

Du har helt rätt i att det finns stora likheter i hur världarna är uppbyggda, men jag upplever ändå illusionen av en levande värld är bättre i Witcher 3. Vet inte om det är lättare att komma undan med när det är mer landsbyggd och byar, än i en jätte stor Mega City? Men just Night City känns för mig som bara en stor kuliss. Ser maffig ut ända tills du börjar röra dig i staden då känns allt "dött" även om det är NPCs som går omkring, bilar kör etc. Jag ifrågasätter faktiskt varför spelet ens ska ha en öppen värld när det inte utnyttjas. Spelet skulle lika gärna kunna vara byggt runt större öppna banor som Deus Ex. Eller att de gjort som Witcher 2, där kapitlen utspelar sig i olika lite större zoner.

Jag tror spelet hade känts mer tight under dessa förutsättningar och säkerligen också innehållet mindre buggar. Berättandet är trots allt top notch i spelet och hade inte påverkats av att de skrotat "open world-grejen".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Bra och intressant recension, men jag håller inte med om betyget, det borde inte ha något alls. Det ger signaler till spelutvecklare att det är OK att släppa ofärdiga spel och att gamers nöjer sig med egentligen vad som helst. "Vi lovade 100%, men levererade 10% och fick nästan uteslutande höga betyg!"

Oavsett vad som ligger bakom CDPRs beslut att släppa det i detta ofärdiga skick, är det oacceptabelt att man tummat så mycket på kvalitén. De har inte bara skadat sitt eget varumärke och egentligen dumförklarat köparna (mig inräknat), och kan nu räknas till den stora skara spelutvecklare som bara bygger luftslott.

Jag lägga till Chris Davies video som säger det så mycket bättre än mig:

https://youtu.be/bexA1Oolp0k

God fortsättning!

Det där är alltid en svår avvägning. Dvs. ska man recensera ett spel utifrån vad det är eller utifrån vad det på förhand påstått sig vara. För egen del tycker jag att betyget behöver baseras på vad det är - samtidigt som det såklart är intressant att jämföra det med vad det utgett sig för att vara. Det är dock som recensioner i allmänhet min subjektiva uppfattning. Problemet med CDPR:s kommunikation tycker jag har varit deras otydlighet. De hade kunnat undvika mycket av det missledande i marknadsföringen genom att tydligare redovisa vad Cyberpunk 2077 var tänkt att vara.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Bra recension, håller med om det mesta och det är en bra jämförelse med Witcher 3 som fick mig att gå tillbaka till det spelet faktiskt.

Du har helt rätt i att det finns stora likheter i hur världarna är uppbyggda, men jag upplever ändå illusionen av en levande värld är bättre i Witcher 3. Vet inte om det är lättare att komma undan med när det är mer landsbyggd och byar, än i en jätte stor Mega City? Men just Night City känns för mig som bara en stor kuliss. Ser maffig ut ända tills du börjar röra dig i staden då känns allt "dött" även om det är NPCs som går omkring, bilar kör etc. Jag ifrågasätter faktiskt varför spelet ens ska ha en öppen värld när det inte utnyttjas. Spelet skulle lika gärna kunna vara byggt runt större öppna banor som Deus Ex. Eller att de gjort som Witcher 2, där kapitlen utspelar sig i olika lite större zoner.

Jag tror spelet hade känts mer tight under dessa förutsättningar och säkerligen också innehållet mindre buggar. Berättandet är trots allt top notch i spelet och hade inte påverkats av att de skrotat "open world-grejen".

Håller också med om att illusionen upprätthålls på ett bättre sätt i Witcher, men orsaken till det är som du säger dels den grafiska stilen, typen av värld och att spelet inte avnjuts i förstaperson och att det därmed finns ett ytterligare abstraktionslager som gör det enklare att köpa den typen av tillkortakommanden.

Medlem
Skrivet av Tobhah:

Det där är alltid en svår avvägning. Dvs. ska man recensera ett spel utifrån vad det är eller utifrån vad det på förhand påstått sig vara. För egen del tycker jag att betyget behöver baseras på vad det är - samtidigt som det såklart är intressant att jämföra det med vad det utgett sig för att vara. Det är dock som recensioner i allmänhet min subjektiva uppfattning. Problemet med CDPR:s kommunikation tycker jag har varit deras otydlighet. De hade kunnat undvika mycket av det missledande i marknadsföringen genom att tydligare redovisa vad Cyberpunk 2077 var tänkt att vara.

Heh, som jag skrev i en annan tråd. Går aldrig att lita på sälj- och marknadsavdelningar, de skall alltid skruva upp allt till max med halvsanningar och ibland direkta lögner. Nu pratar vi så klart inte bara spel, titta på grafikkorten nu senast som ett "fint" exempel.

