Immortals: Fenyx Rising - När du lever i skuggan av din bror bland gudar och monster

NuZ
Testpilot
Immortals: Fenyx Rising - När du lever i skuggan av din bror bland gudar och monster

Ubisoft har lyckats måla upp en vacker öppen värld

Immortals: Fenyx rising

Jag som ganska ny testpilot skulle vilja testa skriva lite enklare spelrecensioner också och då är ju de här medlemsrecensionerna perfekta. Så tar gärna emot feedback och tips för att utvecklas i min nyfunna hobby att skriva. Har en ganska svår dyslexi så är en uppförsbacke men påpeka gärna stavfel eller grammatiska misstag så ska jag försöka rätta till dem. Med det sagt så tycker jag vi kör igång med recensionen.

Att leva i skuggan av sin bror bland gudar och monster!

Inledning

I antikens Grekland var hjältar och gudar vardag, deras heroiska stordåd har berättats vidare till det vi nu känner igen från filmer, böcker och inte minst spel. De flesta har väl hört om Herkules stordåd och krigaren Akilles framgångar? Det Ubisoft gör här regisserat av Scott Phillips är att berätta en historia om en sköldbärare vid namn Fenyx som man som spelare får välja är kille eller tjej. Historien är skriven av Jeffrey Yohalem som tidigare skrivit Far Cry 3 och Child of Light. Idén till berättelsen kom faktiskt till av en bug i spelet Assassin’s Creed: Odyssey där spelarens besättning på skeppet blev till Cykloper säger spelets regissör.

Spelet Immortals: Fenyx Rising börjar när Zeus besöker Prometheus (Ni vet han som stal elden av gudarna och gav människan. Blev därför bestraffad med att få sin lever uppäten varje dag av en örn) för att få hjälp med att åter fängsla vidundret Tyfon (Ja, fadern till örnen som äter Prometheus lever) som slagit sig fri och störtat de stora gudarna Afrodite, Ares, Athena, Hefaistos och tagit kraften från Zeus.

Prometheus börjar då berätta en historia om sköldbäraren Fenyx som lever i skuggan av sin stora krigare till bror och spelet tar vid efter ett misslyckat slag och där alla Fenyx känner blivit till sten. Kort därefter träffar hon Hermes som berättar att det är upp till Fenyx att störta Tyfon och hjälpa gudarna. Historien berättas på ett humoristiskt sett av Zeus och Prometheus genom spelets gång. Humorn träffar klockrent för mig. Men jag har förståelse att barnsliga penisskämt och ironi runt dåliga familjeförhållande inte träffar alla lika väl som det träffade mig. Spelet var för mig roligt och har inte haft såhär roligt när jag spelar ett spel på länge. Gameplay, berättelsen och musiken träffade klockrent.

Rött och blått går alltid hem

Puzzel och valven som är varierande gör spelet till kanske det bästa spelet 2020

Gameplay

Spelet är ett 3e personactionäventyr i sann ”Ubisoftanda” men utvecklarna verkar ha tagit till sig av det vi gamers oftast klagar på i deras spel. Som till exempel att det är värdelösa puzzel, enformigt gameplay, stel och tråkig värd. Inget av det återfinns i Immortals: Fenyx Rising. Dock finns såklart den kladdiga kartan kvar tyvärr och ibland väldigt långa färdvägar om man som jag vägrar det som heter ”Fast travel”. Även stå på torn eller som i detta statyer för att ”öppna” kartan. De som spelar Far Cry och Assassin´s Creed lär känna igen sig. När det är gjort använder du något som heter ”Far sight” för att hitta de olika aktiviteterna.

För att hjälpa gudarna, samla unika saker och material för att utveckla din karaktär och vapen, måste du även ner i det som gör spelet så himla bra, Vault of Tartaros. De finns vissa obligatoriska valv i storyn och även många utspridda över övärlden. Där får du använda dina förmågor du samlat på dig för att lösa puzzel och hitta gömda skatter. Puzzlen är väldigt bra balanserade, varierande och ibland väldigt kluriga. Ger en härlig känsla att faktiskt ”åter hoppa ner i ett valv” och ”Bara en gång till” över tiden du spelar.

