Git Gud - IWBTG Remastred ute nu

Skribent
Git Gud - IWBTG Remastred ute nu

I Wanna Be The Guy (IWBTG) kom ut 2007 och satte en helt egen standard för svåra plattformsspel. Personligen försökte jag, men tröttnade ganska tidigt på trial and error mekaniken och det oförlåtande en-träffs-systemet. Jag har lite då och då återgått till spelet, men aldrig egentligen kommit någon vart.

Av en slump såg jag att i slutet på december släpptes en fan-gjord remaster på IWBTG med lite fräschare grafik, anpassad till dagens operativsystem och helt enkelt stabilare än originalet. Remastern har även blivit godkänd av den ursprunglige skaparen.

Spelet är freeware och laddas hem från länk nedan.

Länk till facebookinlägg om spelet: https://twitter.com/natsu__iw/status/1341398087944859650
Länk till spelet: https://mega.nz/file/NRh21YaL#ARkTd77TWSSfTgv310G0zkTAvr7HMQa...

Ett tips till er som tänker spela är att ladda hem t.ex. antimicro för att mappa tangenter till en handkontroll.

https://github.com/AntiMicro/antimicro/releases

Nu jävlar är det dags att "Git Gud" och nöta ut det här spelet (eller åtminstone komma längre än vad jag gjort förut). Är det någon som är villig att anta utmaningen tillsammans med mig?

Skribent

Dag 1 av spelande resulterade i två avklarade bossar och precis i början på värld tre eller vad man ska kalla det. Irrande runt en bra bit efter andra bossen för visste inte hur jag skulle komma vidare så blev säkert en timmes backtrackande innan jag var tillbaka där andra bossen dör och lyckades fundera ut hur jag tog mig vidare. Ingen hjälp av Youtube än.

Speltid: 3:28:12 [timmar, minuter, sekunder]
Oväntade Dödsfall: 813
Svårighetsgrad: Medium

Skribent

Dag 2 resulterade i en avklarad boss, en ny nivå hittad och en ragequit. Jag gick bokstavligen talat in i väggen för jag fick frispel på "vägghopparmekaniken". Få se om jag kommer förbi området som ägde mig igår eller om det blir ny ragequit.

Speltid: 4:48:10
Oväntade dödsfall: 1 203
Svårighetsgrad: Medium

Skribent

Dag 3 blev det inte så mycket av. Spelade litegrann och kom på hur vägghopparmekaniken fungerar, men är fortfarande kvar på samma ställe. Det får bli ändring på det idag.

Speltid: 5:17:08
Oväntade dödsfall 1 319
Svårighetsgrad: Medium

Skribent

Dag 4 blev en kort session, men lyckades ta mig förbi väggen jag fastnat i och avancera till bossen på level 4. Hann med ett gäng försök också, men den är ännu inte besegrad.

Speltid: 7:10:03
Oväntade dödsfall: 1 519
Svårighetsgrad: Medium

Medlem

Har faktiskt klarat originalet en gång i tiden, det gick åt många liv innan det gick vägen. Körde aldrig långa perioder åt gången utan det var mer "en savepoint om dagen"-taktiken som gällde.

Behövde hjälp av en karta vid några tillfällen för att fatta vart jag skulle härnäst dock vill jag minnas.

Lycka till!

Skribent
Skrivet av Lowlife:

Har faktiskt klarat originalet en gång i tiden, det gick åt många liv innan det gick vägen. Körde aldrig långa perioder åt gången utan det var mer "en savepoint om dagen"-taktiken som gällde.

Behövde hjälp av en karta vid några tillfällen för att fatta vart jag skulle härnäst dock vill jag minnas.

Lycka till!

Bra jobbat och tack för uppmuntran . Det kan nog behövas. Har däremot redan kommit längre än jag någonsin gjort tidigare i alla fall!

Hade ett helvete innan jag kom på att det gick att hålla in hoppknappen vid vägghoppande och man inte behövde ha supertajming på varje hopp. Känns som jag kommer fastna på fler ställen, men det tar vi då. Tror däremot att jag näjer mig om jag nu klarar det här spelet. Att gå in på t.ex. "I wanna be the Boshy" är nog ingen idé.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Bra jobbat och tack för uppmuntran . Det kan nog behövas. Har däremot redan kommit längre än jag någonsin gjort tidigare i alla fall!