Själv brukar jag skruva ner förväntningarna just för att jag inte litar på vad de släpper iväg (eller så struntar jag helt i att följa vad de skriver). Har märkt att jag ofta har en annan syn på många spel jämfört med andra som verkar ha gått all in på hypen.

Läser jag bara denna tråd som är ganska kort kan jag också konstatera att jag inte stött på de flesta av buggarna som beskrivs heller. Kanske haft tur? Vad vet jag Men jag håller med om betyget, är en 4/5 i nuvarande utförande, men jag är övertygad att det kommer bli ett 5/5.

Med det sagt tycker jag att de skulle skjutit upp det längre och kanske fått en hel del skit för det, men det hade varit det enda rätta. Framförallt skjutit ännu mer på förra generationens konsoler. Med den CPU-kraft som finns i dem krävs det en hel del programmatiska knep för att lyckas göra det de ville. Det kommer ta sin tid att för ordning på.

Skribent
Skrivet av Tobhah:

Håller också med om att illusionen upprätthålls på ett bättre sätt i Witcher, men orsaken till det är som du säger dels den grafiska stilen, typen av värld och att spelet inte avnjuts i förstaperson och att det därmed finns ett ytterligare abstraktionslager som gör det enklare att köpa den typen av tillkortakommanden.

Ah! Ja det där att Witcher 3 är tredjeperson kan nog göra mer än man tror? Tänker att mycket fokus ligger ju då omedvetet på din egen karaktär, så du uppfattar kanske inte vad som händer runt omkring dig på samma nivå. På samma sätt blir det inte lika tydligt att människorna på gatan inte är "människor" när du inte kan se dem öga mot öga och se deras döda ansikten. När du säger det så känns faktiskt illusionen bättre i Cyberpunk om jag byter till 3e person när jag kör bil.

Intressant teori oavsett!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

De har inte bara skadat sitt eget varumärke och egentligen dumförklarat köparna (mig inräknat), och kan nu räknas till den stora skara spelutvecklare som bara bygger luftslott.

Det är inte bara CD Projekt som dumförklarar såna som mig, som köpte det till PS4.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

"Vi lovade 100%, men levererade 10% och fick nästan uteslutande höga betyg!"

Verkar som en arbiträr eller hyperbol siffra. Tycker du att de levererat 10%? De cirka 300 tusen användare som gett det 79% på Steam har fel alltså? Eftersom det här var en recension av PC-versionen tycker jag betyget på Steam är rätt indikativ för den.

Ambassadör
Xbox

Trevlig läsning!

Jag har inte kommit jättelångt än men det stod snabbt klart att mycket content ser ut att ha klippts bort? Inledningen är väldigt märklig t.ex. Noterade också snabbt att den öppna världen är en kuliss som dock fungerar fint om man låter bli att peta i den och verkligen låter den fungera som inramning till berättelserna i stället för att engagera med den.

Ser fram emot att de kan börja pumpa ut mer content, det behövs och mycket kan rättas till tror jag.

Storyn, både main och sides, är dock riktigt bra. Där ligger styrkan: berättelserna, karaktärerna och settingen. Visst är det synd att de gått så långt ifrån ett RPG (för det är det verkligen inte) men å andra sidan så är det en väldigt trevlig shooter.

Man ska inte heller dra alla konsoler över en kam, Cyberpunk 2077 fungerar fint på Xbox Series X. Ser bra ut, flyter fint, inga krascher och har inte stött på några större buggar (med reservation för att jag inte spelat klart än).


signatur

Jump in.

Medlem

Väldigt träffsäkert som i hög grad sätter ord på mina egna känslor inför spelet med ca 50 timmar och ett avslutat main quest. Det enda jag opponerar mot är att striderna i Witcher 3 är dåliga, men jag är kanske i minoritet där.

Medlem

Välskriven recension. Tråkigt för cd projekt att det blev så här, spelet har ju enorm potential att bli en av de bästa genom tiderna. Tiden får utvisa om spelet går att rädda.

Vill också lägga till en video som sammanfattar spelet rätt bra också!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

En låt som faktiskt är väldigt catchy och samtidigt talar en sanning om CD Projekts management. (Inte deras devs dem stackarna, nästan slavarbete och enorm crunch nu speciellt efter release).

Denna har fastnat helt i huvudet.

https://youtu.be/q9Ed4rggJ4E


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Om man tänker på Bethesda spel när de släppdes... Men nu är det andra tider och CD P.Red har ju lovat en hel del och då blir det en annan femma. Själv tänkte jag på en "ersättare" till GTA V, men icke.