Striderna i spelet är vad du gör dem till. Jag spelar på hög svårighetsgrad och upplever stridssystemet som varierande och väldigt roligt. Visst, det går att ”Button smasha” sig igenom vissa fiender men om man njuter av ett system likt Dark souls och Bloodbourne men utan samma svårighetsgrad såklart, kommer Immortals: Fenyx Rising vara en fröjd att spela för dig. Du har olika gudaförmågor du samlar på dig under spelets gång som mer eller mindre underlättar att besegra vissa typer av fiender och minibossar.

Utöver valven så finns det många olika typer av sidoaktiviteter för att låsa upp kosmetiska alternativ till din utrustning eller annan typ av dina vapen med olika ”perks”. Kan vara värt att nämna att du alltid har samma typer av vapen men modellerna du låser upp har olika bonus ”buffar” som man kan välja efter sin spelstil. Du har alltid ett svärd, en yxa och en pilbåge samt vingar och en fenixfågel. Till exempel du får mer ingame valuta vid en viss combo nivå eller att just din combo ”finisher” tar 20% mer skada med ett visst vapen och så vidare.

De olika sidoaktiviteterna som heter "World challenges" i spelet är ibland väldigt enkla och ibland väldigt svåra. Det kan vara ta sig från punkt A till punkt B på viss tid, något de kallar stjärnteckenpuzzel där du bygger olika stjärntecken av bollar du hittar. Det jag upplevde som roligaste puzzlen var att flytta runt bitar av en bild så man fick ut en komplett bild.

Även i detta Ubisoftspel är kartan väldigt kladdig. ”Far sight” används för att hitta de olika aktiviteterna

Grafik och Ljud

Immortals: Fenyx Rising är gjort i Ubisoft Anvil motor och använder shaders likt de i spelen Fortnite och Legend of Zelda: Breath of the wild så jag upplevde att spelet har ett lättsamt men vackert utseende med mycket vackra färger och animationer.

Spelet har två olika grafiska lägen på Series X där du kan välja upplösning eller 60fps. Spelet flöt på mycket bra på senaste Xboxet för mig.

Ljudet har sina brister när vi är bortskämda nu med äkta 3D ljud men min Atmos licens som simulerar 3D i de spel som saknar stöd gör ett bra jobb och när man hör sin Fenixfågel cirkulera runt spelaren under gameplay så är det en fröjd att spela med headset.

Röstskådespelarna gör ett bra jobb men uppskattar Zeus och Prometheus dialog bäst. Den är väldigt bra skriven och upplevs aldrig som jobbig att lyssna på. Även med sina grova skämt och mörka humor så berättas det på ett sett så att spela med barnen är inget problem. Se det som ”vuxenskämten” i Disneys filmer. Väl dolda men de som vet, de vet.

Slutsats

Immortals var verkligen en positiv överraskning under 2020 och jag trodde aldrig Ubisoft skulle kunna göra ett sådant här bra spel efter PSX tiden med Rayman. Gameplay, historien och musiken som är komponerad av Gareth Coker (Ori spelen) använder gamla grekiska instrument blandat med moderna toner som får mig att sitta på nålar när musiken spelas. Fantastiskt bra musik i ett fantastiskt bra spel. Mycket saker lånat från Zelda men Ubisoft gör något eget av det. De tog det bästa och förädlade det. Spela och njut av ett härligt spel som fick mig att le nästan hela tiden jag spelade. Det var faktiskt roligt att spela och följa Fenyx äventyr både gameplay mässigt och historien i sig. Att ha kul när man spelar ett spel har tyvärr blivit ovanligt så detta är en frisk fläkt av gudar och monster.

För mig förstår jag inte varför Valhalla var det stora från Ubisoft, när detta är så mycket bättre...