Hade ett helvete innan jag kom på att det gick att hålla in hoppknappen vid vägghoppande och man inte behövde ha supertajming på varje hopp. Känns som jag kommer fastna på fler ställen, men det tar vi då. Tror däremot att jag näjer mig om jag nu klarar det här spelet. Att gå in på t.ex. "I wanna be the Boshy" är nog ingen idé.

Efter jag klarade IWBTG så började jag spela det som heter "Gaiden" någonting men tror bara jag orkade en timme eller något innan jag kände att jag fått nog av hela grejen. Efter det har jag inte kört något spel i den där stilen något mer.

Men det är lite skoj att faktiskt ha plågat sig igenom hela IWTBG. Har spelat igenom rätt många spel genom åren och det är definitivt ett av de jag kommer ihåg bäst

NuZ
Testpilot

Haha episk tråd! Följer ditt äventyr!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Vad är skillanden mellan detta och "I Wanna Be The Boshy"?

Skribent
Skrivet av Maysay:

Vad är skillanden mellan detta och "I Wanna Be The Boshy"?

Har jag inte helt fel så är det så att "I wanna be the Guy" är originalet, sedan finns det massvis med liknande spel för de som tycker originalet är för lätt. "I wanna be the Boshy" är alltså samma koncept, men svårare.

För någon dag sedan så var det en som sprang igenom "I wanna be the fangame" på AGDQ, och det finns en hel community och många "I wanna..." spel. Rent krasst så är det dock det här samt Boshy som är "kända".

https://videogaming.fandom.com/wiki/I_Wanna_Be_The_Guy_Series

Skribent

Vilken press att slutföra nu när tråden är uppe på framsidan. Jag som inte spelat på ett par dagar. Måste nog nöta på lite idag!

edit: Bilden till artikeln på framsidan är exakt där jag är i spelet just nu

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vilken press att slutföra nu när tråden är uppe på framsidan. Jag som inte spelat på ett par dagar. Måste nog nöta på lite idag!

edit: Bilden till artikeln på framsidan är exakt där jag är i spelet just nu

Nu är det försent för att dra sig ur!

Medlem
Skrivet av Shadee:

Bra jobbat och tack för uppmuntran . Det kan nog behövas. Har däremot redan kommit längre än jag någonsin gjort tidigare i alla fall!

Hade ett helvete innan jag kom på att det gick att hålla in hoppknappen vid vägghoppande och man inte behövde ha supertajming på varje hopp. Känns som jag kommer fastna på fler ställen, men det tar vi då. Tror däremot att jag näjer mig om jag nu klarar det här spelet. Att gå in på t.ex. "I wanna be the Boshy" är nog ingen idé.

Blev klar med min andra playthrough av Boshy i helgen och vilken skillnad. Första gången (2017) tog mig 14 455 deaths och denna 4897, har alltid sagt att när det kommer till fangames och IWBTx så kommer jag endast att spela Boshy och I wanna find my Destiny (ungefär som Boshy plattformsmässigt men betydligt lättare bossar) men fan om jag ska ta och ge mig på det här också kanske..

Skribent
Skrivet av s3ng:

Nu är det försent för att dra sig ur!

*Gulp*

Skribent
Skrivet av Mordocai:

Blev klar med min andra playthrough av Boshy i helgen och vilken skillnad. Första gången (2017) tog mig 14 455 deaths och denna 4897, har alltid sagt att när det kommer till fangames och IWBTx så kommer jag endast att spela Boshy och I wanna find my Destiny (ungefär som Boshy plattformsmässigt men betydligt lättare bossar) men fan om jag ska ta och ge mig på det här också kanske..

Snyggt! Bra jobbat. Boshy tror jag inte jag kommer ge mig på. Jag har sett lite när coolkid (Svensk speedrunner, WR i Mega Man 1+2) lirade och han satt länge fast i något rum med massvis med spikar där det krävdes flera pixelperfekta hopp som jag skulle brutit ihop av att försöka ta mig igenom. Sedan har jag ju såklart sett Sonicfighten och den verkar inte vara att leka med...