Jag hade tur med glitcherna o performance på PC; spelade klart och fick tror jag alla endings förutom secret ending. Är för nuvarande inte sugen att spela om.

Som många redan skrev - skadan är redan här och det försvinner inte även med många patchar och kanske även DLC.

Synd.

Att der rötades som årets bäste spel är egentligen ett skämt mot andra spel som hamnade på 2an, 3an etc. Nåja.

Medlem

Det är rätt spännande hur olika kan uppleva spelet. Du nämner i recensionen att du fått massor med buggar, T-poses, krascher i quester, NPC:er som försvinner osv. Har själv en 100 timmar in i spelet (andra rundan nu) och har inte upplevt någon krasch eller T-pose öht, har bara lyckats köra bilen igenom kartan en gång och inte haft några NPC:er som försvunnit eller buggat ur. Det mesta av buggarna har varit mest placeringar av NPC:n (vissa sitter igenom trappan, vissa står i en låda eller är halvt intryckta i väggen etc). Jag kör spelet med allt maxat och DLSS på Quality så vet inte om det har nåt med refreshraten att göra? Jag kör på runt 50-70fps konstant utan problem.

Jag håller dock med dig däremot ang polissystemet och avsaknaden av modifierbara egenskaper osv. Var nog mest det som störde mig med spelet att jag inte hade någon möjlighet att modifiera mig själv utöver de mods man kan installera. Sedan borde introduktionerna kanske vara lite bättre, körde själv som Nomad första gången och såg framför mig en scen där man rullade in i stan och såg allt. Men när jag väl var inne i stan så tyckte jag det var väldigt vackert. Visst, de har tagit en del genvägar och det syns på sina ställen, men det är fortfarande större och vackrare än det mesta annat, inkl GTA5 där jag tycker stan är väldigt tråkig. Sedan borde de ju göra om AI:n också helt klart, men det var uppenbart att CDPr's fokus låg inte på bilkörande eller fighterna utan på storyn som helhet. Och där tycker jag de absolut är bäst än så länge.

Bra recension iaf, och håller med dig i det mesta.

Gen
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Bra och intressant recension, men jag håller inte med om betyget, det borde inte ha något alls. Det ger signaler till spelutvecklare att det är OK att släppa ofärdiga spel och att gamers nöjer sig med egentligen vad som helst. "Vi lovade 100%, men levererade 10% och fick nästan uteslutande höga betyg!"

Håller inte alls med dig. "Lovade 100% men levererade 10%" och "de borde inte ha något alls" låter på dig som att spelet är helt tomt på innehåll och rentav förskräckligt dåligt, något som inte överhuvudtaget stämmer. Det finns så sjukt mycket bra saker med spelet och har man, som mig, inga förväntningar alls får man ruskigt mycket nöje med spelet.

Visst, buggarna är i vägen men har under mina 30 timmar inte mött någon kritisk bugg som gjort att jag inte kan fortsätta spela och som inte löser sig med en save/reload. Sen har jag läst recensioner där folk lusläst allt som CDPR någonsin skrivit om spelet som ska finnas men som saknas och därför ger spelet 1/5 eller lägre men har man som mig inte läst Cyberpunk nyheter de senaste sju åren så vet man ju inte vad man missar.

Jag förstår att det finns folk som är missnöjda och saknar feature X och Y som saknas i spelet men tycker det är orättvist att ge ett bottenbetyg bara för det.

Skrivet av Gen:

Håller inte alls med dig. "Lovade 100% men levererade 10%" och "de borde inte ha något alls" låter på dig som att spelet är helt tomt på innehåll och rentav förskräckligt dåligt, något som inte överhuvudtaget stämmer. Det finns så sjukt mycket bra saker med spelet och har man, som mig, inga förväntningar alls får man ruskigt mycket nöje med spelet.

Visst, buggarna är i vägen men har under mina 30 timmar inte mött någon kritisk bugg som gjort att jag inte kan fortsätta spela och som inte löser sig med en save/reload. Sen har jag läst recensioner där folk lusläst allt som CDPR någonsin skrivit om spelet som ska finnas men som saknas och därför ger spelet 1/5 eller lägre men har man som mig inte läst Cyberpunk nyheter de senaste sju åren så vet man ju inte vad man missar.

Jag förstår att det finns folk som är missnöjda och saknar feature X och Y som saknas i spelet men tycker det är orättvist att ge ett bottenbetyg bara för det.

Jag tycker det är bra att människor tycker olika, så ska det vara.