Spelade på Xbox series X och spelet släpps till samtliga plattformar även Switch och Stadia

Uppdatering: Enligt spelets produktbeskrivning använder Immortals: Fenyx Rising Dolby Atmos. Dock min uppfattning är att det inte är implementerat korrekt isåfall. Upplever ljudet magrare än till exempel Gears 5 och Call of Duty. Men musiken och övriga ljudbilden är otroligt vackert i spelet. Ändrar inte mitt betyg

Immortals: Fenyx Rising
5
Mästerligt
+
Gameplay
+
Historien
+
Humorn...
-
även om vissa kanske tycker den är dålig
-
Ibland syns det väldigt tydligt vart de fått inspirationen från
Det här betyder betygen på FZ

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot

Löp o köp säger jag bara! På Xbox ingår S|X versionerna av spelet med "Smart delivery" och på Playstation ska det gå bra att uppgradera till PS5 versionen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tack för en bra recension. Immortals är på min lista över framtida spel, det fick inte riktigt plats mellan Watch Dogs, Valhalla och Cyberpunk 2077. Nu är det Crusader Kings 3 som är nästa spel för min del, ett spel som behöver sin tid att lära sig och spela.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fulci:

Tack för en bra recension. Immortals är på min lista över framtida spel, det fick inte riktigt plats mellan Watch Dogs, Valhalla och Cyberpunk 2077. Nu är det Crusader Kings 3 som är nästa spel för min del, ett spel som behöver sin tid att lära sig och spela.

Tack så mycket! Haha ja CK har en rätt brant kurva


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox

Trevlig läsning!

Ska hugga tag i Immortals någon gång under året då det hamnade under granen i julas. Verkar riktigt kul, och något av en smyghit.


signatur

Jump in.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Trevlig läsning!

Ska hugga tag i Immortals någon gång under året då det hamnade under granen i julas. Verkar riktigt kul, och något av en smyghit.

Tack! Tycker jag verkligen du ska göra!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Blir nog julklapp till mig själv! Är det nersatt i pris eller så nu i mellandagarna?

NuZ
Testpilot
Skrivet av bulleboss:

Blir nog julklapp till mig själv! Är det nersatt i pris eller så nu i mellandagarna?

På Xbox store och PS store är det 33% eller isch 40$ så tycker verkligen du ska göra det. Mästerligt spel!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Spelar det just nu på Switch och har väldigt roligt med det. Bra mycket bättre och roligare än vad Breath of the Wild var. Så glad att jag lyckades knipa det för 299kr på CDON.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kulneff:

Spelar det just nu på Switch och har väldigt roligt med det. Bra mycket bättre och roligare än vad Breath of the Wild var. Så glad att jag lyckades knipa det för 299kr på CDON.

Vad roligt
Hur är laddningstiderna och flytet på Switchen? Kan tänka mig det är urmysigt att spela i sängen eller framför brasan nu när det är kallt ute


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Köpte det för några veckor sedan och är nu mitt nuvarande main-game. Fantastisk atmosfär, massa pussel i spelet som aldrig blir tråkigt och ett gäng unika monster med olika mekaniker att slåss mot.

Rekommenderar starkt nu när spelet är nedsatt (Xbox).

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lirilesh:

Köpte det för några veckor sedan och är nu mitt nuvarande main-game. Fantastisk atmosfär, massa pussel i spelet som aldrig blir tråkigt och ett gäng unika monster med olika mekaniker att slåss mot.

Rekommenderar starkt nu när spelet är nedsatt (Xbox).

Håller helt med dig!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Geeks Gaming

Glöm inte att du kan testa spelet 1 månad för 149:- genom Ubisoft+.
Just nu var det 20% så 119:-

NuZ
Testpilot
Skrivet av NordhNet:

Glöm inte att du kan testa spelet 1 månad för 149:- genom Ubisoft+.
Just nu var det 20% så 119:-

Bra tips! ❤️


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Köpte spelet till EPiC nu under julrean då det var bra pris plus en sån där gratis check på det. Ska dock inte lira detta nu utan det får ligga o vänta tills speltorka uppstår. Har mycket annat att lira före. Nästan klar med Assassin's Creed: Valhalla. Har sedan CyberPunk 2077 och Watch Dogs 3 som jag alla köpte i november. Köpte även några skräckspel under Steam julrean: The Dark Pictures Anthology: Little Hope, Maid of Sker, Don't Knock Twice och Phasmophobia (som jag ska lira single player trots att det bör liras i co-op)