Skribent

När jag satte mig inför dag 5, eller rättare sagt speldag 5, så hade jag bestämt mig för att fimpa boss nummer 4. Sagt och gjort så är den nu avklarad. Trots att själva bossen inte var svår egentligen tog det många försök att lista ut hans rörelsemönster och attacker, och när det väl var gjort så slarvade jag massvis med gånger och åkte dit på RNG många gånger. Nu blir nästa steg att leta sig vidare mot boss nummer 5.

Speltid: 8:59:34
Oväntade dödsfall 1 590
Svårighetsgrad: Medium

Skribent

Dag 6 och jag sitter fast. Vet inte var jag ska och orkar inte leta mer just nu för jag var inställd på att bara springa vidare i spelet. Jag tycker alla vägar är återvändsgränder eller leder till bossar jag redan klarat. Det är något jag missar och det är säkert så jävla enkelt så det blir en rejäl facepalm när jag väl kommer på vad det är.

Speltid: 9:50:16
Oväntade dödsfall: 1722
Svårighetsgrad: Medium

Skribent

Jag har ännu inte gett upp, men jag har en bekännelse... Det blev hjälp från Youtube vid dagens session. Jag hittade verkligen inte var jag skulle gå för att komma vidare i spelet och frustrationen och tristessen av att spela samma sessioner av spelet om och om igen blev för stor. Valet var lägga ner spelet eller kika på Youtube var jag skulle gå och jag valde Youtube. Inget jag är stolt över, men det är som det är!

Jag tror jag hade hittat var jag skulle gå så småningom, för jag hade varit och snokat i närheten 4-5 gånger redan. Tog mig i alla fall vidare och besegrade femte bossen. Avslutade dagens session direkt efter den bossfighten.

Speltid: 13:07:55
Oväntade dödsfall: 2419
Svårighetsgrad: Medium

Skribent

När NiPs match bara gick till två kartor passade jag på att hoppa ni lite i IWBTG. Trodde jag var på väg mot den sjätte bossen och den sista bossen som behöver dödas innan man kan komma åt "Palace of the Guy". Tyvärr hade jag fel, men med ren jävla bondröta hittade jag en ny väg som bara MÅSTE leda mot sjätte bossen.

Speltid: 13:54:13
Oväntade dödsfall: 2559
Svårighetsgrad: Medium

Skribent

Ytterligare lite tid lagd under vingarna och ytterligare små framsteg. Alla de vanliga bossarna är avklarade, vägen in till Palace of the Guy är öppen och jag har kommit in en liten bit. Börjar slutet närma sig?

Speltid: 15:01:17
Oväntade dödsfall: 2679
Svårighetsgrad: Medium

Palace of the Guy ser misstänkt likt ett annat klassiskt "slott" i spelvärlden.

Skribent

En kort session efter frukosten blev det och resan in i Palace of the Guy fortsatte. Jag är nu rätt säker på att jag är nära sista bossen, men har inte tid att spela något mer just nu. Helt klart är att spelet skruvat upp svårighetsgraden en del dock, men på något sätt känns det fortfarande som en rättvis svårighetsgrad.

Speltid: 15:53:37
Oväntade dödsfall: 2888
Svårighetsgrad: Medium

Skribent

Efter en glömd uppdatering för flera månader sedan när jag spelade igenom sista banan så var jag framme vid sista bossen när jag tappade suget och slutade försöka. För några dagar sedan dock bestämde jag mig för att göra klart den här resan och idag tog den slut.

Speltid: 21:48:23
Oväntade dödsfall: 3392
Svårighetsgrad: Medium

Riktig skön känsla när jag fick in sista träffen på sista bossen och insåg att det var slut!
Bild på slutscenen och en lite notis i spoilertaggar

Visst var det så att det tog 3392 dödsfall, men jag blev trollad en gång när jag klarade sista bossen efter 3383 dödsfall. Under eftertexterna springer gubben automatiskt och när man tror allt är slut stannar han rakt under trädet och om man inte rör sig när eftertexterna slutat rulla så dör man av ett fallande äpple och man får spela om sista bossen

Så det var bara att bryta ihop och komma igen och eftersom jag hade taktiken klar så gick det snabbt. Faktiskt snabbare än vad jag trodde, så det var jävligt skönt!

1
Skriv svar