Du skriver:

"Jag förstår att det finns folk som är missnöjda och saknar feature X och Y som saknas i spelet men tycker det är orättvist att ge ett bottenbetyg bara för det."

Du får tycka som du vill och jag som jag vill, så länge vi respekterar varandra. Det jag inte respekterar är hur CDPR inte har hållit sina löften till alla som har följt spelets utveckling genom åren, därutöver släppt en ofärdig produkt. Om du är nöjd med din upplevelse är jag glad för din skull, då känner i varje fall du att du har fått valuta för dina pengar. Hos mig skaver hela upplevelsen.

Det är en polariserad upplevelse för många, och det känns ändå som att de flesta tycker att det kräver mer finputsning för att bli så bra som det kan bli.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Efter allt som varit med spelet och hur det är, bra spel ja, men jag har ingen som helst vilja att spela om det.
Om man ska tala om vad som lovats och inte genomförts så kan man ju till och med peka i en generell linje för att kritisera cdpr.
Spelet utannonserades som ett rpg, men ändrades till ett action äventyr i rubriceringen.
Det är en ganska jävla stor grej.

Den absolut största featuren, som dom snackat om i tid och otid scrappade dom till den grad att det bara finns små element kvar utav den.

Det var synd, för det var den delen jag såg fram emot mest utav och blev naturligtvis besviken.
Fan inledningen där man får se en snabbspolning av massor med scrapped uppdrag med jackie är fanimig kulmen av det på något sätt, jag var fan besviken innan första uppdraget, ett apatiskt antiklimax, följt av flera timmar spelande där jag skakade av mig alla löften och förväntningar innan jag faktiskt kunde avnjuta spelet.

Tänk om larian med baldurs gate plötsligt scrappade att det var ett rpg till round based tactical game, det hade tagit hus i helvetet. Det är inte konstigt alls att det tog hus i helvetet gällande cyberpunk.

Mitt betyg.
Rpg - 1 / 5
Fps - 3 / 5
Story - 4 / 5

Gen
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag tycker det är bra att människor tycker olika, så ska det vara.

Du skriver:

"Jag förstår att det finns folk som är missnöjda och saknar feature X och Y som saknas i spelet men tycker det är orättvist att ge ett bottenbetyg bara för det."

Du får tycka som du vill och jag som jag vill, så länge vi respekterar varandra. Det jag inte respekterar är hur CDPR inte har hållit sina löften till alla som har följt spelets utveckling genom åren, därutöver släppt en ofärdig produkt. Om du är nöjd med din upplevelse är jag glad för din skull, då känner i varje fall du att du har fått valuta för dina pengar. Hos mig skaver hela upplevelsen.

Det är en polariserad upplevelse för många, och det känns ändå som att de flesta tycker att det kräver mer finputsning för att bli så bra som det kan bli.

Absolut men tycker generellt (inte menat mot just dig) att folk har så lätt för att sätta bottenbetyg på saker bara för att de blir besvikna. Att just besvikelsen tar över och förblindar resten av produkten som eventuellt var bra.

Kan inte säga att jag själv är värst duktig på att ge rättvisa betyg varje gång, Just Cause 4 är ett sådant exempel - jag älskade 3an och varvade det med ett leende på läpparna. I 4an bestämde de sig för att göra saker och ting annorlunda vilket störde mig något enormt och även om det kanske finns bra saker med spelet är kan jag inte förmå mig att se det pga. den bittra smaken av besvikelse.

Skribent
Skrivet av Mortaigne:

Storyn, både main och sides, är dock riktigt bra. Där ligger styrkan: berättelserna, karaktärerna och settingen. Visst är det synd att de gått så långt ifrån ett RPG (för det är det verkligen inte) men å andra sidan så är det en väldigt trevlig shooter.

Fast där kan man ju ha åsikter också. Det är väl inget renodlat RPG, men ingen renodlad Shooter heller. Tycker spelet landar någonstans där Deus Ex är, en form av RPG/Shooter-hybrid. Det finns val du kan göra i spelet som har effekt på storyn och du har även valet att skräddarsy din karaktär efter hur du vill lösa uppdragen. Sen är det inget Open World-RPG, även om spelet vill ge sken av det med sin staden (som är stendöd om man börjar peta runt kulissen).

Storyn och karaktärerna är spelets starka kort, den saken är dock helt klar.


signatur

"Writer and Fighter"

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Johlor:

Fast där kan man ju ha åsikter också. Det är väl inget renodlat RPG, men ingen renodlad Shooter heller. Tycker spelet landar någonstans där Deus Ex är, en form av RPG/Shooter-hybrid. Det finns val du kan göra i spelet som har effekt på storyn och du har även valet att skräddarsy din karaktär efter hur du vill lösa uppdragen. Sen är det inget Open World-RPG, även om spelet vill ge sken av det med sin staden (som är stendöd om man börjar peta runt kulissen).