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

NuZ
Testpilot
Skrivet av CARTMAN:

Köpte spelet till EPiC nu under julrean då det var bra pris plus en sån där gratis check på det. Ska dock inte lira detta nu utan det får ligga o vänta tills speltorka uppstår. Har mycket annat att lira före. Nästan klar med Assassin's Creed: Valhalla. Har sedan CyberPunk 2077 och Watch Dogs 3 som jag alla köpte i november. Köpte även några skräckspel under Steam julrean: The Dark Pictures Anthology: Little Hope, Maid of Sker, Don't Knock Twice och Phasmophobia (som jag ska lira single player trots att det bör liras i co-op)

Massor av spel att börja 2021 med


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Vad roligt
Hur är laddningstiderna och flytet på Switchen? Kan tänka mig det är urmysigt att spela i sängen eller framför brasan nu när det är kallt ute

Det som har tagit längst tid - enligt mig - är när man ska ut ur och in i alla Vault of Tartaros. Resterande har varit väldigt snabbt. Och ja, det är helt underbart att gotta ner sig under täcket och springa runt i soliga "Grekland".

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kulneff:

Det som har tagit längst tid - enligt mig - är när man ska ut ur och in i alla Vault of Tartaros. Resterande har varit väldigt snabbt. Och ja, det är helt underbart att gotta ner sig under täcket och springa runt i soliga "Grekland".

Naaw mys mys
Sweet att de lyckats fått det att funka så bra på Switch för är ett rätt grafiskt avancerat spel ändå och Switchen är ju inte allt för stark. Häftigt vad de kan göra när de lägger manken till.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Har spelat demot på stadia.
Lite Zelda feeling, kanske köper det här till Switch eller nått.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra recension! Köpte det till Xbox på CDON under julrean för 299kr, och kan instämma i att det är ett ruggigt bra spel som hamnade i skuggan av sina jättebröder AssCreed och ”Titta på hundar 3” (undra om det är en ren tillfällighet att spelets handling bearbetar en situation som spelet själv onekligen skulle hamna i?).

Reagerade dock på detta nedan, då spelet enligt sitt omslag faktiskt har Atmos-stöd på Xbox:

”Ljudet har sina brister när vi är bortskämda nu med äkta 3D ljud men min Atmos licens som simulerar 3D i de spel som saknar stöd gör ett bra jobb och när man hör sin Fenixfågel cirkulera runt spelaren under gameplay så är det en fröjd att spela med headset.”

It's not a lake, it's an ocean

Fjolårets överraskning. Har inte spelat tillräckligt för att säga så mycket än, återkommer sannolikt. Men av det jag upplevt hittills är det nästan enbart positivt. Vill ägna den kommande tiden åt Valhalla.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Har spelat demot på stadia.
Lite Zelda feeling, kanske köper det här till Switch eller nått.

Löp o köp

Skrivet av Nocternity:

Bra recension! Köpte det till Xbox på CDON under julrean för 299kr, och kan instämma i att det är ett ruggigt bra spel som hamnade i skuggan av sina jättebröder AssCreed och ”Titta på hundar 3” (undra om det är en ren tillfällighet att spelets handling bearbetar en situation som spelet själv onekligen skulle hamna i?).

Reagerade dock på detta nedan, då spelet enligt sitt omslag faktiskt har Atmos-stöd på Xbox:

”Ljudet har sina brister när vi är bortskämda nu med äkta 3D ljud men min Atmos licens som simulerar 3D i de spel som saknar stöd gör ett bra jobb och när man hör sin Fenixfågel cirkulera runt spelaren under gameplay så är det en fröjd att spela med headset.”