Storyn och karaktärerna är spelets starka kort, den saken är dock helt klar.

Ja absolut. Deus Ex är en väldigt bra liknelse!


signatur

Jump in.

Medlem

Håller med i det mesta.

Jag jämför det gärna med Skyrim i det att världen är full av små underligheter i form av tillsparkade kastruller som blir hypersoniska, lika som ramlar till marken med sådan kraft att de exploderar osv.

Det har också större buggar, även om jag i det stora hela har undgått att stöta på dem. (förutom den jäkla dykdräkten jag inte kan ta av!!! Jag är nog snart vid punkten att jag kan få bort den (kör alla uppdrag Judy ber dig om och håll henne levande), men det har varit en del immersion-breaking när man är på en fin club och snackar med viktiga människor, iklädd dykardräkt )

Känslan är ändå att, likt Skyrim och andra spel fulla av fel, så älskar jag det och100 timmar in är jag inte klar med huvuduppdraget och har bara kört en typ av start.

Bra recension!


signatur

K9
:.:

Skribent
Skrivet av absimilard:

Håller med i det mesta.

Jag jämför det gärna med Skyrim i det att världen är full av små underligheter i form av tillsparkade kastruller som blir hypersoniska, lika som ramlar till marken med sådan kraft att de exploderar osv.

Buggarna kan vara bra roliga ibland faktiskt. Körde lugnt genom staden på vägen till ett uppdrag och då började det helt plötsligt regna bilar. Alltså inte en eller två, utan säkert 20 stycken som bara damp ned rumt om kring mig och exploderade. Trodde första jag blev beskjuten av något artilleri från månen. Roligast var att alla på gatan brydde sig lika mycket om att det regnade bilar som om det skulle ha varit regndroppar. Men kanske vanlig företeelse i Night City?


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Mortaigne:

Ja absolut. Deus Ex är en väldigt bra liknelse!

Kanske borde CDPR haft det spelet som mall istället och fokuserat på storyn, skitit i open world-delen. Då hade de nog kunnat få ut spelet i tid och dessutom undvikit de flesta buggarna då de flesta verkar vara knytna till världen runt om, snarare än huvuduppdragen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Efter allt som varit med spelet och hur det är, bra spel ja, men jag har ingen som helst vilja att spela om det.
Om man ska tala om vad som lovats och inte genomförts så kan man ju till och med peka i en generell linje för att kritisera cdpr.
Spelet utannonserades som ett rpg, men ändrades till ett action äventyr i rubriceringen.
Det är en ganska jävla stor grej.

Den absolut största featuren, som dom snackat om i tid och otid scrappade dom till den grad att det bara finns små element kvar utav den.

Det var synd, för det var den delen jag såg fram emot mest utav och blev naturligtvis besviken.
Fan inledningen där man får se en snabbspolning av massor med scrapped uppdrag med jackie är fanimig kulmen av det på något sätt, jag var fan besviken innan första uppdraget, ett apatiskt antiklimax, följt av flera timmar spelande där jag skakade av mig alla löften och förväntningar innan jag faktiskt kunde avnjuta spelet.

Tänk om larian med baldurs gate plötsligt scrappade att det var ett rpg till round based tactical game, det hade tagit hus i helvetet. Det är inte konstigt alls att det tog hus i helvetet gällande cyberpunk.

Mitt betyg.
Rpg - 1 / 5
Fps - 3 / 5
Story - 4 / 5

Ja det är lite synd att det inte är så RPGigt som man trodde det skulle vara.
Var det tänkt att man ska spela det som snabbspolades?
Jag tyckte också det kändes lite konstigt, karaktärerna V och Jackie hade byggt upp ett band mellan varandra som man inte riktigt själv kände.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Johlor:

Buggarna kan vara bra roliga ibland faktiskt. Körde lugnt genom staden på vägen till ett uppdrag och då började det helt plötsligt regna bilar. Alltså inte en eller två, utan säkert 20 stycken som bara damp ned rumt om kring mig och exploderade. Trodde första jag blev beskjuten av något artilleri från månen. Roligast var att alla på gatan brydde sig lika mycket om att det regnade bilar som om det skulle ha varit regndroppar. Men kanske vanlig företeelse i Night City?

Haha. Att AI:n inte reagerar på rena buggar kan jag ju dock köpa, men man kan tycka att den borde reagera (mycket) bättre på sånt som hör till spelet...

123
Skriv svar