Tack så mycket! Jag har det digitalt så ser ej sådant. Ingen splashscreen om det heller som det brukar vara då det är en licens. Så kanske är äkta Atmos men inte fullt använt?! Går att testa när du står på en klippa med monster nedanför och när Phosfor leker. Om man blundar och snurrar kameran så ska man kunna höra vart som i andra spel men jag får inte riktigt till det tyvärr

Men noterat, ska ändra i texten tack

Skrivet av Ruffles:

Fjolårets överraskning. Har inte spelat tillräckligt för att säga så mycket än, återkommer sannolikt. Men av det jag upplevt hittills är det nästan enbart positivt. Vill ägna den kommande tiden åt Valhalla.

Skippa Valhalla eller sätta det i quick resume


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Reagerade dock på detta nedan, då spelet enligt sitt omslag faktiskt har Atmos-stöd på Xbox:

La till en uppdatering i texten längst ner. Bra där falkögat
Kollade hemsidan och Ubisoft säger att det är Atmos men jag är skeptisk mot vad jag upplevt i Atmos. Stort tack!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Vad menar du med "även om vissa tycker den är dålig" på minussidan?

I övrigt var det en bra recension.

NuZ
Testpilot
Skrivet av I am Grööt:

Vad menar du med "även om vissa tycker den är dålig" på minussidan?

I övrigt var det en bra recension.

Humorn, är rätt grov och ibland barnslig (precis min humor)

Försökte få till det som
+Humorn....
-Som vissa kan tycka är dålig

Men i medlemsrecensionerns läggs de inte på varandra som i vanliga artiklar man skriver så kanske kan se konstigt ut men försökte iaf

Tack så mycket, det värmer!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Humorn, är rätt grov och ibland barnslig (precis min humor)

Försökte få till det som
+Humorn....
-Som vissa kan tycka är dålig

Men i medlemsrecensionerns läggs de inte på varandra som i vanliga artiklar man skriver så kanske kan se konstigt ut men försökte iaf

Tack så mycket, det värmer!

Jaha nu ser jag! haha Är väl "van" med att kategorierna är separata men förstår hur du tänkte.

NuZ
Testpilot
Skrivet av I am Grööt:

Jaha nu ser jag! haha


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tackar för en bra recension!

Hade svårt att komma in i spelet, kändes som ett mobil-spel med miljarder detaljer och olika valutor för uppgradering osv. Massa info, rutor överallt precis hela tiden.

Efter denna recensionen, samt påtryckningar från brorsan, så har jag kommit in i spelet mer. Nu har jag väldigt kul och har svårt att stänga av.

Storyn och humorn funkar inte hela vägen, känns ofta som tonåringar som pratar om seriösa ämnen utan något som helst djup. Det är ytligt och barnsligt. Förstår dock att det funkar för många andra. Gillar man Disney/Pixar så antar jag att man finner glädje här.

Friheten och känslan av utveckling i en vacker värld med mycket att utforska samt roliga strider där man känner sig mäktig är väldigt bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Freakon:

Tackar för en bra recension!

Hade svårt att komma in i spelet, kändes som ett mobil-spel med miljarder detaljer och olika valutor för uppgradering osv. Massa info, rutor överallt precis hela tiden.

Efter denna recensionen, samt påtryckningar från brorsan, så har jag kommit in i spelet mer. Nu har jag väldigt kul och har svårt att stänga av.

Storyn och humorn funkar inte hela vägen, känns ofta som tonåringar som pratar om seriösa ämnen utan något som helst djup. Det är ytligt och barnsligt. Förstår dock att det funkar för många andra. Gillar man Disney/Pixar så antar jag att man finner glädje här.

Friheten och känslan av utveckling i en vacker värld med mycket att utforska samt roliga strider där man känner sig mäktig är väldigt bra.

Tack så mycket! Ja humorn träffar ju inte alla tyvärr


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Har haft det här spelet på radarn sen det utannonserades, med tanke på att Odyssey är favoritspelet från den här generationen.

MEN!

Det här spelet, tillsammans med Valhalla, faller under kategorin "Spel jag jag vill spela på PS5" Så jag får tappert vänta till semestern i juni då jag planerar att köpa en konsol.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

123
Skriv svar